Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Comfortline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Comfortline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst10.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105PK Comfortline

  • 10.500 km

Begin januari 2009 voor het eerst met een Golf gereden, een TSi 1.4 122pk, een diesel was niet voorhanden voor een proefrit.
Ook nog gereden in Audi A3, Seat Leon en de Volvo S40.
Die laatste drie auto's zijn stuk voor stuk ook prima auto's, echter ik kreeg belagelijk weinig voor mijn Seat Leon of ik moet nog steeds wachten op de verkoper zijn tegenbod!
Nee, veel verkopers waren niet erg happig om een auto te verkopen en dat in een periode dat de auto verkoop een diepte punt heeft.

Na uren kijken in de prijslijst de knoop doorgehakt welke Golf 6 ik zou bestellen half januari 2009 (Het kiezen van de opties is wel een puzzel, als je niet op past bestel en betaal je zaken dubbel):

Golf 6 TDI 2.0 110PK
-Bluegraphit Pareleffect lak
-Comfortline
-Vierdeuren (electrisch raambediening)
-Licht en zicht 1
-Dynamic pakket Atlanta
(lichtmetalen velgen 16inch; 15mm verlaagd onderstel; versterkte vering; 35% getint glas achter; mistlampen; tyre leak indicator)
-Executive Plus
-Telefoonvoorbereiding Premium
-Alarm Plus
-Stalen reservewiel
-Opbergpakket

Levering zou rond half april 2009 zijn. Dat zou mooi uitkomen, begin mei zouden we op vakantie naar Italie gaan.
Al snel rond maart de eerste melding dat de revering eind april 2009 zou worden. Nog steeds mooi op vakantie met een nieuwe auto.
Half april de eerste berichten op internet en in tijdschriften dat de TDi 110PK uit productie was genomen. Dus maar eens langs bij de dealer.
Volgens de verkoper zou idereen die voor maart een TDI 110PK had bestelt deze gewoon krijgen en de lever zou nog steeds op eind april staan.
Eind april... nee nog steeds geen beriecht wanneer de levering zou plaats vinden.
Slecht een dag voor de vakantie telefoon van de dealer..."kunt u even langs komen?"
Al de bestellingen van de 2.0 TDI 110PK's zijn omgezet naar een 1.6 TDI 105PK.
Ja, ik kon rijden met een 1.6TDI (op een moment dat ik al op vakantie was) ik zou zonder extra kosten ESP krijgen... Nog zitten praten als brugman voor een 2.0 TDI 140PK (met 50/50 het verschil, ik had toen ongeveer 2000 euro meer had moeten betalen). De 140 pk was pas eind 2009 te leveren en dan had PON het koop contract ontbonden.
Zelfs een jurist van VW aan de lijn. Met uiteindelijk de volgende deal:
-De 1.6 TDI zou gewoon komen.
-Zodra de auto binnen was eerst een proefrit en een week lang zonder extra kosten de mogelijkheid tot annulering.
-ESP zonder bij betaling (was ook standaard op Golf 6 model jaar 2010).
-chip tuning tot 140 pk (de auto is nog niet gechipt 10-03-2010)
-4000 euro korting

Met dit alles de volgende dag op vakantie, met de "oude" auto (Seat Leon 2001).
Wel gek dat je in Italie je nekbreekt over de Golf 6 met TDI 110PK!!!! Werkelijk 9 van de 10 TDI's was een 110PK versie.
Ook blijf ik het slecht van VW/ PON dat over dit alles geen enkele vorm van communicatie is geweest, nog niet eens een telefoontje! Alles via de dealer die ook niets wist en alles heeft gedaan om mij zo goed mogelijk te blijven helpen.

Na twee weken vakantie en bijna 4000KM rijden terug in Nederland. Even naar de dealer om de papier op te halen en misschien te vernemen wanneer de leverdatum zou zijn.
Nog niets te vinden over de levertijd.
Een week later, het is een wonder!!!!!, ze weten wanneer de auto gebouwd zal worden.... begin juli!. Ja gelukkig wel 2009....
tweede week van juli, telefoon: De auto is onderweg en aan het einde van de dag zal de auto bij de dealer aankomen.
Voor het eerst: het klopt de auto is daar en ik zie hoe ze auto van de vrachtwagen af rijden en ander half uur later kan ik de eerste kilomters gaan rijden.
WOW wat een stille auto, is dit wel een diesel, en als je een SDI hebt gereden is een TDI altijd meer.
Na een ander half uur proberen weer terug naar de VW garage, de auto weer terug brengen en de sleutels inleveren. Nee auto is alles behalve afleverings klaar.
Nog een halve week wachten! Volgens de dealer was dit de of een van de eerste 1.6TDi's in Nederland...dit was voormij niet echt iets om de vlag voor uit te hangen...maar een fijn besluit wat Volkswagen had doorgedrukt!

Na de halve week was het eindelijk Golf 6 rijden. De afgelopen 7 maanden was het echt een plezier om auto te rijden. De eerste 3000km de motor rustig zijn werk laten doen en regelmatig het olie peil nagekenen. Geen verbruik!
September een langer stuk met de auto gereden, naar Zwitserland! Een week voor deze rit had ik meer dan 3000 km op de teller staan. Het eerste stuk in Nederland nog redelijk op de snelheid gelet. In Duitsland langzaam aan steeds iets sneller.
Op het stuk na Frankfurt eindelijk meer ruimte en minder vrachtauto's dus.... de top van de auto op gezocht. de teller kwam rond de 205Km/u en dan te bedenken dat ik de kofferbak vol had met koffers e.d. en met twee personen in de auto zat.
Maar het de meeste stukken rond de 140km/u gereden. Het bleef lekker rustig in de auto en de stoelen geven werkelijk het gevoel dat je wel dagen kan blijven rijden.
In Zwitserland waren de bergwegen echt super om te rijden al moet je het stuur wel erg vaak overpakken in een scherpe bocht/ haarspeldbocht. Ook geeft de navigatie aan bij een haarspeldbocht naar recht, ga bij de volgende rechts en direct daarna rechts...hahaha.
Wel is de RNS510 heel goed in de tunnels en de route berekening klopt tot op de seconden.
Terug in Nederland had ik gemiddeld van 5,4l/100km gereden.

Een aantal maanden later was het verbruik ongeveer 5,2L/100km en toen was het winter in Nederland.
Toen was het duidelijk ik wil nooit meer een auto zonder ESP. Tot twee keer wist de ESP de auto in het spoor te houden.
Het verbruik was wel een ander verhaal geworden. Ja, ik moet wel zeggen dat ik veel korte ritjes heb gemaakt. Het gemiddelde verbruik was nu 6,2l/100Km.
Inmiddels staat de teller over de 10.000km. Tot opheden nog geen spijt dat ik toch voor de 1.6 TDI ben gegaan.
Ik zie nu geen 1.6 TDI zonder bluemotion meer in de prijslijst van VW staan.

Even alles doornemen:

Buitenkant auto:

Auto is minder lang dan de Seat leon (model 1) maar wel breder. Ik had toch de optie Licht en Zicht moeten nemen, om de buiten spiegels te kunnen inklappen.
De achterklep openen geeft een paar vieze handen.
Achter in is zonder veel problemen plaats te nemen op de achterbank. de dak lijn loopt lekker lang door.

