Volkswagen Golf 2.0 TDI 119 gr. 110pk Trendline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 119 gr. 110pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 95.496 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De "keuze"
Bij de start bij mijn nieuwe werkgever hoorde een auto van de zaak. Tijdens de solicitatie had ik al begrepen dat het zou gaan om een Volkswagen Golf die door mijn voorganger was bereden.
Het bleek te gaan om een zwarte Volkswagen Golf VI 2.0 TDI 110PK Trendline welke op papier vergelijkbaar zou moeten zijn met mijn vorige auto (Ford Focus 1.6 TDCI 109PK Trend). Persoonlijk zou ik nooit voor een Golf gekozen hebben omdat ik van mening ben dat de prijs/kwaliteit/prestatie verhouding zeer matig is. Hiermee wil ik niet zeggen dat de kwaliteit van Volkswagen producten niet goed is, ik vind alleen de prijs die ervoor betaald moet worden te hoog. Het prijsniveau waarop de Skoda’s en Seat’s verkocht worden is hetgeen de producten voor mij zouden mogen kosten. Helaas voor mij heeft Volkswagen natuurlijk het gelijk aan haar zijde, dit blijkt wel uit de verkoopcijfers. Dit wordt mijns inziens veroorzaakt door de grote vraag en voorliefde van Nederlanders om Volkswagen te rijden. Wat waarschijnlijk aangewakkerd wordt door de uitstekende marketing activiteiten van Volkswagen en in ons land de importeur Pon. Een Volkswagen reclame is zelden vervelend en vaak zelfs vermakelijk. Velen van ons zullen er zich een aantal kunnen herinerren. “Alarm op je PO-LO “ “met die Xenon zien ze je in ieder geval wel aankomen hè” “niet ieder oud vrouwtje is betrouwbaar, elke Golf gelukkig wel”. Daarnaast vind ik de Volkswagen Golf teveel de standaard keuze en is het de stereotype lease auto / auto van de zaak (wat overigen twee verschillende dingen zijn en welke vaak doorelkaar gebruikt worden. In mijn geval is het beide.)
Ondanks mijn vooraf gegeven mening zal ik trachten om een objectieve review te schrijven over deze auto
Graag ontvang ik jullie op/of aanmerkingen op deze review, gezien de huidige lezersbeoordeling scheelt er iets aan.
Het rijden
Het rijden met de auto:
Inmiddels heb ik zo’n 25.000 kilometer met de auto gereden. Het weggedrag is voorspelbaar en koersvast en hierop valt eigenlijk weinig aan te merken. Wat vooral opviel na de overstap van de Ford Focus naar de Golf was het lichtere sturen en het idee minder goed te voelen wat er zich zich onder de voorwielen afspeelt. Daarnaast stuurt de Golf ook minder direct en heeft de auto een grotere draaicirkel dan een Ford Focus. Een ander groot verschil is de demping van de auto. Waar ik met de Focus zelden of nooit met de voorbumper de grond raakte gebeurt dit bij de Golf bij een kuil of een drempel regelmatig. Dit zal er ook mee te maken hebben dat de voorkant van de Golf ook lager bij de weg ligt dan die van de Focus.
Hoewel op papier beide auto’s motorisch vergelijkbaar lijken is dit in de praktijk een wereld van verschil. Beide auto’s hebben nagenoeg 110PK maar de paarden worden toch heel anders in beweging gezet. Ik denk dat dit mede veroorzaakt wordt door de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Als ik die buiten beschouwing laat dan valt op dat de Volkswagen heel soepel (bijna als een benzine) door de toeren loopt tussen de 850 en de 4000 toeren per minuut. Daarna is de koek op. Waar het bij de Ford zo is dat de eerste 1250 toeren de motor een beetje aarzelt waarna deze vervolgens soepel en gelijkmatig doorloopt tot de 4500 toeren per minuut. Wat opvalt aan de Golf is dat het voelt alsof de motor geknepen is en deze tot veel meer in staat moet zijn. In werkelijkheid is dat natuurlijk ook het geval want dezelfde motor wordt ook geleverd met een vermogen van 170PK.
In de poging van Volkswagen om deze Golf zo milieu vriendelijk mogelijk te maken zijn ze naar mijn mening iets te ver doorgeslagen. Ok, de CO2 uitstoot is met 119 gram per gereden kilometer laag maar niet laag genoeg voor de 20% bijtellings categorie. Ze hebben dit naar mijn idee vooral bereikt door de 4e en 5e versnelling erg lang te maken. Voor een echt vlotte inhaalmanouvre is het daardoor vaak nodig 1 of soms 2 versnellingen terug te schakelen. Beide de auto’s schakelen overigens zeer trefzeker. Daarnaast monteren ze standaard banden met een lage rolweerstand wat mede wordt bereikt door ze op te pompen tot 2.5 bar. Dit is mijn inziens veel te veel omdat bij het remmen op hoge snelheid de auto zeer lichtvoetig wordt. Voor mijn werk kom ik regelmatig in Duitsland en heb voor mijn eigen veiligheid de bandenspanning dan ook verlaagd naar een normalere waarde van 2.1 bar. Daarmee remt de auto een stuk zekerder.
Het andere onvermijdelijke probleem met banden met een lage rolweerstand is de manier waarop ze reageren zo gauw het wegdek nat wordt. De grip is aanzienlijk minder en de remweg is aanzienlijk langer. Wat natuurlijk ook logisch verklaarbaar is om goed te kunnen remmen heb je veel weerstand nodig. Het probleem met het slechte remmen is niet aanwezig wanneer de winterbanden gemonteerd zijn welke niet bedoeld zijn om een lagere rolweerstand te geven. Wanneer de zomerbanden aan vervanging toe zijn zal ik verzoeken normale banden te monteren (ondanks dat een deel van de techniek ook daarin verwerkt zal zijn). Dus geen ECO-Contacts of Energy Savers. Beide deze banden realiseren de lage rolweerstand door gebruik te maken van groeven in de lengterichting en weinig groeven in de breedte richting waardoor ik het gevoel heb dat het water langer tussen de band en het wegdek blijft en er uiteindelijk minder grip is. (natuurlijk hebben deze banden en de bandenspanning invloed op de auto echter heeft dit geen nadelige invloed op mijn mening over deze auto omdat deze effecten eenvoudig aan te passen zijn.)
Inmiddels heb ik er alweer 63.000 kilometer opzitten sinds de ingebruikname van de auto. Voor het merendeel is mijn mening met betrekking tot de auto gelijkgebleven als eerder geschreven. Wat echter wel gemeld dient te worden is dat de auto tijdens deze periode een zeer bedrijfszekere indruk geeft. Hij is zeker niet gespaard met enige regelmaat worden er zeer lange trajecten gereden op zeer hoge snelheden. Daarnaast lijkt het niet te deren of je door de bergen in een drukke stad, een lege snelweg of in de file rijdt alles gaat alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dit heeft een positieve invloed op het totaalbeeld van deze auto.
Ondanks dat er zeker 3 onderhoudsbeurten niet zijn uitgevoerd (60.000 Km, 150.000 Km, 180.000 Km) lijkt het de auto weinig te doen. Enkel een beetje olieverbruik wat niet nodig zou hoeven zijn. Ik ben van mening dat iedere auto zonder olie bij te vullen van beurt naar beurt moet kunnen rijden anders is de interval gewoon te lang. Ondanks dit alles lijkt de auto te presteren zoals het moet, de maximale snelheid op de navigatie is ook na 180.000 Km nog steeds 189 Km/h wat slechts 1 Km/h afwijkt van de fabrieksopgave. Het lijkt overigens ook wel dat de auto op dat moment begrenst wordt. Berg af rijdt de Golf namelijk ook niet meer sneller. Waarschijnlijkt heeft het matige onderhoud nog niet zoveel invloed omdat ik zeer veel kilometers maak en de motor dus bijna altijd warm is. Toch denk ik dat dit de levensduur van de auto niet ten goede komt.
