Volkswagen Golf 1.9 SDI (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 248.500 km |
KM-stand laatst | 380.000 km |
Bijna 300.000 km op de teller 05-08-2012
- 292.000 km
Ik kocht de Golf in februari 2011 omdat ik vanwege mijn school elke dag veel kilometers zou gaan maken. Ik zocht een betrouwbaar dieseltje. Bewust geen TDI gekozen omdat deze net weer een klasse hoger uitvalt qua wegenbelasting. Achteraf gezien.... Nouja goed, helaas.
Een maand nadat ik de auto kocht ging mijn vriendin in de buurt van mijn school wonen waardoor ik daar bij in kon wonen. Mijn dure diesel bleek ineens overbodig. Ik heb de auto toch gehouden omdat ik er net een aantal dingen aan had gedaan zoals een nieuwe koppeling, distributieriem, katalysator, en nieuwe schijven aan de voorzijde. Dit geld zou ik dus gelijk weggooien. Ik besloot nog even door te rijden. En nu, anderhalf jaar later en dik 40.000 km verder rij ik blijkbaar toch genoeg kilometers!
Pluspunten: Erg zuinig. 1:20 is makkelijk te halen. Verder ook betrouwbaar. Verder vind ik het nog steeds, ondanks dat hij 12 jaar oud is, een frisse auto om te zien.
Minpunten: traag. ERG traag. In Nederland geen probleem, maakt niks uit. Maar op vakantie naar Kroatie of Italie mis je de turbo toch... Je komt tenslotte toch behoorlijke hellingen tegen. In Nederland mis ik de turbo niet.
Reparaties/onderhoud sinds aanschaf
*Nieuwe koppeling (drukgroep versleten)
*Nieuwe distributieriem
*Nieuwe katalysator (eigen schuld)
*Nieuwe schijven + blokken voor
*Nieuwe schijven + blokken achter
*Relais ruitenwissermotor vóór
*Radiateur + thermostaat
*ABS sensor vervangen
*Draadbreuk ruitenwisser achter
*Nieuw fusee ivm beschadigd schroefdraad + wiellager + remblokset
*Distributieriem
*2e set remschijven (waren krom)
*Stabilisatorstangen + rubbers
APK 27-11-2012
- 299.138 km
Tja, hier kan ik kort over zijn. Nieuw kentekenlampje en ik mag weer een jaar door. 2 aandachtspunten voor volgend jaar
-remschijven achter vertonen roest (zeiden ze vorig jaar ook al, maar het is niet (veel) erger geworden.
-remslangen voor vertonen lichte droogtescheurtjes
Dus bovenstaande voor volgend jaar, of het daar daarop.
Verder niks aan de hand, onlangs nog een keer de olie ververst en de winterbandjes gemonteerd.
Ik heb trouwens wel vorige week mijn ruitenwisserrelais vervangen. Deze deed het nog wel, maar als ik hem in de ruststand zette, ging hij nog een paar keer door, of stopte halverwege mijn ruit. Relais opengemaakt en het bleek dat hij helaas stuk was. Voor een tientje op de sloop heb ik weer een ''nieuwe''. Voor de mensen die dit herkennen (want het komt vaker voor) links onder je stuur, relais 377 (let op zijn bij latere bouwjaren gewijzigd). Het is een vrij groot relais
Inbraak, schade, nieuwe radiateur 28-04-2013
- 313.000 km
We zijn alweer een eind over de 3 ton gegaan. Zonder problemen eigenlijk. Het dieseltje doet nog lekker waar hij voor gemaakt is.
Er zijn de afgelopen kilometers een aantal dingen voorgevallen.
*Begin januari is er ingebroken. Behalve mijn portierslot is er niks vernield. Wel ben ik mijn autoradio en navigatiesysteem kwijt. Ik heb er nu een mooie originele Beta radio in gezet. Matcht mooi met de dashboardverlichting!
*Mijn linker spiegel is aan flarden gereden door een onoplettende tegenligger. Gelukkig geen moeilijk gedoe gehad.Het had trouwens niet veel gescheeld of mijn hele linker zijkant had van voor naar achter in elkaar gezeten.
*Mijn radiateur lekte al een tijdje (oke, anderhalf jaar). De lekkage was zo weinig dat ik er nooit aandacht aan heb geschonken. Begin dit jaar toch de radiateur maar vervangen omdat hij toch wat minder begon te worden. Thermostaatje is ook vervangen omdat de koelvloeistoftemperatuur wat laag bleef in de winter.
*En natuurlijk weer een onderhoudsbeurtje!
Tijd voor wat onderhoud 04-07-2013
- 320.500 km
We zijn weer een aantal kilometer verder. Hij staat nu op iets meer dan 320.000 kilometer. Ik heb er nu meer dan 70.000 km mee gereden. Ik blijf erbij dat het een heerlijke auto is om lange afstanden mee te maken. Heerlijk comfortabel door de soepele vering en de prettige zitpositie. De trage motor ervaar ik maar zelden als hinderlijk. Vooral met inhalen op 80-wegen in Nederland is het af en toe even lastig. Over 20.000 kilometer is het overigens weer tijd om een nieuwe distributieriem te monteren, want die heb ik vervangen toen ik hem kocht (die zit er nu dus alweer 70.000 km op).
Zoals de titel aangeeft wordt het dus tijd om een beetje onderhoud te plegen. Zo ben ik voor aankomende apk in december sowieso toe aan 4 nieuwe banden, en schijven achter (die zijn er nu écht aan toe). ook moet de ABS sensor rechts voor vervangen worden. Het lampje brandt sinds een maand. Tot slot moet ik de airbag storing in de stekkers onder de stoelen verhelpen.
Ik van plan om het Golfje nog minimaal 2 jaar te houden. Naar verwachting zal hij dan op zo'n 4 ton staan (mits er geen gekke dingen gebeuren).
Een aantal reparaties
- 327.000 km
Niet zo heel veel kilometers gedraaid sinds de laatste review, maar er zijn een aantal dingen.
Mijn achterruitenwisser werkt niet meer. Na een kort onderzoekje blijkt er een draadbreuk te zitten in het doorvoerrubber naar de achterklep. Blijkt vaker voor te komen. Dit moet binnenkort gesoldeerd worden.
Er is een nieuw fusee gemonteerd. In het bezit van de vorige eigenaar is het schroefdraad in het fusee van de remklauw beschadigd. Vorige week zijn de remmen los geweest vanwege onderhoud, en het schroefdraad was niet meer te redden.
Verder zijn de remmen achter vervangen, en de ABS sensor rechts voor is vervangen.
Op naar de 340.000 voor een distributieriem wissel
Beurt en distributieriem
- 337.625 km
Vandaag weer even een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Daarbij is ook de distributieriem vervangen, want die was er weer aan toe. De multiriem heb ik laten zitten, want die zag er nog goed uit. Bij de vorige wissel heb ik hem ook niet vervangen, dus hij draait al even mee, vermoedelijk vanaf 160.000 km. Zolang hij er nog goed uit ziet, zie ik geen reden om hem te vervangen.
Verder heeft de Golf vorige maand weer een verse apk gekregen. Er was behalve een verrotte steun van de uitlaat (even lassen en weer klaar) helemaal niks aan de hand.
Het olieverbruik tot dusver is erg weinig. Ik schat dat ik elke 10.000 km een litertje erbij moet gooien.
Ik speel met de gedachte om de schokbrekers rondom eens te vervangen. Ik ben er haast zeker van dat dit de eerste dempers nog zijn, en de auto lijkt wat sponziger te worden...
Verder heb ik weinig te melden over het wagentje. Hij doet nog steeds wat hij moet doen, en dat doet hij nog steeds erg goed.
Tot de volgende update !
Hij doet het nog steeds
- 349.000 km
We zijn weer een paar kilometer verder. Hij staat nu bijna op 350.000 km. Ik heb er nu ruim een ton mee gereden, want ik kocht hem met 248.000 km.
Van de zomer hoeft het Golfje niet zoveel te doen wat betreft vakantiekilometers, want we gaan met het vliegtuig op vakantie. Vanaf 1 september mag ik elke dag 120 kilometer rijden, en ik vermoed dat ik eind dit jaar om en de nabij de 370.000 kilometer kom.
De kilometers beginnen wel zichtbaar te worden nu. De voorruit zit compleet vol met steenslag en ook de motorkap heeft wat putjes. Roest zit er gelukkig niet! De voorbumper is nog helemaal gaaf, maar dat komt omdat hij vorig jaar is gespoten samen met de achterbumper wegens afbladderende blanke lak. Verder heeft hij natuurlijk wat gebruikerssporen, wat ik toch vooral aan anderen te danken heb. Helaas, daar doe je niks aan.
Tot de volgende update maar weer!
Edit: Er schiet me toch een mankement te binnen! Een paar maanden geleden wilde ik op een zaterdagmorgen vertrekken naar mijn werk. Ik was goed en wel de straat uit toen mijn oliedruk lampje begon te branden! Ik schrok me natuurlijk kapot, en ik zag in een flits mijn helemaal motor uit elkaar liggen... Ik heb direct de motor uitgezet en hem uit laten rollen naar een parkeervak. Normaal gesproken gaat het oliedruk lampje branden als er te weinig olie in zit. Dat verbaasde me, want hij had net een beurt gehad. Bij het peilen van de olie bleek inderdaad dat het peil gewoon dik in orde was. Stekker van de oliedruksensor er even af gehaald en er weer op gedrukt (misschien prut ertussen?). Motor weer gestart met een benauwd gevoel, en het lampje bleef uit. Nooit meer last van gehad, dus het moet toch viezigheid in de stekker zijn geweest. Daar schrik je wel van kan ik je vertellen!
360.000 km op de klok
- 360.000 km
Het Golfje staat inmiddels op 360.000 km en gaat vrolijk door. Eigenlijk wordt dit een saaie update want er is verder niks te melden...
Enkel een onderhoudsbeurtje gehad waarbij de remblokken aan de voorzijde zijn vervangen.
APK
- 361.200 km
Hij was weer toe aan een APK. Extra vroeg gepland, want je weet maar nooit wat je te wachten staat. Mijn voorgevoel was juist, want een nieuw mistlampje en het lege ruitenvloeistofreservoir waren de enige punten. Hij mag weer een jaar!
Hij heeft me laten staan!
- 380.000 km
Ja, je leest het goed. Hij heeft me voor het eerst laten staan. Het contactblokje bleek de boosdoener. Ach, dat mag ook wel een Keer na 15 jaar en bijna vierhonderdduizend kilometer. Afgelopen zaterdag zijn de schijven vervangen aan de voorkant. Niet omdat ze versleten waren, maar omdat het stuur heel erg trilde bij remmen. Het speelde al een tijd, maar ik begon het een beetje zat te worden. Ook zijn de stabillisatorstangen vervangen omdat hij de laatste tijd een klapperend geluid maakte. Tot slot het brandstoffilter vervangen. Volgende week even nieuwe olie erop want daar had ik geen tijd meer voor.
Een paar weken geleden heb ik dan eindelijk de motivatie gevonden om de auto eens grondig te polijsten. Wat is hij daar van opgeknapt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.