Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.500 km

Status review
Onderstaand de ervaringen van de eerste 1.500 km gebruik. Dit houdt in dat (nog) geen info opgenomen is m.b.t. betrouwbaarheid; deze review richt zich dan ook met name op de ervaringen in het dagelijks gebruik van de auto.

Algemeen
Nadat bekend werd dat een nieuwe leaseauto uitgezocht mocht worden is een aantal auto's in beeld geweest. Voornaamste tegenkandidaat was de passat 1.4 tsi bluemotion. Op dit moment zijn er leuke pakketten te krijgen voor schappelijke prijzen, dus je kunt voor een acceptabel bedrag een 'dikke' auto rijden. Waarom dan toch voor de golf gekozen? Eigenlijk omdat ik na vier jaren in een uiterst verstandige auto rond te hebben gereden wel weer eens wat leuks wilde. Is een golf dan leuk? Ja, naar mijn mening wel, zeker in de gekozen configuratie.

Het is een 1.4 tsi highline met DSG-bak geworden, standaard met 160pk, maar na behandeling door Abt inmiddels circa 210pk. Door de DSG blijft de auto binnen de 20% bijtellingsgrens, zou anders geen DSG genomen hebben.

Het rijden
De auto rijdt zonder meer erg goed. Al bij eerdere proefritten viel op hoe volwassen de auto rijdt, stil en solide. Even was ik bang dat de combinatie van 15mm lager en 18 inch wielen de auto onaangenaam stug zouden maken, maar hier is geen sprake van. De auto rijdt nog altijd comfortabel, al voel je korte oneffenheden wel goed.
De DSG bevalt ook prima; schakelen gaat snel en voel je nauwelijks, en als je in een speelse bui bent kun je wat pielen met de flippertjes aan het stuur.
De snelheidsbeleving is de auto is beperkt. Door de goede akoestische isolatie en het stille blok mis je het gevoel hard te gaan. Voor de meeste mensen geen probleem, zelf vind ik dat een beetje jammer, hoopte op iets meer gti-sensatie.

Praktisch
De binnenruimte van de auto is prima, vergelijkbaar met de octavia. De stoelen zitten uitstekend (highline heeft sportstoelen) en zijn goed verstelbaar. Had met mijn lengte nog wel eens last van 'zwevende knieen' (zitting te kort, stoel niet ver genoeg naar achteren te stellen) maar dit lijkt in de golf beter voor mekaar. De bagageruimte is voor deze klasse prima. De komende vakantie zal leren hoe de auto voldoet als pakezel.

De ergonomie is dik voor mekaar. Alles zit binnen handbereik en op een logische plek, zeker als je een octavia gewend bent.

Tenslotte: ik had niet gedacht dat ik er óóit een opmerking over zou plaatsen, maar ik moet toegeven: het aantal bergvakjes is erg beperkt. In de octavia kon ik op het dashboard nog wat kwijt en onder de stoel, dat is in de golf (standaard) niet mogelijk. Ook is de bergruimte in de middenarmsteun kleiner dan in de octavia.

Aandachtspunten
In een onbewaakt ogenblik gekozen voor een achteruitrij-camera, zonder parkeersensoren. Hier heb ik wel een beetje spijt van. De octavia had bliepjes voor én achter en dat was toch wel erg handig. Alleen op beeld vind ik toch niet ideaal; bij achteruitrijden kijk je rond naar mogelijk overig verkeer, het is dan niet handig als je ook op het beeldscherm moet kijken. Een akoestisch signaal werkt dan beter.
Van de audio heb ik daarentegen nog geen seconde spijt gehad. Ik heb gekozen voor de RCD510 met Dynaudio en dit klinkt uitstekend. Genoeg vermogen voor een stevig geluidsniveau, met behoud van kwaliteit. Prima! Wel snel vette vingers op het scherm (touchscreen).
De Abt vermogens-upgrade is leuk, maakt het toch best een rappe auto, maar eerlijk gezegd denk ik dat je niet minder plezier hoeft te hebben in de standaard 160pk uitvoering. Ook dat lijkt mij ruim voldoende vermogen voor deze auto.
Tenslotte het verbruik dan. Ik kan me volledig aansluiten bij opmerkingen van anderen: wanneer je rustig rijdt is het mogelijk een heel net verbruik neer te zetten (1:14/15). Wanneer je het gaspedaal weet te vinden stijgt het verbruik snel, tot rond de 1:11.

Geen gekke dingen

  • 15.000 km

Inmiddels een redelijk aantal kilometers afgelegd, zonder problemen. Wel lijkt de auto gevoelig voor trekken (en onbalans), dit hangt mogelijk samen met de band/velgmaat. Verder een keertje wat koelvloeistof bijgevuld, stond net onder het streepje, was nauwelijks de moeite van het bijvullen waard.

Echte minpunten heb ik nog niet kunnen ontdekken, hooguit het windgeruis aan het bestuurdersportier(raam), heb het idee dat raam niet 100% sluit. Eerstvolgende beurt maar eens na laten kijken.

Op dit moment winterbanden gemonteerd op de 18 inch lmv, denk dat je beter stalen velgen met 16 inch kunt nemen, bandengeruis is nu toch best flink aanwezig.

De auto stuurt netjes strak, maar het blijkt toch niet echt een bochtenmonster. Je merkt toch het gewicht wel, auto leent zich wat minder voor snelle korte bochtjes.

Het vermogen komt met name bij tussensprints goed tot zijn recht, erg prettig dat je ook op snelwegsnelheden nog rap kunt versnellen. Nadeel is dat de remblokken het soms flink te verduren krijgen, dus je poetst je een ongeluk als je je wieltjes mooi schoon wilt houden. In dat kader is een witte auto toch al geen aanrader; de luie medemens moet zich nog maar een keer extra afvragen of grijs geen betere keuze is..

DSG-bak is zonder meer plezierig, maar merk nu dat ie met name in de hoogste versnelling soms te laat terugschakelt. Bij langzaam versnellen vanaf 70 km/u probeert ie dan bij 1200 toeren nog op te pakken en begint dan wat te brommen, pas bij echt een dot gas extra schakelt ie dan terug.

Hoera, één jaar!

  • 35.000 km

Het leek me goed na een jaar maar eens een update te geven van hoe de auto zich houdt.

Wat is afgelopen jaar in positieve zin opgevallen:
Auto is stil, na chiptuning toch echt behoorlijk rap, en wanneer je je best doet kan ie zelfs nog zuinig zijn ook. Gemiddeld haal ik echter ongeveer 1 op 11,5.
De DSG-bak is erg prettig in het gebruik en schakelt subliem. Ik vind het zelf toch ook fijn om af en toe handmatig te kunnen schakelen, maar nodig heb je het eigenlijk niet.
Ik ben ook nog niet uitgekeken op de kleur, zeker met de 18" eronder vind ik het een geslaagde keuze, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Het comfort valt me alles mee, ondanks de platte banden en wat verlaagd onderstel. Korte hobbels/richels komen wel aardig door, gek genoeg ligt de auto bij sportief rijden niet als een blok op de weg.
Op vakantie is gebleken dat er toch heel wat in de auto te proppen is, de wat vierkante vorm draagt hier wel aan bij. Overigens was dat met twee personen; kan me voorstellen dat een volledig gezin wel een uitdaging heeft..

Waar ben ik minder enthousiast over:
Tsja, toch het gevoel dat de 1.4 twincharger met DSG én chiptuning niet de beste combi is. De auto heeft het afgelopen jaar de dealer dan ook wat vaker bezocht dan gepland. Het motormanagement verslikt zich nogal eens, waardoor de auto bij snel accelereren soms fors kan schokken. Ook viel de auto soms terug in vermogen, dit lijkt opgelost na het verwijderen en updaten van de software.
Ook zit er een trilling in de DSG bij optrekken vanaf lage snelheid in de tweede versnelling. Helaas geeft dit geen foutcode, dus de vrienden van VW zijn machteloos...
Dan wil er in de portieren nog wel eens wat meetrillen met muziek, dat zal vast los staan van de optie 'Dynaudio'. Wel jammer, want het doet wat afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Tenslotte nog wat onvrede over de velg/band combi: inmiddels na balanceerpogingen bij drie verschillende bedrijven het maar opgegeven, trilling bij 120/130 km/u is er niet uit te krijgen. Hopen dat het over is met een setje nieuw rubber.

Al met al een erg fijne, snelle auto, maar zoals gezegd misschien de volgende keer de tuning (óf de DSG) toch maar achterwege laten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.