Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 462.678 km |
Rijbewijs gehaald!
- 355.000 km
Mijn eerste ervaring met deze auto op de openbare weg! Deze auto is al 8 jaar in de familie en ik ben de laatste 4 jaar actief betrokken geweest bij het onderhoud. Ik denk dat ik op basis van deze ervaring een goede beoordeling kan maken over de betrouwbaarheid van deze auto.
De eerste rit: Wat gelijk opvalt is de fijne wegligging. De auto voelt stevig en betrouwbaar aan, dit kweekt vertrouwen in de auto. De auto trekt niet naar een kant, trilt niet, schokt niet en het enige geluid is dat van de motor. Het optrekken met de Golf voelt erg fijn; je voelt dat de auto veel kracht heeft. Het minpunt aan de motor is dat het bruikbare toerental 1200-2400 is. Je voelt dat het geleverde vermogen bij een toerental > 2400 langzaam afneemt. Nog een minpunt is het lawaai van de motor: Bij een snelheid van 130kmh is het toerental 2800 in de vijfde versnelling. De motor maakt een schreeuwend en eentonig geluid dat overheerst in de cabine. Gecombineerd met de rijwind en het geluid van het wegdek worden gesprekken met personen in de achterbank gehinderd. Dit had makkelijk verholpen kunnen worden door een extra versnelling of meer geluidsdempend materiaal.
Minpunten:
* De motor maakt veel lawaai bij 130kmh/2800rpm
* 1200-2400rpm is nuttig, daarna minder kracht
Nu de minpunten genoemd zijn, komen de pluspunten:
Verbruik: Ik rijd 110km per dag naar school, 4 dagen in de week. Totaal 440km per week. Met het OV kostte mij dezelfde reis €12,40 per dag. Een aantal tankbonnetjes en dagteller's later blijkt dat de auto 1 op 18,55 rijdt! De besparing bij een dieselprijs van €1,25 is €5,- per dag!
Betrouwbaarheid: Naast het voorgeschreven onderhoud dat altijd netjes is gevolgd is het een zeldzaamheid dat er iets motorisch stuk gaat. Een lijstje:
December 2012: Katalysator verstopt, zwarte roet bij hoog toerental > vervangen.
Februari 2013: Brandstoffilter verstopt. Auto stond stil en moest afgesleept worden.
December 2013: Multi-riem 2x geknapt, dynamopoelie stuk bij 2e keer. €30 euro verder is het probleem verholpen
Met de Golf is al bijna een rondje gemaakt om de aarde en motorisch nog 100%! Eerste turbo, koppeling, versnellingsbak!
Helaas is niet de gehele auto gemaakt met dezelfde betrouwbaarheid als de motor. Er is zichtbaar oppervlakkig roest op de wielranden en bij de laatste APK is er een gaatje dichtgelast in de achteras... Au! Een ander punt bij de Golf 4 zijn de remklauwen. Iedereen hoor ik er over, en de afgelopen APK zijn de remklauwen achter vervangen. Ze gaan vastzitten en moeten dan vervangen worden.
Om de review samen te vatten zou ik met deze auto elke dag van het jaar aan een wereldreis durven te beginnen. Hoewel het een schreeuwert is, is de Golf uiterst zuinig zelfs met 130kmh, comfortabel, stevig en degelijk. Mijn ouders rijden er in en ik maak er nu sinds kort gebruik van en iedereen houdt van de Golf! Een absoluut kwaliteitsproduct! Zeker aan te raden!
De autobahn!
- 359.000 km
Ik heb altijd gezegd dat ik op vakantie zou gaan op de dag dat ik mijn rijbewijs zou halen... Dat is niet gelukt, en ik heb te veel huiswerk om op vakantie te gaan in mijn vakantie. Omdat het vandaag mooi weer was besloot ik na de boodschappen een toeristische route naar huis te nemen. Ik woon vlak bij de grens en de autobahn is op steenworp afstand...
Helaas had ik mijn navigatiesysteem niet bij me en ben ik verdwaald in Duitsland. Het ene moment reed ik op een tweebaans snelweg, het andere moment was er om de bocht een splitsing en was het te laat om van rijbaan te wisselen. Bingum, Leer, Oldenburg, Bunde... daar wil ik niet heen. In het uur dat ik vrolijk door tunnels en over een hele mooie snelweg reed en van de zon en het uitzicht genoot kwam ik er tijdens het inhalen achter dat de topsnelheid van de Golf niet 180kmh is, maar 150kmh. Niet dat ik veel harder had durven rijden met de lage zon, natte asfalt en vrachtwagens, maar het viel me wel tegen.
Toen de motor 3300 toeren maakte besloot ik dat ik de auto genoeg had gemarteld en heb ik mijn weg vervolgd met 130kmh.
Op reis!
- 363.621 km
Vandaag ben ik op reis geweest met de Golf richting Dusseldorf! Een flinke rit van 200 kilometers over de Duitse snelwegen in de Golf. Nadat ik gloednieuwe winterbanden heb gemonteerd van marktplaats is de auto klaar voor vertrek.
Terwijl mijn blik wisselt tussen wegdek, spiegels en tellerklok vliegen we door het prachtige heuvellandschap. Terwijl de luxe Duitse auto's met hoge snelheid voorbij racen haalt de Golf alles uit de kast om ze niet te lang tegen te houden tijdens het inhalen. Uiteindelijk wordt de bestemming bereikt en gaat de terugreis wederom probleemloos.
Na de 400 kilometer lange reis komt het totaal op 700 kilometers op een dag nadat de passagiers zijn afgezet. ~50 liter diesel verder en het verbruik gemeten met het tankbonnetje en de dagteller is 1 op 14,69. Niet slecht voor een gemiddelde snelheid van 145kmh!
De Golf heeft net een kleine beurt gehad:
Het luchtfilter, oliefilter en motorolie zijn vervangen en er zit een toevoeging in de tank. Helaas heeft dit geen invloed gehad op de lage topsnelheid en moet de auto binnenkort worden uitgelezen. Ook zijn er een aantal dingen die aandacht nodig hebben:
* De thermostaat is stuk
* De wielen moeten gebalanceerd worden
* Multi-riem piept bij lage toeren
Verder houdt de auto zich uitstekend. Deze auto kan ik iedereen aanraden!
Hij gaat weer snel!
- 365.000 km
We zijn al weer een tijdje verder en het was tijd voor een update. Ik heb zelf een auto gekocht waar ik een review voor ga schrijven dus de golf wordt steeds minder gebruikt. Hij staat nu al een week bij de garage omdat de remblokken totaal versleten waren achter en de remschijven moeten nu vervangen worden.
Twee weken geleden heb ik een tweedehands luchtmassameter voor 25 euro opgehaald en op de auto gezet. Op de autobahn heb ik het verschil getest en de auto gaat nu 165 kilometers in het uur! Meer ga ik er niet aan doen, dit is ruim voldoende aangezien mijn moeder nooit harder dan 110 rijdt.
Wij zijn erg tevreden over de kwaliteit en degelijkheid die Volkswagen ons heeft geleverd. Deze auto blijft voorlopig nog wel in de familie en zal de 500.000 vast nog wel zien!
Het einde
- 462.678 km
Inmiddels zijn we de 10 jaar voorbij met de Golf. Veel kilometers gemaakt zonder problemen. Een maand of twee geleden nog een aanhanger met kale carrosserie van een oude Jaguar getrokken. (bleef binnen max trekgewicht)
Op vakantie dichtbij Lom, Noorwegen is 's morgens bij wegrijden de achteras gescheurd. De breuk moet al een tijd aan het opbouwen zijn geweest en had op elk moment kunnen springen...
Ik zou er een nieuwe achteras onder zetten en de 5 ton nog halen, maar volgens schade-expert is de carrosserie ingezakt. De rechter dorpel is ernstig verrot. De auto heeft ooit (8jr geleden~) schade gehad aan de rechterkant en ik denk dat de reparatiestukken niet goed zijn bescherm tegen roest. De linker kant ziet er nog goed uit.
originele koppeling, turbo, bak, uitlaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.6-16V FSI Ocean NAP, Airco, Cruise control, Stuurbekrachtiging
- 2003
- 179.030 km

Volkswagen Golf 1.6-16V NAP Airco 5-drs Cruise D-riem vv
- 2002
- 220.386 km

Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 Highline Cabrio / APK Nieuw / CuiseControl / Stoelverwarming / Elektrische ramen /
- 2001
- 198.492 km