Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Trendl. (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Trendl. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 248.631 km |
Op zoek naar een andere auto
- 14.000 km
WAAROM EEN NIEUWE GOLF DIESEL? (14.000 km)
Zoals jullie kunnen lezen in de review over mijn BMW 316 had de motor het zowat begeven en wou ik er niet meer verder in investeren. Wanneer hij oldtimer is, zal ik hem normaalgezien (laten) opknappen.
Ik moest dus op zoek naar wat anders en dat moest weer een BMW worden (het rijplezier van een BMW acht ik ongeëvenaard), meerbepaald een E46 diesel. Ik heb moeten vaststellen dat er nog veel geld wordt gevraagd, terwijl de auto's toch al wat jaren oud zijn en heel wat km hebben gereden. Ook veel getunede exemplaren. Een goeie gevonden bij een dealer in Antwerpen, maar mits overleg met derden toch moeten toegeven dat je voor hetzelfde geld iets veel recenters en met minder km kan kopen.
In samenspraak met mijn vriendin besloten het budget nog te verhogen en te zoeken naar een auto van max. 2 jaar oud en max 50.000 km op de klok. We zijn overeengekomen dat we een auto zouden kiezen die later haar auto zou worden en dat ik dan een groter exemplaar zou kopen. We zijn ons gaan richten op een hatchback, nu niet meteen mijn favoriet type auto. De enige hatchbacks die mij iets doen zijn de BMW 1-reeks, de Audi A3 en de VW Golf. De eerste 2 bleken merkelijk duurder dan de VW, dus het moest een Golf worden.
Om mezelf ervan te overtuigen dat een nieuwe veel te duur is, even de plaatselijke VW-dealer bezocht, alwaar ik bij toeval 2 van de verkopers kende. Deze hebben mij een zeer mooi aanbod gedaan (ik was er tijdens het autosalon): gratis 5-deurs, metaalkleur, cruise control, GPS (RNS310), alarm, parkeersensoren voor én achter, verwarmbare buitenspiegels en een armsteun, salonkorting, 15 % overheidspremie en € 500 overnamepremie terwijl ik mijn BMW mocht houden. Ze hadden nog auto's op voorraad, dus tot aankoop overgegaan, nadat ik nog een gratis reservewiel en krik had afgedwongen (zo'n reparatiekit is niets voor mij). De prijs was veel lager dan verwacht. Zaterdag besteld, woensdag in mijn bezit.
Ik heb gekozen voor een diesel omdat dit nog steeds de goedkoopste manier van rijden is in België. VW biedt de Golf ook als bi-fuel aan, deze is in gebruik mogelijks nog goedkoper. Maar je zit dan met veel slomere auto, de extra LPG-belasting van bijna € 150,00 per jaar, deze zou sowieso niet op voorraad geweest zijn en niet zo compleet en een stuk duurder in aanschaf. Dan heb je nog de intrinsieke LPG-nadelen (kleiner rijbereik e.d.) en veel moeilijker te verkopen.
EXTERIEUR
In België rijden er gi-gan-tisch veel van deze Golfjes, een bijzondere auto is het dus helemaal niet. Ik vind hem niet supermooi, maar ook niet lelijk.
De kleur is unitedgrijs en is erg mooi. Wanneer de avond valt geeft de lak een bijzonder effect, je moet het zelf zien. Bijkomend pluspunt is dat je er echt bijna geen vuil op ziet. Slechts van dichtbij zie je wanneer hij aan een wasbeurtje toe is.
De Golf is voorzien van een groot stel buitenspiegels, maar toch is er sprake van een grote dode hoek! Jammergenoeg al meermaals mee geconfronteerd geweest. Iets om rekening mee te houden (was nog erger in de BMW).
De auto staat op wieldoppen, heeft geen mistlichten en geen xenon/led-dagrijverlichting. Gewoon een basis Golf VI dus.
INTERIEUR
Ik ben zeer te spreken over de looks en de afwerking van het interieur. De bovenkant van het dashboard is bekleed met een mooie indrukbare kunststof. Jammergenoeg is dat niet het geval aan de onderzijde, alwaar je been dus tegen harder plastiek moet rusten.
Het stuur en de handrem zijn met leder bekleed, voelt leuk en luxe aan.
Ik was geen fan van de blauwe verlichting van de instrumenten bij de vorige generatie VW's, te fel. Nu is dat rechtgezet, de instrumenten zijn mooi wit verlicht, wat rust uitstraalt evenals luxe. De knopjes hebben een rode verlichting.
De stoelen zijn ruim en zijn stevig maar niet té. Toch kan ik er tot op heden geen perfecte zitpositie in vinden. Wat ik ook doe, ik zit te dicht of te hoog. Het kan met mijn postuur te maken te hebben en ik had hetzelfde probleem in de VW Sharan van thuis. Doch, in andere auto's vind ik wel rap een goeie plek. Bij de afstelling die ik nu gebruik, schuif ik regelmatig naar voren... Moest de voorzijde van de zetel apart kunnen versteld worden zoals in de Volvo V70 denk ik dat ik van mijn probleem verlost zou zijn.
De boordcomputer is gebruiksvriendelijk en zeer compleet.
Bij ingeschakelde GPS, krijg je een complete pijlenweergave tussen de klokken. Je kan er ook voor kiezen om deze weergave te vervangen door bijvoorbeeld verbruikswaarden.
COMFORT EN RIJBELEVING
Wat onmiddellijk opvalt is de stilte aan boord. De Golf VI is bijzonder goed geïsoleerd. Op kruissnelheid hoor je enkel wat windgeluid rond de buitenspiegels.
De auto is minder onderstuurd dan ik had verwacht. Je kan in alle veiligheid een bocht snel ronden. Dan voel je wel dat de carrosserie gaat overhellen, maar het verandert niets aan de gezonde eigenschappen van het onderstel. Je voelt dat de achtertrein zich "zet" in vlugge bochten.
De remmen zijn volgens mij wat onderbemeten. De Golf remt wel als het moet, maar je moet harder trappen voor een noodstop dan je zou willen. Zowel mijn vriendin als ikzelf zijn al verrast geweest daardoor.
Om een lage uitstoot te bekomen, heeft VW een zeer lang gespreide vijfbak gemonteerd. Daardoor kan je pas comfortabel naar de 5de versnelling bij 90 km/u, daar waar ik normaal doe bij 70 km/u. Voor mij geen probleem, het is een kwestie van wennen. Bij 120 km/u doet de motor precies 2.000 tpm, bij topsnelheid maar iets boven de 3.000. Wat ik wel lastig vind, is dat de auto bij terugschakelen heel veel in toeren stijgt en dat durft weleens een schok met zich meebrengen. Ook lukt het me zelden om zonder schokken van 1 naar 2 of van 3 naar 2 te gaan. Bovendien is de motor te soepel opgehangen. Als je een constante snelheid aanhoudt en een beetje gas lost of bijgeeft, voel je altijd eerst een klein schokje en pas daarna de daadwerkelijke versnelling of vertraging. Vind ik wel jammer.
Het gevoel in het stuur is ok. Niet sportief, maar ook niet te afstandelijk. Niet te licht, niet te zwaar. De draaicirkel is bovendien aangenaam klein.
Dankzij de parkeersensoren voor en achter en de weergave van obstakels op het multimediascherm is parkeren een fluitje van een cent. Ik zou dit niet graag meer willen missen.
Het start/stopsysteem werkt naar behoren, maar verbazingwekkend is dat het ook werkt bij koude motor. Daar ben ik geen fan van en daarom gebruik ik het nooit de eerste 15 km van de rit en ook alleen als ik weet dat ik een tijdje zal stilstaan. Ik vrees anders voor overmatige motorslijtage. Ik heb al gevraagd aan de dealer of de omgekeerde werking kan ingesteld worden: na starten automatisch gedeactiveerd en naar wens te activeren. Hij zei van niet...
Het geluidssysteem is best performant. Mits wat afstelling komt er een mooi zuiver geluid uit. Aangename verrassing.
MOTOR EN PRESTATIES
De 1.6 common-rail TDI met 105 pk en 250 Nm volstaat in de Golf. Hij is stil en trillingsarm, een heel verschil met de pompverstuivers en de TDI's van daarvoor. Als je met het gemiddelde verkeer meerijdt, hoef je nooit meer toeren te maken dan 2.000. De motor heeft gevoelsmatig 2 fases: onder de 2.000 en boven de 2.000 tpm. Daartussen zit wel een dipje en in de 3de versnelling zelfs een trilling. Optrekken van bijvoorbeeld 0 tot 100 heeft in elke versnelling een klein turbogat tot gevolg. Alsof de turbo altijd even op druk moet komen.
Je kan gerust doortrekken tot 4.000 tpm, maar na 3.500 voel je dat er minder kracht voor handen is, dus beter dan ten laatste schakelen.
Op reis naar Denemarken met een volgeladen auto heeft me aangenaam verrast. Boven de 120 km/u blijft hij maar versnellen. Ok, niet op indrukwekkend snelle wijze, maar wel standvastig en zonder enige moeite. Heb zeer lange tijd tussen de 175 en 199 km/u (op de klok) gereden. Werkelijk niets gaf aan dat het de auto teveel is, koersvast, ongevoelig voor wind, goed gevoel in het stuur.
Een vraagje. Ik heb al TDI BlueMotion (Technology) Golfs gezien met een zilver I, een rode I en een blauwe I. Daar ik mijn badges heb laten verwijderen, weet ik niet waarmee ik precies rijd. Ook weet ik niet waar de verschillen zitten. Ik kan wel zeggen dag ik een 99 gram CO2-versie heb... Een echte BlueMotion is het volgens mij niet, omdat die een andere voorbumper en andere zijschorten heeft evenals andere velgen.
VERBRUIK
Ik ben zeer tevreden met het verbruik. Ik hou dat hier bij: http://www.spritmonitor.de/en/detail/457784.html en zal dat misschien ook op deze site doen.
Het verbruik schommelt steeds rond de 5 liter/100 km. Onlangs was ik dus op reis naar Denemarken via Duitsland en waar het kon reed ik zo hard ik kon en dat resulteerde in een verbruik van slechts 4,7 liter, gerekend over 1.000 km, met uiteraard vele 120 km/u stukken en de nodige 90 km/u stukken bij wegenwerken. Had ik niet verwacht, zo'n belachelijk laag verbruik! 1.000 km op een tank is steeds mogelijk.
Het verbruik dat de boordcomputer aangeeft, benadert de werkelijkheid overigens zeer dicht.
Op secundaire wegen kan je het gebruik laten zakken tot onder de 4 liter. Rij je flink door, dan zit je wel rap boven de 6 liter. Om boven de 7 te raken moet je als een gek rijden.
Olieverbruik heb ik nog niet vastgesteld. Misschien een klein beetje, want ik weet niet wat de peilstok aangaf bij aflevering. Ik kan alleen maar zeggen dat het peil net onder maximum staat op dit moment. Vreemd ook dat ik in het instructieboekje lees dat je het peil moet controleren bij warme motor, nadat je de auto enkele minuten hebt uitgeschakeld. Ik dacht nochtans dat de motor koud moest zijn daarvoor...
PROBLEMEN
Over 5 maand en 14.000 km heb ik volgende eigenaardigheden meegemaakt:
- Een lampje gaf 2 dagen lang aan dat er een lamp stuk was, terwijl dat niet het geval was. Opeens was de melding vanzelf verdwenen.
