Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 150 km |
Eerste kilometers
- 150 km
Exterieur:
De Golf VI ziet er strak uit maar tegelijkertijd ziet deze er ook weer een stuk eenvoudiger uit als de Golf V. De lijnen die vanuit de koplampen lopen en de "zijlijnen" zijn daarintegen weer iets geweldadiger dan zijn voorganger. De kleur van de auto maakt hier dan ook veel verschil in. De neus is spits en scherp terwijl de achterkant weer eenvoudig doet overkomen.
Interieur:
Vanuit de bestuurderspositie zit je centraal t.o.v. de knoppen en overige bediening. De stijlen zijn groot maar het voelt niet alsof deze overdreven in de weg zitten in bochten. Het dashboard lijkt iets korter waardoor er meer ruimte is. De stoelen zitten erg goed en de zijdelingse steunen zijn niet overdreven. Een nadeel zijn de hoofdsteuen, deze zijn namelijk alleen in hoogte verstelbaar. Hierdoor ben je genoodzaakt de leuning iets meer naar achteren te verstellen. Het stuur is een feest, ligt lekker in de hand en is in alle posities te verstellen. Een nadeel zijn de knoppen, tijdens een bocht kun je de radio bijvoorbeeld ongemerkt bedienen. De DSG flippers zitten erg ver weg, waardoor het soms lastig schakelen is bij het uitkomen van een snelle bocht. Verder is het geluidsniveau erg laag, waardoor je goed op de kilometerteller moet letten. De kwaliteit van de matrialen en de afwerking is hoog.
Motor i.c.m. DSG:
Deze motor is echt een aanrader. Door de compressor en de turbo heb je in elk toerenbereik voldoende trekkracht. Als de motor boven de 3500 tpm komt schiet de toerenteller erg snel door naar de 7000 tpm. Als je met de ramen open rijdt hoor je de turbo en compressor erg goed tijdens het optrekken.
De DSG doet z`n werk uitstekend, je merkt in de "D" stand niet dat er van versnelling wordt gewisseld. In de "S" stand is ge gaspedaal reactie iets korter en blijft de DSG langer in een versnelling hangen. Je kunt rustig stellen dat de "D" stand een cruise stand is voor file en stadswerk. De "S" stand voelt daarintegen erg hitsig aan en vraagt om meer. Laat de motor goed afkoelen na een "snelle" rit door de laatste vijf minuten van de rit rustig in de "D" stand te rijden. Het verbruik is redelijk verbluffend, ondanks de trekkracht bij lage toeren wordt elke druppel brandstof gewaardeerd.
Onderstel:
Dit sportonderstel voelt licht stug aan en geeft een sportief karakter. Het comfort is zeker niet verdwenen maar door de 18 inch velgen met lage bandenhoogte voelt het onderstel voorspelbaar aan. Het inzetten van een bocht is snel gedaan en er is geen nood als de snelheid eigenlijk iets te hoog is. Je moet redelijk je best doen om de kont een stapje opzij te laten zetten, wat een vertrouwd sport gevoel geeft. De remmen reageren goed en direct, de opbouw van de remkracht is kort gedoseerd.
Kortom:
Een sportieve auto met vurig karakter, maar wel met een zekere voorspelbare beperking. Aanrader voor degene die hogere eisen stellen aan afwerking en rijgedrag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.