Volkswagen Golf 1.6 (2002)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst141.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf IV

  • 141.000 km

Het gaat hier om een Belgische VW Golf IV uit 2002.

Koetswerk:

Driedeurs, zwart metallic. 15” Jarama lichtmetaal, onderdeel van de Edition uitvoering. Auto ziet er identiek uit als de rode voorbeeldfoto maar dan zwart natuurlijk. De afwerking van het plaatwerk en de lakkwaliteit zijn bovengemiddeld hoog. Ik ben fan van de Golf en zeker de vierde generatie, omdat het zo’n mooi en tijdloos ontwerp is. Alles lijkt te kloppen: er is bijna nergens een lijn te veel of te weinig en het straalt een soort van robuuste eenvoud uit die ik wel waardeer. Volgens mij werd er inspiratie gehaald uit de vooroorlogse Bauhaus-stroming.

Interieur:

Vorm-volgt-functie. Toegepaste kunststoffen zijn grotendeels van hoge kwaliteit en de bediening van hendels en schakelaars verloopt intuïtief. De manuele klimaatregeling (climatic) is typisch VW uit dat tijdperk. Het zicht rondom is uitstekend doordat het een driedeurs is en de B-stijlen dus ver naar achteren zitten. Punten van kritiek zijn de lage plaatsing van de klimaatregeling en radio: ergonomisch niet optimaal. Ook werd op sommige plaatsen krasgevoelige kunststof toegepast die -wanneer nieuw- aangenaam oogt en voelt maar niet duurzaam is. Bij sommige uitvoeringen werd deze dan af-fabriek vervangen door (imitatie) aluminium inlegstukjes, bv in de middenconsole en bij de deurhandgrepen. Mijn Golf heeft deze ook. De specifieke stoelen, onderdeel van het Edition pakket, zitten stevig-comfortabel en zijn uitstekend in lengte en hoogte te verstellen. Met mijn 1m92 vind ik probleemloos een goede zitpositie. Bij wintertemperaturen duurt het 7 km in stadsverkeer vooraleer de watertemperatuur 90°C bedraagt. Daaruit volgt dat het interieur relatief traag opwarmt. Niet zo langzaam als in een gemiddelde TDI van die leeftijd dus na een paar km is het aangenaam warm. Rammels, gekraak of andere irritante fratsen zijn anno 2020 soms hoorbaar maar eerder verwaarloosbaar.

Motor:

Voertuig maakt weinig kilometers dus: benzine, bij voorkeur met automaat. Deze Golf beschikt over een 1.6 8v. Geen strepentrekker maar pakt verbazingwekkend goed op bij lage toeren. Gekoppeld aan een klassieke viertrapsautomaat, draait het blokje zeer rustig en stil en veroorzaakt nul vibraties in het interieur. Dat is met een TDI uit die tijd wel anders.

Versnellingsbak:

Automaat van het oerklassieke en oudere type. In de praktijk zet je dat ding dus in D en verder niks. Hij schakelt heel soepel maar is niet te vergelijken met automaten anno 2020. De auto rijdt het meest aangenaam bij rustig rijgedrag. Hij beloont dan met zachte overgangen. Bij plankgas verloopt het opschakelen iets ruwer. Rustig anticiperen dus. Het is een automaat die je een beetje moet leren kennen om er het meest aangename weggedrag uit te halen.

Rijden:

Auto is duidelijk op comfort afgestemd. Dat is geen schande en een verdedigbare keuze. De Golf IV staat te boek als een wagen met zompige ophanging maar dat vind ik toch wat overdreven. Ja, hij is vrij zacht en helt wat over in de bochten maar het blijft steeds binnen de perken. Het comfort is gewoon erg goed. Dat komt bijvoorbeeld door de goede zetels en zitpositie maar ook bv. de uitstekende geluidsisolatie, zeker gezien z’n ouderdom. De automaat werkt onthaastend en het prestatieniveau is toereikend. Niet ondermaats, niet bovengemiddeld. Zeker doenbaar voor dagelijks gebruik, met wel een duidelijke kanttekening: door de viertrapsautomaat is de bruikbaarheid op snelwegen duidelijk beperkt. Een overdrive ontbreekt. De motor draait 3800 tpm bij 120 km/u en 4000 tpm bij 130 km/u en dat kan hij auditief niet verbergen, ondanks de goede isolatie.

Verbruik:

Het verbruik is wat ik ervan verwacht had. Hoog naar de huidige normen maar niet heel abnormaal voor een auto uit die tijd met automaat.
Stad: 10 liter of 1 op 10
Buitengebied: 8 liter of 1 op 12
Snelweg: 9 liter of op 1 op 11
Snelweg lang: 8 liter of 1 op 12
Geen of verwaarloosbaar olieverbruik.

Betrouwbaarheid:

De auto heeft 1x dienst geweigerd door een defecte accu. Uit de onderhoudsgeschiedenis leer ik dat in het verleden twee belangrijke herstellingen werden uitgevoerd:
- ruitenmechanisme (bekend zwak punt)
- deurslotmechanisme (bekend zwak punt)

Herstellingen buiten het reguliere onderhoud sinds mijn bezit:

05.2015
Defect achterlicht vervangen

01.2016
Er bleek hemelwater in het interieur binnen te dringen, te merken aan een natte vloerbekleding en overdadige condens op de ruiten. Na inspectie kwam aan het licht dat de afvoerleidingen verstopt waren én dat er een probleem was met een soort van opvangbak onder de voorruit. Dit werd hersteld. Omdat het vocht ook in de isolatiemat onder de vloerbekleding is getrokken, duurde het een tijdje vooraleer alles netjes opgedroogd was. Probleem was hiermee van de baan. Verder werd er nog een defect dimlicht vervangen.

11.2016
Deurslotmechanisme begon kuren te vertonen: spokende centrale vergrendeling en binnenverlichting. Onderdeel werd vervangen en probleem opgelost.
Bij het terugkeren in ruststand van de pinker, pinkte deze telkens de andere kant onbedoeld bij. Schakelaar werd vervangen en probleem opgelost.

03.2017
Defecte accu. Nieuwe geplaatst.

10.2017
Foutmelding uitlaatgassen. Lambdasonde defect: vervangen.
Nieuw lampje interieurverlichting.

08.2019
Een slang van het rembekrachtigingssysteem is geknapt, vermoedelijk door veroudering en slijtage (schrikken!). Wisselstuk geplaatst en opgelost.

12.2019
Preventief laswerk uitlaatbeugel.

03.2020
Waterinfiltratie interieur. Dichtkitten deurpaneel.

10.2020 – einde
De laatste inspectie was onaangenaam. Meerdere slijtageonderdelen moesten toch echt onder handen worden genomen om de komende jaarlijkse technische inspectie te doorstaan. Dat vind ik op zich geen probleem want hoort bij de ouderdom. Olielekkage is wel een probleem. Hij zweet niet maar lekt, te zien aan een klein plasje op de oprit. Mijn garage (onafhankelijke VW specialist) vertelde me dat dit weleens verrassingen kan opleveren in negatieve zin (€€€). Bovendien terug last van waterinfiltratie, niet alleen in het interieur maar ook in de reservewielbak. Dit, gecombineerd met weinig rijden en buiten stallen heeft een lossende hemelbekleding tot gevolg.

Samengevat: ik kon de kosten nog moeilijk verantwoorden gezien de algemene staat, historie en restwaarde van het voertuig. Voor mij was het einde verhaal. Garage heeft een opkoper laten komen en die deed een aanvaardbaar bod, boven verwachting.

Algemene conclusie:

De Golf IV 1.6 8v met automaat is zeer geschikt voor de stad en daarbuiten maar eerder ongeschikt voor mensen die veel op de autosnelweg rijden. Dit door het hoge verbruik op hogere snelheid (9 liter of 1 op 11) en het hoge toerental van de motor, dat ondanks de goede isolatie toch duidelijk in het interieur doordringt. Verder kan de automaat een troef zijn. Vooral de rust en het comfort in fileverkeer zijn aangenaam. Dit model werd veel gekocht en gereden door wat oudere mensen (België) dus de kans op een afgetrapt model ligt wat lager. Al is dit tegenwoordig minder relevant want een Golf 4 eerste eigenaar wordt zeldzaam. Ik las dat latere versies van de 1.6 8v betrouwbaarder zijn dan eerdere bouwjaren.

Afsluitende conclusie, specifiek voor mijn auto:

De betrouwbaarheid van deze Golf was verre van optimaal. Door omstandigheden werd er zeer weinig gereden, wat ook nadelen kan hebben. Motor-technisch voldeed de auto, meer zelfs: het is echt een aangename auto om te rijden. Olielekkage is wel onaanvaardbaar. Geen roestproblemen en zowel koetswerk als lak zijn van bovengemiddelde kwaliteit. Daarom gun ik ‘m voor betrouwbaarheid nog twee sterren. De elektronica is een zwak punt bij deze generatie en de aanhoudende waterinfiltratieproblemen absoluut ergerlijk.

Tips voor potentiële Golf IV (en Bora) kopers, sportieve modellen uitgezonderd:

- Ga voor een 1.6 8v van na 2000. 1.6 16v als tweede keuze
- Let op bij weinig rijden en/of veel korte ritten: specifiek de lambdasondes houden hier niet van (tip garagist). De auto heeft er twee, ze zijn prijzig en kunnen los van elkaar stukgaan
- Laat u niet afschrikken door de automaat wanneer u weinig op de snelweg rijdt
- Onderhoudshistorie is noodzakelijk
- Controleer alle elektronica
- Waterproblemen zijn tricky. Ze kunnen immers worden gemaskeerd (droge periode)
Controleer onder alle vloermatten en onder de kofferbekleding

Dank voor het lezen; ik hoop dat u er wat aan heeft.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.