Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

autoreview

8
Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
16 februari 2010 om 22:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 21.000 km
  • 16 februari 2010

Eind 2008 mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Op voorhand stond het al vast dat het een Duitse auto moest worden. Iedereen heeft zo zijn voorkeur. Gekozen uit een shortlist Audi A3 Sportback, BMW 118, VW Golf TSI en VW Scirocco. De Audi viel af omdat ik dan te lang in een oud model rijd. De 118 viel af vanwege de mindere uitvoering, uitrusting & motorisering. Nog getwijfeld over de Scirocco, maar daar kwam ik niet goed mee weg bij de leasemaatschappij: gewenste kleur (wit) en wielen (18 inch) alleen tegen hoge meerprijs. Daardoor kwam ik met de gewenste opties te ver boven het budget, waardoor ik concessies moest doen aan het uiterlijk. En waar koop je een coupé voor? De Golf heeft bovendien een mooier interieur dan de Scirocco.

Dus het werd de Golf. De dikste die op dat moment in de prijslijst stond. Een 1.4 TSI DSG Highline. In blauw metallic met zwart alcantara bekleding. Executive pakket (navi, telefoon, donkere ramen) en dynamic pakket (grotere wielen, tikje verlaagd) meebesteld. Voor mij is de auto zo helemaal af.

Ervaringen
Na ruim 20.000km heb ik de auto goed leren kennen. Om te beginnen: ik ben er nog elke dag superblij mee! Mijn collega's ook trouwens. Het is voor de niet-mobiele collega's de favoriete "leenauto" tijdens kantooruren.

Ik ben onder de indruk van het schizofrene karakter van de auto. Het ene moment boemel je in alle rust voort met extreem lage toerentallen en het volgende moment ontpopt de auto zich als een ware sprinter of een GT voor lange afstanden. De combinatie van motor en bak is gewoon fantastisch. Lekker relaxed in de spits, maar 225+ op de autobahn behoort probleemloos tot de mogelijkheden, ook met 4 man aan boord.

Ik ken de discussies over verbruik van de TSI. Een Suzuki Alto is inderdaad zuiniger. Een oude Golf 1.4 ook. Maar daarmee heb je nog geen schim van het prestatiepotentieel van de TSI. Bij flink gassen gaat het verbruik rap omhoog, maar bij normaal gebruik is het verrassend laag. Een ritje in de (ochtend)spits van ca. 30 km levert steevast een verbruik op dat begint met een 6 voor de komma. Gemiddeld verbruik ik, buiten de Autobahn, 7,5 - 8,0 liter / 100 km. Mijn vorige auto, VW Beetle 1.8 turbo verbruikte onder identieke omstandigheden 9,0 - 9,5 liter. Een afname van ruim 15%, terwijl de auto groter, veiliger, luxer en sneller is. Mij hoor je dus niet klagen over verbruik.

Na 20.000km heb ik de volgende plus en minpunten ervaren:

Plus
- Mooi van binnen en van buiten. Tijdloos ontwerp ook: over 15 jaar is deze auto nog mooi, in tegenstelling tot alle "hippe" concurrenten. (ik weet het, subjectief natuurlijk)
- Uitgebreide uitrusting
- Intuïtieve bediening
- Zeer fijne stoelen
- Fantastische DSG
- Heerlijke motor
- 17" winterbandjes merk Michelin
- 20% bijtelling (scheelt me 1 etentje per maand met m'n vriendin)

Min
- Storingen: zie aparte paragraaf hieronder
- Navi: langzaam, dure kaarten, volstrekt onacceptabele prijs/kwaliteit verhouding. Garmin voor € 200 functioneert beter.
- Handsfree set: nieuwe telefoon gekocht (Nokia 6700) en daarvoor is er geen telefooncupje beschikbaar! Gelukkig wel Bluetooth, maar is natuurlijk bezopen dat ik met een telefoonhouder moet rondrijden waar ik niets mee doe.

Storingen
Helaas heb ik wel wat storingen gehad. Te veel eigenlijk. Ten eerste een keer stilgevallen op een bergweggetje in Italië. De aandrijving viel spontaan weg. Motor uitzetten en opnieuw starten bleek de remedie. Bekend probleem voor deze Volkswagen.

Ten tweede gaf het "onboard entertainment system" problemen. Op enig moment werkte de navi, boordcomputer en zo nog wat dingen niet meer. Niet fijn als je nog een ritje van 1.400 km voor de boeg hebt. Reset door de dealer heeft dit probleem grotendeels opgelost.

Ten derde heb ik storing gehad door inhoudende motor. Alle bobines zijn vervangen + alle bougies + update software. Loopt nu weer als een zonnetje.

Ten slotte duren de storingen met de radio / navi / Ipod voort. Met enige regelmaat werkt de Ipod aansluiting niet, of correspondeert de display niet met het nummer. Puntje voor de volgende beurt. Ik ga er niet apart voor naar de garage.

Garage
De auto is geleverd door Pon in Amersfoort. Ik ben zeer tevreden over deze garage. Met name de after sales is uitmuntend. Contact met werkplaatsreceptie is goed, alle afspraken worden altijd op tijd en volledig nagekomen en het vervangend vervoer is uitstekend georganiseerd.

Conclusie
Ondanks alle storingen heb ik afgelopen jaar toch met heel veel plezier gereden in de Golf en dat blijf ik de komende jaren ook doen. Hopelijk blijft het aantal storingen binnen de perken.

20.000 km verder.....

  • 41.000 km
  • 13 januari 2011

Inmiddels 20.000 km verder sinds mijn laatste update. De Golf bevalt eigenlijk steeds beter. Het aantal storingen is fors afgenomen t.o.v. de eerste 20.000 km. Geen ongepland onderhoud gehad afgelopen jaar. Enig puntje van kritiek is de dealer die nieuwe tellers heeft gemonteerd vanwege een rammel in de meterkast en vervolgens alle tellers een paar graden verkeerd heeft teruggezet. Resultaat: de motor komt volgens de meter nooit meer helemaal op temperatuur, de snelheid op de boardcomputer is 1-2 kilometer hoger dan op de snelheidsmeter en de tank is nooit meer vol volgens de meter.... Heb geen zin om de auto een dag hiervoor kwijt te zijn, dus komt wel weer met de volgende beurt.

Ik geniet van het dubbele karakter van de auto. 's ochtends in de spits zeer comfortabel sukkelen op de rechterbaan van de snelweg en af en toe een keer flink gasgeven.

En eerlijk is eerlijk, misschien geniet ik wel het meeste van de "bijtellings-optie": de automaat. Met handbak 25% bijtelling en met automaat 20%. Echt een geweldige automaat. De automaat herkent bergrijden en schakelt zelf terug om af te remmen op de motor. Met de automaat in de sportstand schakelt de automaat sowieso zelf terug bij remmen om het toerental optimaal te houden. De meeste automaten wachten met terugschakelen tot er weer gas gegeven wordt en dat kost tijd en voelt bovendien niet sportief. Kortom, een geweldig stuk intelligente techniek die zich aanpast naar de omstandigheden en je humeur.

Voor de liefhebbers van verbruikscijfers, ik heb het nieuwe rijden steeds beter onder de knie en rij nu gemiddeld 7,5l / 100km. Met een beetje aangepaste rijstijl is 6,5l / 100km ook prima haalbaar.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 511
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 3.2 R32 / NL-auto / Uniek mooi /

    Volkswagen Golf 3.2 R32 / NL-auto / Uniek mooi /

    • 2008
    • 140.171 km

    € 24.950

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GT 5 deurs Sport - Navi Clima

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GT 5 deurs Sport - Navi Clima

    • 2008
    • 192.694 km

    € 6.885

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline | Dealer onderhouden | Alcantara | Navigatie | PDC | Bluetooth | Climate control | Trekhaak

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline | Dealer onderhouden | Alcantara | Navigatie | PDC | Bluetooth | Climate control | Trekhaak

    • 2009
    • 226.423 km

    € 6.400

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Kia Cee'd 1.6 GDI - Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk - Renault Mégane TCe 130 - Vo

Kia Cee'd 1.6 GDI - Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk - Renault Mégane TCe 130 - Vo

Bij Kia weet je tegenwoordig één ding vrijwel zeker: een nieuw model is een flinke stap vooruit...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

    Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion...

    11
    • 28 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    1
    • 22 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2011)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline...

    5
    • 1 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline...

    3
    • 16 december 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline...

    9
    • 19 september 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

    Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion...

    9
    • 5 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Trendline (2011)

    Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion...

    3
    • 6 september 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

We schijven 2011 als de Volkswagen Golf GTI 35 jaar bestaat. Dat moet natuurlijk worden gevierd,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    26
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden