Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 26.500 km |
The GTI-experience continues.....
- 26.500 km
Nadat ik met mijn eerste GTI V de grens van 100.000 kilometer ruimschoots had overschreden leek het me tijd om om te kijken naar een nieuwe auto.
De keuze werd ernstig beperkt door de sublieme ervaringen met de GTI V. Ik ben dan ook niet serieus gaan shoppen voor een ander merk. Wel was de R even in beeld. Met de R32 had ik een proefrit mee gereden. Vooral qua bochtenwerk en remmen een stapje meer. Qua snelheid niet echt, mijn GTI V had al een chip voor 230 pk.
Doorslag om toch weer voor de GTI VI te gaan kwam door het op dat moment nog ontbreken van een verschijningsdatum van de nieuwe R en de geruchten over downsizing van het blok.
De GTI VI die ik nu bezit is gechipt tot 260 pk en 350 Nm. Het bekende Abt-pakket.
In tegenstelling tot de full-option V heb ik ditmaal niet alle opties laten aanbrengen. Het leder is verdwenen evenals de garagedeuropener. Wel gebleven zijn o.a., Navi, parkassist voor en achter, licht en zicht II, donkere achterruiten, aansluitng voor externe bronnen, adaptive light xenon, DSG en adaptive onderstel.
Inmiddels heb ik per 1 januari een leaseauto (Audi A3, 1.6 TDI) en verschuift de GTI nu defintief naar het tweede plan. Een auto voor de vrije ritjes en fun. En dat kun je wel aan de GTI overlaten. De auto is echt waanzinnig snel maar net zo goed een heerlijke relaxte cruiser. Dat betekent overigens dat je niet mag verwachten dat deze auto een hardcore racewagen is. Nee, het is een supersnelle en actieve auto die het gros van de wannabe sportieve weggebruikers slapeloze nachten bezorgt.
Kom je echter een echte sportwagen tegen dan wreekt zich de consessie die VW aan comfort heeft gedaan. De wagen is niet snaarstrak geveerd en de remmen zijn niet echt bijterig.
De DSG maakt vervolgens wel erg veel goed. Het schakelen gaat in miliseconden, de flippers en S-stand geven je nog een beetje meer racy gevoel en meer controle op de schakelmomenten. Overigens bemerk je dan ook dat schakelen een vak apart is dat gewenning en vakmanschap vereist. Oefenene dus om het ultieme uit je auto te krijgen!
Niet geprobeerd maar wel aanwezig is launch-control in combinatie met de DSG. Kijk daar maar voor op Youtube. Ik vind het een beetje zonde van banden en aandrijving, zeker gezien de chip en het extra vermogen.
Gewoon wegwezen bij het stoplicht op de normale manier heeft bij mij totnogtoe iedereen het nakijken gegeven :)
Samengevat: als sportieve auto met voor deze klasse uitstekende prestaties houdt-ie zijn plek in de top.
Ik bewaar deze rakker overigens nog een paar jaar in de garage. Gezien de kilometerstand nu kan dat makkelijk.
In de weekeinden en op vrije dagen gaat-ie bij goed weer de wei in. Soms even naar onze oosterburen voor de snelheid en soms ook in eigen land voor stoplichtsprintjes en lekker sportief bochtenwerk.
Zijn er dan helemaal geen echte minpunten? Weinig! Het enige echte minpuntje dat ik heb gevonden is het slechte pairen van telefoons op de navi. HTC-Android lukt totaal niet en ook de IPhone 4S heeft het nooit gered. Wellicht is hier intussen een update voor maar gezien de schofterige prijzen die VW vraagt voor een update heb ik dat aan me voorbij laten gaan. Als je mij even niet telfonisch bereikbaar teft ben ik naar ale waarschijnlijkheid lekker rijden. Met de GTI natuurlijk!!
Stukken heb ik niet gehad. Alles werkt naar behoren en is zeer betrouwbaar. duitse degelijkheid dus!
Ik scoor de auto alleen voor gebruikskosten niet meer op uitmuntend. De benzineprijzen en de gulzige aard bij sportief rijgedrag zorgen voor een gat in je begroting als je niet oplet ;)
Maar... ik ben en blijf door deze auto nog altijd een GTI-adept en raad ik iedereen aan in elk geval een keer een proefrit te maken. Dat is dan zonder chip maar die ervaring gaat je al over de streep trekken. Laat je vervolgens de chip zetten dan is het voorgoed een verslaving!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.