Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Toch weer een Golf...
- 8.000 km
Na een periode van ruim 3 jaar naar volle tevredenheid in een Honda Civic 2.2.Diesel (al die afkortingen begin ik maar niet aan, maar jullie weten welke motor ik bedoel), te hebben gereden, brak het 3-jaarlijkse 'hoofdpijn' moment weer aan; welke nieuwe lease auto moet het worden? (een luxe probleem is toch ook een probleem, niet waar?!)
Aangewakkerd door de dit jaar ingevoerde minder hoge (ik weiger ‘lage’ te gebruiken) bijtelling van 20% , de belachelijk hoog geprijsde Diesel motoren (met dank aan de overheid), de comeback van de (turbo) benzinemotor, en het feit dat ik voor mijn werk meer vlieg dan dat ik kilometers in de auto maak, was ik er al snel uit dat de nieuwe een benzine auto moest worden.
Vanwege mijn vorige auto, lag een dagje in de Civic Hybrid natuurlijk voor de hand. En al is die 14% natuurlijk een goede deal, kon die car mij toch niet echt bekoren. Van een koppel beest als de 2.2. diesel, naar een 1.3’tje met CVT en hulpmotortje; het werd niet echt een goede proefrit!
De Toyota Aygo? In de ogen van Den Haag een ruime gezinsauto, maar ik bedank voor de eer.
Echter vallen binnen die 20% regeling best een paar aardige mogelijkheden.
Mini Clubman; fantastische auto, maar ook al heb ik nog geen kinderen, en is hij wel wat praktischer dan zijn gewone zusje, blijft de bruikbaarheid voor alle dag toch te beperkt, en is hij simpelweg erg duur. Maar wat een leuk ding….
BMW 1 serie; rijdt fantastisch, dat moet gezegd, maar niet echt snel, en bovendien heeft mijn vriendin reeds een 120i.
Audi biedt de A3 1.4 TSI 125pk aan. Vooral de Sportback vind ik nog altijd een chique verschijning, maar naar de levertijd te hebben geïnformeerd, werd dat al snel een ‘thanks, but no thanks’! 12 maanden! Wat krijgen we nou!
Enfin, toen toch maar eens bij VW binnen gestapt, want ook al vond en vind ik de nieuwe Golf weer een teleurstellend ontwerp, die 1.4 TSI 160pk DSG viel wel mooi binnen de 20%. En een automaat was toch ook wel erg aantrekkelijk.
Na een uitgebreide (enthousiaste) test in het Engelse Car Magazine te hebben gelezen, besloten om voor de Golf 6 te gaan.
Het is uiteindelijk, na een levertijd van bijna 6 maanden, een 4 deurs Highline geworden, welke, inclusief de opties, op bijna 37.000 Euri neer kwam. Voor een Golf natuurlijk een belachelijk bedrag, maar eerlijk is eerlijk, hij is op xenon (werd helaas pas in productie week 52 leverbaar) en leer na, met bijna alle opties uitgerust.
Voor het (alcantara) interieur ben ik, na even te hebben getwijfeld, voor beige gegaan. Zeker niet met de witte buitenkant de, op z’n zachts gezegd, meest voor de hand liggende combinatie, maar vooral in de VS en Japan zie je dit heel vaak, en werd voor mij bevestigd, dat ik de juiste keuze had gemaakt.De verkoper had het nog nooit verkocht! Voor mij in ieder geval een extra rede om het te bestellen. Wordt hij, voor een Golf tenminste, een beetje apart….
Beviel de Civic als geheel uitstekend (zie andere review), de harde demping kon mij echter minder bekoren. Na verloop van tijd was ik er toch wel een beetje klaar mee.
Ik heb voor de Golf dan ook zonder aarzelen voor het (natuurlijk!) optionele DCC onderstel gekozen, welke door middel van een knop, de demping van ‘normal’, ‘sport’ en ‘comfort’ zet. Er worden geen prijzen uitgereikt voor de lezer die raadt, op welke stand hij 9 van de 10 keer staat!
Het maakt echt een verschil, aangezien ook de stuurbekrachting ermee wordt beïnvloed. Een zinvolle optie, mijns inziens.
Wordt er over het algemeen in de pers de kwaliteit van de materialen geprezen, (kan ik beamen) lees je tevens over de stilte in het interieur. Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
De motor doet welliswaar zeer geruisloos zijn werk, maar het zijn vooral de (17" ContiSport) banden, die erg aanwezig zijn. Wellicht dat dit bij het monteren van de winterbanden minder wordt.
Het vermogen van het blokje is best pittig te noemen, want ook al beleef je het niet zo erg, dit karretje is met een nul tot honderd sprintje in 7,8 seconden, toch serieus snel. Het in mijn ogen wat aanstellerige ‘launch control’ (wordt zelfs beschreven in de manual!), laat ik voorlopig maar voor wat het is. Ook al betreft het een lease auto, kan dit nooit goed zijn voor de aandrijflijn.
Het verbruik is, voor het vermogen en snelheids potentieel, met gemiddeld 1;13,8 heel schappelijk te noemen.
Ik was een beetje bang dat de motor en bak volledig op zo zuinig mogelijk rijden was afgesteld, maar daar is in de praktijk toch weinig van te merken. Ook al schakelt hij soms zelf bij 70km/h al naar z’n 7, een wat brutere trap tegen het pedaal resulteert al snel in de kick –down. De schakelflippers op het stuur doen het goed op een verjaardagsfeestje, maar echt gebruiken doe je ze nauwelijks. Echter in de bergen, of bochtige wegen, is het best leuk.
Stoelen zijn comfortabel, al had voor mij de zitting nog net iets langer gemogen. Dat doet BMW met zijn sportstoelen beter.
Radio en Sat Nav werken prima, al blijf ik TomTom toch het beste systeem vinden. Ontvangst is echter top, want op sommige dagen is rond Amsterdam zelfs BBC radio te ontvangen! Erg apart!
De extra sterke versterker en speakers vond ik echter niet nodig, en diverse tests hebben dit bevestigd; het geld niet waard.
Nu er alweer bijna 8000 km opstaat, kan ik toch weinig negatieve punten aanwijzen. (dat verklaard natuurlijk ook het verkoop succes wat het al jaren is.)
Wie in de markt is voor een 20% benzine auto, kan eigenlijk simpelweg niet om deze auto heen. Hij doet alles (erg) goed, al blinkt hij ook nergens echt in uit.
Zo was het en zo zal het waarschijnlijk altijd blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.