Volkswagen Golf 1.6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 189.747 km |
Duitse degelijkheid
- 167.000 km
Na verschillende goedkope barreltjes te hebben gereden kwam het eind van mijn studie in zicht. Tijd voor een wat volwassener auto.
De keuze voor Volkswagen was snel gemaakt. Ik reed op dat moment al een Jetta mk1 uit 1983 (nog steeds in mijn bezit) en een Polo 2f met ruim 290.000km op de teller. Ik heb daarvoor ook nog twee Franse auto's (2x Citroen AX GT) en een Japanner (Daihatsu Cuore) gehad. Met de AXjes heb ik veel problemen gehad. De Daihatsu hield zich prima maar de 'nieuwere' japanse modellen (corrola, civic) spraken me niet zo aan.
Ik ben in eerste instantie op zoek gegaan naar een late Golf mk3 met weinig kilometers. Na verschillende bekeken te hebben bleek het niet eenvoudig een exemplaar zonder roest te vinden. Aangezien ik al uitzicht op een baan had heb ik toen maar besloten verder te zoeken naar een mk4.
Luxe en snelheid was ik niet gewend en zo kwam ik na wat zoeken een volledig orginele 1.6 Basisuitvoering op marktplaats tegen. Ik ben dezelfde week nog bij de auto wezen kijken. Deze bleek ondertussen helaas voorzien van lexus look achterlichten, subwoofer en hoedenplankspeakers. De eigenaresse die de Golf nog maar een paar maandjes in bezit had gaf aan te zijn geschrokken van de hoge maandlasten(!) en wilde een kleinere auto weer kopen. Beetje een vaag verhaal maar de auto maakte tijdens de proefrit wel een degelijk indruk op me. De onderhoudshistorie was redelijk bijgehouden (Distr+grote beurt bij 160.000km) en de Km-stand klopte volgens NAP. De mankementjes die ik bij aanschaf kon ontdekken:
- deukje bij het achterspatbord
- speling op het scharnier van de bestuurdersportier
- probleempjes met de centrale vergrendeling (mk4 kwaaltje)
- slappe schokbrekers
Omdat mijn Polo het dezelfde week begaf heb ik de Golf aangeschaft.
De auto is de eerste maanden gebruikt om korte stukjes van huis naar het station te rijden (ik was op dat moment nog aan het afstuderen en reisde dus met mijn OV). In die tijd heb ik geen problemen met de auto gehad. Het enige sleutelwerk was het monteren van een setje orginele achterlichten.
Startmotor defect
- 175.752 km
De Golf werd ondertussen voor woon-werk verkeer gebruikt (circa 70km per dag).
Ik had al gemerkt dat de auto soms wat zwaar startte. Ik had de accu al doorgemeten maar die bleek kerngezond. Toen de auto op een ochtend helemaal niet meer starte wist ik waar het probleem zat. Ik doe het onderhoud normaal gesproken zo veel mogelijk zelf, maar omdat ik de auto de volgende dag weer voor het werk nodig zou zijn is de startmotor bij de garage vervangen.
Bij 179.500km is de auto apk gekeurd. Op een versleten stuurkogel na mankeerde er niets aan.
Verlaagd en defecte remmen
- 189.747 km
Ik ben van het begin af aan al niet helemaal tevreden over het weggedrag van de Golf. De orginele schokbrekers zijn te zacht en de auto staat op een of andere manier erg hoog op zijn achterwielen. Daarom heb ik een schroefset gemonteerd waarmee de auto circa 5cm verlaagd is. Ook heb ik een setje 17 inch BBS velgen met 205/50 Michelins gekocht. Hate it or love it, ik vind de Golf nu beter rijden en ogen.
Bij ruim 189.000km begon mijn rechter achterrem aan te lopen. De zuiger bleek ingeroest en kwam daardoor niet goed meer terug. Door de verroeste zuiger was de afdichtingsring ook beschadigd. De linker remklauw bleek er weinig beter aan toe te zijn. Omdat revisie me teveel tijd kost en een set nieuwe remklauwen duur is heb ik een setje van de sloop gehaald. Ik heb deze voor de zekerheid bij de garage laten monteren. Een mooie gelegenheid om direct de remvloeistof te laten vervangen, dat moet in 2013 toch gebeuren.
Mijn tweede storing in 22.000 kilometer. Jammer, maar opzich geen slechte score. Wat betreft regulier onderhoud heb ik ook geen klagen. De auto verbruikt nagenoeg geen olie (circa 1:12000, 10w40 van de Gamma) en op een setje bougies, olie- en luchtfilter en een uitlaatmof na is er nog niets vervangen.
Over het verbruik ben ik iets minder te spreken. Ik rij gemiddeld 1:12,5 bij circa 75% snelweg (veel 130km stukken).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.