Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI Performance |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Fantastische daily, alles wat je verwacht en toch verbaast het
- 87.000 km
Beste lezer,
Leuk dat je de tijd neemt om deze review te lezen. Ik zal proberen zoveel mogelijk info te delen over de auto waar ik achter ben gekomen sinds aanschaf, waar ik zelf naar op zoek was aan info wat ik niet kon vinden en eventuele onduidelijkheden. Op moment van schrijven zijn we iets meer dan 20.000km verder, dus enige ervaring met de auto is er inmiddels. Over mezelf; ik heb een aardige affiniteit met autotechniek en vind ik het leuk om technische dingen, in de techniek van de auto eigen te maken en uit te zoeken. Naast de Golf ben ik nog in bezit van een 'licht' aangepaste E30 en een Subaru Legacy.
Het begin:
Waarom een GTI? Mijn vorige dagelijkse auto was een Seat Ibiza uit 2020 met de 1.0 3 cilinder handbak en ik zocht een auto die qua gebruik hetzelfde zou zijn maar dan met iets meer sjoege om het zo te zeggen. Na het een en ander af te wegen ben ik uitgekomen bij een Golf GTI.
Wat ik miste bij de Ibiza was het gebrek aan een trekhaak en ik wilde graag de combinatie adaptieve cruise control en een automaat voor in de files. Qua performance georiënteerde auto's die in prijs kwaliteit uitblinken kom je al snel uit bij een GTI. Dus de zoektocht kon beginnen. Na toch wel echt veel advertenties te hebben bekeken en ik inmiddels wel alle ins en outs heb gezien ben ik vrij zeker welke opties een Golf(GTI) uit deze generatie(7.5) allemaal kan hebben en ben ik opzoek gegaan naar diegene die daar zoveel mogelijk van had. Wat mij tijdens het zoeken opviel is vrijwel alle GTI's vooral zwart of wit zijn en dat 90% van de advertenties waarin wordt gezegd dat de auto full-options is, hij dit niet is.
Na er in 4 te hebben proefgereden ben ik uitgekomen bij een GTI performance van eind 2017 in Atlantic Blue met alle opties behalve de leren bekleding. Juist bij een auto als dit is onderhoud key en dat was bij deze kloppend. Hij komt oorspronkelijk uit Duitsland en hij heeft inmiddels bij mij 1 beurt gehad bij de dealer. Het is een GTI performance, wat betekent dat hij de de remmen heeft van een Golf R, de sper(VAQ) op de voorwielen en 15pk meer. De performance heeft rode 'GTI' letters voor -en achterop de auto en GTI op de voorremklauwen staan als uiterlijke herkenning.
Het is wel een verschil met de Ibiza qua snelheid. Dit is vooral merkbaar op snelheden tussen de 80 en 140, op de snelweg is het natuurlijk sneller, maar niet écht snel, of ik verwachtte er teveel van. Tot op heden heb ik een 0-100 getimed van 5.8 seconden en een top van 251km/u. Dit vanzelfsprekend allemaal in Duitsland onder verantwoorde omstandigheden. Het is echt een rustige auto qua comfort en windgeluid en op die snelheid merk je duidelijk dat de auto sneller zou kunnen als hij meer vermogen zou hebben.
De auto heeft DCC, welke instelbaar is via de mode knop en daarmee kan je best een groot scala aan zaken instellen. Je kan standaard kiezen tussen Eco, comfort, sport en individueel. In individueel kan je specifieke zaken nog aanpassen tussen eco, comfort en sport. Wat ik inmiddels heb gemerkt is dat dit vooral handig is om de soundaktor uit de zetten(luidsprekertje onder de voorruit), de sper juist wel aan maar dan weer zonder de zwaardere stuurbekrachtiging van de sportstand. Zodoende rij ik eigenlijk altijd in individueel met alles in eco behalve de aandrijflijn(motor en versnellingsbak). DCC laat je verder ook dingen als bochtenverlichting instellen in eco/sport, alleen geen idee wat dat doet. Het fijne van DCC is dat je in 'sport' kan rijden qua gevoel zonder in de 'S' stand van de bak te schakelen. De bak in 'D' schakelt naar mijn mening te vroeg op en de S stand juist te laat. Iets meer gas geven dan dan normaal maakt D een prima stand. De 'E' stand is verschrikkelijk want dan zet hij bij elke keer gaslos de bak in zijn vrij. Een dsg is wel wat bokkiger met terugschakelen en iets minder comfortabel dan een automaat met koppelmisvormer, maar het verbruik is minder(want platenkoppeling ipv vloeistof) en hij is duidelijk sportiever.
Het verschil tussen eco, comfort en sport merk je vooral aan de zwaardere besturing, de sperwerking en de stugheid van de schokdempers. Die laatste twee hebben echt meerwaarde, maar de zwaardere besturing is gevoellozer dan de normale bekrachtiging vind ik persoonlijk. Sper merk je vooral bij bochten uit accelereren. Die alleen is al de performance pack waard. Ik vind de dempers in comfort setting nét iets stugger dan een standaard Golf en in sport is het wel een beetje stuiteren(wel 19" wielen, als de banden op zijn ga ik 18" overwegen). Met een non-DCC GTI heb ik geen ervaring qua hardheid. Gasrespons maakt geen verschil in elke stand vind ik. Verbruik ook niet(daarover later meer), want 100 in zijn 7 is in alle standen hetzelfde verbruik.
In de winter heb ik gemerkt dat de standkachel echt een fantastische optie is, want je stapt in een warme auto én vooral ook omdat de koelvloeistof al een beetje warm wordt. Beter voor mens en techniek zullen we maar zeggen. Hij verbrand een beetje benzine en werkt daarmee als een soort mini CV ketel. (kleine nerd sidenote; dat ding zit rechtsvoor in de wielkuip en is geen optie op een TCR of R want die hebben daar een dsg koeler)(of dit daardoor niet kan is niet geverifieerd dus mocht dit niet kloppen hoor ik het graag) een gewone GTI heeft geen extra oliekoeler, of dsg koeler verder.
Het panorama dak is denk ik meer een flaneer optie, want echt heel fijn vind ik het niet, al is het is wel handig om warmte uit de auto te laten in de zomer. Een andere flaneer optie is de virtual cockpit, want die geeft niet echt meer info weer dan het conventionele schermpje. Dat is mits je niet de standaard navi gebruikt, dan is het wel grappig. Bij Audi werkt dit fijner.
De wegklapbare trekhaak is ook een fijne optie, want je krijg een paar leuke parkeerhulp opties en hij vertelt je als er een lampje op de aanhanger stuk is. Plus, je ziet hem niet ingeklapt.
Het gerealiseerde verbruik ben ik zeer over te spreken want hij haalt met gemixed rijden, 1 op 16 ongeveer. Een vriend heeft en Golf 1.4tsi en verbruikt bijvoorbeeld hetzelfde, maar dan met 100 pk minder. Ik rijd wel vooral snelweg. Als je met het flaneerdak open achter een vrachtwagen gaat rijden rijdt hij 1 op 20 en dak dicht zelfs nog meer. Een beetje gasgeven gaat het verbruik rap naar beneden, hij is vrij gevoelig qua rijstijl met het verbruik, want dan wordt het snel 1 op 10, maar dan heb je ook wat. Het is een soort blije hond als je hem op zijn staart trapt in de bochten en dan is het echt een leuke auto, niet hardcore, gewoon gedegen leuk.
De mooiste vergelijking die ik op internet las is als dit vergelijkt met een i30N of een Focus ST dan zijn het allemaal puppy's, behalve dat je bij de Golf weet dat de puppy ook volwassen kan zijn(al hebben beide genoemde betere rijeigenschappen en meer vermogen). De GTI excelleert juist in dit compromis
Qua geluid klinkt ie wel wat luider dan een normale Golf, ook met standaard uitlaat en dat vind ik wel aardig. Hij laat soms plofjes met schakelen. Ik heb hier persoonlijk helemaal niets mee, want dat draagt wel bij aan het imago van de GTI. Het schijnt echter inherent te zijn aan de werking van de snelle schakeltijd van een dsg en elke dsg VAG auto heeft het. Het wordt alleen meestal gedempt door de uitlaat. Wil je het niet, dan moet je een handbak hebben.
Verder heb ik in mijn research heb ik vooral gevonden dat dat deze auto's bekend staan om hun problemen met de waterpomp/thermostaat. Dit is 1 behuizing die beide onderdelen huisvest en door verschil in materiaal gaan ze op die scheiding lekken. Je moet hiermee een beetje geluk hebben, ik heb er nóg niet last van. Het onderdeel los kost €450 euro en is wel vervelend om te vervangen. Ben er nog niet uit of ik het zelf zou doen.
In conclusie ben ik nog steeds van mening dat dit echt een fantastische daily is. Juist perfect is het compromis. Zuinig en comfortabel en als je wil stug en leuker. Het enige nadeel is eigenlijk het imago dat hangt aan GTI's.
Dit is best een verhaal geworden zie ik, maar dat onderstreept ook het enthousiasme dat ik heb over de GTI. Bedankt voor het lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG-aut. R-Line / Navi / 18 Inch / Stoelverw. / Trekhaak / BOVAG garantie
- 2017
- 86.235 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R-Line
- 2017
- 112.548 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Connected Series | Carplay | Camera | Navigatie | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control | Sportstoelen
- 2017
- 184.106 km