Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst10.030 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super Golf

  • 1.000 km

Vanaf 12 januari 2010 rij ik in een nieuwe Golf VI 1.4 TSI 160pk 7DSG Highline kleur Silver Leaf. Extra’s: 4 deuren met elektrische ramen achter en 35% getint glas, Licht en Zicht II, Executive plus met de RNS510, telefoonvoorbereiding ‘Premium’, alarm ‘Plus’, Achteruitrijcamera met Park Assist, Tyre leak indicator, Opbergpakket (o.a. schuifladen onder de voorstoelen) en afneembare trekhaak. Achteraf RVS-instaplijsten.

1. Aflevering, er werd meer dan 2 uur uitgetrokken voor de uitleg van de verschillende onderdelen. Ondanks dat ik de instructieboekjes een maand van tevoren heb gekregen was het zeker nuttig. Vooral de praktijk met DSG (mijn eerste automaat), RNS510 en het Park Assist was zeer leerzaam. Bij de afrekening kwam nog een voordeel naar voren van maar liefst 1277 euro i.v.m. een verlaging van de BPM in 2010 voor dit model. Vorig jaar werd nog over een voordeel van rond 350 euro gesproken.

2. Eerste kilometers, wat een verschil t.o. van mijn Bora 1.6 uit 2001. Natuurlijk is het een nieuwe auto, maar het voelt allemaal heel degelijk aan en op de afwerking is niets aan te merken. Alcantra bekleding op de stoelen, zacht dashboard, met leer bekleed stuur enz. Het rijden met DSG is heel relaxed, bij de stoplichten remmen en bij groen weer gas geven, wat gaat dat toch gemakkelijk.

3. Na 1000 km begin ik al wat te wennen aan de nieuwe Golf. De inrijperiode, waarbij het advies is: niet boven de 3000 toeren te komen, is nu voorbij. Onvoorstelbaar wat er allemaal uit zo’n 1.4 TSI motor wordt gehaald. Je kunt er heel rustig mee rijden, maar heb je even wat power nodig, dan is dat volop aanwezig. DSG schakelt dan ook heel snel terug en je vliegt weg als een raket, voorlopig alleen de D-stand gebruikt. In de S-stand (sport) wordt er in de versnellingen meer toeren gemaakt en dan moet het nog sneller gaan. De motor hoor je nauwelijks ook bij hogere snelheden, alleen de afrolgeluiden van de banden (Conti) zijn licht te horen. Het sturen gaat heel strak en bij het wisselen van baan op een weg met spoorvorming merk je helemaal niets. Ook windgeruis is nauwelijks aanwezig.

4. De Golf is rijkelijk uitgerust met o.a. gescheiden climate control (climatronic) wat heel handig is. Zo kun je voor de chauffeur een andere temperatuur instellen als voor de passagier. De sportstoelen zitten perfect,maar ik moet het natuurlijk nog wel op langere afstanden ervaren. De beide voorstoelen zijn o.a. in hoogte verstelbaar en de lendensteunen zijn variabel in te stellen. Ook het stuur heeft verschillende instelmogelijkheden. Het inklappen van de spiegels is handig in onze garage en bij het achteruitrijden draait de rechter spiegel naar beneden, zodat je de wegrand heel goed kunt zien. Ook werkt de achteruitrijcamera in samenwerking met de parkeersensoren super. Je hebt een erg goed beeld van alles wat zich achter de auto bevind en in het scherm (RNS510) wordt ook met lijnen de afmetingen van de Golf weergegeven. De Cruise Control vind ik erg gemakkelijk in gebruik, je kunt het per kilometer instellen. De regensensor werkt fantastisch. Ook de verlichting gaat volautomatisch, overdag heb je dagrij-verlichting, maar als het donker wordt gaat hij over op de dimlichten. Met ‘Coming Home’ en ‘Leaving Home’ gaan de lichten branden bij het openen en het sluiten van de auto en dat is erg prettig. De deuren worden bij een snelheid van 25km automatisch vergrendelt. Standaard zit ook de hill hold functie op de auto, d.w.z. op een heuvel rolt de auto bij het loslaten van de rem niet achteruit, je rijd heel gemakkelijk weer weg.

5. Over de RNS510 kan ik alleen maar in superlatieven praten, wat een mooi geïntegreerd systeem. Bediening via het stuur, knoppen op het systeem, het aanraakscherm en ook nog spraak (helaas Duits of Engels) gestuurd. Alles zeer eenvoudig te bedienen. De radio heeft perfecte ontvangst en het geluid wordt aangepast bij de snelheid van de auto. Ook de mp3’s, die via een SD-kaartje op de 30GB harde schijf kunnen worden gekopieerd, geven door de vele boxen een perfect geluid. De navigatie is zeer eenvoudig in te stellen en geeft supersnel 3 mogelijke route’s (Europa), waaruit je een keuze kunt maken. De route wordt in 3D (of 2D) op het grote aanraakscherm weergegeven. Daarnaast krijg je ook de aanwijzingen te zien in het Display (MFA+). Een zeer vriendelijke stem geeft ook nog de verschillende acties op de route. Met de premium telefoonvoorbereiding is het systeem helemaal compleet. Als je BlueTooth op je GSM aan hebt staan, dan is hij direct, na het starten van de auto, al verbonden met de RNS510. De SIM-kaart wordt dan overgenomen door het systeem. Je kunt dan via de knoppen op het stuur of op het aanraakscherm in je telefoonboek een nummer selecteren en bellen. Je hebt een super bereik en het geluid van het gesprek is aan beide kanten van uitstekende kwaliteit, de radio wordt automatisch zachtjes gezet.

6. Het MFA+ display geeft heel veel informatie. Zoals het actuele verbruik, gemiddelde verbruik, afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, dagteller enz enz. De weergave van de olietemperatuur is erg handig, omdat de motor pas vanaf circa 80 gr. maximaal mag worden belast. Ook de aangesloten telefoon geeft zijn info via het display. De rijrichting en de radiozender met z’n informatie kunnen ook worden weergegeven. Alle mogelijkheden zijn weer heel eenvoudig via de rechter knoppen op het stuur in te stellen.

Voorlopig ben ik dus zeer tevreden met mijn nieuwe Golf VI en ik zal in de toekomst de review met mijn bevindingen aanvullen.

Zeer tevreden met keuze

  • 7.200 km

Na een dik half jaar in de Golf 6 en 7200 km op de teller wordt het tijd voor een aanvulling van mijn review. Het verbruik in deze periode, bij meestal korte ritten van 16 km, was 1 op 12,5.

Ik ben nog steeds blij met mijn keuze 160PK+DSG. Het rijdt gewoon fantastisch. De extra's zoals de RNS510 met de achteruitrijcamera, zou ik niet meer willen missen. Bij het achteruitrijden op onze uitrit van 25 meter heb ik een goed overzicht in kleur. Ook worden de lijnen van de auto, incl. parkeersensoren, grafisch weergegeven.

Tot mijn verrassing werd ik bij een lange rit dwars door Nederland netjes om een grote file geleid. Trouwens een file wordt ook grafisch door rijen auto's op autoweg weergegeven.

De sportstand (meer toeren in de versnellingen) van de DSG gebruik ik slechts incidenteel, de normale (zuinige) stand voldoet prima. In maart had ik na een ongelukje met de fiets een verstuikt linker enkel. Normaal had ik hiermee niet meer kunnen autorijden, maar door de DSG kon dat nu wel.

In de bergen

  • 10.030 km

Niet veel bijzonders te melden, wel heb ik vorige week in Duitsland in de bergen gereden. Met DSG is het dan zeer relaxed rijden. Altijd voldoende kracht en in de juiste versnelling bergop. De Hill-hold functie ook goed kunnen uittesten. Bergop uit stilstand wegkomen is gewoon rem loslaten, dan zorgt deze functie dat je niet achteruit rolt en rustig kunt wegrijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.