- Opeens kwam er een melding dat de bandenspanning niet in orde was. Gebeld met de dealer (had geen Nederlandstalig instructieboekje) en die vertelde me doodleuk dat ik dat moest resetten door een knop in het dashboardkastje in te drukken! Echt een specifiek daarvoor bedoelde knop! Ook moet je iedere keer op die knop drukken nadat je de banden hebt opgepompt.
- Wanneer je de achteruitversnelling inlegt, wordt de muziek aan boord automatisch gedempt. Rijd je weg, dan neemt hij weer het ingestelde volume aan. Eenmaal bleef het volume echter gedempt, wat ik ook deed. Een andere keer verdween het geluid. In beide gevallen was het probleem van de baan na een herstart van de motor.
Al deze eigenaardigheden deden zich voor tijdens de eerste 4.000 km. Nadien niets meer voorgevallen.
Al sedert het begin trekt de auto wat naar rechts bij loslaten van het stuur. De auto is daarvoor al binnengeweest bij de dealer, die het zou verholpen hebben. Niet dus. Daar moeten ze grondig werk van maken bij het eerste onderhoud, dat pas om de 30.000 km of 2 jaar moet gebeuren. Aangenaam lange interval dus, maar is het wel zo goed voor je auto? Ik heb er mijn twijfels bij. De dealer zei ook dat de meeste BlueMotion Technologies eerder aangeven om op onderhoud te komen, we zullen zien hoe het bij mij loopt. De boordcomputer vertelt me op dit moment dat ik nog 16.000 km verder kan...
BESLUIT
Een betaalbare en goede wagen, die echter toch niet perfect is. Maar waarschijnlijk is geen enkele auto dat. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, dus de 4 maal 4 sterren kunnen nog aangepast worden.
Ik pas mijn review regelmatig aan en in het bijzonder na een onderhoud of wanneer er zich een probleem zou voordoen.
Indien er vragen zijn, zal ik deze met plezier beantwoorden hieronder.
Tweede maal op garagebezoek
- 17.300 km
Nogmaals een afspraak gemaakt bij de dealer waar ik de auto kocht voor enkele puntjes:
1. Kijken naar de cruise control. Nog steeds versnelt de Golf wanneer je het knopje indrukt om 'm net trager te laten rijden. Blijkbaar moet er een schakelaar van vervangen worden, deze is besteld en wordt later geïnstalleerd.
2. Auto trekt nog steeds fameus naar rechts. Blijkbaar stond de linker achterband veel te hard opgepompt: 4 bar in plaats van 2,2! Nochtans had ik 5 dagen ervoor de banden nog opgepompt aan een benzinestation... 2 monteurs reden erna met m'n auto en deze zou "perfect recht" moeten rijden. Wel, het probleem is verbeterd maar absoluut niet verholpen. De auto is dus voor de tweede maal binnengeweest voor een klein probleem, maar blijkbaar wil men mij niet helpen. Daarnet nog met m'n vriendin naast me meermaals het stuur gelost en binnen de 5 seconden zat ik op het rijvak rechts van me. Goeie monteurs hebben ze dus.
Niet alleen de onkunde en onwil vielen me op, ook de onvriendelijkheid en arrogantie. Ik was heel wat anders gewoon toen ik in de showroom kwam informeren naar een nieuwe auto. Sowieso ga ik bij deze dealer nooit nog op onderhoud, dat ze zich maar met de leasewagens bezighouden. De cruise control mogen ze nog fixen en dan is het adios!
3. Bij manoeuvreren valt op dat het remmen lawaai met zich meebrengt. Alsof je de blokjes tegen de remmen hoort schuren. Zeker geen gepiep of gehuil, is stiller. Conclusie: de remmen zijn nagekeken en helemaal zoals het hoort. Ik stap in, rij achteruit, rem... en hoor het geluid. Ik wenk een monteur en vraag naar zijn mening. Het antwoord was "ik zal eens meerijden en luisteren als je hier eens bent". Ik "euh, ik ben hier nu". Lachje, "als je hier nóg eens bent dus". Met alle Chinezen...
Ik laat het nog een half jaartje zo en dan gaat hij op onderhoud bij een ander bedrijf. Hopelijk kan men daar wel de moeite doen om eens mee te bollen om te ondervinden dat de auto wel degelijk wat naar rechts afwijkt. Bij m'n 23 jaar oude BMW kon ik bij wijze van spreken op de achterbank zitten, perfect rechtdoor reed deze. Mij maak je dus niet wijs dat dit niet te verhelpen is.
Conclusie: prima wagen, met van in den beginne 2 mankementjes (cruise control en rechtuitstabiliteit). Jammer dat de dealer zo graag auto's verkoopt (rap geld), maar je dan als lastpak behandelt als er wat mis is tijdens de garantieperiode.
Olie bijvullen
- 22.000 km
Toen de teller op 20.000 km stond, had ik het oliepeil nog eens gemeten: iets boven het minimum.
Nu staat er 22.000 km op de klok en wees het peil een tekort aan. Nochtans, geen waarschuwing tussen de klokken gezien.
Ik heb het peil gemeten met koude motor op een vlakke ondergrond. Volgens het instructieboekje moet dat met warme motor, 5 minuten nadat de motor werd uitgezet...
Ik heb een halve liter olie bijgevuld. Gekocht bij een VW-dealer; € 22,75 voor een liter.
De motor verbruikt dus olie, maar een halve liter per 20k vind ik acceptabel.
Winterbanden gemonteerd
- 25.300 km
Op 10 maanden hebben mijn vriendin en ik 25.000 km bijeen gereden en we gaan er nog mee op wintersport voordat de Golf jarig is.
Ik werk sinds kort vlakbij mijn woonst, dus ga dagelijks met de fiets werken en zal dus zeker 200 km per week minder gaan rijden, tenminste voor een tijdje.
