Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Comfortline (2001)

autoreview

Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Comfortline (2001)

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 100pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf216.500 km
KM-stand laatst245.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geluk bij een ongeluk

  • 217.000 km

Begin januari 2015 heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn eerste auto, een VW Golf III GT TDI uit 1997: Een heerlijke auto om te rijden, lederen bekleding, elektrisch schuif-/kanteldak, cruise control en meer.

Een onoplettende bestuurder had tijdens de avondspits besloten niet op te letten en mijn geliefde Golf fiscaal totall loss te rijden. De Golf had een zeer respectabele 4 ton op de teller staan, dus ik was al op zoek naar een andere auto. Deze Golf had ik alleen liever op een andere manier uit willen zwaaien.

Het is dus tijd om een andere auto uit te zoeken. Ik ben rustig gaan shoppen op internet met een budget van ± 3000 tot 3500 euro. Qua auto wilde ik iets soortgelijks terug: Ik hou wel van een stevige auto, lekker vlot en luxe aangekleed. Verder moest het een diesel zijn i.v.m. de kilometers die ik maak.

Omdat mijn eerste Golf zo goed is bevallen ben ik ook gelijk op zoek gegaan naar een nieuwere Golf. Anderhalve week geleden vond ik op internet een prachtige groene Golf IV (de vorige was dezelfde kleur groen), van binnen en buiten in perfecte conditie. Vraagprijs: € 3950,- Eigenljk net buiten budget. Verkoper was een particuliere aanbieder, deze direct een mail gestuurd en het volgende weekend een afspraak gemaakt voor bezichtiging en een proefrit.

Daar stond de Golf dan: Te schitteren op het parkeerterrein. Wagen zag er net zo mooi uit als op de foto's, zowel van binnen als van buiten. Het betreft het volgende model:

VW Golf IV 1.9TDI Comfortline uit 2001.
KM-stand: 216500, met NAP + volledige onderhoudshistorie
Motor: 1.9TDI met 100pk / 240nm
Groen exterieur met beige interieur
Elektrische ramen, airco, cruise control, comfort blinker, afneembare trekhaak, Pioneer entertainmentsysteem met 6 speakers, ingebouwde bluetooth, lichtmetalen velgen, VR6 dakspoiler, highline achterlichten, LED interieurverlichting

Het interieur was nog perfect schoon, in nieuwstaat zelfs. Vorige eigenaar heeft zelf het entertainmentsysteem in laten bouwen. Verder heeft de wagen tellerringen, versnellingspook en pedalenset uit een Audi TT.

Proefrit gemaakt, motor ligt mooi rustig op z'n plaats, filters en vloeistoffen zijn in orde, net als de banden. Alle knopjes uitgeprobeerd, motor trekt goed en soepel. Heeft geen enkele moeite met wegrijden uit bijv. 2e versnelling. De keuze lijkt gemaakt, deze moest mijn geliefde Golf III gaan opvolgen.

Leuke anekdote: Achter deze Golf zit hét Volkswagen-verhaal: In 2001 gekocht door een oudere man, vervolgens 10 jaar in de garage gestaan en de wagen is niet naar buiten geweest als de zon niet scheen. Meneer heeft de auto ± 4 á 5 jaar geleden moeten verkopen omdat diesel niet langer interessant bleek. In de tussentijd heeft de auto altijd alle onderhoud gehad bij de VW dealer, slechts 100000 km gelopen in 10 jaar. De tweede eigenaar heeft daar in de helft van de tijd het dubbele van gemaakt maar ook hij moest er helaas afscheid van nemen. Ik plan natuurlijk om deze mate van zorg door te zetten!

Nog een klein beetje kunnen onderhandelen met de verkoper en de auto binnen budget aan kunnen schaffen. Auto direct overgeschreven en mee naar huis genomen.

Eerste indruk: Wat een wagen!! Heerlijk comfortabel, stevige stoelen en een ontzettende hoeveelheid vermogen/trekkracht: Afgelopen maandag de snelweg op gereden en ik reed ongemerkt spontaan 140. Een beetje opletten dus!

Tussensprintjes en snelle inhaalacties zijn een genot, net als stoplichtsprintjes. Lange stukken rijden is geen probleem dankzij de cruise control en fantastische audio. Wagen remt zeer strak (schijven rondom), maar heeft nog wel remvloeistofservice nodig. Qua onderhoud heeft de wagen zo'n 10000 km geleden een long-life beurt gehad, dus voorlopig verwacht ik geen complicaties.

Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen. Het begin is altijd anders omdat je toch regelmatig jezelf op een binnenpretje trakteert door even het gas in te trappen. Na m'n eerstvolgende tankbeurt ga ik de verbruiksmeter proberen bij te houden en na een tijdje hoop ik hier wat meer over te kunnen vermelden.

So far, so good

  • 219.800 km

Even een korte update: De Golf bevalt tot op de dag van vandaag uitstekend! Verbruik ligt iets hoger dan de vorige Golf (deze redt net geen twee weken op een tank, de vorige wel), maar dat kan ook mijn rechtervoet zijn die het regelmatig leuk vind om iets dichterbij de bodemplaat te zijn.

Onlangs naar Ameland op en neer geweest, de auto heeft zich keurig gedragen. Geen bijzonderheden. Vlak na de vakantie voor remservice bij de garage geweest, remmen doet ie nu ook weer superstrak. Daarnaast de complimenten van de garage gehad vanwege de huidige staat (optisch en motorisch) van de auto, altijd leuk.

Enige issue wat er optreed (regelmatig, maar zonder reden) is spontaan vermogensverlies. Vaak bij langdurige vraag naar vermogen valt opeens het vermogen weg. Tot nu toe altijd bij snelheden rond 100 km/u, invoegen snelweg etc. Auto versnelt dan nauwelijks meer, maar blijft wel rijden. Lijkt erop of de turbo dat moment wordt uitgeschakeld. Een soort SDI effect terwijl er toch echt TDI op de klep staat. Na een stop/start is er niets meer aan de hand.

Tot slot heb ik het idee opgevat om Xenon in te bouwen om 'm een meer luxe uitstraling mee te geven. Daarnaast uiteraard ook voor het zicht en de rust voor m'n ogen onderweg. Ik wil het wel goed doen, dus een kwalitatief goed setje, en daar horen uiteraard ook andere koplamp-units bij met projectie-lens.

Upgrades

  • 245.000 km

Het is even geleden, maar ondertussen zit er bijna een vol jaar rijden in deze Golf op. Ik heb het afgelopen jaar met ontzettend veel plezier en trots rond gereden, wat een fijne auto!

Afgelopen november de eerste servicebeurt gehad, behalve het reguliere onderhoud met filters, vloeistoffen etc. is er niets aan het handje.

Fijne bijkomstigheid is dat het wegvallen van het motorvermogen vrijwel niet meer voorkomt. Als het al voorkomt, dan is dat op een moment dat de auto zwaar beladen is. Lekker doortrappen kan dus weer heerlijk.

Inmiddels heb ik ook de gewenste xenonverlichting ingebouwd: R32 style DEPO units met een mooi heldere lichtweergave. Xenons zijn ongeveer 6000K, dus mooi wit licht met een iets blauwe gloed. Ik rij dagelijks over de N11, daar is nagenoeg geen verlichting aanwezig. Wat zijn deze xenons dan fijn zeg!

Op naar de APK dan maar!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.