Volkswagen Golf 1.8 CL (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.8 CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 223.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto aangeschaft als eerste auto. De auto stond langs de weg te koop en de stoere uitstraling deed mijn nieuwsgierigheid tintelen. Met een vraagprijs van EUR 400 was het niet erg veel, dus een proefritje was snel gemaakt. Het oordeel was al snel duidelijk: achterstand in onderhoud. Desondanks de gok gewaagd en na een grote inhaalslag qua onderhoud weer helemaal bij. Onderhoud=behoud.
De 1.8 8v blijkt een betrouwbare partner te zijn. De motor is soepel, sterk genoeg en drinkt niet teveel. Gemiddeld kom ik wel aan de 1 op 12. De 3000 toeren ga ik zelden voorbij. Op de snelweg kan ik 120@3000 rijden, hetgeen wel zo rustig is. Het is een K-jet, dus injectie en een katalysator is aan boord. De lambda sonde is met de inhaalbeurt vervangen. De motor blijft droog en olieverbruik is laag. Hij stinkt nog niet als je er achter rijdt.
De binnenruimte is dankzij het minimalistische karakter erg groot. Volwassenen kunnen echt goed zitten achterin. Het sturen is dankzij breed rubber erg zwaar, maar op de snelweg is dat wel prettig. Een stugge auto qua vering (ook door het lichtmetaal) maar comfortabel genoeg voor ritten naar Spanje en Zuid-Frankrijk non-stop. Het interieurgeluid is wel wat aan de hoge kant, zeker in het laaggebied.
Roest is nog geen echt probleem op een paar plekjes na. Waarschijnlijk is de staat nog heel aardig dankzij metallic lak die blijkbaar beter is dan de standaardlak van Golfjes 2.
Standaard aandachtspunt voor de Golf 2 blijkt altijd de achtervering te zijn. Bij mij speelt het ook, dus als je met veel mensen aan boord denkt te rijden, moet je daarop letten. Bij mij gaat het met zijn 4"en netaan mis op grote hobbels. Dat komt mede door de bredere banden, die de wielkast dan gaan raken.
PROBLEMEN
Zoals gezegd een inhaalbeurt met veel items:
*ashoes EUR 100
*motorsteun EUR 110
*uitlaat voor/achter EUR 250
*lamda sonde EUR 135
*en nog wat, zoals achterruitwisser etc.
Nu is het gewoon grote beurten zonder speciale dingen. Die vallen zo rond de EUR 500 uit. Zolang de roest wegblijft en de motor niet vastloopt, blijf ik er wel in geloven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren