Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
totale opsomming van storingen
- 75.300 km
Voor het eerst dat ik zoiets als dit op internet zet...maar dan is het ook wel de moeite waard:)) Van mij hier alleen een korte summery van begin tot eind over de storingen.
Opties:
18" Vancouver velgen
Dit was een van de eerste Golfjes van dit type, zonder de flippers aan het stuur.
Schrik niet te hard ben eigenlijk best tevreden met die auto als tie het doet;) Want de combinatie van de motor 160pk en die dsg is echt leuk.
Na aanschaf bij 15.000km de eerste bobines die er uit klapten, tot de 30K een stuk of 5 laten vervangen.
Niet veel later begon de versnellingsbak een hoge fluittoon te produceren. Weer naar de garage en na een testrit en telefoontje met de importeur moest er een nieuwe DSG in.
Weer een paar duizend km verder begon het schokken en stoten weer. Wanneer je dan niet met je fluwelen schoen en gas aan tikt gaat het EPC lampje branden en schiet dat ding in een veilige modus of zo iets. Kom je niet meer boven de 60km per uur en is het aan de kant zetten, contact aan en uit en rijden weer....
In mei 2010 de auto weer bij de dealer gebracht en zijn ze weer op onderzoek gegaan. Vanuit de importeur kregen ze nieuwe verstuivers, bougies en software opgestuurd.
Nee nu moest het probleem helemaal opgelost zijn. En of ik voor de zekerheid alleen maar 98RON wil tanken, uiteraard geen punt doen we. Nou ik had die auto nog geen 2 uur in mn bezit of het was al weer raak;)
Nu met wat pushen van de lease maatschappij hebben ze de Golf op transport gezet naar Leusden waar monteurs in witte jassen zich eens over dit zieke kind gaan ontfermen.
3 weken later komt de auto terug. Voor de zekerheid hadden ze bij de garage wat vitale onderdelen met een markeerstift bewerkt zodat ze konden zien wat er evt door deze mannen is aangepast en of vervangen. Dat vertellen ze nl nooit bij de PON, is geheim...pff;))
Nou niks te zien en volgens zeggen hebben ze ook niks kunnen vinden. Auto gaat dan wel weer een tijd goed en rond de 50.000km begint hij naar koelvloeistof te stinken. Kan niks vinden en blijf maar even doorrijden. Gaat alleen maar meer worden en op een gegeven moment is het peil te laag en is tie echt goed aan het lekken. Weer naar de garage...
Koppakking kapot, uhh maakt u dat vaak mee monteur? Nee niet want het zijn stalenpakkingen en na demontage van de kop bleek deze dwars door midden gebroken. Hadden ze nog niet eerder meegemaakt en moest wel bij fabricage al fout zijn gegaan.
Ach kan ik er ook nog wel bij.
We rijden weer fijn verder en bij een kleine 60.000km gaat mn RNS510 ineens zelf aan. Auto stond al ewen tijd stil (hel de dag op de zaak geweest) kom aanlopen en hoor een krakendgeluid (als een kapotte speaker zeg maar) uit mn auto komen. Klik de deuren open en de speakers in de achterportieren produceren een bizar lawaai..asjemenou. Auto staat uit, contactsleutel er uit, radio uit maar wel geluid.???
Afijn ik krijg het ook niet uit, wat ik ook doe. Starten, uitzetten, uitstappen etc...moest een uur naar huis rijden en werd er helemaal gek van die herrie.
Eenmaal thuis ging die na een uur van zelf uit...naar de garage maar weer. Want dat ding trekt zo wel stroom en het systeem werkt verder niet meer. Konden niks vinden..wachten op een volgende keer.
Deze kwam na een paar weken en toen bleef tie aan tot aan de garage. Computer uitlezen data naar PON en wachten wat ze moesten doen. Software upgrade of een andere RNS510 (werkt overigens top die navi, media, telefoon etc.) Na een week weer terug en een software update. Daarna niet meer gehad.
60.000km beurt gehad, alles weer gereset en nog een software update die vanuit de PON er nog even opgezet moest worden.
Verder gaat het redelijk en geen gekken dingen.
oktober/november 2010 met ongeveer 68.000km op de teller.
Auto hangt weer bruut aan het gas, trekt als een lier, de smeuigheid is er vanaf. Dit gevoel ken ik wel...die gaat zo weer kapot. Als die vorige keren was het ook zo begonnen. Geloof me ik ben de tel kwijtgeraakt als het gaat om die bobines, zeker 8 stuks al vervangen.
Hij kan ook niet zo goed tegen kou, loopt dan best rauw en dan komt dat stoten en schokken ook vaker voor. Echt heeeeel rustig warmrijden en dan heb je kans dat tie het niet doet. Op een gegeven moment ken je die auto en je past je aan. Bij allerhande toerentallen de maand Nov en Dec veel storingen gehad maar ben niet naar de garage gegaan. Telkens even langs te kant van de weg, aan en uit zetten en rijden weer. Auto moest in jan 2011 ergens een garantie beurt hebben dus heb er voor gezorgd dat ze genoeg data hebben..hh
Nou weer overleg met de importeur en hebben allerhande waardes van de dsg gereset en beter op de motor afgestemd. Software upgrade en er bleek op een van de cylinders een fractie minder compressie te zitten (dit blijkt later een belangrijk iets..)Men heeft er een weekmiddel ingedaan om te kijken of het die zuigerveer wat soepeler/losser zou maken.
Dat resetten is altijd een wereld van verschil, hij is weer zoals een dsg moet zijn. Super soepel en relaxed rijden. (wil trouwens nooit meer een handbak)
Maar dat duurde maar een kleine 2 weken en het agressief aan het gas hangen is weer terug, stoplichtsprintjes win je bijna altijd met deze combinatie;)
Niet veel later begint het schokken weer met een verschil dat er geen lampje gaat branden en dus niks gaat registreren. De km tikken verder en auto geeft bij 73.000 aan dat tie service nodig heeft. Dat is snel, 13.000km terug zn 60K beurt gehad. Terwijl ik aan de garage zat te denken, bellen voor een afspraak...belde ze mij. Telepathie? Hoe het met de auto gaat? Nou niet zo goed eigenlijk en vertelde mijn ervaringen. Doet u hem maar weer brengen meneer...
Daar staat hij nu vanaf afgelopen dinsdag 8 feb. Ze belde mij afgelopen woensdag op met de opmerking dat de compressie op die cylinder bijna weg is en het een van de gevallen blijkt te waarbij het blok uit elkaar moet om de zuiger/zuigerveer en wand te controleren. Aan de intensive care dus en wel een weekje werk voor ze.
Ik zet dit alleen maar op internet omdat ik weet dat er meer klachten zijn met deze motor (1.4tsi 160pk) overal veel gezeik en frustratie ten top. Nu is dit een auto van de zaak en hebben wij maar leasecontracten van 3 jaar, dus feb 2011 gaat tie er uit. Maar je zal er maar 36.000 euro aan zuurverdiende centjes voor neer hebben gelegd, dan ben je niet blij. Niemand die z'n verantwoordelijkheid neemt, alleen oplappen en uitzingen.
Let wel deze auto gaat over een jaar de handel in en iemand gaat hem kopen... Het gaat wellicht goed omdat alles motortechnisch allemaal vervangen is maar deze auto heeft met reacht de stempel " maandagochtend auto"
Pluspunten (wanneer de auto het gewoon deed):
- wanneer je je rechtvoet in bedwang kunt houden kun je er echt zuinig mee rijden (1.17 makkelijk)
- nogmaals combinatie motor en dsg, TOP
- koppel...heerlijk
- afwerking voor mij voldoende, lekkere stoelen en mooie materialen.
- zelf geen last van die hoedenplankbolletjes...wellicht staat mn radio te hard. HH
- wegligging is goed maar die gekke SEAT LEON lag veel strakker op de weg.
Hier laat ik het even bij. Als je wat vragen hebt dan lees ik dat wel een keer.
terug van weggeweest..
- 76.560 km
Vorige week dinsdag de auto weer kunnen ophalen bij de dealer.
Men heeft de motor volledig moeten demonteren en vier zuigers vervangen. Ik heb de oude zuigers gezien, waren pik zwart en zware koolaanslag, ook veel aanslag op de zijkant bij de zuigerveren. Aldus de garage zouden er op termijn stukken van de zuiger zijn afgebroken. Verder nog een software-update en de DSG weer gereset etc.
Dan zou je denken dat het probleem is opgelost. Een 100% garantie wilde ze niet geven maar het vervangen van de zuigers is een soort van stille actie vanuit de PON. Er is gebleken dat de huidige waardes, brandstofmengsel/luchtmengsel ernstige problemen kan opleveren.
Het type TSI (met turbo en comprossor) heeft een slechte verbranding. Maar het probleem los je zo niet op, met nieuwe zuigers kun je wel weer een jaar voorruit maar die zien er daarna weer net zo uit...maar dan is tie uit de garantie en heeft de auto een andere ongelukkige eigenaar. Mooie heren daar in Leusden!
Ik gaf al aan het probleem zou opgelost zijn...maar de auto begon na vier dagen weer te schokken en de lampjes zijn weer gaan branden. Vandaag 23-feb de auto weer ingeleverd bij de dealer...Pffff
Update
- 77.800 km
Na ruim 1.5 week de auto weer opgehaald bij de dealer. Geen vernieuwende werkzaamheden, wederom de verstuiversvervangen en bougies. Dat is niks nieuws en doen we al 2 jaar zullen we maar zeggen.
Auto doet het inderdaad weer goed, alles loopt erg soepel en motor loopt en schakeld heel mooi. Maar voor .... ?
Grote probleem bij dit type motor met compressor is een onvolledige verbranding. Motor loopt laag in toeren en dan schijnt er iets niet goed te gaan, op langere termijn veel aanslag en slecht lopende motor tot gevolg.
Ik zit mijn tijd wel uit, zal nog wel een keer in de garage staan dit jaar;)
Ben wel heel benieuwd wat er op termijn met dit type motor gaat gebeuren. Hij is nog steeds leverbaar en hangen ze nu ook in de nieuwe Jetta. Pfff
update net voordat de auto uit de lease gaat na 3
- 105.000 km
Zoals de eerste keer al aangegeven is deze " review" alleen gebaseerd op de problemen die ik heb ondervonden met deze 1.4 tsi 160pk.
Ik ben niet heel consequent geweest met alles te melden maar de auto is na de 78000 km nog een paar keer terug geweest. Laatste keer bij de 95000 km, toen het oude probleem (inhouden, stoten etc) zich weer de kop op stak. Express een tijdje mee doorgereden en merkte dat het met de week erger werd. Maar weer eens een afspraak gemaakt bij AMES in Dordrecht en de auto is weer nagekeken. Men heeft er weer " nieuwe" bougies ingezet, schijnen pas kortgeleden te zijn vrijgegeven door de PON (nieuw type). Wanneer ze inderdaad niets anders aan de auto hebben gedaan dan heeft het gewerkt...tot op heden nog geen last gehad.
De auto gaat er eind februari uit, heb er dan 3 jaar mee gereden. Wellicht interessant voor een toekomstige pechvogel of geluksvogel, want bijna alles is wel een keer vervangen aan deze auto...hierbij het kenteken 39-HTR-3.
Tot zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.