Volkswagen Golf 1.6 CL (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 137.536 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Het begin
- 139.750 km
Sinds 10-04-2010 ben ik in het bezit van een VW Golf III 1.6 CL in 5-deurs uitvoering uit 1993. Het is mijn eerste auto en waarvoor ik 'm gebruik voldoet 'ie prima. Rijd er niet veel kilometers mee, waardoor ik dus in dit eerste halfjaar 'maar' 2000 km heb gereden.
Overzicht auto:
1.6 8v 75 pk
-stuurbekrachtiging! (standaard vanaf 1.6)
-5 deuren (handig en naar mijn mening ook mooier dan 3-deurs uitvoering)
-15" lichtmetaal
- zwartmetallic lak (persoonlijk vind ik het meer antraciet, maar VW noemt 't 'Briljantzwart metallic')
- witte knipperlichten voor en zijkant (staat een stuk netter!)
- luxe kentekenplaten (zouden alle auto's moeten hebben)
- trekhaak (niet mijn keuze...)
- achterspoilertje
De aankoop:
Aangezien ik student ben (en dus OV-kaart heb) heb ik geen auto nodig, maar het is wel zo leuk om er een te hebben en daarom heb ik er toch eentje aangeschaft. Ik was niet op zoek naar Golf (sowieso niet naar een auto eigenlijk...), maar op mijn werk (werk bij een autodealer) kwam ik deze auto tegen en na een proefritje te hebben gemaakt besloten om deze auto te kopen.
Wel moest de auto helemaal opgekalefaterd worden, want eigenlijk zag de auto er niet meer uit. Dit vond ik geen probleem en eerlijk gezegd wel een uitdaging! Ongelofelijk hoe mensen hun auto zo kunnen behandelen.
Na veel wassen en poetsen bleek er uiteindelijk onder de dikke laag stof en viezigheid zich een zwarte auto te bevinden en niet, zoals ik eerst dacht, een paarse. Meevaller! Verder de bumpers opnieuw behandeld zodat ze weer zwart zijn en de spatlappen verwijderd. Ook heb ik een nieuwe antenne gemonteerd, aangezien deze was afgebroken. Verder is nog de radio/cassettespeler vervangen door een radio/cd-speler. Ik moet zeggen dat het eindresultaat nog beter was dan ik had gedacht. Hier staat eigenlijk een totaal andere auto (zie foto's)!
Het uiterlijk:
Geen spannende auto, maar sinds ik 'm heb begin ik het uiterlijk wel te waarderen, mits de auto origineel is. De Golf III zie je vaak rijden met andere achterlichten, velgen, uitlaten etc. en dat geeft de auto al snel een fout uiterlijk (en imago...). Daarom heb ik de mijne ook zo origineel mogelijk proberen te houden. De enige verandering die ik heb doorgevoerd betreffen de witte knipperlichten. Staat gewoon wat mooier (en stoerder) vind ik, en de latere versies hadden dit dan ook standaard. Ook de antenne achterop is een stuk mooier dan die op het spatbord linksvoor. Wel jammer is het dat deze Golf last heeft van wat roest onder de achterruit. Schijnt een Golf III-kwaaltje te zijn en heb het inderdaad al wel eens vaker bij andere gezien (las dat dit ondermeer het gevolg is geweest van een meneer genaamd Lopez, die de inkoop deed bij eerst GM en daarna VW...).
Interieur:
Wat mij altijd al opviel van de Golf III is dat het interieur niet heel erg verouderd aandoet. Zo beschikt deze auto al over drie draaiknoppen voor de blower en niet van die ouderwets aandoende schuifjes. Ook het instrumentarium, met digitale kilometerstandmeter, ziet er netjes uit. De bekleding, die er nog opvallend netjes uitziet (en blijkbaar ook slijtvast is, getuige de staat ervan), is voor een VW best vrolijk (morse-design). Wel missen de stoelen enige vorm van ondersteuning en ga je al snel 'verzitten'. Ook het feit dat de stuurkolom niet verstelbaar is (maar dat kan je de auto niet echt aanrekenen) draagt niet bij aan het vinden van een betere zitpositie. Ben ook blij dat de stevige hoedenplank niet is voorzien van gaten of iets dergelijks (voor boxen bijv.) en het feit dat de achterkant van de achterbankrugleuningen bekleed is vind ik bijzonder netjes voor een auto van deze leeftijd in dit segment. Handigheidje is ook dat de de ruitenwissers na het sproeien nog een aantal keer wissen evenals de in delen neer te klappen achterbank, waarmee een zo goed als vlakke laadvloer mee is te creëren.
Het rijden:
Het is een van de eerste Golfs III met 1.6 motor (tot en met 1992 had 'ie een even sterke 1.8 motor). Het blokje levert 75 pk en hoewel het niet heel veel is is het naar mijn mening voldoende voor deze auto. Bij inhalen gewoon even terugschakelen en dan gaat het prima.
Dan het rijden zelf. De auto is best comfortabel geveerd, maar absoluut niet week. Oneffenheden worden wel wat hard doorgegeven, maar dit zal meer te maken hebben met de 15" velgen (standaard 13"!). Ook merk je als je op de snelweg rijdt (bij 120 km/h) dat het stuur behoorlijk gaat trillen. Harder dan 120 is met deze auto dan ook niet aan te raden (al kan het natuurlijk wel, maar het is gewoon niet zo comfortabel meer). Het schakelen gaat overigens niet altijd even soepel, zeker van 1 naar 2 en andersom. Het gaat dan heel erg hakerig. Ook als je de auto in z'n achteruit hebt staan, dan lijkt er op de een of andere manier veel spanning op de pook te staan of zo, je moet soms veel moeite doen om 'm eruit te krijgen. Had van een vriend vernomen dat dat misschien met de schakelstang of iets dergelijks te maken had, dus dat laat ik nog wel eens nakijken.
Ergenisje is ook het relatief lage vooruit. Al snel kan je de stoplichten die boven je hangen niet goed meer aflezen, waardoor je in een rare houding achter het stuur gaat zitten. Verder is de overzichtelijkheid van de auto wel goed.
Verbruik:
Met tanken van eur 95 kwam ik uit op afgerond 1 op 14 (fabrieksopgave is 1 op 14,5). Het blijft overigens giswerk, want heel nauwkeurig is de brandstofmeter ook niet. Het kan dus nog iets minder zijn. Zo heel af en toe tank ik 98 (of hoe die dan ook bij al die tankstations mag heten), om de motor 'te schonen'.
Problemen:
Stond voor het stoplicht, begon de auto ineens heel hevig te trillen/schokken, alsof de motor wilde afslaan. Ook begon het olielampje af en toe te branden. Later sloeg 'ie ook daadwerkelijk af en kon ik 'm niet meer starten. Nadat de garage eerst niks kon vinden (en het steeds vaker voorkwam), bleek het aan ondermeer de rotor te liggen. Hierna was het inderdaad verholpen (voor een tijdje maar, zo bleek later...)
Verder was bij aankoop al de instrumentariumverlichting niet helemaal goed meer (linksboven bij de snelheidsmeter brandde zwak), wat vooral bij onverlichte wegen vervelend was. Dit is inmiddels verholpen. Ook miste ik het zwarte kapje dat om het gordelvastklikding (weet niet hoe je het noemt, maar ik bedoel dus dat ding waar je je gorden in vastklikt als je 'm omdoet) zit. Deze heb ik opgehaald bij de sloop en mocht ik gewoon meenemen. Voor noppes!
Van de week brak ik per ongeluk ook de handgreep van het dashboardkastje (schijnt een kwaaltje te zijn), waardoor deze nu iedere keer openschiet zodra ik wegrijdt. Erg irritant, want ook het lampje erin blijft dus branden en het klepje kraakt steeds. Dit hadden ze helaas niet meer op de sloop, dus hier moet ik nog even naar doorzoeken (op marktplaats kan je voor 10 euro twee onderdeeltjes bestellen, maar dan komen daar nog 7, 50 euro verzendkosten bij, dus dit gebruikt ik pas als laatste 'redmiddel').
Eergisteren begon de auto dus weer hevig te stotteren, totdat ik zelfs geen beweging in de auto meer kon krijgen. Ook hoorde ik toen een tikkend geluid. Heb de auto nog net in een woonwijk kunnen krijgen en daar even laten 'afkoelen'. Na een paar minuten kon ik weer gewoon wegrijden. Bij de garage bleek dat er teveel olie inzat, dus hier is ook wat aan gedaan. Of dit er nu iets mee te maken heeft weten we nog niet. Tot nu toe heeft de auto in ieder geval niet meer gestotterd.
Mocht het gestotter blijven en er ineens hoge kosten aan verbonden zitten, zal ik (helaas) maar moeten gaan denken aan een andere auto... Zag laatst op m'n werk een mooie Passat van eind '98 staan, met redelijk wat luxe zaken (zeker in vergelijking met deze!), maar ja, die kost dan ook weer wat meer in onderhoud/gebruik. Daarnaast heb ik al die ruimte niet nodig natuurlijk en blijf ik mijn nek maar verdraaien als ik zo'n verdomd mooie Lybra zie rijden!
Terug van de garage
- 139.840 km
Heb de auto van de week weer bij de garage opgehaald. De temperatuursensor bleek verroest te zijn. Deze is nu vervangen en de auto rijdt weer goed, ware het niet dat hij zo af en toe niet goed start. Waarschijnlijk moet ook de bobine vervangen worden, maar dat kijk ik nog even aan. Wat ik de laatste tijd (vandaag weer) ondervind is dat het soms lijkt of het gaspedaal onder je voet vandaan 'valt'. Dit is maar een seconde of twee, maar het is toch raar. Weet niet of iemand een idee heeft wat dit inhoudt? Ga het in ieder geval nog even na bij de garage.
Update:
Heb de auto nu weer een tijdje geleden opgehaald, en hij rijdt weer geweldig! Ze hebben het een en ander (kabels e.d.) ingespoten, iets met een relais gedaan en vuil weggehaald en dat heeft duidelijk geholpen.
De auto houdt zich deze winter kranig. Hij slaat iedere ochtend trouw aan en de verwarming bewijst z'n nut. Hij weet het interieur vrij snel naar een lekkere temperatuur op te warmen. Ook ontwasemt 'ie de ruiten snel.
Nieuwe lichtmetalenvelgen
- 141.850 km
Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste update dus het werd wel weer eens tijd om weer wat ervaringen over/met mijn Golf in de review neer te zetten.
Allereerst rijdt de auto nog steeds erg goed. Het horten en stoten is nog steeds afwezig (even afkloppen!). Hierdoor heb ik mijn waardering bij 'betrouwbaarheid' met een ster verhoogd.
Verder heb ik via via een setje nieuwe velgen op de kop kunnen tikken. Het zijn 5-spaaks 15" velgen en geven de auto wat mij betreft een heel andere uitstraling.
Bij de velgen zaten 3 verschillende merken banden, namelijk één Michelin, één Roadhog (dat merk banden had ik ook om de oude velgen liggen) en twee Bridgestones. Ik heb ervoor gekozen om de twee Bridgestones (waren nog redelijk nieuwe banden) voor te doen en mijn eigen Roadhogs achter te houden. Tegelijk zijn de wielen gebalanceerd en inderdaad, dat is te merken tijdens het rijden. Het trillen van het stuur is nu een stukje minder geworden.
Al met al heb ik voor een prikkie 4 nieuwe (en mooiere!) velgen + twee nieuwe voorbanden én is de boel nog gebalanceerd ook.
Overigens kwamen de wielen van een Golf III die gesloopt zou worden (de auto was afgekeurd vanwege roest bij ondermeer de dorpels) en mocht ik ook nog andere dingen van de Golf overzetten als ik dat wilde. Daar had ik natuurlijk wel oren naar en uiteindelijk heb ik het volgende meegenomen:
- de pook (mijne was eens gescheurd (en daarna weliswaar gelijmd) aan de bovenkant)
- de pookhoes (mijne was versleten)
- afdekkingsplaat voor de binnenkant van de achterklep. Bij mijn auto was de binnenkant van de handgreep weg waardoor je in 'kaal plastic' greep en dat deed wel eens pijn aan de vingers door scherpe randen)
- VW logo op achterklep. De mijne was helemaal verweerd. De nieuwe heb ik even met zilverpoets opgepoetst en nu glimt 'ie als nieuw!
- reserve handgreep dashboardkastje
- reserve reflectors naast knipperlichten vóór, deze worden nog al eens gejat naar het schijnt...
Wat ik ook wel leuk vind om te vermelden is dat mijn Golfje toch nog best wat bekijks trekt onderweg en niet alleen van andere Golf III rijders. Sinds m'n nieuwe velgen toch al weer 2 a 3 keer de vraag gehad of 'ie niet te koop stond ;)
Ook krijg ik vaak complimentjes dat 'ie er zo mooi uitziet. Doet je toch goed als je dat te horen krijgt :)
Langs de garage
- 144.008 km
Inmiddels de 144000 gepasseerd. Tijdens scherpe bochten kwam er een getik van linksvoor en dat werd mettertijd erger. Op een gegeven moment kwam daar als je boven de 60 km/h reed, een ander geluid bij. Dus ben langs de garage geweest en daar zijn de homokineet en de aandrijfashoes vervangen en nu zijn beide geluiden gelukkig verdwenen.
Verder was de verlichting van de aanjager niet meer zo best. Nadat ik het frontje van de bediening had gehaald bleek dat de twee doorzichtige ringen die de verlichting verspreiden niet goed vast zaten. Alleen de middelste van de drie knoppen heeft een lichtje die de opschriften verlicht en middels de twee doorzichtige ringen worden de twee andere ook verlicht. Na deze weer goed vast te hebben gemaakt is de verlichting weer perfect (hier een afbeelding van wat ik bedoel: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/Boelm-Autostyling/article7973812.jpg).
Verder valt er eigenlijk niks te melden, dus mochten bepaalde dingen zich voordoen dan zal ik deze review uiteraard updaten.
Toch weer problemen
Leek het een tijdje goed te gaan, dient zich weer een ander probleem aan. Ik wilde 's ochtends de auto starten, maar hij deed niets! Gelukkig kon mijn buurman mijn auto naar de garage slepen. Al snel kwamen zij daar met de conclusie dat er een nieuwe accu in moest. vond ik raar, aangezien vlak voordat ik de auto had gekocht, de vorige eigenaar al een nieuwe accu in de auto had laten zetten. En ja hoor, toen ik de auto wilde starten om 'm mee naar huis te nemen, deed 'ie het weer niet! Kon ik dus weer zonder auto terug naar huis. Uiteraard vroeg ik of ze de oude accu weer konden terugplaatsen (ik ga niet voor iets betalen wat niet nodig is natuurlijk). Uiteindelijk bleek (na veel zoeken) dat ik de schakelaar van de binnenverlichting niet meer op de automatische stand moest zetten, maar gewoon helemaal uit, omdat hij toch wat energie van de accu nam. Geen probleem, dan maar het lampje handmatig aanzetten als ik 's avonds even wat verlichting nodig heb.
Fluitend door de APK
- 144.857 km
In februari zou de APK verlopen, dus had ik maar alvast een afspraak gemaakt. Gelukkig kwam er helemaal niets uit!
Daar gaan we weer...
- 148.400 km
Na een lange dag was het weer tijd om naar huis te rijden. Althans, dat was de bedoeling. Na ongeveer een half uur gereden te hebben, begon ineens het olielampje twee keer te flikkeren. Meteen daarna begon de auto weer als een gek te stoten en verloor 'ie al z'n power. Vervolgens is het weg (ook het olie-lampje brandt niet meer), dus ik dacht even ergens een parkeerplekje te zoeken om de auto te laten 'afkoelen'. Daar was echter geen tijd voor want het stoten kwam weer terug. Ik stuurde de auto maar gelijk de berm in en liet 'm daar nog even stationair lopen. Na een minuut of 10 nam ik toch maar de gok en ging ik weer de weg op. Ik was niet zo heel ver weg van huis, maar ik had ook geen zin om 's nachts naar huis te lopen (het was rond 01:00 uur). Dit ging gelukkig goed, maar bij mij in de straat deed de auto weer gek. Ik kon 'm nog net een parkeerplek in manoeuvreren en toen sloeg de motor ook af.
Dee auto de dag erna maar naar de garage gebracht. De schade: of een nieuw contactblokje (schijnt vaak voor te komen bij de Golf III), of een nieuwe bobine. Eerst maar een nieuw contactblokje geprobeerd, maar toen bleek al gauw dat dat niet de oorzaak was. Er moest dus toch een nieuwe bobine in. Toen was het wel raak, want de auto reed weer! Na deze domper (ik was zo'n 300 euro lichter...) stond mijn besluit vast: nu de auto nog een APK heeft (en weer rijdt) is dit het moment om de auto weg te doen...
Verkocht!
- 149.000 km
11 oktober heb ik na 2,5 jaar afscheid genomen van de Golf. Door de steeds terugkerende motorproblemen zat ik niet lekker meer in de auto. Bovendien kon ik voor een leuke prijs de auto kopen die ik altijd al graag wilde hebben; de Fiat Stilo. In vergelijking met de VW is het een behoorlijke stap. Negen jaar jongen, en van bijna geen luxe, naar alle gemakken die er tegenwoordig zijn. Het betreft een lichtblauwe driedeurs Stilo met 1.2 16v motor. Lekker zuinig dus. Te zijner tijd zal ik ook daar een review over aanmaken.
Uit gegevens van de RDW blijkt dat de auto inmiddels gesloopt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.