Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Eerste ervaringen, paar duizend km mee gereden
- 115.254 km
Stuk steviger dan de polo, wel veel minder 'sportief'.
golf...
- 116.000 km
Eerst het goede nieuws.
Na afscheid van mijn polo'tje 1.6 TDI (highline), nu een nieuwe (tijdelijke) lease. De golf 1.6 TDI Bluemotion Tech. Trendline.
De Golf is een stuk steviger (en zwaarder) uitgevoerd. Hij voelt 'vleziger' aan in bochtenwerk en geeft meer vertrouwen. Daar staat echter tegenover dat de power wat te wensen overlaat. Dit is dezelfde motorisatie als in de polo, de golf moet echter heel wat meer kilo's meesleuren... Dus hoewel de golf meer gooi- en smijtwerk kan verdragen, kun je het onderstel niet echt tot op de grens pushen door het 'tekort' aan pk's.
Verder is de golf ook kaler uitgevoerd. Dit is een trendline. In de polo had ik een middenarmsteun, parkeersensoren achter en leren stuur- & pookbekleding. Wat wel goed is tov. de polo (hoewel hierin een beter audiosysteem dan standaard inzat) - is de geluidskwaliteit. Als dit de standaard in de golf is, dan vind ik dit een pluim waard op de hoed van volkswagen.
Het verbruik valt me wat tegen. De polo was wel minder zuinig, maar dit kan ook komen doordat ik hier wat sportiever mee kon rijden. Van een bluemotion (technology) verwacht je echter een beter verbruik. Nu zit ik voor korte ritten toch makkelijk op
6l/ 100km. Op lange ritten (meer dan een uur) met veel autosnelweg en constante snelheid van 110km/u haal je dan weer vrij makkelijk een gemiddelde van 5l/ 100km (1 op 20?)
De grotere tank (55l) maakt ook dat een ritje in Frankrijk mits rustige rijstijl kan leiden tot een rit van 1200 km op 1 tank
Wat ik niet slecht vind ;-) In de polo kon er maar iets van een 35l diesel dus hier reed ik max 800km ver mee. De handbak in de golf is duidelijk wel gericht op zuinigheid.
In een 'echte' bluemotion zal dit wellicht nog wat meer op eco en minder op prestaties gericht zijn, maar ik vind deze al op het randje van lui. Ook stilvallen is heel regelmatig, vooral van 1e naar 2e. Heeft misschien met het start-stopsysteem te maken, maar zeker ook met de lange overbreng
ingsverhoudingen.
Al met al een comfortabele wagen waar met gemak heel wat spullen in kunnen (zeker met de stoelen plat). Ik had graag wel even de bluemotion technology vergeleken met de 'gewone' 1.6 tdi (105 of 110pk). Omdat ik me afvraag of de bluemotion technologie en/of de bakverhoudingen dusdanig veel verschil maken (maar ik vermoed van wel).
****************************************************************
Edit 21/07 :
**************
De bakverhoudingen blijken volgens carbase allemaal identiek voor de bluemotion's/ bluemotion tech (verder heb ik niet gekeken). Wat raar is? Normaal vind je op alle zgn. 'eco-modellen' andere (lees: langere) overbrengingen.
laatste keer getankt...
- 124.000 km
Laatste keer volgetankt met de golf bluetech 1.6 TDI. Ik kwam uit op een 5,29l gemiddeld verbruik.
Vanaf 6/11 met de nieuwe wagen, meer volgt.
Vaarwel golfje, ik heb redelijk wat km's met je mogen maken, je was een trouwe 'compagnon de route' :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren