Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7.522 km |
KM-stand laatst | 30.561 km |
volkswagen Golf 1.4 TSI CNG Highline
- 8.305 km
Sinds een week rijd ik prive een zwarte Volkswagen 1.4 TSI Highline die voor het rijden op aardgas geschikt gemaakt is.
Uitvoering:
Zicht en Lichtpakket 1
Navigatiesysteem RNS 510
Alcantarabekleding
Telefoonvoorbereiding
De auto is afgeleverd met winterbanden op 16" lichtmetaal. Ik heb de zomerbanden op de op de 16" Highline velgen nog niet gebruikt.
Mijn vorige auto was een Seat Altea uit 2006 met de 1.6 8 kleppen motor. Deze was voorzien van een LPG installatie. De Seat hing goed aan het stuur en dat komt bij de Golf 6 ook terug. Zoals in veel test al is beschreven is de besturing communicatief. De overzichtelijkheid van de carrosserie is beter als bij de Seat.
Het interieur van de Volkswagen is puik afgewerkt. Alles past en het zit strak in elkaar. De RNS 510 is heerlijk in gebruik. Zowel het geluid, het navigeren als de samenwerking met de telefoon is fantastisch.
De auto ziet er van buiten modern en strak uit. Het zwart metallic in combinatie met de Highline uitvoering maakt er echt een plaatje van. Autorijden mag leuk zijn.
De aardgasinstallatie is volledig van Prins.
Prins heeft de installatie geschikt gemaakt voor motoren met brandstofinjectie.
De turbocompressor werkt ook bij aardgasgebruik prima.
Door de ombouw beschikt de auto over de volledige benzine voorraad.
Vanwege de inbouw van 2 tanks in de bagageruimte is deze met 100 liter geslonken.
Hoe rijdt deze auto op aardgas?
Wat het meest opvalt is de geruisloze werking van de motor op aardgas.
De auto heeft de volle power die van de 1.4 TSI 160 bekend is. Op benzine heeft hij net iets meer trekkracht. Schakelen en zuinig (nieuwe) rijden is het zelfde als op benzine.
Voordeel van aardgas?
Het grote voordeel van rijden op aardgas is het lage verbruik en de lage brandstofprijs. Met deze auto rijd ik makkelijk met een verbruik van minder dan 4 kg/100km. Gemiddeld draait hij rond 4,5 kg/100km. Het is de schoonste manier van autorijden als je naar whell-to-wheel kijkt. Deze manier van rijden is zo bezien zelfs schoner als electrisch rijden bij traditionele stroomopwekking.
Is rijden op aardgas lastig?
Nee. Je rijdt wat vaker naar de aardgaspomp en verder merk je totaal geen verschil met bijvoorbeeld rijden op LPG, wat ik voorheen deed.
Op een volle tank met aardgas rijd ik zo'n 300 km. Daarnaast blijft benzine gebruik gewoon mogelijk.
De 9 aardgastanks in mijn buurt liggen allen op mijn veel gebruikte routes. Ik rijd niet om.
Wat kost het?
De brandstofkosten zijn rond 4 Euro per 100 km. Een kilogram aardgas kost aan de pomp rond 98 cent. Het is me nog niet duidelijk hoeveel benzine de installatie bijmengt. Dit lijkt me iets meer dan de af fabriek systemen in de Passat en de touran die dezelfde motoren gebruiken.
Wegenbelastingtarief is gelijk aan benzine en zal in 2012 waarschijnlijk verhoogt worden tot LPG tarief.
Rijden op aardgas bevalt me prima en raad ik iedereen aan.
Berekende CO2 uitstoot volgens spritmonitor.de is 124g/km.
Het is dus jammer dat deze auto niet onder groenopweg.nl getoont wordt.
door de 10.000
- 10.036 km
De Golf heeft nu 10.000 gelopen, waarvan 2.500 door mij. Nog steeds vol tevreden over prestaties, gebruiksgemak en verbruik. Na 13 tankbeurten gemiddeld 4,5 kg aardgas en ik schat een benzinetank van 55 liter op 4.000 km.
italiaanse interesse
- 11.030 km
Grappig:
Via de duitse site www.ergasfahrer-forum.de toont een duitssprekende Italiaan interesse in de CNG techniek van de directingespoten Golf TSI in Nederland. In Duitsland rijdt er geen.
Prins maakte kennelijk iets heel bijzonders. In Italië worden nogal wat directingespoten motoren ontwikkeld bij de Fiatgroep en CNG is hier een grote speler.
Men vraagt zich daar af waarom deze techniek vanuit het bedrijf niet in Italië toegepast wordt.
Daar ik totaal geen banden met Prins heb breng ik het signaal alleen door.
In ons land wordt CNG ernstig ondergewaardeerd. Volgens mij ligt dit voor een groot deel aan de invloed die de Leasebranche heeft op autoverkopen in ons land. Diesel blijft de voorkeur houden in verband met de garanties over afschrijving.
Voor privérijders is CNG een veel gunstiger alternatief. Goede jaarwisseling.
lekkage achterklep
- 11.450 km
Ik had niet verwacht zo snel alweer een update te gaan schrijven...
Vanmiddag deed ik de achterklep open en komt via het binnenwerk van de kunststof afdekking een plens water de achterbak in lopen.
Het leek wel uit het onderste deel van de klep te komen. De kapjes waar achter de achterlichten bereikbaar zijn waren beide aan de binnenzijde nat.
En klein straaltje dat in de buitenste rand zou blijven staan zou me niet verwonderen maar het was een hele plens.
Nu heeft het veel en aanhoudend geregend de laatste dagen maar ik verwacht geen water aan de binnenkant van de auto.
Meteen naar de VW-dealer en naar laten kijken. Geen directe oorzaak te vinden. Ze willen hem dinsdag een hele dag voor onderzoek hebben.
Maandag wordt een plekje bijgespoten en dan ben ik hem dus 2 dagen achtereen kwijt. S..t.
Wordt vervolgt.
plekjes bijgewerkt
- 11.784 km
Vandaag zijn 2 plekjes in de lak op het rechter achterspatbord en het rechter achterportier bijgewerkt á 75,-.
lekkage achterklep onder garantie verholpen
- 11.950 km
De lekkage tijdens de regenbuien vorige week werd veroorzaakt door een incompleet rubber van het derde remlicht. Er miste 10 cm. Unit is onder garantie vervangen en alweer is de auto netjes gewassen door VW.
subsidie binnen
- 12.980 km
Op de aanvraag voor 3000,- subsidie op de aardgasauto is positief beschikt.
gratis tankkaart OrangeGas
- 15.452 km
Vandaag viel de gratis OrangeGas tankkaart met een waarde van 150,- in de bus.
wel of niet voor een interval gaan
- 16.434 km
Ik ben wat in verwarring.
Over de VW passat ecofeul komen wat (nederlandse) berichten over een serviceinterval na 15.000km terwijl in Duitsland deze auto's gewoon 30.000 km rijden voordat ze hun eerste onderhoud krijgen.
De motor van de Golf is dezelfde maar de retrofit maakt hem toch iets anders.
Deze week zal ik Prins eens bellen. Van Pon hoef ik helemaal geen advies te verwachten omdat ze in Amersfoort net doen alsof er geen Golf op CNG is.
Het maakt ze niets uit dat de Golf 7 al op CNG is aangekondigd.
De auto bevalt me steeds beter. De Golf geeft toch veel vertrouwen tijdens het rijden. Daarnaast vind ik hem lekker comfortabel.
Het zou me niets verbazen als deze over 8 jaar nog in de garage zou staan.
klaar voor de 30.000 beurt
- 29.234 km
De eerste reguliere beurt zit er aan te komen. Morgen wordt de afspraak gemaakt. Ik zoek nog naar een VW dealer die al aardgasauto's in onderhoud heeft want de twee regionalen het dichtst bij weten er geen hout van. Misschien dat ik de auto toch maar in de buurt van een Prins inbouwstation in onderhoud doe.
Tot nu toe motorisch geen enkel probleem. Ketting storingen zijn er niet. Enkel de ingebouwde navigatieunit heeft soms wat langere bedenktijd nodig.
Overmorgen krijg ik er een CNG tankstation in het volgende dorp bij. Tanken is geen enkel probleem. Rijdt zo'n 97% op CNG.
30.000 beurt
- 30.561 km
De eerste 30.000 beurt zit er op. Geen bijzonderheden. Vooraf met de gasinbouwer contact gehad of er nog iets aan het systeem gebeuren moest. Enkel de gasfilters hoefden te worden vervangen en de VW garage heeft ze besteld en tijdens de beurt vervangen. Nauwelijks extra kosten dus.
Goed geholpen bij de lokale VW garage.
Nog steeds erg tevreden over de TSI op aardgas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.