Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
De eerste 10.000 km
- 30 km
Mijn Opel Astra begon kuren te vertonen en na de laatste reparatie van de oliepomp die was gesprongen en de distributie riem ook vernagelde (kosten 900 euro) besloot ik te gaan kijken voor een andere auto.
Ik wist precies wat ik wilde, de nieuwe golf 6 dsg 1.4, het liefst de highline, niet persé nieuw dus zoeken op autotrader. Daar zag ik hem staan bij de VW dealer in Roosendaal precies de uitvoering die ik wilde hebben:
Golf 6, 1.4 TSI 160 pk DSG Highline, zwart (parelmoer), executive plus uitvoering met vancouver 18 inch velgen en PDC + achteruitkijkcamera.
Het was een showroommodel en kon de auto dus na een week al gelijk ophalen. Ik heb nog wel een proefrit gemaakt in dezelfde uitvoering maar dan een handgeschakelde bak.
Wat een ervaring! Hij rijdt zo lekker, het lijkt alsof je over de weg zweeft. De 7 bak DSG schakelt zo naadloos dat je het niet eens merkt!
De wegligging is super, minpuntje is wel dat het een sportonderstel (zit in vancouver pakket) is dat vrij stug is (logisch). Hoeft geen minpuntje te zijn maar ik vind het iets te stug, zeker als je de vering van een Opel Astra gewend bent. De VW ligt zeer goed in de bochten maar elk steentje op de weg voel je. Ik ben daar echter wel gewend aan geraakt alleen zou ik de volgende keer wel een minder stug onderstel willen.
Het verbruik is meer dan dat VW opgeeft, ik rij gemiddeld 1 op 12 (70% snelweg), terwijl de specificaties 1 op 17 bij gemmideld gebruik aangeven. Apart is wel dat ik ook echt 9 van de 10 keer 1 op 12 rij, ook al rij ik op dat moment bijna geen snelweg. Ik las in de review van 'abcd' hier op de site dat hij/zij precies dezelfde ervaringen heeft op dit gebied.
De motor is echt geweldig, acceleratie is top helemaal in de sportstand. De DSG detecteert uiteraar hoe diep je op de gaspedaal drukt dus hoe meer gas je geeft hoe hoger in de toeren de DSG schakelt, in de sportstand schakelt de DSG minder snel terug zodat hij in hogere toeren blijft. De DSG zou echter wel wat sneller mogen reageren als ik het gaspendaal indruk, het duurt nu 1 seconde voordat hij terugschakelt.
De Radio/CD/Navigatie RNS 510 is prima! Verder niet zoveel op aan te merken. Het geluid dat uit de boxen komt vind ik meer dan goed! De ontvangst van de Radio is ook erg goed. De ingebouwde carkit plus heeft ook een erg goed ontvangst!
Net als de andere reviewer 'abcd' heb ik ook dat hij wat kraakt, alhoewel dat minder is of ik erger me er niet zo aan.
Dan ook nog iets over de adaptieve bochtverlichting. Ik ben het ook een klein beetje eens met de andere reviewer het voegt niet heel veel toe. Ik zie het wel maar dan moet je inderdaad wel dicht tegen de muur aan rijden. Daarnaast heb ik gehoord (misschien broodje aap verhaal) dat er mensen zijn die een bekeuring hebben gehad omdat de politie denkt dat 1 van de twee verlichtingen kapot is, na aanvechten heeft de bestuurder wel gelijk gekregen. Het schijnt zo te zijn dat de VW garage de lichten wel de adaptieve bochtverlichting uit kan zetten.
Dit waren de eerste 10.000 km en toen...
Cilinderoverslag en EPC lampje
- 11.000 km
In de zomer merkte ik dat soms bij overschakelen hij een kleinbeetje stotterde. In de daarop volgende weken werd dat steeds erger. Ik reed op de snelweg 120 km/uur en wilde een auto inhalen, in de wat hogere toeren begon hij te stotteren en het cilinderoverslag lampje ging branden. Volgens het instructieboekje moest ik zsm naar een garage, ik kon verder wel rijden en het lampje ging vanzelf uit bij lagere toeren.
Omdat ik in Den Haag werk vlakbij VW garage Wittenbrug in Voorburg (Dependance Wittenbrug Forepark Den Haag), besloot ik de auto daar heen te brengen.
Afspraak 1:
Ze hadden inderdaad wat kunnen zien in de computer en hebben daarom de bobine vervangen.
Helaas na een week weer hetzelfde probleem, sterker nog als ik flink wat gas gaf dan ging zelfs het EPC lampje branden en was ik bijna alle vermogen kwijt. Nadat ik de auto uit een aan had gezet kon ik weer verder rijden en waren de lampjes weer uit. Ik besloot weer een afspraak te maken.
Afspraak 2:
Net als bij de andere reviewer vertelde ze me dat er een terugroepaktie was voor deze auto. Ik stelde de vraag waarom ik daar dan geen bericht over heb gekregen. Daar konden ze niet echt een antwoord op geven. Echter na de software update werkte de auto inderdaad weer prima, tot twee weken daarna weer hetzelfde probleem.
Afspraak 3:
Wederom de computer uitgelezen. Ze hadden nu de verstuiver vervangen. Ze vroegen me of ik de tank wel is leeg reed, dat is namelijk niet verstandig omdat er dan residu in de verstuivers terug kon komen. Ik vertelde dat ik de tank altijd leeg rij (is een sport). Ze vertelde me ook dat andere klanten die Tanken bij TinQ of Shell problemen hebben met het verstoppen van de verstuiver. Daar tanken is dus niet verstandig, ik tank overigens altijd bij TinQ.
Echter na een week weer dezelfde problemen.
Afspraak 4 (inmiddels 14.900 km op de teller):
Nu moest ik de auto wat langer missen omdat ze uitvoerig wilde testen, uiteraard vond ik dat prima. Gelukkig hebben ze nu hetzelfde in levendelijve meegemaakt vertelde ze me nadat ik belde voor de status. Ze gaan nu de overige drie verstuivers en de brandstofpomp vervangen. Als dat gedaan is gaan ze wederom goed testen. Op het moment van schrijven staat de auto nog bij de garage.
Ondanks al deze problemen heb ik toch geen spijt van de aankoop. Iedere rit in deze auto is een feest. En wat ik moet zeggen is dat ik de service bij Wittenbrug in Voorburg als zeer zeer goed ervaar. De planners bij de receptie zijn zeer vriendelijk en geven mij geen vervelend gevoel als ik de auto voor de 4de keer terug breng voor garantie terwijl ik de auto daar niet heb gekocht. Sterker nog ik heb op hun kosten een vervangende auto gekregen, wat een service!
Ik werk zelf in de IT en weet dat sommige problemen zeer complex zijn, zo ook de electronica en software in deze auto. Soms moet er dan trail on error toegepast worden (systematisch onderdelen vervangen.
Uiteraard hoop ik dat na afspraak 4 de problemen voorgoed zijn opgelost, ik houd jullie op de hoogte!
Auto weer terug
- 15.040 km
Inmiddels de auto vannochten opgehaald, ze hebben 50 km testgereden nadat ze de verstuivers en brandstofpomp hebben vervangen, ook hebben ze nog een software update van het motormanagement gedaan (is net vrijgegeven hadden ze het over).
@ LPMS_golf6_160: Volgens mij hebben ze niet de bougies vervangen, dus komt het probleem weer terug dan zal ik dit zeker meenemen.
Ik snap trouwens niet dat Pon geen gezamelijke database hebben waar ze dit soort problemen en oplossingen vastleggen!
Helaas
- 15.600 km
De eerste 600 km na de laatste verholpen storing gingen goed. Echter vannochtend weer het stotteren bij hogere toeren.
Ik heb direct een afspraak gemaakt bij de dealer en verteld dat bij iemand (LPMS_golf6_160) het zelfde probleem is verholpen door de bougies te vervangen. De bougies hadden ze nog niet vervangen dus dit gaan ze morgen doen.
Tot zover de update
Het lijkt verholpen
- 17.000 km
Jullie geloven het niet nooit, maar de storing lijkt verholpen door de bougies te vervangen. Dat wij dit met z'n allen moeten verzinnen op het forum van Autoweek ipv de dealer zelf. Ze hebben nu vermogens aan arbeidsloon en onderdelen vervangen verspild terwijl het gewoon de bougies waren.
Afijn nu weer lekker gas geven.
45000 and counting
- 45.000 km
Het is alweer een tijd geleden maar hierbij weer een update van mijn ervaringen.
Van de eerdere storingen die ik had heb ik helemaal geen last meer gehad, hij rijdt weer als vanouds. Die laatste actie waarbij de bougies zijn vervangen hebben dus geholpen.
Bij 30.000 km de eerste servicebeurt gehad, verder geen bijzonderheden.
Bij 35.000 km moesten de voorbanden alweer vervangen worden. Er blijken om de 18" Vancouver velgen sportbanden te zitten (Continental sport contact 3), met een wat zachtere compount voor grip. Naast de DSG lijken dat de factoren waarbij de banden snel verslijten. Afijn toch maar wel weer de sportcontact genomen.
Ik zit nu aan de 45000 kilometer.
60.000km tweede service interval en koppeling moet
- 60.000 km
Toen ik de eerste service interval had bij 30.000 km had ik de dealer gevraagd om te kijken naar een kleine stottering. Bij lage toeren en flink optrekken wilde de motor/koppeling wel is stotteren, alsof de DSG net even doorslipte. De dealer had er naar gekeken maar deed het af met dat de voorbanden slipte. Het gebeurde immers niet als je rustig optrok. De volgende 30.000 km werd het ook niet erger en als ik de winterbanden er onder had (16" ipv 18" velgen) voelde je het bijna helemaal niet meer.
Afijn 30.000 km verder en mijn Golf moest geloven aan zijn tweede service interval. Ik vroeg de dealer (een andere) om toch nog is te kijken naar dat stotteren. Na analyse bleek dat de koppeling niet goed was (is een bekend probleem bij dit type van dit bouwjaar). Echter is de auto niet meer in garantie dus waren de kosten van mij. Gelukkig heeft de dealer (A-point Amsterdam ZO)een coulance regeling getroffen en gaven ze 50% korting op het arbeidsloon en 70% op de onderdelen. Ik heb uiteraard een klacht ingediend bij de vorige dealer (Wittebrug Voorburg), ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren.
Ik houd jullie op de hoogte.
Overigens rijdt de auto nog steeds erg lekker.
VW Dealer Wittebrug doet niets met klacht
- 65.000 km
Zoals gezegd in het vorige stukje heb ik een klacht ingediend bij VW Wittebrug. De klacht wordt wel in behandeling genomen en ik wordt netjes terug gebeld, echter met de melding dat zij er niets mee kunnen. Ik discuseer met de man over de opdrachtbon waarop de klacht staat aangeven. Afijn we komen er verder niet uit en hij zegt dat er niets gedaan kan worden.
Ik ging hier niet mee akkoord en heb een klacht bij de importeur PON gemeld. Ik werd door PON erg goed geholpen en uiteindelijk hebben zij geregeld dat ik een extra korting 20% krijg op de overige reparaties/service bij A-point in Amsterdan. Uiteindelijk heb ik 600 euro moeten betalen voor het vervangen van de koppeling.
De klacht bij Wittebrug wordt verder opgepakt door de Rayonmanager.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.