Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008) #3

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst192.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3 maanden

  • 178.500 km

In februari 2023 heb ik deze Volkswagen Golf V GTI 60 gekocht. Het betreft een GTI 60 Pon's editie met een EA113 BWA blok, maar kort gezegd is het een gewone GTI met weinig extra opties. De auto is door de vorige eigenaar bijzonder goed onderhouden. En er is nauwkeurig een onderhoudsboekje bijgehouden met facturen.

-- Aanpassingen ---

Je merkt wel dat er niet mee is geprutst. Alles dat is gedaan aan deze auto, is goed gedaan. Zo zit er een originele R32 achterbumper op met een Milltek einddemper. Alles dat voorheen matt zwart was, is hoogglans zwart gespoten. Aan de voorkant is in de gril de welbekende rode GTI lijn wit gespoten. Er is er achteraf een beveiligingssysteem ingebouwd. De auto is gechipt naar ongeveer 270pk. Er zitten betere luidsprekers in en er zijn kabels getrokken voor een subwoofer (gelukkig is dit professioneel gedaan). Helaas zit de subwoofer zelf zit er niet meer in. Ook zijn de achterramen goed geblindeerd.

--- Eerste indruk na 3 maanden ---

De auto rijdt heerlijk. Goede wegligging. Acceptabel brandstofverbruik. Klinkt niet asociaal ondanks de middendemper delete, de Milltek einddemper doet goed zijn werk om de auto mooi te laten klinken. De grip is alleen soms dramatisch slecht dankzij de Vredestein all season banden, dus die gaan na de winter van 2023/2024 sowieso vervangen worden. De auto heeft meer dan genoeg power op de voorbanden. De stoelen zitten zeer sportief en bieden nog voldoende demping en steun. De auto is ook al een paar keer gebruikt voor het vervoeren van stoelen, banken en tafels, dus de ruime kofferbak en inklapbare achterbank zijn zeer handig.

--- Mankementen ---

De auto is natuurlijk al wat jaartjes oud. En de kilometerstand is niet laag. Dus de auto komt niet zonder gebreken. Ik heb ontdekt dat de kleppendekselpakking niet lek is, maar wel een klein beetje olie zweet. De luidsprekers in beide achterdeuren lijken niet te werken. De cupholder voor de passagiers op de achterbank is kapot. De achterklep gasveren zijn wat slap. De schokdempers zijn ook een beetje slap. De welbekende instapscheur in de bestuurdersstoel is er nog niet, maar je ziet wel dat de stof heel erg dun is en eigenlijk elk moment kan beginnen met doorlaten. De hemelbekleding hangt een klein beetje aan de voorkant bij de brillenkoker. De lak is zoals te verwachten na 15 jaar ook niet meer als nieuw. Hier en daar is steenslag te zien. En bij de instap linksachter zit een heel klein beetje oppervlakkige roestvorming. Nou lijkt dit allemaal heel erg veel, maar het is in ieder geval niets dat niet gerepareerd kan worden.

--- Onderhoud ---

Allereerst: er wordt niet bezuinigd op de auto. Ik heb de auto zeer kort na aanschaf laten schoonmaken, polijsten en waxen door een bedrijf. Zelfs de motorruimte is grondig gereinigd. De oliepeilstok is vervangen aangezien deze zorgde voor een extreem klein beetje compressie verlies. Er is een nieuwe nokvolger in de hoge druk brandstofpomp gezet. De nokkenas is hierbij gecontroleerd en goedgekeurd. De auto heeft een zeer grote oliebeurt gehad. Hierbij is de motor geflusht en is er preventief een nieuwe oliezeef (olie aanzuigbuis) ingezet. Daarbij is de carterpan grondig gereinigd aan de binnenkant. Ook zijn er een nieuwe brandstof -en intrieurfilters ingezet. De kofferbak gasveren zijn vervangen. De cupholder voor de passagiers op de achterbank is gerepareerd. En er zijn nieuwe luxe kentekenplaten gemonteerd. Het Volkswagen embleem aan de voorkant in de grill is zwart gewrapped. Er was al een beveiligingssysteem ingebouwd. Ik heb er ook nog eens een GPS tracker ingebouwd tegen diefstal. Ook is er een softwareupdate gedaan: er is bochtenverlichting ingesteld; de kofferbak is handsfree te bedienen via de sleutel; en de ramen gaan nu automatisch dicht wanneer de regensensor regen detecteert.

--- Toekomst ---

Ik heb de auto gekocht met de verwachting om van deze auto zeker ±5 jaar te kunnen genieten. Maar met een kilometerstand van bijna 180.000km meldt je jezelf hierbij aan voor een duur abonnement qua onderhoud. Daarom volgen er nog heel veel plannen voor de auto, om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Te beginnen bij een nieuwe nokkenasketting (met versteller en spanner) en nieuwe schokdempers.

Na een half jaar

  • 180.000 km

Veel drama... Nokkenasketting en schokdempers was iets dat er aan zat te komen... Elke 180.000km moet de nokkenasketting vervangen worden. En precies rond de 180.000km begon ik de ketting heel lichtjes te horen. Vlak daarvoor heb ik de rek van de ketting via VCDS bekeken en die gaf ook aan dat de maximale rek (-4.0 KW) al bereikt was. OE schokdempers zijn er onder gemonteerd, gelijk met chassis sportveren van H&R. Helaas werd bij nadere inspectie van de cilinderkop en de ketting beetje vocht (olie) bij de koppakking geconstateerd. Dit in combinatie met een olie verbruik van 1 liter op ±1200km nodigde me uit om een volledige koprevisie uit te voeren. Toen de cilinderkop gedemonteerd was, zag ik ineens een mooie scheur in het uitlaatspruitstuk. Het is niet een heel erg veelvoorkomend probleem bij deze auto's, maar het lijkt wel vaker voor te komen bij de Golf V GTI, dan bij andere auto's: gescheurd uitlaatspruitstuk, scheuren rondom de actuator of scheurtjes rondom de spoel van de turbine.

Nieuwe schokdempers, chassisveren, stalen remleidingen, Brembo remschijven (Mercedes G-klasse remschijven op de vooras), Brembo remblokken, handremmechanisme, nieuwe remklauwen voor EN achter (gelijk Porsche Brembo Z18 remklauwen op de vooras en OEM op de achteras), nieuwe 200cell katalysator, nieuwe Milltek downpipe, passend bij de Milltek einddemper, BorgWarner turbo met uitlaatspruitstuk, cilinderkoprevisie uitgevoerd, nieuwe klepseals en geleiders, nieuwe radiator slangen en tussenstukjes, zo goed als overal nieuwe pakkingen in en rondom het bovenblok, nieuw koelvloeistofreservoir, brandstofdruk sensor, injectoren revisie, inlaten en inlaatkleppen gereinigd. En vast nog wel meer dingen die ik niet heb opgenoemd.

Auto rijdt nu beter dan eerst (goh, dat mag ook wel). We gaan het zien wat het volgende wordt.

Na 1 jaar

  • 186.000 km

Na extreem veel onderhoud mag je wel verwachten dat de auto eindelijk rijdt zoals hij hoort te rijden. En dat is ook zo. De afgelopen 6 duizend kilometers heb ik gelukkig weinig onderhoud hoeven doen. Ik heb wel een nieuwe luchtmassameter moeten kopen. Het plastic van het inlaatsysteem was niet zo goed meer en de rubbers van de motordeksel (waar de luchtfilter inzit) bleven niet meer zitten. Ik heb voor een CTS cold air intake gekozen. Hierna moest de auto natuurlijk wel weer motorisch afgesteld worden (qua turbodruk/lucht/benzine verhoudingen). Sinds de nieuwe tune rijdt de auto beter dan eerst, dus dat is fijn. Er is wel een lek in de geüpgradede diverter valve (Gfb DV+) geconstateerd. En 1 van de injectors is het langzaam aan het begeven. Dus die moet vervangen worden. En de hemelbekleding is een beetje gaan hangen (bekend probleem helaas bij Golf 5), dus dat gaat ook aangepakt worden.

Na 1,5 jaar

  • 192.000 km

De auto rijdt super weer super goed. Na een beetje onderhoud (o.a. een oliebeurt en 4 nieuwe banden) kan de auto er weer even tegenaan. Geen bijzonderheden verder. Een paar schoonheidspuntjes zoals wat blanke lak plekjes, achterlichten die niet meer mooi zijn, nog steeds erger wordende hangende hemel en het instapscheurtje wordt elk half jaar een millimeter groter. Over het algemeen nog altijd een fijne auto. Vanwege een groeiend gezin inmiddels wel aan het kijken voor een wat grotere praktischere auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.