Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Trendl. (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Trendl. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Golf 5-drs 1.6 CRDTI 105pk
- 170.000 km
Ik heb de Golf nu iets meer dan vier jaar geleden gekocht in december 2011, dankzij de milieupremie van de Belgische overheid en een stevige korting van VW betaalde ik 18.400euro. Catalogusprijs incl. opties was 26.500euro!
Een serieuze korting!
Ik heb de volgende opties op de Golf:
- 5 deuren met elektrische ruiten achter
- Navigatiesysteem BeNeLux (met CD's)
- Bluetooth handsfree kit
- Multifunctioneel stuur met leder
- 65% getint glas op de achterste ruiten
- Automatische airconditioning met gescheiden regeling
- Cruise control
Inmiddels heb ik er 170.000km op staan.
Het is geen leasewagen dus ik ben zelf verantwoordelijk voor alle onderhoud.
Prestaties:
Met 105pk is het geen racewagen maar ruim voldoende om in het verkeer mee te komen, topsnelheid is begrenst op 199km/h maar wordt ook vlotjes gehaald. Na het 1x in de rechtbank moeten uitleggen doe ik het momenteel wel wat rustiger aan in België! Ook met een lichte caravan (900kg) heb ik er geen problemen mee gehad. Gewoon je rijstijl erop aanpassen. Maar ook bergop zonder problemen constante snelheid kunnen aanhouden mits even terugschakelen.
Verbruik:
Na de eerste 10.000km begon het verbruik serieus te dalen en ik kan nu met gemak 4,5l/100km halen. Als ik er echt mijn best voor doe is zelfs 3,8l/100km haalbaar.
Natuurlijk red je dat niet met steeds 150+ over de snelweg te racen! Maar als je je Golf met geen mogelijkheid onder 5,0l/100km krijgt is er wel iets mis denk ik! (5,0l= 1/20 in NL).
Comfort:
Ik heb geen problemen met de stoelen in mijn Golf, en ik ben 1,90m. De zittingen mochten iets langer zijn maar dat heb ik in bijna elke auto! Na 170.000km rammelt er nog altijd niets en voelt de auto echt nog aan als nieuw! Heerlijk!
Het lederen stuur voelt heerlijk aan en stuurt fijn direct!
Het navigatiesysteem is echt budget met alleen BeNeLux maar ik heb in Duitsland een CD met Duitsland op mijn SD kaart kunnen laden en dat helpt alweer iets. Natuurlijk zijn updates onmogelijk en is het hele systeem dus echt niet van deze tijd. Het touchscreen werkt wel goed en het handsfree bellen via bleutooth werkt perfect!! Zeker nu ik geen Samsung meer heb heb ik bij het instappen altijd automatisch verbinding met het systeem! Met mijn Samsung gsm lukte dat niet altijd. Kwaliteit van de gesprekken zijn heel goed!
Het multifunctioneel stuur is gewoonweg super! Wat een luxe!
Problemen:
Na 170.000km in 4 jaar kan ik zeggen: DIT is een betrouwbare auto! Enige probleem was een lekkende waterpomp op 125.000km. Dit is blijkbaar een zwak punt, en ik heb het er nog lang mee volgehouden. Mijn garagehouder had er al tientallen vervangen waarvan sommigen al op 80.000km!
Nu wordt de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem sowieso preventief vervangen en is de interval van deze 150.000km. Ik moest er dus 25.000km eerder aan geloven. Aangezien ik niet bij de merkdealer ga maar bij een lokale garage die zich in VAG heeft gespecialiseerd kostte me dit incl. groot onderhoud 770euro! Mijn klein onderhoud is altijd een 150euro maximaal.
Op 100.000km heb ik de remblokken vervangen, ze waren echt op..
Ik rijd met 2 sets banden en heb onderweg al een paar lekke/kapotte gereden (telkens Haven van Antwerpen...) dus mijn bandenverbruik is wat moeilijk in te schatten. Wel rijdt ik met de zomerbanden op de voorgeschreven Michelin energysavers en die bevallen prima. Voor winterbanden rijdt ik op Michelin Alpines. Die maken wel wat meer lawaai maar dat lijkt me normaal voor een winterband.
Standaard had ik een reparatiekit achterin, maar daar ligt al na de eerste kapotte band om 23.00h 's avonds netjes een volwaardig reservewiel in met een hydraulisch krikje van de Lidl! Onmisbaar!
In andere reviews lees ik ook wel over problemen met de EGR-klep, dit heeft zich bij mij niet voorgedaan, maar ik rijdt ook echt wel veel snelweg en misschien zit daar wat verschil in.
Verder heb ik onderweg weleens wat spookmeldingen gehad, een lampje dat zogezegd kapot zou zijn en ook een keer of 4 dat mijn brandstofmeter niet terug wilde stijgen na het tanken. Na een paar uur klom deze dan toch traag omhoog tot hij weer vol aangaf en ik er vervolgens maanden geen last meer van had.
De 200.000 nadert, dus nu wordt het wellicht pas echt spannend! Tot nu toe een probleemloze en hele fijne wagen! Een aanrader als tweedehands maar verwacht geen wonderen van een 105pk motor!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.