Volkswagen Golf 2.0 Pacific (2003)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 Pacific (2003)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 Pacific
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst138.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na aanschaf....

  • 137.500 km

Na een jaar en ongeveer 25.000 km in mijn 1e auto, een toyota corrolla 1.6i met alleen stuurbekrachtiging te hebben gereden, werd het tijd voor een auto met wat meer luxe. Met de toyota heb ik eigenlijk geheel probleemloos gereden.

Vw's heb ik eigenlijk altijd gewaardeerd.
Tijdens mijn zoektocht heb ik gekeken naar een renault megane 1.6 van 2003. Nu ben ik niet echt van de franse auto's, maar ze zijn wel betaalbaar.
Toen zag ik deze golf op de site van een dealer bij mij in de buurt staan.
Wat een gave bak! Een van de laatste series golf 4 hatchback. En dan de rijk uitgevoerde 2.0 pacific met 16"lm, orgineel xenon, cv, cc, elektrische ramen en airco, sportinterieur en sportonderstel.
De volgende morgen direct naar de betreffende dealer gegaan. Bleek dat de auto nog maar een dag op de site stond. Hij stond nog in de werkplaats te 'drogen' van zijn poetsbeurt.
De verkoper bood aan een proefrit te maken.
Ik was direct verkocht!
Wel merkte ik tijdens het vlot optrekken een soort gierend (turbo) geluid. Na navraag bij een monteur dachten ze dat het een kapotte slang van de luchtinlaat was of een pakking van het inlaatspruitstuk.
Wel waren er een paar beginnende roestpuntjes aan de linkerzijkant (naast de wielkast, waarschijnlijk door steenslag) en een klein beginnend roestplekje op de achterklep.

De auto redelijk scherp gekocht met de afspraak dat de plekken werden bijgewerkt.
Dit is keurig gedaan!

Aan de rit..
Eindelijk was de auto afgeleverd. Wat een superwagen! Vlot en strak op de weg. Kan nog strakker, want hij staat nu op winterbanden.
Maar de eerste avond, tijdens het rijden in het donker bleek dat de xenon verlichting veel te laag was afgesteld, lees: ongeveer 3 meter voor de auto.
Dit de volgende dag laten oplossen bij een garage vlakbij.
Het geluid dat ik beschreef bleek bij navraag bij 2 vw-specialisten volkomen normaal te zijn. De vw-dealer heeft er zelfs mee gereden en verklaart dit als luchtstroming door de buizen.
Na een aantal korte ritten, maakte ik een lange rit. Nu bleek dat de temperatuurmeter niet helemaal naar de normale 90 graden kwam. Dit is later opgelost door een nieuwe thermostaat te laten monteren.
De auto voor de zekerheid ook een grote beurt laten geven. Dit omdat de onderhoudsboekjes niet helemaal volledig waren ingevuld.
Nu bleek dat de automatische hoogteverstelling van de xenon kapot was.
Een plastic stangetje is geknapt. Nieuw onderdeel is ontzettend duur. Dus via internet een 2e handse op de kop getikt.
Ook merkte ik dat de motor stationair niet helemaal netjes loopt. Hij "hikt" soms even. En ook met een warme start, slaat hij soms niet snel aan. Als hij dan eindelijk start, loopt hij eventjes verre van mooi.
De garage denkt dat dit de temperatuursensor is of een vervuild gasklephuis. Dit gaan we zeer binnenkort maar eens laten repareren.

Nu is het zo dat ik toch wel wat kleine probleempjes heb met deze golf. Ik zie het maar zo dat de vorige eigenaar de auto niet erg goed heeft onderhouden..

Toch beleef ik ondanks het probleemloos rijden met de vorige toyota, elke weer plezier in de golf. Het rijdt super!
Verbruik is overigens tussen de 1:11 en 1:14,5. Redelijk netjes.

Zit even tegen..

  • 138.500 km

Zoals gezegd even weer een update na mijn garagebezoek.
Wegens drukte bij de garage en geen ernstige problemen met mijn auto kon ik gisteren bij de garage terrecht.
Ze gingen kijken naar de:
-koplamphoogteverstelling (2e hands zelf gekocht)
-niet mooi stationair lopen (hikt af en toe)
-batterij voor cv in sleutel vervangen.

De auto is er dus weer en ik bleek het verkeerde onderdeel te hebben gekocht voor de koplampregeling..
Bleek dat ik waarschijnlijk het onderdeel van een v5/v6 had gekocht. Het verschil zat hem bij de stabilisatorstang. Precies weet ik het niet meer. Maar de garage heeft van de kapotte en het gekochte onderdeel 1 weten te maken en gemonteerd. Zou weer moeten werken.
Maar... Toen ik weg reed was het donker en erg mistig.. In de mist zag ik de koplampen erg omhoog schijnen en uiteindelijk elkaar kruisen. Dit is dus niet goed. Moet ik even weer mee terug want heb zelf ook een hekel als mensen mij verblinden.
Ook zag ik bijna geen licht op de weg..

Het hikken wordt veroorzaakt door een lekke vacuumslang, deze wordt besteld en later nog gemonteerd.

De afstandbediening bleek helemaal geen batterij te bevatten.. Geen wonder dat hij niet werkte dus.

De monteur had even met de golf gereden en begon weer over het eerder beschreven iritante geluid met optrekken/versnellen.
Dit had hij ook even bekeken. Bleken inderdaad wel luchtstromingsgeluiden te zijn maar niet zoals standaard bij de auto.
Het betreft een flexibele slang tussen motor en volgens mij de uitlaat.
Deze slijt na enige tijd door de vele bewegingen.
Deze slang is vervangen door de vorige eigenaar, maar dan op de goedkoopste manier..
Er blijkt een universele slang op te zitten met ribbels aan de binnenkant waardoor het begint te fluiten, aldus de garage.
Nieuwe slang ex montage kost ongeveer €500,-. Het is zo duur omdat de katalysator er bij aan zit.
Dus voorlopig maar even de radio wat harder want dat vind ik wel erg veel geld voor een geluid wat niet schadelijk is.
Tevens is het gewoon dicht dus geen apk afkeurpunt.

Toch nog steeds heel fijn om in mijn golf te rijden. Heb het idee dat ik in een erg moderne auto rijd. Dit misschien omdat ik ook veel voor mijn werk in franse en italiaanse bestelauto's rijd, en mijn ouders hebben ook franse auto's die lang niet tippen aan het rijden in de golf.

Tot zover weer deze update.
Als er weer wat bijzonders is, schrijf ik weer een nieuw stukje.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.