Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GTD (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 170pk GTD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Eerste ervaringen
- 345 km
De Golf GTD als lease auto in de 3e week van januari opgehaald. Ik kon kiezen tussen de usual suspects zoals A3, BMW 1, Giulietta.
Uiteindelijk nog een outsider in de BMW 320D ED. Na niet al te lang twijfelen gekozen voor de Golf GTD. Redenen: ik wilde een niet al te grote auto (woon in een oud centrum), en ik kies liever voor veel en klein, dan kaal en groot.
De extra's op deze Golf zijn: 4-deurs, Vancouver 18 inch, RNS310 met Dynaudio, Licht en Zicht II, en PDC.
De eerste rijervaringen zijn prima. De stoelen zitten echt heerlijk, het stuur houdt lekker vast (wel veel knopjes btw). De motor is na de 1.4TSI en oudere diesels heerlijk smeuig en de trekkracht is goed verdeeld over het toerengebied. Je bent meestal wel als eerste weg bij het stoplicht als je dat wilt. Maar mij geeft het juist rust al dat vermogen. Niet meer zoveel jagen, maar juist cruisen. Dus meer vermogen is rustiger rijden gek genoeg. De roffel die VW heeft ingebouwd met het soundboard klinkt echt lekker. Geeft mij meer plezier tijdens rijden.
Comfort valt me allezins mee. Je voelt uiteraard de 18inch en verlaagd onderstel, en ik rijd nu op winterbanden dus dat scheelt ook iets.
RNS icm met Dynaudio is perfect. Ik las reviews van mensen die het standaard geluid prima vonden en het bedrag voor Dynaudio te hoog, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Met name in het midden en hoge gebied is het geluid goed scherp. Spraak en instrumenten komen kraakhelder door, en uiteraard is een goede bass ook niet verkeerd.
Conclusie: heerlijke GT, die hard kan maar niet hoeft. Mooie roffel ter vermaak, perfecte audio en zeer goede stoelen.
tweede indruk
- 3.000 km
Ik ben nu behoorlijk wat kilometer verder en wil hierbij een update geven. De auto blijft een heerlike GT. Het sportonderstel is comfortabel genoeg met name vanwege de goede demping. Hierdoor wordt het nooit vervelend dat hij wat hader is afgeveerd.
De motor is nu goed ingereden en dus kan ik m wat verder doortrekken. Op zich houdt het na 4500 toeren wel snel op, maar inrijden deed ik tot 2500-3000 toeren dus er zat nog wat ruimte.
Ik merk ook door de power dat je veiliger aan het verkeer kunt deelnemen. Mijn voorloper was oa een C5 met 1.6 hdi en daarmee moest ik echt rekening houden bij het invoegen. Soms moest ik van het gas af omdat de auto (te) langzaam optrok. Met 170pk hoeft(!) dat niet waardoor je altijd op basis van beschikbare ruimte kunt invoegen.
Ben overigens nog steeds blij dat ik een handbak heb genomen, schakelt heerlijk!
Telefoon ben ik matig tevreden over. Ik vind het best bewerkelijk om een nummer te vinden en de voice activation dame verstaat me nooit...
Volgens mij kan je soort tags aanbrengen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik ben wel benieuwd hoe de auto zal reageren op zomerbanden straks, nu zitten er 18inch winterbanden op. Volgend jaar wil ik toch voor de zwarte standaard velgen gaan met 16 inch, want 18 inch en winterbanden is ook niet echt de oplossing vanwege de brede band.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.