Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 41.000 km |
- 21.000 km
Eind 2008 mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Op voorhand stond het al vast dat het een Duitse auto moest worden. Iedereen heeft zo zijn voorkeur. Gekozen uit een shortlist Audi A3 Sportback, BMW 118, VW Golf TSI en VW Scirocco. De Audi viel af omdat ik dan te lang in een oud model rijd. De 118 viel af vanwege de mindere uitvoering, uitrusting & motorisering. Nog getwijfeld over de Scirocco, maar daar kwam ik niet goed mee weg bij de leasemaatschappij: gewenste kleur (wit) en wielen (18 inch) alleen tegen hoge meerprijs. Daardoor kwam ik met de gewenste opties te ver boven het budget, waardoor ik concessies moest doen aan het uiterlijk. En waar koop je een coupé voor? De Golf heeft bovendien een mooier interieur dan de Scirocco.
Dus het werd de Golf. De dikste die op dat moment in de prijslijst stond. Een 1.4 TSI DSG Highline. In blauw metallic met zwart alcantara bekleding. Executive pakket (navi, telefoon, donkere ramen) en dynamic pakket (grotere wielen, tikje verlaagd) meebesteld. Voor mij is de auto zo helemaal af.
Ervaringen
Na ruim 20.000km heb ik de auto goed leren kennen. Om te beginnen: ik ben er nog elke dag superblij mee! Mijn collega's ook trouwens. Het is voor de niet-mobiele collega's de favoriete "leenauto" tijdens kantooruren.
Ik ben onder de indruk van het schizofrene karakter van de auto. Het ene moment boemel je in alle rust voort met extreem lage toerentallen en het volgende moment ontpopt de auto zich als een ware sprinter of een GT voor lange afstanden. De combinatie van motor en bak is gewoon fantastisch. Lekker relaxed in de spits, maar 225+ op de autobahn behoort probleemloos tot de mogelijkheden, ook met 4 man aan boord.
Ik ken de discussies over verbruik van de TSI. Een Suzuki Alto is inderdaad zuiniger. Een oude Golf 1.4 ook. Maar daarmee heb je nog geen schim van het prestatiepotentieel van de TSI. Bij flink gassen gaat het verbruik rap omhoog, maar bij normaal gebruik is het verrassend laag. Een ritje in de (ochtend)spits van ca. 30 km levert steevast een verbruik op dat begint met een 6 voor de komma. Gemiddeld verbruik ik, buiten de Autobahn, 7,5 - 8,0 liter / 100 km. Mijn vorige auto, VW Beetle 1.8 turbo verbruikte onder identieke omstandigheden 9,0 - 9,5 liter. Een afname van ruim 15%, terwijl de auto groter, veiliger, luxer en sneller is. Mij hoor je dus niet klagen over verbruik.
Na 20.000km heb ik de volgende plus en minpunten ervaren:
Plus
- Mooi van binnen en van buiten. Tijdloos ontwerp ook: over 15 jaar is deze auto nog mooi, in tegenstelling tot alle "hippe" concurrenten. (ik weet het, subjectief natuurlijk)
- Uitgebreide uitrusting
- Intuïtieve bediening
- Zeer fijne stoelen
- Fantastische DSG
- Heerlijke motor
- 17" winterbandjes merk Michelin
- 20% bijtelling (scheelt me 1 etentje per maand met m'n vriendin)
Min
- Storingen: zie aparte paragraaf hieronder
- Navi: langzaam, dure kaarten, volstrekt onacceptabele prijs/kwaliteit verhouding. Garmin voor € 200 functioneert beter.
- Handsfree set: nieuwe telefoon gekocht (Nokia 6700) en daarvoor is er geen telefooncupje beschikbaar! Gelukkig wel Bluetooth, maar is natuurlijk bezopen dat ik met een telefoonhouder moet rondrijden waar ik niets mee doe.
Storingen
Helaas heb ik wel wat storingen gehad. Te veel eigenlijk. Ten eerste een keer stilgevallen op een bergweggetje in Italië. De aandrijving viel spontaan weg. Motor uitzetten en opnieuw starten bleek de remedie. Bekend probleem voor deze Volkswagen.
Ten tweede gaf het "onboard entertainment system" problemen. Op enig moment werkte de navi, boordcomputer en zo nog wat dingen niet meer. Niet fijn als je nog een ritje van 1.400 km voor de boeg hebt. Reset door de dealer heeft dit probleem grotendeels opgelost.
Ten derde heb ik storing gehad door inhoudende motor. Alle bobines zijn vervangen + alle bougies + update software. Loopt nu weer als een zonnetje.
Ten slotte duren de storingen met de radio / navi / Ipod voort. Met enige regelmaat werkt de Ipod aansluiting niet, of correspondeert de display niet met het nummer. Puntje voor de volgende beurt. Ik ga er niet apart voor naar de garage.
Garage
De auto is geleverd door Pon in Amersfoort. Ik ben zeer tevreden over deze garage. Met name de after sales is uitmuntend. Contact met werkplaatsreceptie is goed, alle afspraken worden altijd op tijd en volledig nagekomen en het vervangend vervoer is uitstekend georganiseerd.
Conclusie
Ondanks alle storingen heb ik afgelopen jaar toch met heel veel plezier gereden in de Golf en dat blijf ik de komende jaren ook doen. Hopelijk blijft het aantal storingen binnen de perken.
20.000 km verder.....
- 41.000 km
Inmiddels 20.000 km verder sinds mijn laatste update. De Golf bevalt eigenlijk steeds beter. Het aantal storingen is fors afgenomen t.o.v. de eerste 20.000 km. Geen ongepland onderhoud gehad afgelopen jaar. Enig puntje van kritiek is de dealer die nieuwe tellers heeft gemonteerd vanwege een rammel in de meterkast en vervolgens alle tellers een paar graden verkeerd heeft teruggezet. Resultaat: de motor komt volgens de meter nooit meer helemaal op temperatuur, de snelheid op de boardcomputer is 1-2 kilometer hoger dan op de snelheidsmeter en de tank is nooit meer vol volgens de meter.... Heb geen zin om de auto een dag hiervoor kwijt te zijn, dus komt wel weer met de volgende beurt.
Ik geniet van het dubbele karakter van de auto. 's ochtends in de spits zeer comfortabel sukkelen op de rechterbaan van de snelweg en af en toe een keer flink gasgeven.
En eerlijk is eerlijk, misschien geniet ik wel het meeste van de "bijtellings-optie": de automaat. Met handbak 25% bijtelling en met automaat 20%. Echt een geweldige automaat. De automaat herkent bergrijden en schakelt zelf terug om af te remmen op de motor. Met de automaat in de sportstand schakelt de automaat sowieso zelf terug bij remmen om het toerental optimaal te houden. De meeste automaten wachten met terugschakelen tot er weer gas gegeven wordt en dat kost tijd en voelt bovendien niet sportief. Kortom, een geweldig stuk intelligente techniek die zich aanpast naar de omstandigheden en je humeur.
Voor de liefhebbers van verbruikscijfers, ik heb het nieuwe rijden steeds beter onder de knie en rij nu gemiddeld 7,5l / 100km. Met een beetje aangepaste rijstijl is 6,5l / 100km ook prima haalbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.