Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
eerste ervaringen
- 850 km
Ik mocht van de leasemaatschappij de Golf GT Sport TDI eerder inleveren onder de voorwaarde dat ik een goede inruil kreeg. Ik ben bij o.a. bij Ford (Focus/Mondeo) en Opel (Astra/Insignia) geweest. Aangezien de betrouwbaarheid van mijn vorige Golf te wensen overliet, en ik niet tevreden was over de VW-dealer, stond een Golf laag op het lijstje.
In eerste instantie naar een Mondeo of Insignia gekeken, maar die vielen af omdat ik ze toch te groot vond (past niet meer in de garage... ;-)
De inruil bij Ford en Opel tegenvielen (logisch ivm inruil "vreemd merk") én er op dit moment voor zowel de Focus als Astra geen benzine-automaat beschikbaar zijn met 20% bijtelling, ben ik toch weer bij VW beland. Ook vond ik het interieur van de Focus niet mooi, veel en niet altijd logische geplaatste knoppen. Astra viel af omdat de 1.4 140 PK motor mij niet kon bekoren (en geen automaat), maar wel een mooie auto en super (EGR) stoelen.
Keuze is dus wederom gevallen op een Golf. Ik heb zelf een andere VW dealer mogen kiezen, anders had ik geen VW meer gekozen.
Op het moment van bestellen (maart 2011) was het mogelijk om een R Line Edition te kiezen. Ik vond het exterieur van deze uitvoering mooi, net even wat anders dan de standaard Highline. Voor de rest zit er bijna alles op, o.a. leer en Keyless entry als extra's besteld.
De levertijd was in eerste instantie 8 weken, maar, uiteindelijk heb ik hem pas in week 29 kunnen ophalen in Autostadt. Autostadt is een leuke ervaring, kan ik iedereen aanraden.
Bij aflevering zag ik dat de boordcomputer premium (kleurenscherm) er niet inzat, was een tijd niet leverbaar geweest door de aardbeving in Japan. Dit was bij de duitse dealers wel bekend, maar mijn dealer wist het niet. Wel is het een modeljaar 2012, wat inhoudt dat de kentekenverlichting ook als LED is uitgevoerd. Ook is de boordcomputer (MFA plus) nu eindelijk in het Nederlands!
1e rit
We hadden vanuit Wolfsburg gelijk een mooie rit van ca 450 km voor de boeg. de auto is stiller dan de vorige, afgezien van het bandenlawaai. Misschien dat het nu extra opvalt door afwezigheid van het motorgeluid, maar er zitten Bridgestone Turanza's ER300 onder, wellicht maken die meer lawaai dan Conti's SC3.
de DSG-7 schakelt prima, en schakelt in de D-stand snel over naar de hoogste versnelling. Het lijkt erop dat de DSG7 nog wat soepeler schakelt dan de DSG6. Heb de auto uiteraard nog niet volledig belast, ga hem eerst rustig inrijden de 1e 1.500 km.
Het keyless entry systeen werkt prima bij het openen, maar sluiten gaat tot nu toe niet altijd in één keer.
Het verbuik over 1e rit van Wolfsburg naar huis, was 1 op 13,8 km. Ben benieuwd wat de auto gaat rijden tijdens woon-werkverkeer. Ik hou jullie op de hoogte.
Zodra ik meer km gemaakt heb of bijzonderheden, zal ik dat gaan melden.
2e verslag
- 2.500 km
2e verslag
De km-teller staat inmiddels rond de 2.500 km, tijd voor een update.
Rij-eigenschappen
Wat opvalt ten opzichte van mij GT Sport is dat de auto comfortabeler op de weg ligt.
De auto is minder stug (is wel voorzien van een “sport”onderstel), wellicht dat het onderstel van de GT Sport nog wat steviger was.
Ook zijn de Bridgestone Turanza’s wat meer op comfort gericht, zoals ARA ook al meldde in zijn reactie, dank.
De bandjes maken nog steeds wat herrie, maar lijkt minder te worden.
Verbruik
Ligt nu op gemiddeld bijna op 1 op 14, valt me niet tegen.
Prestaties
Nu de auto wat meer gereden heeft, heb ik het gaspedaal wat dieper ingetrapt. Na een lichte vertraging in zijn “1” trekt de auto behoorlijk door. Tot de 100 is ie marginaal sneller dat de GT Sport, daarboven weet ik het eerlijk gezegd niet. Het koppel van de diesel sleurde toch net wat meer.
Tussenaccelaraties is even wennen (meer toeren met de benzine motor)
Laten we het houden op een gelijkspel qua prestaties. Lekker belangrijk ook eigenlijk, 95% van de tijd rij ik toch niet hard, zie verbruik ;-)
Verlichting
Dit is mijn eerste auto met Xenon-verlichting en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. De lichtbundel draait extra mee in bochten, wat een net wat beter inzicht geeft in bochten.
Kessy
In vorige verslag meldde ik dat het keyless entry wat haperde, maar dit had alles te maken met wennen aan het systeem. Het werkt nu probleemloos.
3e verslag
- 5.000 km
De eerste 5.000 zitten erop. We zijn met de auto op vakantie geweest.
Helaas niet probleemloos. In week 2 van de vakantie een melding dat de remdruk en ABS was weggevallen (leuk terwijl je net de Simplonpas naar beneden rijdt........
auto remde na een herstart nog wel normaal, maar voor de zekerheid de auto laten uitlezen bij de lokale VW dealer. Die kon niets vinden.
In de laatse week weer meldingen van remproblemen en daarbij ook nog een stotterende motor en een brandend motorlampje. De Duitse VW dealer heeft o.a. de lambdasonde vervangen.
Na een dag weer dezelfde problemen. Toen heeft dezelfde dealer een onderdeel in het inlaatgedeelte van de turbo vervangen en kwam tot de conclusie dat er ook nog een computer van de motor defekt was welke niet direkt leverbaar was. Ondanks dit hebben we de auto wel meegekregen en zijn we probleemloos thuisgekomen.
Dus: betrouwbaarheid naar 1 ster (nul sterren eigenlijk), en de volgende keer echt geen VW meer, beloofd!
4e verslag: ABT Tuning
- 8.000 km
We zijn nu 3.000 km verder sinds het vorige verslag. De auto is ter controle nog 1 keer naar de eigen dealer geweest, en er zit geen storing (meer) in het motorregelapparaat. Auto loop ook stukken beter dan voor de vakantie, dat scheelt weer.
voor wat betreft motorregelapparaat:
voor aanschaf had ik er al over nagedacht om de auto via Abt te laten tunen. Eerst niet gedaan, maar ik heb hem toch maar laten tunen. reden 1: de betrouwbaarheid laat toch al te wensen over, laten we dan maar gaan genieten van 210 pk / 290 nm!
reden 2: Abt chip dagen met 25% korting.
Auto is merkbaar sneller, vanaf ca 2.000 rpm meer trekkracht. En met name boven de 5.000 rpm merk je echt verschil. Maar dan moet je dus behoorlijk trappen. Dan maakt hij ook een enigzins sportief geluid. Tis nog lang geen GTI, maar toch.
Verder valt op dat de koude start veel rustiger verloopt dan voor de tuning. Het onrustige en verhoogde stationaire toerental en het rare uitlaatgeluid behoren ook tot de verleden tijd.
Heb gisteren ook maar eens Super Plus 98 getankt, wat ook geadviseerd wordt door Abt.
Zal eens in de gaten houden of dit in de dagelijkse praktijk ook te merken is.
Het verbruik is toch wat forser als gedacht, ik zit nu rond de 1 op 13, met een uitschieter naar 1 op 9 (heenreis Autobahn, snelheid "iets" boven de 130 kmh.... ;-)
Oh ja, tijdens de tuning heeft een monteur geprobeerd om de auto te starten met de sleutel, terwijl de auto met een startknop is uitgerust. Gevolg, startknop beschadigd en een dikke kras op de onderkant van de stuurkolom. Handige jongen!
E.e.a. is al wel geregeld met de dealer, komt een nieuwe startknop en een nieuw gedeelte van die stuurkolom op.
5e update: going strong?
- 11.500 km
Ik wordt weer wat blijer van de auto, sinds het gedoe met de storingen, heb ik geen enkel probleem meer gehad. Een klein wonder?
Ik heb nu reeds een keer of 5 super plus (BP Ultimate)getankt ipv euro 95, wat volgens ABT ook moet. Er zit zelfs een nieuwe sticker op de achterkant van het tankklepje.
Of je het nou echt kunt merken of dat het tussen de oren zit, ik heb toch echt de indrruk dat de motor stukken mooier draait op deze brandstof.
De motor is veel rustiger geworden, en "bokt" ook niet meer zo bij half gas.
Het verbruik is niet gewijzigd sinds de tuning. Ben nog wel even naar de Autobahn geweest, heerlijk!
Wel moet ik als "nadeel" van de tuning zegggen, dat als je een tijdje rustig gereden hebt, de auto (m.n. de DSG) wel eerst "wakker" gemaakt moet worden, de tweede en derde acceleratie gaat gelijk veel beter. Dat was voor de tuning ook al zo, maar ik heb de indruk dat je het nu meer merkt.
Olieverbruik en koelvloeistofverbruik zijn beide trouwens nihil, prima dus!
De schade aan het contactslot en de stuurkolom zijn inmiddels door de dealer keurig verholpen.
6e update: eindelijk Lente!
- 17.000 km
We zijn weer wat kilometers verder, en tot nu toe geen enkel probleem gehad. Ik hoop dat de storingen ook wegblijven.
In de winter heb in met 16" conti Wintercontact TS830 gereden (mijn oude set van de Golf V). Van deze set waren de achterbanden vorig jaar gecupt, en nu zijn er 2 nieuwe ondergekomen. Geen herrie meer! over herrie, Het viel me op dat de Bridgestone Turanza zomerbanden toch echt veel een lawaai maakten dan de winterbanden.
In overleg met de leasemij heb ik dan ook
nieuwe zomerbanden mogen uitzoeken.
de keuze is gevallen op Goodyear Eagle F1 Assymetric 2. Deze kwamen in mijn maat als testwinnaar uit de bus bij Autobild. De eerste indruk is dat deze banden stiller zijn. Zodra ik meer km's gemaakt heb, zal ik meer vertellen over het weggedrag.
Grote pluim voor de leasemij, die weten dat ik 'enigzins' kritisch (en zuinig op de auto) ben, en mij deze oplossing boden.
7e: banden en top
- 20.000 km
We rijden inmiddels 3.000 km met de nieuwe Goodyear mzomerbanden. De keuze is gelukkig de juiste geweest: de auto stuurt iets scherper en de banden maken minder herrie dan de Bridgestones. Toch blijven de 17" banden meer herrie maken dan de 16" winterbanden.
Ook heb ik de topsnelheid even getest op de A31 in Duitsland: de top lag volgens de digitale teller (de analoge loopt de schaal uit ;)op 248 km/h, en das best hard voor een 1.4-tje! Abt geeft zelf 240 echte km;s op, dat klopt dus wel ongeveer.
Problemen tot nu toe: de koude start is met buitentemperaturen boven de 12 graden verslechterd: het lijkt net alsof de motor te veel brandstof krijgt de eerste 50 seconden). Als het kouder is buiten, loopt ie gelijk mooi rustig.
Bye
- 21.000 km
Weloverwogen besluit: De auto is weer ingeleverd.
Reden hiervoor is meerledig: Ik heb de eerste 5 maanden slechts 1 prive ritje gemaakt, voor de rest alleen maar woon-werkverkeer.
Verder vind ik de kwaliteit van de auto helaas toch wat teleurstellend, zeker in combinatie met de forse aanschafprijs.
Problemen de laatste weken:
- erg slechte koude start bij warmere buitentemperaturen;
- krakende bovenste deurdelen bij warm weer, invetten en schoonmaken met rubberspray/siliconenspray etc heeft niets geholpen;
- hikkende DSG bij optrekken vanuit stilstand.
Vanaf vandaag gaan we ons eerst verplaatsen in een nieuwe Ford Focus, daarna zien we wel weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank
Kia Cee'd 1.6 GDI - Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk - Renault Mégane TCe 130 - Vo
Test: BMW 118d – Lexus CT 200h – Volkswagen Golf 2.0 TDI
Dubbeltest Volkswagen Golf vs. BMW 1-serie
Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion Trendline (2010)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.