Binnenkant:

De binnenspiegel zit altijd in het zicht als ik naar rechts kijk. Goed kijken en nog eens kijken.
De zit houding achter het stuur is verder helemaal goed. de stoelen geven voor iemand van 1.92 meter heel veel zitcomfort.
Achter in heeft de auto veel zit ruimte, als ik zelf goed achter het stuur zit kan ik zelf ook nog goed achterin zitten. Ook is het achterin de auto goed vol te houden op de langere stukken rijden volgens passagiers.
De afwerking van het interieur is bijna goed. Het deel waar je de zonnebril in opbergt is niet helemaal strak aangesloten op het plafond van de auto. Aan de linkerkant is de naad ruimer en staat naar buiten. De rechter kant sluit strak tegen het plafond.
De klokken en RNS510 zijn goed af te lezen en te bedienen.
Ik heb hier veel gelezen over de bediening van de cruise controle, dit was geen niets nieuws, mijn Seat had dit ook en ik had hiermee al meer ervaring met met diverse VW modelen. Niets mis met de plek!
Waarom een asbak??? bouw maar een usb poort in vanaf fabriek!
En zoals bij al de 6 modelen van de Golf wat is het stil in de auto!
Versnelingsbak indicatie klopt echt niet altijd... de indicator geeft aan dat ik bij 50k/m al in de 5de kan gaan... natuurlijk even getest...brrrrr

de airco doet goed het werk, ook in de winter geen beslagen ramen meer, maar de airo zet ik wel snel uit of gaat niet eens aan. Gaat zekers te kosten van het verbruik en ik krijg het snel veel te koud en last van droge ogen. Wel was het even wennen hoe ik de airo moet bedienen en gebruiken. Meedere keren de handleiding d'r bij gepakt. Maar na twee maanden was ik d'r eindelijk helemaal achter. Wel gek want de rest van de auto was toch te doen zonder ook maar een keer de handleiding te lezen.

Motor:

Geen super streppen trekker, dan had ik een GTI moeten kopen! Maar wanneer kan je in Nederland nog echt hardrijden?
Maar al met al geen slecht motor die 1.6 TDI. de top die ik op de teller van 205KM/u had is leuk om eens uit te proberen maar dagelijk niet normaal.
Onderin is het af en toe wel wat behelpen. De SDI in de Leon kon ik zonder gas te geven weg rijden. Nu slaat de motor nog wel eens af. het lijkt in dat opzicht wel een benzine motor.
De auto is het dagelijkse gebruik lekker vlot en weet goed mee te doen in het Nederlandse verkeer.
Alles loopt soepel en verbruikt geen olie (lees weinig of niets).
Het verbruik is goed als je langere stukken rijd en de buiten temperatuur boven de 8 graden of hoger komt.
Met langere stukken rijden, rond de 80 a 90Km/u is een verbruik van 4,8L/100KM mogelijk! Bij rijden op de snelweg, 120 tot 130km/u zit ik op 5,2 a 5,4l/100km
Bij lange stukken blijft het water temperatuur rond de 90 graden en de olie rond de 105 graden.

Versnellingsbak:

Regelmatig als ik van de tweede naar de derde of van vier naar drie wil schakkelen heb ik veel problemen bij het vinden van de derde versnelling. Dit heb ik al aangegeven bij de dealer. Bij de eerste beurt krijgt dit meer aandacht of als het erger gaat worden.
Verder geen problemen.

Remmen en ESP:

ABS en ESP werken goed en zoals je het verwacht. Van de ESP merk je nooit wat van tot je voelt dat de auto vanzelf recht trekt. De ESP doet dus het werk wanneer je het nodig hebt. Ook bij normaal rij gedrag heb ik het ESP in werking gezien.
Ook bij sneeuw minder last van door slippen van de wielen.
De remmen zijn geoon goed, laatst nog een noodstop moeten maken voor een fietser die niet wist wat een rood licht wil zeggen! Ik schrok zelf hoe snel de auto stil stond!

Wegligging:

Je hebt een goede controlle over de auto bij elke snelheid. Van zij wind merk je weinig. Bochten zijn redelijk snel te nemen waarbij de auto je keurig in het spoor blijft.
Bij een hogere snelheid (snelweg) is de besturing wel wat wollig maar dat is geen probleem.
Zoals eerder aangegeven: de auto is stil (onbeschrijfelijk stil!), open echter de achter ramen niet tijdens het rijden boven de 50 Km/u, je trommelvlies ligt dan door het bonken uit je oren! Dus de airo aan boven de 50km/u!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.