Het comfort
Het Comfort:
Ook hier zouden beide auto’s weer zeer vergelijkbaar moeten zijn en dat is ook zo. Ook hier hebben ze elk hun voor en nadelen. De stoelen van de VW zitten relatief hard en geven een uitstekende zijdelinkse steun echter ontbreekt enige vorm van een lendesteun wat mij op ritten langer dan een uur opbreekt. De stoelen van de Ford waren aanmerkelijk zachter en hadden een voorgevormde lendesteun welke overigens niet te verstellen was de zijdelinkse steun was iets minder. Opvallend vind ik hoe laag de stoelen van de Golf kunnen dit zie ik als een positief punt ten opzichte van de stoelen van de Focus. Over het algemeen is de Golf comfortabel genoeg maar voor de veelrijders onder ons zou ik zeker andere stoelen adviseren. Voor mij hoort bij comfort ook bedieningsgemak en dat ontbreekt in deze auto wel een beetje. Hieraan kan de auto zelf echter niets doen. Dit is mede het gevolg van de kaal uitgevoerde auto maar ook van de gekozen oplossingen. Ik rijdt soms meer dan 4000 kilometer per week en op zulke momenten zou een cruise controle zeer behulpzaam zijn. Daarnaast ontbreekt ook de stuurwiel bediening voor de audio waardoor het lang rijken is naar de knoppen van de radio. Helaas is dit een aftermarket radio in mijn geval een Sony die de zenders zeer slecht volgt (RDS functie) en een matig geluid geeft. Hier breekt voor mijn gevoel de kale standaard uitrusting de Golf op.
Na 63.000 kilometers voor mij in deze auto blijft het gevoel overheersen dat het totaalplaatje beter zou zijn als er meer luxe als standaard was. Tijdens mijn vakantie afgelopen zomer naar Italie waarbij er zowel heen als terugreis 1.500 kilometer is gereden op 1 dag viel op dat dit meer energie gekost had dan een jaar geleden een zelfde afstand naar Kroatie. Dit is vooral veroorzaakt door het gebrek aan goede ondersteuning in de rug waardoor ik last van mijn nek kreeg. Daarnaast werd het gemis van de cruise controle eens temeer duidelijk. Wat vast staat voor de opvolger is dat er meer luxe aan boord dient te zijn om het reizen te veraangenamen. (Als je eenmaal gewend bent aan zulke luxe is het lastig om weer om te schakelen maar zeker doenbaar. Eerder een gemis dan een straf.)
Het verbruik
Het verbruik:
Alle genomen maatregelen om de CO2 uitstoot per kilometer te verlagen hebben wel effect op het verbruik. Met gemak zijn er waarden van 1 liter op 20 kilometer te realiseren. Echter is mijn gemiddelde verbruikt aanzienlijk hoger wat vooral veroorzaakt zal zijn door mijn vele kilometers in Duitsland. Maar zelfs dan blijft de actieradius van de auto prettig groot. Ik kan eigenlijk altijd meer dan 800 kilometer op een tank rijden. Bij 770 gereden kilometers begint vaak het waarschuwingslampje te branden waarna ik volgens de boardcomputer nog 80 kilometer zou moeten kunnen rijden. Deze opgegeven waarde lijkt overigens prima te kloppen. Bij normale snelheden is een actieradius van meer dan 1000 kilometer per tank makkelijk haalbaar. Over de andere waarden van de boardcomputer kan ik niet zoveel zeggen omdat ik het actuele verbruik niet exact nareken aan de hand van de getankte liters.
De conclusie
Conclusie:
Is het nu zo dat door mijn eerder aangegeven mening ik deze auto slecht vind, nee eigenlijk helemaal niet. Hij valt door die mening misschien juist wel mee. Wat me vooral opvalt is dat het in de autobladen genoemde verschil in scherpte van de besturing ten opzichte van de Ford Focus wel aanwezig is maar dat dit eigenlijk niet iets is waarom je wel of niet voor deze auto zou kiezen hij is gewoon anders dit betekend niet dat het een per definitie beter is dan het ander. Net als een diesel en een benzine anders rijden. De persoonlijke voorkeur zal hierover de doorslag geven. Het andere verschil wat altijd genoemd wordt is de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen, wel hier vind ik dat ik iets recht moet zetten ten gunste van de Ford Focus. Over de Ford wordt altijd geschreven dat het gebruikte kunstof onderop het dashboard altijd heel hard is. Het gebruikte materiaal in de Focus voelt exact hetzelfde als het materiaal dat gebruikt is in deze Golf. Dit is voor mij persoonlijk eigenlijk helemaal geen probleem. De Golf is prima in elkaar gezet maar het interieur en de vormgeving daarvan spreken mij gewoon niet zo aan. Wat na al deze kilometers eigenlijk het beste bevalt aan de auto is het gevoel dat niets hem teveel zal zijn en hij je altijd op je bestemming zal brengen. Dit is zeker ook iets waard.
Uiteindelijk rijd ik met veel plezier in de auto en ga er ook graag een blokje mee om, dat is voor mij het belangrijkste. Toch is het door mijn eerdere mening waarschijnlijk niet zo dat ik opnieuw een VW Golf uit zou zoeken. Dit is vooral te wijten aan de te kale standaarduitrusting. Ik ben niet bereid bij te betalen voor een Volkswagen fabrieksradio en vervolgens ook nog een keer voor de stuurwielbediening van dezelfde radio als ik deze bij andere merken standaard kan krijgen op de basis uitvoering. Het is overigens company policy om Volkswagen Audi Groep te rijden dus helemaal uitgesloten is het niet dat de opvolger van deze Golf opnieuw een Volkswagen wordt. Binnenkort is hier waarschijnlijk meer duidelijkheid over.
Plus- & minpunten
Pluspunten:
+ Bedrijfszekerheid
+ Lange onderhoudsintervallen (30.000 kilometer)
+ Motorkarakteristiek
+ Knipperlichten aan binnenzijde buitenspiegels
+ Uitgebreide boordcomputer (Mogelijkheid tot snelheidsweergave in Miles voor het Verenigd Koninkrijk).
Minpunten:
- Karige standaarduitrusting
- Zitcomfort van de stoelen
- Bekledingdeurpanelen (erg snel vies)
- Niet geheel kraak/rammel vrij
Reparaties, onderhoud en banden
Reparaties, onderhoud & banden (ROB):
Hieronder een opsomming van de reparaties en het onderhoud wat uitgevoerd is aan deze auto. Via de website van de leasemaatschappij kan ik inloggen en de reparaties en het onderhoud uit het verleden oprvragen. Vandaar dat dit onderhoud voor de volledigheid ook is meegenomen in deze review ondanks dat dit niet tijdens mijn gebruikstijd heeft plaats gevonden.
1 Km: Afleverbeurt (Volkswagen dealer Zijm in Arnhem)
30.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt (Volkswagen dealer Pouw in Zwolle)
90.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt en twee nieuwe Continental Ecocontact 3 achterbanden. Daarnaast zijn er een aantal lampjes vervangen. (Volkswagen dealer Pouw in Zwolle)
96.000 Km: veiligheidsriemvergrendelingsmechanisme bijrijdersstoel vervangen onder garantie. Het vergrendelingsmechanisme vergrendelde de veiligheidsriem niet meer. (Volkswagen dealer Van den Udenhout in Den Bosch)
103.000 Km: Montage 4 Fulda Kristall Montero 3 winterbanden. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
122.000 Km: Reguliere onderhoudsbeurt en remblokken voor vervangen. (Volkswagen dealer Van den Udenhout in Den Bosch)
127.000 Km: Vervanging rechterbuitenspiegelkap. Deze kap was er door vandalen afgetrapt en lag in stukken naast de auto tezamen met 10 andere auto's in dezelfde straat. (Volkswagen dealer Van den Brug in Heerenveen)
129.000 Km: Wisselen winterbanden voor zomerbanden. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
142.000 Km: Twee nieuwe Vredestein T-Trac banden voor de achteras. De Continental Ecocontact 3 banden van de achteras naar de vooras gewisseld. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
151.000 Km: Algehele controle voertuig en daarnaast nieuwe remschijven en remblokken voor. Hierbij vind ik het zeer kwalijk dat de leasemaatschappij niet heeft toegestaan dat de verijste onderhoudsbeurt volgens het boekje werd uitgevoerd. (Volkswagen dealer Van den Udenhout in Den Bosch)
173.000 Km: Wisselen zomerbanden voor de winterbanden. (Profile tyrecenter in Heerenveen)
180.000 Km: Vloeistoffen controle voertuig. Wederom heeft de leasemaatschappij niet toegestaan om een onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Dit is merkbaar aan de auto. Normaal kon ik van beurt naar beurt rijden zonder olie bij te hoeven vullen. Iedere keer eindigde het pijl net onder het middelste punt. Nu begon de auto een dag voor de afspraak om olie te vragen. Het pijl stond nog net boven het minimum (Volkswagen dealer Van den Udenhout in Den Bosch)
185.000 Km: Na een schrapend metalen geluid tijdens het rijden of de snelweg, de auto op de vluchtstrook stil gezet. Brandende lucht bij de achterwielen. Gelijk doorgereden naar Volkwagen dealer Van den Brug in Heerenveen. Hier werd geconstateerd dat de achterremmen ijzer op ijzer waren en vervangen dienden te worden. Dit is snel en adequaat uitgevoerd. Tevens is er een rubber in de brandstof toevoer vervangen wat onderdeel is van een terugroepactie van alle Volkswagen, Audi, Seat en Skoda modellen welke gebouwd zijn tussen 2009 & 2012 en welke zijn uitgevoerd met een 2.0 liter TDI.(Volkswagen dealer Van den Brug in Heerenveen)
Uit de onderhoudshistorie blijkt dat de auto over het geheel gezien buiten normaal onderhoud weinig tot geen reparaties nodig heeft gehad. Echter betekend dit niet dat er geen garantiegevallen geweest zijn in de tijd dat mijn voorganger de auto heeft bereden. De onderhoudshistorie geeft namelijk alleen gefactureerd onderhoud weer.
Toch komt deze Golf als heel betrouwbaar en bedrijfszeker over. Opvallend vind ik dat er geen 60.000 kilometer beurt heeft plaatsgevonden terwijl dit volgens het onderhoudsboekje wel had gemoeten. Of dit te wijten is aan de leasemaatschappij of de vorige berijder van de auto durf ik niet te zeggen. Wel vind ik het zeer kwalijk dat de leasemaatschappij geen toestemming heeft verleend om de 150.000 & 180.000 kilometer beurten uit te laten voeren. Bij 185.000 kilometer is dan ook gebleken dat bij 180.000 kilometer een beurt noodzakelijk was geweest dan had ik niet met slechte remmen hoeven rondrijden. Hiermee brengt de leasemaatschappij de veiligheid van de berijders in gevaar.
Het afscheid
Inmiddels zijn we november 2011 en loopt de Volkswagen Golf naar het einde van z'n leasetermijn. Tijdens mijn gebruiksperiode hebben zich eigenlijk geen noemenswaardige problemen voorgedaan. Aangezien het vandaag 8 november 2011 precies 1 jaar is dat ik de auto in gebruik heb is dit ook het geschikte moment voor de analyse. Afgelopen jaar heb ik 78.000 kilometer gereden waarbij de auto een aardig deel van Europa heeft mogen zien (Nederland, Belgiё, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Italie, San Marino, Engeland). De Golf is een prima auto maar er is weinig spannends aan, hij doet wat hij doen moet en dat is de grote kracht van deze auto.
Op 8 februari 2012 heb ik de opvolger van deze Golf op mogen halen (Ford Mondeo Titanium Wagon 1.6 TDCi). Ik heb precies een 1 jaar en 3 maanden in de Golf gereden en heb hierin de kilometerstand ongeveer verdubbeld. De auto is redelijk probleemloos gebleken en de laatste rit was toch afscheid nemen van een prettige auto. Ik hoop met de Mondeo net zo probleemloos mijn kilometers te kunnen maken. Hier verschijnt na 10.000 Km ook een review over (+/- 2 maanden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.