Een tijdje geleden kocht ik nog een een set zomerbanden van een kennis met een nieuwe Golf VI die grotere en bredere velgen wou. De set had maar 500 km gereden (gezien op de km-teller van de een dag oude auto, ja, goed gereden). Dus € 300 betaald voor 4 splinternieuwe GoodYears, 4 stalen velgen en 4 VW-wieldeksels.
Ik volg ook automechanica in avondschool en kan daar zelf gratis banden monteren en demonteren. Aangezien ik op wintersport ga en mijn Golf nog heel lang mee moet gaan, toch winterbanden overwogen. Ook al werk ik vlakbij, toch rijd ik wekelijks nog minstens 250 km... Op Kapaza vond ik een set Michelin Alpins, geproduceerd in week 50 van 2010, dus exact een jaar oud. Zouden maar 3.000 km gereden hebben en dat wil ik zeker geloven. Stonden op een perte totale Zafira die ingeleverd werd (verkoper had er versleten banden laten opzetten). Voor € 200,00 gekocht en dus gemonteerd. Benieuwd of het echt zo'n verschil zal maken.
Voor de rest geen klachten, al trekt de auto ook met de winterbanden wat naar rechts. Hopelijk kijken ze er eens grondig na bij het eerste onderhoud. Zeker niets zorgwekkends, maar perfect rechtdoor rijden doet hij toch niet.
Eerste onderhoud
- 26.700 km
De Golf moet normaal gezien pas om de 2 jaar of om de 30.000 km op onderhoud. Maar omdat ik begin februari op wintersport ga, had ik liever dat het onderhoud ervoor plaatsvond, op 26.700 km dus. Beter teveel dan te weinig onderhoud.
De beurt werd uitgevoerd door een andere dealer dan waar ik de auto kocht. De linker achterdeur moest met teveel kracht worden geopend en kraakte vaak. Dit is gefixt.
Daarnaast heeft men vastgesteld dat de auto weldegelijk uitgelijnd moet worden. Ik zou zelf voor de kosten moeten opdraaien omdat dit niet bij hen gemeld werd binnen de 6 maand of 10.000 km. Dit heb ik wél gedaan bij de andere garagist. Dus nogmaals met die mensen gebeld en die gaan hem nu kosteloos uitlijnen... EINDELIJK!
De cruise control wordt nadien nog bekeken (auto zou daarvoor 2 dagen binnen moeten).
Voor de rest geen mankementen of storingen gehad.
Kostprijs: € 260,00
Eerste verjaardag
- 31.200 km
Op 23/02/2012 is de Golf één jaar geworden. Tijdens zijn eerste levensjaar heeft hij op de kop 31.200 km gereden. Best veel, we zijn er driemaal mee op reis gegaan. Het komende jaar zal hij wel wat minder moeten bollen, aangezien ik hem bijna niet meer nodig heb voor mijn werk.
Als ik terugblik, moet ik concluderen dat dit eigenlijk een zeer goeie wagen is. Er is helemaal niets kapot gegaan, noch mechanisch noch elektronisch. Wel kraakt de linker achterdeur nog steeds, dus dat gaan we eens bekijken op de avondles. Na de uitlijning trekt de auto nog steeds wat naar rechts, maar misschien is dit wel normaal. Ik heb er alleszins vrede mee genomen.
Recentelijk nog mee op wintersport gegaan. Vier volwassen + bagage + een snowboard gingen er vlot in. Continu rond de 155 km/u gereden, en dit aan een verbruik van een goeie 6l/100km, mij hoor je niet klagen.
+++
- goed geïsoleerd
- korte draaicirkel
- voldoende krachtige motor
- zuinig en zeer zuinig bij zeer rustig gebruik
- prima GPS, met perfecte pijlenweergave tussen de klokken
- zeer goed geluidssysteem
- zeer goede airco
- aangename versnellingsbak
- groot rijbereik (tot + 1.000 km op een tank)
- zeer goed afgewerkt
---
- geen vlakke vloer wanneer achterbank wordt neergelegd
- moeilijk om goede zithouding te vinden als chauffeur
- lange versnellingsbakverhoudingen (went wel snel), waardoor je eerder moet terugschakelen dan je zou wensen
-
Opnieuw op winterbanden
- 50.500 km
Gisteren de winterbanden opnieuw gemonteerd en eens gekeken hoe hard de zomerbanden na 42.000 km en remmen na 50.500 km versleten zijn. Het antwoord is kort? Nagenoeg niets. Ik wil benadrukken dat ik bijna altijd zeer rustig met deze auto rijd. De wagen leent zich niet tot stoplichtsprints (toerental valt te sterk terug) of zeer vlug bochten te nemen.
Nadere inspectie door mezelf en automechanica-leraar heeft de krakende deur linksachter verholpen. Er zat een vijsje tussen de deur en de carrosserie :) Mogelijks bij de assemblage van de auto aldaar beland. Een pluim voor de dealer die de scharnieren had gesmeerd en de auto evenzeer krakend terug bezorgde.
De cruise control heeft blijkbaar zichzelf hersteld. Ik gebruik 'm nog dagelijks en al maandenlang geen problemen meer mee gehad.
Ergens in juli tijdens een lange rit ontstond er plots een nadrukkelijk aanwezige rammel zodra je pakweg 110 km/u reed. Eerst dacht ik dat het vanuit het dashboard kwam, dan weer vanuit het stuur en tenslotte was ik ervan overtuigd dat de linker voordeur de boosdoener was. O.w.v. garantie besloten niet zelf de auto te gaan demonteren en een afspraak gemaakt bij de dealer. Vooral omdat ik de week erna 800 km snelweg moest rijden op een weekend tijd. Normaal doe ik niet dagelijks snelweg dus had niet zoveel last van de rammel. Dag erop telefoon van de dealer: "slechts zéér stille rammel vastgesteld en die is niet te lokaliseren". De auto dan maar opgepikt en ontzet vastgesteld dat er maar 9 km mee gereden was. Hoe kun je op 9 km meer dan 100 km/u rijden in centrum Gent? Boos telefoontje, auto teruggebracht en telefoontje terug: "u kan in alle rust op reis vertrekken, we hebben de bodemplaat die wat los was gekomen, weer goed vastgehangen". Ik weet niet wat het probleem is met VW-dealers, maar ik kan me geen slechtere garages inbeelden. Keer op keer worden mijn "klachten" afgedaan als leugens, krijg ik mijn auto terug zonder dat alle opmerkingen zelfs maar bekeken zijn. Ik dacht altijd dat wanneer je ergens een wagen niet kocht, je daar echt de koning was. Ik maakte tijdens die 2 garagebezoeken ook melding van het feit dat er eens een halve liter water uit mijn linker achterlichtblok gelopen is wanneer ik de koffer opende, maar daar hadden ze natuurlijk niet naar gekeken. Het voorval heeft zich nadien niet meer voorgedaan.
Enkele maanden verscheen er de ene rit wel en de andere rit weer niet een symbooltje op mijn dashboard dat aangaf dat er een lampje stuk was. Wel, meermaals de auto geïnspecteerd, maar er was nooit een lampje stuk! Deze melding heeft zich de laatste maand niet meer voorgedaan.
Waar ik zeer tevreden over ben, zijn de verwarmbare buitenspiegels. Absoluut een veilig feature want bij regenweer rijd je toch met grotendeels droge spiegels rond.
Met het koudere weer valt op dat de motor pas volledig warm is na 10 à 15 km 70-90 km/u rijden. Dat zorgt er ook voor dat het ettelijke kilometers duurt alvorens de verwarming in de wagen iets voor je betekent. Ik ben geen koukleum, dus voor mij geen bezwaar, maar het valt wel op.
Ondanks bovenstaande kleinigheidjes en ondanks totaal gebrek aan dealerservice ben ik zeker tevreden over de Golf. De core business doet hij goed en dat is comfortabel (zetels zijn goed, zeker ook achteraan waar voldoende ruimte is en de bank niet te rechtop staat), vlot (motor volstaat absoluut, turbo-duw voel je, maar niet de snelste uit de startblokken), zuinig (effectief 5,2 l/100 km) en betrouwbaar kilometers rijden.
Over maximaal 6.000 km is hij aan zijn tweede grote onderhoudsbeurt toe en dan meld ik me weer aan voor een verslagje.
Tweede verjaardag & tweede onderhoud
- 59.500 km
Enkele dagen terug was de Golf precies twee jaar in mijn bezit. De kilometerstand stond toen op 59.000 km. We hebben dus 28.000 km gereden vorig jaar. 3.000 minder dan vorig jaar omdat we er maar 1 relatief korte reis mee hebben gemaakt i.p.v. 3 langere.
Vorig jaar moest ik na 22.000 km een kleine halve liter olie bijvullen. Deze keer moest ik eenzelfde hoeveelheid bijvullen 27.000 km na zijn eerste onderhoud. Kan ik zeker mee leven.
Op 57.000 km heeft de Golf zijn 2e onderhoud gekregen (longlife dus altijd grote beurt). Ik heb hierbij nogmaals gevraagd na te gaan of de wagen niet wat teveel naar rechts trekt en of er niet iets scheelt met de koppeling, daar ik in het pedaal zeer goed de trillingen van de motor voel. Dit vermoeit enorm bij fileverkeer. Tenslotte maakte ik melding van het feit dat er op het dashboard zeer regelmatig een icoontje te zien is die zegt dat er een lampje stuk is, terwijl dan in werkelijkheid niet het geval is.
De derde dealer die ik hiervoor bezocht, heeft de zaak zeer ter harte genomen. Hij reed de auto op een baan die uitzonderlijk naar links afhelde en daar trok de auto ook naar links. Bij deze laat ik het erbij, ik zal er wat overgevoelig aan zijn. Het trillende koppelingspedaal viel de ervaren werkplaatschef toen ook op. Ik was de eerste klant die er melding van maakte en hij heeft aan het pedaal gevoeld van meerdere andere GOLF VI-jes met de 1.6 TDI motor en deze hadden er allemaal last van. Ik heb er ook aan gevoeld en er was er eentje bij met maar 40.000 km die het nog heviger had. De eerlijkheid gebiedt me dat ik in tussentijd al 2 andere Golf-rijders had aangesproken en aan hun pedaal had gevoeld. Dezen hadden ook allemaal hetzelfde trillende pedaal. De man wou het dus wel toegeven, maar zei er ook bij dat hij er niets aan kon verhelpen, want dat het dus bij allemaal voorkomt en te wijten is aan het massavliegwiel. De Golf VII zou er geen last van hebben. Ook hier heb ik me dus bij neergelegd, maar het blijft een voor mij hoogst irritant gegeven.
Men heeft vastgesteld dat er geen lampjes stuk zijn en men snapt ook niet hoe het komt dat er dan regelmatig een icoontje gaat branden.
Er is tenslotte nieuwe olie op de motor gedaan en de filters werden vervangen.
Voor de volledigheid meld ik nog dat er ondertussen een sleutel is zoek geraakt, zodat er een nieuwe werd besteld (gigantisch duur) en een verf/lijm vlek werd verwijderd van de chauffeurszetel.
Er is onlangs dan toch een van de vier achterlichtlampjes stukgegaan. Dit vervang ik binnenkort, tezamen met de bladen van de voorste ruitenwissers. Benieuwd of het icoontje dan voorgoed verdwijnt. De linkse veegt niet alles meer weg.
Voor de rest helemaal geen problemen met de Golf gehad, noch technische noch elektronische. Wel fijn om bijna 60.000 km zonder enige zorg te rijden, terwijl de BMW Letterlijk om de 1.000 km een mankement vertoonde. Alle hogergenoemde kwaliteiten blijven van toepassing.
Wegens nakende verhuis heb ik een tweede (eigenlijk derde, daar ik de BMW nog heb) auto bijgekocht, eentje die ik al jaaaren wou, een Mercedes 250D (W124) van '91. Hierover maak ik tegen de zomer zeker een review aan! De bedoeling is dat ik in de week met de Mercedes ga werken en dat de reizen en gezamenlijke ritten met de Golf worden gedaan, daar deze recenter is, een stuk minder verbruikt en in heel Europa voorzien is van pechbijstand. Er zullen dus vanaf nu een heel stuk minder kilometers met de Golf gereden worden en dan ook nog voornamelijk door de vriendin. Daarom ben ik gestopt met het bijhouden van de verbruikmonitor. Ik heb deze lang genoeg aangevuld om een correct zicht te krijgen op het werkelijke verbruik (5 liter 's zomers, 5,5 liter 's winters). Ik zal de review ook nog enkel aanvullen wanneer er echt iets bijzonders gebeurd is en wanneer er onderhoud werd gepleegd.
Derde verjaardag & derde onderhoud
- 92.700 km
Wegens verbouwing van ons aangekochte huis een 30-tal km verder toch nog een hoop km blijven bollen.
Tijdje geleden de derde 90.000 km-beurt laten doen. Naast nieuwe olie en filters bleek er ook een gordel te zijn die niet goed meer terug opgetrokken werd. Dit viel volledig onder de coulance-regeling. Ook bleek dat de EGR-klep vervangen moest worden. Toen ik meldde hierover verwonderd te zijn, meldde de telefonist mij dat dit aan teveel stadskm lag. Toen ik 'm zei dat die wagen bijna nooit in de stad rijdt en bijna nooit korte ritten, dan antwoordde hij dat ik te weinig km per maak. Hierop repliceerde ik dat 30.000 km per jaar toch 2x zoveel is als gemiddeld, dan zei hij dat dat probleem pas uitblijft als je tussen de 30.000 en 80.000 km per jaar rijdt of veel snel in Duitsland rijdt... Nja... De onderdelen vielen 100 % onder coulance en de werkuren voor 70 %, al met al dus toch professioneel afgehandeld. Daarnaast bleek ook de bodemplaat kapot te zijn en hebben ze een lampje vervangen dat niet kapot was. Ik had gezegd dat er altijd een icoontje brandt in het dashboard dat zegt dat er een lampje stuk is terwijl dat net niet het geval is... Tenslotte werd op de factuur vermeld dat er slijtage op de koppeling is vastgesteld maar dat deze nog niet moet vervangen worden. Ik weet zéker dat de koppeling geen lang leven beschoren zal zijn, zie hierboven. Totaalkost kleine € 700,00. Het blijkt dus nog steeds een erg betaalbare wagen te zijn. Opnieuw trouwens een paar deciliter olie moeten bijvullen rond 25.000 km na de vorige beurt.
Voor het overige nog steeds een prima auto met heel wat kwaliteiten, en nog steeds dezelfde contra's (beetje naar rechts trekken en trillingen in het koppelingspedaal).
Ik rijd overigens hooguit eens per week met de Golf, de rest wordt met de Benz gereden.
Vierde verjaardag & vierde onderhoud
- 118.000 km
Ik rijd nog hooguit eenmaal per week met de Golf, maar m'n verloofde laat de teller lopen! Zodoende was het tijd voor de derde grote beurt. Hierbij dienden de remblokken vooraan vervangen te worden. Voor de rest geen mankementen of gebreken. Voor € 600,00 kunnen we hopelijk weer 30.000 km vooruit.
Toch wel fijn hoor, een nieuwe auto. Je rijdt 30.000 km met 2 vingers in je neus. Ik had een paar keer het oliepeil bekeken en dat stond steeds op het maximum. Deze keer voor het eerst dus geen druppel moeten bijvullen. Als ik andere reviews lees, blijkt het 1.6 tdi-blok zeer probleemloos te zijn, net als de voorganger de 1.9 tdi.
Ik merk aan niets dat de auto inmiddels bijna 120.000 km heeft gereden. Geen rammels, geen bijgeluiden, geen verlies van trekkracht enz. Ik heb er een goed oog in dat we zonder grote problemen doorrijden naar 200.000 à 250.000 km.
Zoals beloofd, vul ik deze review aan i.g.v. onderhoud of pannes.
nieuwe banden vooraan
- 135.000 km
Volgende week vertrekken we met de Golf op reis naar Kroatië. Ik verwacht 4.000 km te zullen rijden, dus heb eventjes de auto nagelopen. Het profiel van de voorste banden was bijna op; nog 1 of 2 mm en we zaten op de blokjes tussen de groeven. Veiligheid boven alles, dus 2 nieuwe Michelins laten steken. Dezelfde als die er bij aankoop opzaten. Deze zijn zeer duurzaam gebleken (135.000 - 4 winters op winterbanden) en de achterste kunnen nog wel een tijdje mee.
Er was nog steeds een rammel hoorbaar bij snelheden boven de 110 km/u, dus meteen de bodemplaat laten verwijderen. Benieuwd of dat inderdaad de boosdoener was.
Tenslotte liet een van de achterste banden los en er werd een vijs uitgehaald.
Alles samen € 185,00.
Voor het overige rijdt de Golf als nieuw met een constant verbruik van iets meer dan 5 liter per 100 km.
Nieuwe batterij
- 173.000 km
Al enkele weken kostte het de Golf 's morgens enkele seconden langer om te starten. Alle volgende starts de rest van de dag verliepen normaal. Geen melding op het dashboard. Ik dacht aan versleten gloeikaarsen.
Auto naar de dealer gebracht. Diagnose : versleten batterij. Kostprijs : € 400,00. Zo duur omdat het speciaal type batterij is wegens het start-stopsysteem (dat we na werkelijk elke start deactiveren). Als je weet dat een gewone batterij ong. € 120,00 kost en ik in een andere review las dat iemand in z'n boordcomputer had gevonden dat hij op 4j tijd de volle 24u brandstof had bespaard met z'n start-stopsysteem en een auto ong. 0,5 l per uur verbruikt bij stationair toerental... dan blijf ik er na 6j bij dat zulke systemen niet ecologisch zijn... Maar wat doe je eraan?
Alleszins, de auto weggehaald bij de dealer die wel een factuur van € 38,00 had opgemaakt voor "de diagnose"... en vervolgens bij de vertrouwde alle-merkengarage gebracht. Deze plaatste dezelfde batterij voor exact de helft van de prijs! Sindsdien start de Gold weer zoals het hoort.
Op 180.000 km moet de Golf weer een grote beurt krijgen en moet de distributieriem voor het eerst vervangen worden. We vroegen reeds prijs bik de alle-merkengarage en zullen dit ook nog bij de dealer doen.
Overigens de dealer ten stelligste verboden de Golf "conform" te maken, hetgeen ook genoteerd staat op de diagnosefactuur. Het blokje doet al 173.000 km quasi kosteloos z'n werk en dat wil ik zo houden. Geen risico's op dat vlak.
Nieuwe gordelhouder
- 179.000 km
Al een tijdje ging de Golf te pas en te onpas, signaal geven dat de chauffeur z'n veiligheidsgordel niet droeg, terwijl die dat wel deed. Je begrijpt dat dit tijdens een langere rit om gek van te worden is.
Toch maar gewacht tot de volgende 30.000 km-beurt. De garagist dacht dat hij de melding zou kunnen wegprogrammeren. Niet mogelijk bij deze auto, dus een nieuwe gordelhouder (ding waar je de gordel in vastklikt) geplaatst voor € 114,00. Voor de rest de grote beurt en geen mankementen. Volgende keer moeten er voor nieuwe schijven en blokken op en achteraan nieuwenblokken evenals een nieuwe distributieriem en waterpomp.
Tenslotte rijdt de auto nog als nieuw. Het leder op het stuur is wat glad geworden en het plastic van de voorzetels is wat bekrast en dat is het.
Nieuwe schokdempers vooraan
- 193.000 km
De auto moet binnenkort opnieuw gekeurd worden. Om die reden even langsgegaan bij de garagist om alles na te kijken. Hierbij werd vastgesteld dat de voorste schokdempers moesten worden vervangen.
Mijn vrouw kloeg ook weer van geklapper op hogere snelheden. Toen ik haar eens zag wegrijden met de Golf, had ik opgemerkt dat die verrekte bodemplaat weer wat los was gekomen! Aan de garagist bijgevolg gevraagd om deze - andermaal - vast te zetten.
De kostprijs van dit alles : € 367,67.
Voor de rest blijft de Golf trouw elke dag dienst doen. Het enige waaraan je kan merken dat hij toch ouder wordt, is aan het stuurwiel; het leder vertoont steeds meer slijtageplekken. Ook worden de pompjes van de achterklep minder, maar deze zijn nog niet aan vervanging toe.
Stinkende uitlaatgassen
- 203.000 km
Op 12/08/2019 heeft de Golf de kaap van 200.000 km bereikt. Helaas heeft m'n vrouw geen foto kunnen maken van deze mijlpaal.
Toen de auto ongeveer 199.500 km had werden er nieuwe remblokjes vooraan geplaatst. Kostprijs : € 113,62.
De laatste tijd bemerk ik een ietwat vieze uitlaatgeur. Het is natuurlijk erg koud en de Golf rijdt weinig lange ritten, vandaar dat ik er morgen 2 x 1,5 uur ga mee rijden. Als het dan niet betert, gaan we dit aankaarten op de 210.000 km beurt, waarbij de auto ook een nieuwe distributieriem hoort te krijgen. Voor de rest start en draait de motor correct en ik merk ook geen vermogensverlies.
Nieuwe distributieriem
- 205.000 km
De Golf gaf - terecht - aan dat hij na 2 jaar toe was aan een nieuwe onderhoudsbeurt. Zoals altijd geopteerd voor een grote beurt, waarbij ook voor de eerste maal een nieuwe distributieriem werd geplaatst en waarbij ook de remblokjes achteraan werden ververvangen. Opgemerkt dat de laatste tijd de uitlaatgassen stonken, maar nog niet kunnen checken of dit opgelost werd. Kostprijs : € 911,00.
Gekeurd zonder opmerkingen
- 216.000 km
Een weekje geleden werd de Golf zonder enige opmerking gekeurd. We zijn er enkel mee langs de garage gereden om de lichten na te zien. De km-stand stond toen op 215.900 km en de auto heeft net geen 10.000 km gereden het afgelopen jaar. Geen enkel kost aan gehad het afgelopen jaar!
Wat ik misschien niet gemeld heb, is dat we de auto niet hebben laten updaten n.a.v. het sjoemelschandaal. Ik zit er ergens mee verveeld dat hij nu misschien wat vervuilender is, maar toch vertrouwde ik die update niet. Als je op internet wat rond las (en leest) vind je veel getuigenissen van kapotte EGR-kleppen, verminderd vermogen en verhoogd verbruik.
Noodloop en kromme remschijven
- 223.000 km
Tijdens een rustige snelwegrit in augustus knipperde opeens het gloeispiraaltje en verloor de Golf z'n vermogen. M'n vrouw vreesde dat de auto zou stilvallen en heeft zich naar de pechstrook begeven. Toen ze de auto aflegde en opnieuw startte was het probleem weg. Ik denk dat de auto in noodloop is gegaan en ze dus wel had kunnen doorrijden. Vorige week de auto naar onze garagist gebracht, die deze vervolgens heeft uitgelezen. Hij kon vaststellen dat één van de injectoren een foutmelding heeft gegeven. Daar de auto nu al enkele weken weer foutloos rijdt, beslist om voorlopig de injector(en) niet te vervangen. Recent reed ik ook een stukje en stelde ik vast dat de auto wat trilde wanneer ik remde op hogere snelheid. De garagist denkt dat de remschijven wat krom zijn geworden, maar kan dit niet zelf vaststellen. Hij zag wel dat de schijven nog dik genoeg waren, dus we hebben besloten deze pas te vervangen wanneer de blokjes versleten zijn. De remschijven rondom betreffen trouwens nog de originele. Mijn vrouw rijdt zelden op de snelweg en het trillen zorgt er niet voor dat er niet goed meer wordt geremd, vandaar de beslissing. Bij de volgende beurt zullen we wel zien of we de investering maken of een andere auto uitzoeken. De kans is groot dat de vervanger een Tesla Model Y zal zijn. Mijn vrouw is zelfstandig en in België ben je dan fiscaal min of meer verplicht om een hybride of een EV te rijden. Bij een hybride zou zij de benzinemotor veel te weinig gebruikt, wat me ook nefast lijkt op de langere duur. Plus, wie gaat nog een hybride kopen 10 jaar later? Alleszins, "zorgen" voor in de nabije/verre toekomst, voorlopig tokkelt te Golf gewoon verder.
Grote beurt en blanco keuring
- 229.000 km
Voor we er erg in hadden was het weer 2 jaar geleden dat de Golf een beurt had gekregen; gelukkig geeft hij het steeds zelf aan! Zoals altijd krijg hij een grote onderhoudsbeurt, die deze keer € 177,00 kostte, incl. nazicht voor de nakende jaarlijkse keuring.
De keuring werd vandaag doorstaan met een blanco attest als resultaat. Mijn echtgenote heeft het afgelopen jaar 13.000 km met de auto gereden. Heel sporadisch rijd ik er eens mee en het is alsof het interieur en de techniek maar niet verouderen. Aan het exterieur is het iets meer af te lezen (voor de 4de maal een wieldeksel kwijt, hier en daar een krasje, hier en daar een roestplekje...), maar het ziet er nog steeds een zeer nette kar uit!
Silent blocks en blanco keuring
- 240.000 km
We zijn weer een jaar verder en de auto moest weer naar de keuring. Veiligheidshalve toch maar eerst eens binnengestoken bij de garagist. Ik had recent achter de Golf gereden en daarbij vastgesteld dat 1 van de 4 achterlichten maar heel zwak brandde. Na zelf een nieuw lampje te hebben gestoken, werd het niet beter. De garagist heeft één of andere kabel moeten lassen, waardoor de lichtopbrengst weer beter is, maar helaas niet gelijk aan de andere 3 lampen. Bovendien heeft hij 2 silent blocks moeten vervangen. Blijkbaar stond dit vorig jaar toch als opmerking genoteerd op het keuringsverslag. We waren € 259,29 kwijt. De dag voor de keuring meldde een waarschuwingslampje dat er ook een lampje stuk was van de nummerplaatverlichting. Dit heb ik gekocht voor € 3,00 en zelf vervangen. De auto kwam zonder enige opmerking door de keuring. Het was wel even spannend, want in Vlaanderen krijgen heel veel EURO 5-diesels de opmerking dat er teveel roetdeeltjes in de uitlaatemissie zitten. Na wat media-ophef krijgen de eigenaars dan 1 jaar tijd om het in orde te brengen. Het probleem is dat zelfs een nieuwe roetfilter plaatsen niet altijd zorgt voor de oplossing. 2 van mijn broers hebben dit aan de hand. Ik denk dat de Golf niet tegen de lamp is gelopen, daar het niet niet-aangepaste sjoemeldiesel betreft.
Zoals je ziet blijven de kosten minimaal en blijft de Golf trouw dagelijks ritjes verzorgen. Er zijn geen plannen om op korte termijn een andere auto te kopen.
Verkocht voor explort
- 248.631 km
Zoals al te lezen was in de review van mijn Model S, werd deze verkocht aan mijn echtgenote. Bijgevolg stond haar Golfje al een paar weken stil. Dan maar te koop gezet en snel verkocht voor export naar Kroatië. Toen we de auto leegmaakten, deden we de kofferklep open en gutste er een grote hoeveelheid water uit een van de lichtblokken en bevond er zich schimmel in de koffer. Eindigen in mineur dus.
Voor de rest heeft deze auto - zoals je kan lezen - het gewoonweg perfect gedaan de 13 jaar en bijna 250.000 km die hij bij ons was. Ik kan de auto dus zeker aanbevelen aan bvb. studenten met een beperkt budget. Ik betreur het dat zulke auto's in België geen tweede leven meer kennen.
Ik heb het er altijd moeilijk mee om een auto te verkopen, maar het is toch altijd beter om de grote kosten, die er op een dag plots zijn, voor te zijn.
Het ga je goed, Golfje, daar in het zonnige Kroatië! Ik reken erop dat je nog eens zoveel km erbij zal tokkelen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Nette staat!
- 2010
- 299.407 km

Volkswagen Golf 2.0 GTI Edition 35 | JD Stage 1 Tuning | 315 PK | JBL Subwoofer | Akrapovic | Navi | Clima | Stoelverwarming | LED
- 2011
- 226.793 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline - 1e eigenaar -DealerOnderH
- 2012
- 177.860 km