Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Comfortline (2001)

Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Comfortline (2001)

UitvoeringGolf 1.9 TDI 100pk Comfortline
Bouwjaar2001

Omdat ik van baan veranderde en daardoor (veel) meer moest gaan rijden ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Op zich was de Lupo die ik hiervoor had een prima wagen waar niets aan mankeerde, behalve dat er absoluut geen extra’s op zaten, en de actieradius met zo’n 400 a 500 km op een tank beperkt is. Na een tijdje rondgekeken te hebben is heb ik uiteindelijk een Golf 4 TDI uitgezocht. Nu ik inmiddels een half jaar en 20.000 km verder ben, werd het tijd voor een review. Natuurlijk was een auto op LPG voordeliger geweest, maar ik heb bewust voor een diesel gekozen vanwege het riante koppel. En daarmee komen ik eigenlijk direct op het grootste pluspunt van deze wagen;

De motor.
De TDI van Volkswagen heeft zijn betrouwbaarheid inmiddels ruimschoots bewezen. Daarnaast is de TDI ongekend zuinig, ik haal zonder er moeite voor te doen een gemiddeld vebruik van 1 op 19. 1000 km op een tank is geen probleem. En dan de prestaties. Deze pompverstuiver lijkt al zijn koppel in een keer op de voorwielen los te laten. Tussensprintjes gaan met het grootste gemak in elke versnelling. Het rijden op de snelweg is daarmee een waar genot. Bij 120 km/u draait de motor 2500 toeren en is het binnenin aangenaam stil. De motor laat zich eigenlijk alleen als diesel horen bij een koude start en bij het doortrekken tot hoge toeren. Dat laatste is eigenlijk overbodig. Bij normaal gebruik hoef je niet boven de 3000 toeren te komen. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik de auto vrij snel na aanschaf heb laten chippen. Echt noodzakelijk was het niet, maar ik wilde net dat beetje extra vermogen. Standaard voldoet deze motor ook zeer goed.

Het rijden:
Een bochtenridder is het niet, maar dat hoeft ook niet. De comfortline doet zijn naam eer aan. Hij brengt je comfortabel van A naar B. Het weggedrag is neutraal, de auto zal je niet verassen zoals mijn eerste auto (106 Rallye) dat wel kon doen in een snelle bocht.

Het interieur.
De Golf 4 staat bekend om de hoge kwaliteit van afwerking. En dat is te merken. Binnen in de auto is het aangenaam stil tijdens het rijden. De geluidsisolatie is prima in orde. Geen rammeltjes en kraakjes verder. Alles werkt nog zonder problemen en voelt zeer solide aan. VW heeft goede materialen gebruikt. Het ziet er misschien niet zo spannend uit, maar het werkt gewoon en is overzichtelijk. De comfortline is voorzien van de, in mijn ogen, belangrijkste opties zoals airco, cv, electrische ramen en cruise control.

Het uiterlijk.
De een vindt de Golf stijlvol en tijdloos, de ander vindt ’m saai en burgerlijk. Ik behoor tot de eerste groep. Ik vind het heel knap van VW dat ze de Golf steeds opnieuw zo weten te ontwerpen dat je ’m zowel voor een rijtjeshuis als op de oprit van een kapitale villa ziet staan.

De reden voor mij om voor een Golf te kiezen was eigenlijk mijn goede ervaring met Volkswagen. Op mijn vorige auto was de afschrijving ontzettend laag en problemen ben ik niet tegengekomen. Tijdens mijn zoektocht naar een andere auto heb ik ook in ander VAG diesels gereden, maar deze gaven mij niet het behagelijke gevoel dat de Golf mij geeft. Daarnaast is het aanbod van 2e hands Golfjes erg groot. Veel auto’s komen uit de lease en zijn dus goed onderhouden. Zo ook de mijne. Het blijft altijd een risico natuurlijk, maar zolang er garantie op zit durf ik de gok wel te nemen. En die garantie bleek ik wel nodig te hebben...

Update 1-7-2006
Mijn review wordt goed gewaardeerd zo te zien. Iedereen die gestemd heeft, bedankt!

De auto is inmiddels iets meer dan een jaar in mijn bezit en bevalt nog steeds. Onlangs de eerste grote beurt gehad waarbij de distributieriem, spanrol, waterpomp enz. vervangen zijn. Verder geen onverwachte kosten gehad. Het olieverbruik blijft zeer laag. Ook de diesel-consumptie blijft zo rond de 1 op 19.
Wel heb ik de EGR-klep af laten sluiten dmv een rvs-plaatje. Dit om vervuiling van de inlaat/turbo op langere termijn te voorkomen.
Het enige minpuntje is dat er hele kleine roestplekjes te zien zijn op de plaatsen waar er steenslag is geweest. Hopelijk zet dit niet door.

Update 15-6-2007
Inmiddels weer een jaar verder en de teller staat nu op 190000. Ik ben nog steeds tevreden over mijn Golf. De roestplekjes worden gelukkig niet groter. Wel zijn er wat kleine dingen vervangen (zie hieronder). Het weggedrag wordt er niet beter op. Waarschijnlijk hebben de schokdempers hun beste tijd wel gehad. Bij de volgende beurt misschien maar laten vervangen. Al met al hoop ik daarna toch nog een jaar of 2/3 verder te dieselen met deze auto.

Update oktober 2007
De Golf is inmiddels vanwege aanstaande gezinsuitbreiding ingeruild voor een Volvo V40. De Golf heeft mij ook de laatste km’s niet meer verrast, of het moet de lage inruil zijn. Nu is een km-stand van 205.000 ook niet de meest ideale voor inruil. In twee jaar tijd in totaal 6.000,- afgeschreven. De Golf was een fijne en trouwe metgezel, ik zal hem missen. De enige reden dat ik niet weer een Golf (of Passat) heb gekocht is dat ik het leuk vind om af en toe eens wat anders te rijden. Binnenkort een review van de Volvo dus.

Vrij kort na aankoop bleek de turbo vervangen te moeten worden. Volgens de dealer kwam dat omdat de auto al wat langere tijd had stilgestaan. Een turbo zou daar slecht tegen kunnen omdat de variabele schoepen dan vastroesten.
Ook de koppeling slipte al, en is onder garantie vervangen. Dit zegt misschien meer over de vorige bestuurder dan de kwaliteit van de auto. Voorlopig geef ik de Golf dan ook het voordeel van de twijfel.

Verdere problemen zijn er gelukkig nog niet geweest. De garantie is inmiddels verlopen dus ik hoop dat het zo blijft. De eerste onderhoudsbeurt is geweest (geen Longlife voor mij) en alles was ok. Het olieverbruik is minder dan een halve liter op 15.000 km. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Ik hoop op vele probleemloze kilometers en zal regelmatig een update plaatsen.

Update 15-6-2007
Inmiddels wat kleine dingen vervangen;
-luchtmassameter € 75,- (Pierburg besteld via internet, schijnen duurzamer te
zijn dan de originele van Bosch)
-koelvloeistoftemperatuursensor € 50,-
-remlichtschakelaar € 20,-

De bovenstaande sensoren zijn bekende VAG-problemen. Alhoewel je er niet stil mee komt te staan is het toch vervelend.
Verder alleen het reguliere onderhoud. Zoals hierboven aangegeven zitten de schokdempers eraan te komen. Ook zijn de remblokken en schijven aan vervanging toe. De volgende beurt zal dus niet echt goedkoop worden.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf