Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl.
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf nieuwe auto

In december mocht ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Om de maandelijkse kosten niet al te hoog te laten oplopen heb ik bewust gekeken naar een leaseauto met 20% bijtelling. Aangezien ik rond de 50.000 km per jaar rijd moet ik kiezen voor een diesel.

Mijn keuze viel tussen een Audi A3 Sportback en een Volkswagen Golf 5-deurs. Beide hebben dezelfde motor. Ik heb met beide auto's een proefrit gemaakt en ik heb er offertes van laten maken.

Qua rijden vond ik dat er niet heel veel verschil was. De Audi is mooier en rijdt net iets lekkerder. Maar is ook meteen een stuk duurder. Als je deze wilt aankleden ben je meteen een heleboel geld meer kwijt dan bij de Volkswagen.
Al snel werd het voor mij duidelijk dat ik met de Audi een veel hoger maandbedrag kwijt was dan met de Volkswagen. Het scheelde ongeveer EUR 150,00 per maand.
Om die reden (en ook door een aantal tests te lezen) heb ik dan ook voor de Volkswagen Golf gekozen.

Het is een de volgende versie geworden:
Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion Highline (5-deurs)
De kleur is Deep black pareleffect-lak met beige interieur. Daarnaast heb ik voor de volgende opties gekozen:
Zijruiten 35% donker getint
Tyre leak indicator
Electrisch schuifkanteldak
Advance Pakket (senoren voor en achter, Xenon verlichting)
Licht & Zicht pakket II
Executive pakket
Electrische ramen achter
Geen merk-/type aanduiding
Leren bekleding (Aanbieding van Pon, wordt niet meegenomen in je bijtelling)

Een hoop extra's die ik bij de Audi niet er bij kon nemen maar die, voor mij, wel het verschil maken. Ik heb bewust voor de standaard lichtmetalen velgen van de Highline versie gekozen. Ik vind ze mooi en het rijdt comfortabeler (de test Golf had 18 inch en dat stuiterde toch wel meer) Aangezien ik veel kilometers rijd vind ik dit wel van belang.
Na ongeveer drie maanden wachten kon ik de auto ophalen bij de dealer. Dinsdag 29 april was het dan zo ver.
Na het doek van de auto te hebben afgehaald, een uitgebreide uitleg, en het nog verwijderen van de type aanduiding (een beetje jammer) kon ik op pad.

Mijn eerste indrukken:
Vergeleken met mijn vorige auto (een Citroën C4 coupé uit de leasepool) rijdt dit vele malen beter. De stoelen zitten perfect en het leer ziet er geweldig uit. Ook het zicht naar achteren is een verademing in vergelijking met de Citroën.
Het duurde even om mijn mobiele telefoon, via bluetooth, aan te koppelen maar nu het aangesloten is werkt het perfect. Ook het open dak is heerlijk. In mijn eerste ritje van Den Haag naar Zwolle en terug met het dakje open gereden. Lekker op de cruisecontrol en een muziekje aan.

Wat mij wel opvalst is dat de cruisecontrol minder prettig werkt dan in de Citroën.
Bij de Citroën had ik vier knopjes op het stuur waarmee de cruisecontol heel gemakkelijk te bedienen was. Bij de Golf werkt het minder prettig. Bij de Golf gaat het via een stengel achter het stuur. Als je remt en je wilt daarna weer de cruisecontrol aanzetten zodat je terug keert naar de gekozen snelheid dan wil hij de snelheid die je nu rijdt pakken. Het ligt er aan of je het knopje op de stengel naar beneden of naar boven drukt. Moet ik echt aan wennen.

Voor de rest een hele fijne auto. Ik ben er helemaal blij mee. Nu kilometers gaan maken.

De eerste 5000 kilometer

  • 5.442 km

Ik heb de eerste 5000 kilometer er opzitten. Ik ben nog steeds heel blij met de auto er ik rijd er elke dag met heel veel plezier mee.
Ook nog geen problemen gehad.

Wat bevalt me?

De auto is erg stil. Het werd al in meedere reviews aangegeven, maar het valt mij ook op. Het is heerlijk rustig rijden met deze auto.

De stoelen. Deze zitten perfect. Ze zijn vrij hard (wat ik prettig vind) en geven veel zijdelingse steun. Mijn vorige auto had hier in vergelijking mee hangmatjes. Na een dag autorijden had ik echt last van mijn rug. Nu heb ik nergens last van.

De motor is krachtiger dan ik had verwacht. Het is geen stoplichtsprinter maar je kan er met gemak 160 km/per uur mee rijden zonder dat je het gevoel hebt dat je op het maximum zit. Wel jammer dat hij geen 6 versnellingen heeft.

Het interieur vind ik gewoon heel mooi. Het tweekleurige interieur maakt hem ook minder saai dan alleen maar zwart. Gelukkig zijn de vloermatten wel zwart.
Vooral 's avonds vind ik het een genot om er naar te kijken. De witte gloed met de rode accenten maken het heel chique.
Ook de verlichting bij de portieren geeft het een heel rijk gevoel. Alsof je in een hele luxe auto rijdt.

In het licht en zicht pakket II zitten inklapbare spiegels. Wat erg prettig is in smalle parkeergarages en krappe straatjes. Alleen jammer dat dit niet automatisch gaat. Je moet het via een knopje op de deur steeds zelf doen. Dit zou toch anders moeten kunnen.
Bij het inparkeren hoort ook de rechter buitenspiegel naar beneden te gaan om de stoep te kunnen zien. Dit doet het, volgens mij, niet. Laat ik bij mijn eerste beurt nakijken. (is pas over 30.000 km)

De parkeersensoren (zowel voor als achter) werken ook heel goed en op het scherm kan je duidelijk zien waar iets zit.

De Xenonverlichting vind ik ook echt een verfraaing van de auto. In plaats van drie lampen heb je er nu twee die een metalen overkapping hebben. Ziet er stoer uit. Ook het zicht is echt vele malen prettiger rijden.

In mijn eerste review heb ik al aangegeven dat de telefoonaansluiting (touch adapter) erg prettig werkt. Het geluid is prima. Het enige nadeel is dat hij af en toe de verbinding verliest (gelukkig nog niet gebeurt tijdens een telefoongesprek) Hij maakt dan wel zelf weer de verbinding. Een keer lukte het niet en moest ik echt eerst alles uit doen.

Het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie die erbij zit vind ik prima. Het geluid is goed en ik kan mijn Ipod er aan sluiten. Wel moet je dan EUR 45,00 extra betalen voor een kabeltje. Een beetje jammer.
De navigatie werkt goed. Deze heeft alleen de Benelux kaart en houdt rekening met files. Dit werkt goed en tot drie keer toe heeft het systeem me om een file heen geleid.
Wel geeft hij, ongevraagd, aan dat er een file staat (ook als ik de navigatie niet gebruik) en niet altijd heeft het systeem gelijk. Zeker vroeg in de ochtend (rond 06:00 uur) geeft hij files aan die er niet zijn.
Achteraf gezien had ik beter voor de duurdere versie kunnen kiezen. Je hebt dan de kaarten van alle West Europese landen en het werkt iets sneller. Ik kan er een kaartje inzetten voor alle landen CD-roms (ga ik ook doen) en dan werkt dit systeem ook sneller. Alleen jammer dat je voor elk ander land een CD-rom bij moet kopen. En die zijn tussen de EUR 75,00 en de EUR 150,00. Best prijzig.

Wat bevalt me minder?
Het start-stop systeem. Over het algemeen werkt het prima en als je langer stil staat scheelt het waarschijnlijk ook echt brandstof. Toch gebeurt het af en toe dat, op het moment dat je je koppeling in trapt en je wilt wegrijden het systeem start maar ook meteen weer stopt. Sta je opeens stil en kan je weer opnieuw starten. Niet fijn!
Omgekeert komt ook voor. Je zorgt er zelf voor dat de motor afslaat, je drukt je koppeling in en de motor start weer.
Er zit een knop in de middenconsole waar je dit uit kunt zetten. Ik geef het nog even de voordeel van de twijfel maar als het me gaat irriteren zet ik het uit. Ik ben ook heel benieuwd hoe het in de bergen werkt. Ga ik in juli uitvinden.

Deze Golf is een bluemotion versie maar echt zuinig vind ik deze auto niet. Ik rijd redelijk zuinig (ik rijd niet te hard en schakel snel door) en dan haal ik 1 op 17 á 1 op 19. Met mijn vorige auto (Citroën C4) reed ik zonder probleem 1 op 20, 1 op 22. En dat was geen speciale zuinige versie.
Ook is de tank 5 liter kleiner waardoor ik vaker moet tanken.

In het dak zit een vakje voor een zonnebril. Dit vind ik niet echt handig:

1. Het vakje is niet heel groot, niet alle zonnebrillen passen er in.
2. Als je het niet voorzichtig opendoet dan valt de bril er uit.

Ik leg mijn zonnebril, in een brillekoker, in het vak in de deur (deze zijn wel erg lekker ruim!)

Dit was het voor nu. Hopelijk wordt het de komende tijd zonnig weer zodat ik met mijn zonnebril op, Ipod en cruisecontrol aan en het dakje op lekker kan gaan rijden.

Bij de 10.000 km meld ik mij weer.

ps. Het is een handgeschakelde Golf. Het lukt me alleen niet om dit aan te passen.

15.388 KM en een weekje Zwitserland

  • 15.388 km

Op dit moment staat de teller op 15.388 kilometer. Hierbij mijn ervaringen over de afgelopen periode.

De auto rijdt zuiniger
De meeste kilometers die ik maak rijd ik op de snelweg. De afgelopen periode heb ik rustig gereden (geen files, netjes de maximumsnelheid aangehouden en veel de cruisecontrol gebruikt)Ik haal nu 5,0 liter per 100 kilometer (1 op 20)Iets zuiniger dan aan het begin.

Cruisecontrol
Ik ben al weer meer gewend aan de cruisecontrol en deze werkt prima. Af en toe vergis ik mij en zet ik de muziek harder of zachter.

Parkeersensoren
De parkeersensoren voor en achter werken erg prettig. ook smalle parkeerplekken in parkeergarages kom ik zonder problemen in en uit. Nu ik ook weet hoe de rechter buitenspiegel werkt maakt het makkelijker langs een stoep of lijn te parkeren. Zouden ze ook bij de linker buitenspiegel moeten doen.

Navigatie en fileinformatie
De navigatie werkt prima maar de stem van de mevrouw begint me een beetje te vervelen. Jammer dat er alleen een Vlaamse stem is. Ook het ongevraagd aangeven van files in de ochtend (die er om zes uur 's ochtends niet staan..)of files waar je in staat (dat weer ik zelf ook wel)is irritant. Zeker als je lekker naar je Ipod aan het luisteren bent en hier niet op zit te wachten.

Ondertussen heb ik een SD kaartje gekocht en de cd-rom van de Benelux erop gezet (duurt ongeveer een half uurtje)De andere kaarten wil ik nog gaan kopen. Wat me wel opviel is dat de Benelux cd-rom wel de snelwegen van Duitsland kent.

Heerlijke stoelen
De stoelen zitten echt goed. Ook na lange ritten naar Zwitserland (toch even 1000 kilometer op een dag) kom je er fris uit. Was wel anders in mijn vorige auto's. Ook is het lekker dat de bijrijderstoel een lendesteun heeft.

Weekje Zwitserland
De afgelopen week ben ik met mijn vriendin een weekje weg geweest in Zuid Zwitserland. Tijd om de auto nog beter te leren kennen en de testen.
De weg heen was het rustig op de weg en je kan dan erg goed doorrijden in Duitsland. Op plekken, waar geen maximum geldt, heb ik zonder problemen 170 á 180 km/per uur kunnen rijden. Je hebt dan zelfs nog het idee dat het harder kan.
Ook het rijgedrag bij deze snelheden is prima. Je hebt goed gevoel van de auto en je hebt niet echt het idee dat je zo hard rijdt. Het geluidsniveau is goed. Je kan met gemak nog een gesprek voeren zonder dat je je stem hoeft te verheffen en je hoeft de muziek ook niet keihard te zetten.
Ook valt me het verbruik dan reuze mee. Bij deze snelheden haal je nog steeds 1 op 12. Wel is het zo dat nu het gebruik naar 5,9 liter op 100 kilometer (1 op 17) Komende weken maar weer rustig rijden.

Wel merk je dat je met een 'basis' motor aan het rijden bent. Als je 80 km/per uur rijdt bij wegwerkzaamheden en na afloop kan het gas er weer op dan heeft de motor moeite om in zijn vijf vlot door te trekken. Het neemt gewoon tijd in beslag om weer op tempo te komen. Terugschakelen naar de vierde versnelling helpt ook niet.

Dan de Alpen in. Hier voelt de auto zich helemaal thuis. Zonder enig probleem rijd je door de bergen heen.
Om onze eindbestemming te bereiken moesten we ongeveer 5 kilometer klimmen naar 1500 meter. Deze weg is smal en heeft een aantal mooie en stijle haarspeldbochten. Deze kan je gemakkelijk in z'n twee nemen (auto met twee volwassenen en een kofferbak vol bagage). Zonder probleem trekt hij je de bocht door. Met de Citroën moest ik regelmatig terug naar de eerste versnelling.
Als je aan het stijgen bent moet je alleen niet kijken naar de schakel indicator. Als je dit doet ben je meteen je kracht kwijt en kan je weer terugschakelen.

Na een weekje wandelen en genieten van de zon weer terug naar Nederland. Naast alleen een file bij Köln (buiten 35 graden en in de auto met airco aan 22 graden... heerlijk)een prima rit terug naar huis.

Dit was het weer voor nu. Ik meld me als de teller op 30.000 kilometer staat (eerste grote beurt) of als er iets bijzonders gebeurt.

Winterbanden en er brand een lampje

  • 22.765 km

Winterbanden
Afgelopen week kreeg ik een bericht dat het weer tijd werd voor de winterbanden. Deze zijn er afgelopen vrijdag opgezet. Wel een beetje vroeg maar ach, ze kunnen er maar alvast opzitten.

Vrijdag ochtend kon ik de auto brengen (de Kwikfit zit echt bijna om de hoek en dat is wel prettig) en binnen een uurtje kon ik hem ophalen. Vriendelijke medewerkers en een prima service.

Met het overgaan naar de winterbanden viel mij een aantal dingen meteen op:

1. Veel meer banden geluiden. De banden die er op zaten gaven veel minder geluiden door. Aangezien het altijd zo stil was valt dit je meteen op.
2. Het voelt minder comfortabel aan. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo is maar de vorige banden gaven minder oneffenheden door en deze doen dat wel.
2. Het verbruik gaat omhoog. Als ik in de boardcomputer kijk zie ik dat het verbruik ietsjes toe neemt. Ik heb er nog maar iets van 200 kilometer mee gereden dus ik ga dit in de gaten houden en ik zal de ervaringen met jullie delen.

Lampje
Een paar dagen voordat ik mijn winterbanden ging halen kreeg ik een signaal dat de bandenspanning niet goed was. Je ziet in de boardcomputer staan dat je je banden moet controleren en er blijft een lampje branden. Ik heb meteen mijn banden gecontroleerd maar die waren nog prima op spanning. Dit heb ik voordat ik de banden ging ruilen (vond het een beetje onzinnig om naar de garage te gaan)het nog een aantal keren gecontroleerd maar de spanning was goed.
Nu met de winterbanden blijft het lampje branden en van de man van de Kwikfit begreep ik dat het waarschijnlijk ligt aan de draadloze verbinden met de ventielen en dat de tyreleak indicator gereset moet worden.
Heel erg leuk al dit soort gagdets maar blijkbaar ook heel gevoelig. Ik weet niet of ik dit weer zou nemen...

Over een paar weken moet iklangs voor een grote beurt en dan laat ik het resetten.

"Eerste grote beurt. Geen noemenswaardige bevindin

  • 30.351 km

Vandaag mijn auto voor de 30.000 km beurt gebracht. Wel prettig dat dit i.p.v. eens in de 20.000 km eens in de 30.000 km is. Vanochtend weg gebracht en vanmiddag kon ik hem al weer ophalen. Er waren geen noemenswaardige problemen. Eigenlijk maar een ding wat ik van tevoren had aangegeven en dat was de telefoonverbinding via de touch adapter.

Touch adapter vervangen
De afgelopen weken heb ik veel problemen gehad met de touch adapter. Tijdens telefoongesprekken viel het aparaat regelmatig en ik kreeg klachten van collega's dat de verbinding slecht was en mij niet goed konden verstaan. De afgelopen weken heb ik dan ook geen gebruik gemaakt van de bluetooth verbinding en maar een 'oortje' gebruikt.
Het euvel heb ik aangegeven bij de garage en ze hebben het bekeken. Er bleek een onderdeel niet meer goed te werken en deze hebben ze, onder garantie, vervangen. Het lijkt er op dat het probleem is opgelost.
Het kan namelijk ook te maken hebben met de HTC telefoon die ik heb. Van meerdere collega's hoor ik dat ze hiermee problemen hebben. Even afwachten.

Golf V mee als vervangende auto
Voor vandaag een Volkswagen Golf V meegekregen. In veel rubrieken lees je dat de Golf VI niet echt een nieuwe Golf is maar een uitgebreide update van de Golf V. Ik ben het daar niet mee eens. Het uiterlijk (de koplampen en achterlichten kunnen mij niet bekoren) en het interieur vind ik in de Golf VI vele malen mooier en beter afgewerkt. Ook het geluidsniveau is vele malen beter. Ik was blij dat ik aan het einde van de dag weer met mijn eigen Golf naar huis mocht.

Winters weer en het verbruik
Ik heb al geruime tijd winterbanden onder mijn auto. De afgelopen weken heb ik deze ook zeker nodig gehad. Ook is het prettig dat de Golf allerlei hulpmiddelen heeft om er voor te zorgen dat je niet in een slip raakt. Af en toe zie je een lampje branden en merk je dat het systeem actief ingrijpt. Een erg prettig gevoel.

Het verbruik is de afgelopen weken wel toegenomen. Scheelt zo'n liter op de 100 kilometer. Het valt mij nog mee.
Ook is het heel prettig dat groot reservoir voor de ruitenvloeistof is.

Wintersport
Begin februari ga ik met de Golf een week skien in Zwitserland. Ik ben benieuwd hoe hij zich dan staande gaat houden.

Wintersportvakantie

  • 39.206 km

Afgelopen week met de Golf op wintersport geweest. Met vier volwassenen en een skibox op het dak richting de Zwitserse Alpen.

Dakdragers en skibox
Ik wilde eigenlijk dakdragers kopen. Alleen kosten deze ongeveer 220 euro. Dat vond ik aardig wat geld voor de drie wintersporten waarvoor ik ze gebruik. Bij Wittebrug in Den Haag kon ik voor 59 euro een skibox en dakdagers huren. Ze zetten hem voor je op het dak en ze halen hem er af. Prima! Scheelt toch weer een wat geld en is het gemakkelijk.
Het geluid met de skibox erop neemt wel toe maar is zeker niet hinderlijk. Viel me reuze mee. Het blijft een stille auto!

Vol bepakt op weg
Met vier volwassenen is het wel noodzaak op een skibox mee te nemen. Een van ongeveer 600 liter. Kan je de ski's, schoenen en nog wat extra kwijt.
De rit verliep prima. Ook met volle bepakking is het prima rijden. Alleen neemt het gebruik enorm toe. Ook omdat we in Duitsland niet rustig aan hebben gedaan en steeds tussen de 130 en 160 hebben gereden. Om te kunnen versnellen moet je wel echt terugschakelen anders is alle snelheid echt weg.
Je haalt dan ongeveer 600 kilometer op een volle tank. Dat is wel anders dan de 950 kilometer die ik normaal op een tank doe.
In Zwitserland had het al een aantal weken niet gesneeuwd en was het zonning. Hierdoor was de weg schoon en hebben we geen sneeuwkettingen hoeven te gebruiken. Van de zomer kon ik gemakkelijk in de tweede versnelling omhoog. Nu moest ik in scherpe bochten wel terug naar z'n twee.

Verbruik van de afgelopen maanden
Het verbruik is de afgelopen maanden wel toegenomen. Met het winterse weer in december merk je dat hij meer diesel gebruikt. De boardcomputer geeft nu 6,3 liter per 100 kilometer aan. De wintersport vakantie heeft hier natuurlijk ook niet aan bij gedragen. De komende weken weer normaal rijden in Nederland en kijken of ik het gemiddelde gebruik weer omlaag krijg.

Interieur
Je merkt dat de auto bijna een jaar oud aan het worden is en het de afgelopen niet heel mooi weer is geweest. De dorpels van de auto en de zijkanten van de stoelen zijn niet meer heel mooi beige en er komen strepen op die ik er niet heel gemakkelijk af krijg. Wel prettig is dat de matten en de bodem van de auto zwart zijn.
Voor de rest ziet het interieur er nog prima uit!

Bij 60.000 kilometer krijgt de auto weer een beurt. Als er tot die tijd niets bijzonders gebeurt meld ik me dan weer.

Tweede grote beurt en vakantie door Frankrijk

  • 61.202 km

Vandaag mijn auto voor de tweede grote beurt (60.000 km) weg gebracht.

Geen problemen. Alleen de ruitenwisserbladen moesten vervangen worden.

Ervaring met de dealer
Via de website had ik een afspraak ingepland. Hierin had ik aangegeven dat ik een fiets wilde lenen aangezien ik van plan was met de trein naar mijn werk te gaan.
Na een nette bevestiging, een herinnering via de mail mijn auto vanochtend weggebracht. Helaas regende het pijpenstelen. Bij aankomst gevraagd of ik alsnog een vervangende auto kon krijgen. Na een paar minuten wachten was het mogelijk en kon ik droog op mijn werk aankomen. Hele nette service.

Als vervangende auto had ik een Volkswagen Golf 1.2 TSI 'Tour' meegekregen met de navigatie van Panasonic.
Ik moet wel zeggen dat dit even wennen was, minder luxe (geen knoppen aan het stuur) een navigatie die minder gemakkelijk werkte en toch een andere motor dan de 1.6 TDI die ik heb. Voor de rest reed het prima, maar ik was blij weer in mijn eigen auto te stappen.

Vakantie in Frankrijk
In juni ben ik met de auto drie weken naar Frankrijk geweest. De Golf blijft een heerlijke reisauto waar je met veel comfort veel kilometers mee af kan leggen en heel gemakkelijk met het verkeer, op de snelweg, mee kan.
Een ander verhaal wordt het als je op de B-wegen gaat rijden. Als het allemaal lekker door rijdt of je hebt geen andere auto voor je dan is het prima. Je rijdt zuinig, hij rijdt lekker door en ligt heerlijk in de bochten.
Maar als je een camper, vrachtwagen of auto met caravan wilt inhalen wordt het anders. Je moet dan echt terug naar de derde versnelling en moet je hard trappen om op snelheid er langs te gaan.

Navigatie met extra kaarten
Vlak voor de vakantie heb ik alle kaarten van Europa op een SD kaartje gezet en dat is wel heel prettig. Het systeem werkt goed al gaf het regelmatig aan dat er files waren terwijl je prima door kon rijden. Daarnaast gaf hij af en toe een advies van een richting die ik niet logisch vond (van de snel weg af, stukje B-weg, en daarna de snelweg weer op. We hebben dan ook niet altijd naar hem geluisterd en af en toe op de kaart gereden.
De aankomsttijden in Frankrijk kloppen ook minder goed dan in Nederland. Voor de rest een prima systeem.

Algemene indruk en volgend verslag
Mijn indruk van de auto is nog steeds heel goed. Ik rijd er met heel veel plezier in. Een aantal positieve punten die blijven zijn:

1. Comfort van de stoelen
2. Stilte van de auto
3. Mooie verschijning met het twee kleurige interieue en de Xenon verlichting
4. Prima wegligging
5. Goede geluidsinstallatie
6. Interieurverlichting (zeker als het donker is)

Minder ben ik te spreken over:

1. Start-Stop systeem. Werkt niet altijd feiloos
2. Kracht onderin de motor
3. Vijf in plaats van zes versnellingen
4. cruise control aan de stengel. Kan prettiger

Dit was het weer voor nu. Ik meld met bij de volgende beurt (90.000 km) weer of als er iets anders te melden valt

90.000 km beurt. Niets bijzonders te vertellen

  • 90.904 km

Afgelopen woensdag mijn auto weg gebracht voor zijn 90.000 km beurt.
Volgens de man van de garage de eerste grote beurt.

Wat hebben ze gedaan?

1. Accu getest en gecontroleerd: geen bijzonderheden.
2. Banden getest op 8 punten. Geen bijzonderheden.
3. Onderszijde van de auto gecontroleerd op 3 punten. Alleen de remschijven voor waren aanvervanging toe.
4. De motorruimte op 5 punten. Brandstoffilter en interieurfilter vervangen.
5. Afsluitende werkzaamheden met 3 punten. Geen bijzonderheden.

Al met al geen echte bijzonderheden. Als leenauto had ik een Golf 1.2 TSI Trendline met DSG. Wat is dat een kale auto. Ik was blij dat ik aan het einde van de dag weer in mijn eigen Golf mocht rijden. Wel moet ik zeggen dat de DSG bak erg prettig rijdt. Zeker iets om over na te denken voor mijn volgende auto.

De afgelopen periode met veel plezier gereden in mijn auto.
Het enige wat bijzonder was dat mijn lampje voor olie ging branden. Even navraag gedaan bij de dealer en de olie weer bijgevuld.

Wel is er een ding wat mij irriteert en dat is de navigatie. Twee punten:

1. Hij geeft regelmatig files aan die er niet zijn en file die er zijn laat hij niet altijd zien. Zeker in het buitenland is dit vervelend. Ik hem een paar keer gevolgd en dit heeft er voor gezorgt dat ik juist langer onderwerg was.
2. Het beeldscherm gaat tijdens de rit steeds en ongevraagd terug naar de stand dat je alleen het komende stuk ziet en geeft niet een uitgebreid beeld van wat er gaat komen. Dit kan je instellen naar een breder beeld maar steeds gaat hij automatisch terug. Dit is helemaal niet nodig omdat je tussen de klokken de informatie krijgt voor de afslag etc. Dit vind ik niet fijn.

Voor de rest heb ik niets te klagen en ben ik nog steeds heel blij met mijn keuze.

Mijn volgende bericht zal zijn bij de 120.000 km of als er iets anders gebeurt.

4de grote beurt. Alles verloopt goed

  • 122.000 km

Afgelopen maandag mijn auto weggebracht voor zijn vierde grote beurt en meteen zijn eerste APK keuring.

Hierbij mijn bevindingen van de afgelopen periode

VEILIGE PARTNER OOK MET WINTERWEER
De afgelopen weken heb ik regelmatig door Nederland gereden met gladheid. Geen moment heb ik me onveilig gevoeld. Ik rijd al sinds oktober op winterbanden en dat geeft ook een prettig gevoel. Af en toe grijpt ESP in maar nooit hinderlijk.
Ook tijdens mijn wintersport vakantie in Zwitserland (4 volwassenen inclusief bagage) rijdt het prettig en geeft de auto op tijd aan hoe het wegdek zich verhoudt.

AIRCO WERKT NIET OPTIMAAL
Tijdens de wintersport vakantie kwamen we op de terugweg erachter dat de airco niet goed functioneerde. De linkerhelft van de auto werd wel goed warm maar de rechter kant niet. Bij de grote beurt hebben ze hier naar gekeken, hebben ze de airco gereset en nu werkt de airco weer helemaal goed. Wat het was konden ze me helaas niet vertellen.

GEEN VLAKKE LAADVLOER
Een minpunt aan de auto vind ik dat de laadvloer inclusief het neerklappen van de achterbank niet vlak is. Hierdoor kan de ruimte niet helemaal goed gebruiken. Ik wilde een glasplaat ophalen die er in zou moeten passen, alleen deze moest wel plat liggen en kon ik de glasplaat niet meenemen. Dit is echt een klein minpunt. Ik heb zelden mijn bank neer en als ik het gebruik werkt het meestal goed.

NAVIGATIE IS NIET ECHT UP TO DATE MEER
DE kaarten van de navigatie zijn nu bijna drie jaar oud en dat ga je merken. Bepaalde nieuwe stukken snelweg herkent hij niet en dat zorgt er voor dat je af en toe goed moet opletten op de borden. Ik heb ook even geen idee hoe ik dit kan updaten. Als iemand hier een suggestie voor heeft dan hoor ik het graag.

NOG STEEDS EEN HEERLIJKE AUTO
Voor de rest ben ik nog steeds heel tevreden met deze auto. Je kunt er zonder probleem met vier volwassenen (gemiddeld 1.80 lang) mee op vakantie zonder dat je aan ruimte moet inboeten (zowel voorin als achterin)
De stoelen zitten na 122.000 kilometer nog steeds erg lekker en het interieur ziet er nog steeds heel goed uit. Wel zit er een kras op mijn linker achterdeur. Deze ga ik binnenkort laten weghalen.

DE NIEUWE GOLF VII
Ik heb ook al even in de nieuwe Golf VII gezeten en proefgereden en dat is weer een stapje beter. Mijn volgende auto zal wel een station worden (we zijn straks met z'n drieën)en als het ontwerp van de station beter wordt dan de huidige en te bestellen is met 14% bijtelling dan wordt het zeker een serieuze optie.

NOG 1 REVIEW
Mijn volgende review wordt de laatste. Ik zal dan een samenvatting geven van wat ik van deze auto vond en jullie meenemen in mijn volgende keuze.

Afscheid en eind evaluatie

  • 166.000 km

Vandaag neem ik afscheid van mijn Volkswagen Golf. Na 4 jaar en 166.000 km gaan onze wegen uit elkaar. Gelukkig blijft hij wel in de familie. Mijn ouders blijven in de auto rijden.

De laatste maanden heb ik nog met veel plezier gereden. Bij 150.000 km heeft hij nog een grote beurt gehad. Naast een nieuwe APK en nieuwe remmen was alles nog helemaal in orde.
In de afgelopen maanden ben ik er nog mee naar Zwitserland en Oostenrijk gereden en dat ging allemaal goed.

Eind evaluatie.
De Volkswagen Golf is mij erg goed bevallen. Ik heb elke dag met plezier er in gereden. Wat vond ik zo positief aan de auto?

De pluspunten:
1. De motor is zuinig (gemiddeld verbruik 1 op 20)en maakt weinig geluid.
2. Het geluid in het interieur ook zeer laag. Je merkt niet snel dat je hard rijdt.
3. De auto rijdt stabiel en prettig en geeft mij genoeg feedback wat er gebeurt. Het is niet een auto die je door de bochten jaagd maar voor het rijden op de snelweg is hij erg prettig. Ook schakelt hij prettig en direct.
4. Het interieus vind ik heel mooi en is ook hoogwaardig. Ook na vier jaar. Het tweekleurige interieur blijft mooi en goed te onderhouden.
5. De stoelen zitten heerlijk. Zijn stevig en geven goede steun in bochten. Je kunt ook een prima 'zit' krijgen. Stoel en stuur zijn veelvoudig instelbaar.
6. De bediening is intuitief en gemakkelijk. Alles werkt als vanzelfsprekend.
7. De ruimte is voor twee personen meer dan prima. Ook met vier volwassenen op wintersport kan ook. Dan wel met skibox op het dak.
8. Het uiterlijk buiten vind ik niet spectaculair (je ziet hem veel rijden) maar met xenon verlichting vind ik hem van voren toch net even anders en heel mooi!
9. De ruimte en vakjes in de auto. Je kunt echt heel veel kwijt in de deuren en in het dashboard kastje. Echt heel handig.
10. Ik heb weinig tot geen technische problemen gehad. Ik heb maar 1 keer olie bij moeten vullen en dat is het.
11. De parkeersensoren zijn een uitkomst en het scherm werkt prima. Daarnaast vind ik het geluid vanuit de standaard instalatie (bij dit model)meer dan prima!

Zijn er dan geen dingen die me hebben geergerd? Ja hoor, die zijn er ook.

1. De motor is zuinig maar niet snel. Zeker met inhalen merk je dat je soms te weinig kracht hebt.
2. De knopjes voor de cruisecontrol vind ik niet handig aan de stengel. Zit je toch wel een beetje mee te gochelen.
3. Het vakje voor de zonnebril is nutteloos. Niet alle brillen passen er in en zit op een minder logische plek. In de vier jaar tijd nooit gebruikt.
4. Jammer dat hij maar vijf versnellingen had. Er zou een zesde bij mogen.
5. De auto had bijna alle opties. Hierdoor was hij voor een relatief kleine auto vrij prijzig. Privé zou ik dit bedrag nooit aan een auto uitgeven.
6. De navigatie had regelmatig een eigen wil en zag soms files die er niet waren.
7. Dit geldt ook voor het start stop systeem. Werkte niet altijd optimaal.
8. De inklapbare spiegels moest je fysiek doen. Ik vind dat dit automatisch moet gaan op het moment dat je de auto open of dicht doet.. Mag wel voor dit bedrag.

Dit was het. Na 4 jaar komt er een einde aan deze blog. Vanaf nu zal ik een blog bij houden van mijn nieuwe auto.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens