Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 2.836 km |
Thank God, het inrijden is over!
- 2.836 km
Lang getwijfeld of ik een grotere auto met minder luxe of een kleinere met veel luxe zou nemen. Tot nu toe nog geen moment spijt gehad van de keuze voor deze Golf.
Qua uitvoering zit er bijna alles op:
- Executive Plus, met Dynaudio en Premium carkit
- Dynamic pakket met 18" Vancouver velgen
- Park assist
- Zonnedak
- Licht & Zicht II
- Secure pakket
Bewust geen leer gekozen, Alcantara vind ik erg mooi en het scheelt toch weer ruim €2500.
De uitrusting vind ik super. De RNS-510 is een degelijk navigatiesysteem. Touchscreen werkt erg prettig. Af en toe reageert hij wat traag (met name bij het 'opstarten'), maar daar is over heen te komen. Jammer dat het toevoegen van flitspalen e.d. nogal omslachtig is. Bij aflevering zaten de Versie 3 kaarten op het systeem. Na een belletje met de dealer lag er direct een V4 DVD voor me klaar (deze was een maand beschikbaar). Netjes opgelost.
Icm met de Dynaudio klinkt de muziek geweldig. Kan vast nog beter, maar voor mij is het prima zo. De 18 Gig aan schijfruimte biedt me voldoende mogelijkheden om mijn eigen muziekcollectie mee te nemen. Het kopiëren van de MP3s naar de harde schijf is ietwat omslachtig, vooral omdat je niet meerdere dirs of files tegelijkertijd kunt selecteren en de kopieersnelheid niet er hoog is.
Telefoon integratie met een telefoon die rSAP ondersteund is erg goed. Jammer dat het rSAP Bluetooth profiel niet door alle telefoon fabrikanten geleverd wordt.
En dan waar het eigenlijk om gaat: het rijden. Toegegeven, ik ben niet veel PKs gewend, maar ik ben echt zeer onder de indruk van het accelererend vermogen van de auto. Volgens de officiële specs is 0-100 in 8 seconden maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het nog wel iets sneller zou kunnen zijn. Ook op hogere snelheden is er veel vermogen beschikbaar om makkelijk in te kunnen halen. De zwaarste tijd die ik tot nu toe in de auto heb gehad waren de eerste 1000-1500 km. Toch maar het advies van de dealer opgevolgd om hem niet meteen op z'n staart te trappen, maar dat koste heel erg veel moeite.
Wat met mijn rijstijl wel een nadeel is: het verbruik komt helaas niet in de buurt van de 6 liter op 100 km. Ik rijd vooral op snelwegen en rij dan vaak harder dan de toegestane snelheden. In de stad rijd ik niet te hard maar wil ik wel graag snel weg zijn. Dit alles resulteert in een gemiddeld verbruik (volgens de boordcomputer) van 8,9 liter op 100 km. Slik...
Met de wegligging zit het ook goed. Het is natuurlijk een enorm verschil met een Comfortline uitvoering, de afstelling van deze auto is veel strakker en leent zich veel beter voor sportief rijden. Niet snoeihard, maar wel lekker stevig.
Interieur is uitstekend verzorgd op 1 grote ergernis na: de luchtroosters bovenaan de middenconsole zitten niet goed, aan de rechterkant steekt het iets naar voren. Aanduwen helpt niet echt, waarschijnlijk zit er iets achter in de weg. Ben nog niet teruggeweest naar de dealer, maar het irriteert me wel.
Zoals meerder mensen al hebben aangegeven, het geluidsniveau in de auto is heel erg prettig. Bij 150 kmph hoor je alleen de wind, de motor hoor je echt alleen wanneer je hem flink op z'n staart trapt en dat hoort mijns inziens ook zo.
De sportstoelen zitten erg prettig. Ik ben niet de slankste, maar desondanks zit ik er erg goed in.
Al met al een erg dure auto maar wel één die het mij waard is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.