Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GTD (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GTD (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 170pk GTD
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers zitter erop

  • 350 km

Na een dikke 3 maanden wachten, echter wel 3 weken eerder dan aanvankelijk voorspeld, mocht ik gisteren mijn nieuwe leaseauto in ontvangst nemen. Een VW Golf VI GTD DSG 5-Deurs.

De keus was destijds niet erg moeilijk. Ik had te kiezen uit 5 merken (BMW, Ford, Toyota, Renault en Volkswagen) met als vereisten een Diesel en 5 deuren. Het lease budget hield natuurlijk ook wat keuzes af. Eigenlijk werd de short-list al gauw de BMW 1-serie, VW Golf en Renault Megane. Stuk voor stuk allemaal leuke maar hele verschillende auto's. De Megane viel als eerste af. Ik was niet zo kapot van de looks en miste ook de mogelijkheid voor een automaat op de motoren met hoger vermogen. De strijd zou gaan tussen de 1-serie en Golf.
Na mijn eerste lease auto, een Volvo C30 1.6D, was ik op zoek naar meer power. Het moest minimaal in de 140PK regionen zitten, en liefst nog wat meer. Al gauw werd duidelijk dat het leasebudget een GTD zou toelaten. De BMW die daar tegenover staat is de 120d. Een mooi ding maar mijn ervaringen bij collegas met een 1-serie is dat die toch klein en wat claustrofobisch aanvoelt. Na een proefrit met de Golf GTD met DSG bak was ik meteen verkocht, en heb dan ook de BMW verder niet bekeken. De 120d viel uiteindelijk ook nog eens duurder uit bij gelijke aankleding als de GTD.

Zo werd dus de bestelling voor de GTD half maart 2010 geplaatst. Niet al te veel opties: Licht en Zicht II, Multimedia box, Bandenspanning sensor, en een elektrisch schuifdak. Geen ingebouwde navi vanwege de hoge kosten en het diefstal risico. De kleur werd Carbon Steel Metallic Grey.

29 juni werd de auto afgeleverd. Mooi weer dus gelijk het dakje open - en meteen een stukje doordachtheid van VW ontdekt. Het dak blijft de laatste 7-8cm dicht zodat er niet zo'n nare luchtdruk "herrie" komt dat niet al te prettig aan de oren voelt. En zo zijn de eerste indrukken als maar positief. Prachtige afwerking, opvallend is bijvoorbeeld de zachte bekleiding zelfs in de opbergvakken van de deuren om trillingen te voorkomen. Het gevolg is een zeer stille auto, waar de banden nog de meeste herrie leveren.

De DSG schakelt zeer soepel en is ook nog eens zeer gemakkelijk in de files. Een minpuntje: hij heeft de neiging snel naar de 6e versnelling door te schakelen. Dit heeft als gevolg dat je weleens 60km/u rijdt in 6 met zo'n 1300 toeren. Zal vast goed voor het verbruik zijn maar de motor bromt dan aardig ondanks de zeer goede geluidsafdichting. Simpele oplossing is de verplaatsing van DSG bak naar de sport stand, die een versnelling of twee lager selecteert. Maar toch jammer. Dit heeft uiteraard te maken met de vraag naar een sportieve, doch zuinige auto.

Voor wat betreft het comfort ben ik tot dusver erg positief. De topsport stoelen zitten erg goed maar zijn wel even wennen als je comfortstoelen van Volvo gewend bent. Daar kom ik in een later stadium dus nog op terug.

Voor de rest is het tot dusver genieten geblazen. De auto heeft 1500-3000 km nodig om goed ingereden te worden dus tot die tijd moet ik me nog inhouden. Ik zal daarna terug komen met een status-update.

Lastige stoelen

  • 2.500 km

Inmiddels is de auto nog maar 2 weken oud, maar wel 2500km verder. Ik ben nog steeds zeer te spreken over de rijeigenschappen van de GTD. De DSG schakelt voortreffelijk en is een genot zowel in de file als een sportief ritje op een landweggetje.
Ik heb me zoveel mogelijk aan de inrijd instructies gehouden en trap 'm nu van tijd tot tijd op z'n staart, zoals voorgeschreven. De motor zal vast nog beter los moeten komen, maar de snelheid en soeplesse is prima en zoals verwacht.

Ik heb voor de rest nog geen rammeltjes of afwerkingsfoutjes kunnen merken. Mijn grootste frustratie tot dusver zijn de topsport stoelen. Ja, ze geven geweldige zijdelingse steun, maar ik zit al 2 weken te pielen om de juiste zitpositie te vinden. Het gevolg is dat ik pijntjes op verschillende plekken in mijn rug krijg tijdens de langere ritten. Ik heb het idee dat dit ligt aan het feit dat ik een vrij brede rug heb die wellicht wat krap zit in de gevormde rugleuning. Ik hoop dat dit gewoon een kwestie van wennen is!

Na een week heb ik nog een ipod aansluitkabel gekocht voor koppeling aan de multimediabox. Het idee is heel mooi en werkt in principe prima. Wel merk ik her en der wat bugs in de software van de radio waardoor bijvoorbeeld de titel van de plaat niet altijd op tijd wijzigt. Niet het einde van de wereld maar als je 250 euro voor die multimedia box lapt en ook nog eens 45 euro voor het ipod kabeltje, dan verwacht je wel dat het goed zou werken. Ik zal de dealer er op den duur op wijzen. Wellicht dat een software update eea kan oplossen.

Wat valt er nog meer op? De geluidsinstallatie is voortreffelijk voor een standaardsysteem. Ik zou echt niet weten waarom iemand nog 700 euro zou betalen voor een Dynaudio systeem... tenzij je van gescheurde trommelvliezen houdt! Ik mis wat opbergruimte in de kabine, en heb een beetje spijt dat ik niet het opbergpakket nog geselecteerd heb. Dat was eigenlijk geen geld en toch wel heel handig. Overigens valt de brandstofverbruik mij ook in positieve zin op. Ondanks het forse vermogen rijdt de auto gemiddeld zo'n 5,8l/100km. Dit is voor wisselde snelweg-/file-/stadsritten. Omdat het een leaseauto is is dat voor mij niet echt van belang, maar voor de niet vergoede buitenland-vakantie-brandstof is het alleen maar mooi te noemen :)

Donderdag wordt de Parrot bluetooth set geinstalleerd in de auto (door een vergissing niet voor aflevering ingebouwd). Ik laat tegelijk de voeding van mijn TomTom inbouwen zodat er geen kabeltjes rondhangen. Hopelijk is de kabine ook daarna nog rammelvrij.

Tot dusver zeer tevreden dus. Ik probeer met enige regelmaat nieuwe inzichten te delen, uiteraard.

Rammeltjes maar voor de rest perfect!

  • 23.000 km

Inmiddels ben ik al een stuk verder met de Golf qua km stand. Het bericht over de oncomfortabele stoelen is gelukkig verleden tijd. Het was een kwestie van wennen en de juiste stand vinden om goed te zitten. Nu is het voortreffelijk!

Ik heb de auto in september naar Italie en terug gereden. Een reisje van een slordige 5000 km in totaal waar de auto geen steek heeft laten vallen. Opvallend was ook hoe snel de 2.0TDI is op de duitse autobahn. 200 km/u stond in no-time op de teller en even doortrappen en een teller gaf als max 232 aan. Op de GPS 219 km/u dus aardig in de buurt van de fabrieksopgave, en dat met een volle kofferbak en een passagier. Ook de brandstof verbruik was met de hoge gemiddelde snelheid in Duitsland prima te noemen. Een meevaller!

De auto trekt nog altijd als een tierelier, met als gevolg dat de voorbanden aardig snel op raken. Heb er nu een set winterbanden onder maar ik verwacht dat de zomerbanden misschien nog 5000km hebben en dan vervangen moeten worden.

De auto is wel een keer terug geweest naar de dealer voor een erg vervelende rammel in het zonnebrilbakje in de hemelbekleding. Deze trilt luid rond de 1500 toeren wat bijzonder vervelend is. De dealer heeft een nieuwe unit besteld om te plaatsen, dit zal een dezer dagen gebeuren.

Voor de rest geen noemenswaardige problemen en nogsteeds volop aan het genieten!

Gestolen... :(

  • 65.000 km

Na dik een jaar probleemloos en met veel plezier gereden te hebben is mijn Golf GTD op 5 oktober bij mijn huis gestolen.
Wederom een slachtoffer van het bekende fenomeen "Polenschlussel" en uitschakelen van de startonderbreker dmv een laptopje. Gelukkig was het "maar" een lease-auto, maar toch bijzonder vervelend - te meer omdat het echt een fijne auto was!

Nu tijdelijk een BMW 116i wat bij lange na niet kan tippen aan de GTD, maar het is beter dan niks.

Voor mij voorlopig geen VW group auto meer. Autos die dusdanig makkelijk te stelen zijn wil ik niet op de stoep hebben staan, zeker niet zolang ik in een grote stad woon!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.