Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 25.450 km |
Een jaar ervaring
- 15.467 km
Ruim een jaar geleden stonden we voor de keus een privé-auto te kopen. Ik lease via mijn baas maar van wege de gezinsuitbreiding en het feit dat mijn vriendin op dezelfde tijden op een andere plek werkt als ik moest er een nieuwe 2e auto komen want haar 206-je was te klein.
We zijn eerst op zoek geweest naar een 2e hands Golf, heb ruim 2 aar naar volle tevredenheid in een Golf V gereden, zie review, maar uiteindelijk hebben we besloten een nieuwe te kopen. Uiteindelijk is het een Golf 6 1.4 TSI 160 pk handgeschakeld geworden. De auto heeft de volgende opties:
* Executive plus pakket
* Telefoonvoorbereiding premium
* Secure-pakket
* Achteruitrijcamera met PDC
* Dynamic-pakket met 18" Vancouver velgen
* Metallic lak United Grey
* Multimedia-aansluiting
* Dakspoiler in kleur (via accessoirefolder)
* Winterbanden op orginele 16" lichtmetalen velgen (via Duitse dealer want daar per stuk € 90 goedkoper dan hier)
Door de keus voor deze Golf gebruik ik de lease V50 (inmiddels door personeelsverloop op het werk een V70) niet meer privé. Scheelt nogal een paar euro's per maand.
We hebben de auto opgehaald in Wolfsburg via de afhaalbelevenis. Ik kan een ieder die een nieuwe VW koopt dit aanraden. Ben onder de indruk geraakt van het logistieke complex rondom de bouw van een auto. En verder wordt de gehele auto samen met jouw ingesteld naar je wensen. Het hotel is geweldig en je wordt daar als klant top behandeld.
Maar goed nu onze ervaringen van het eerste jaar. De auto rijdt heerlijk........een stap voorwaarts ten opzichte van de Golf 5. Met name het interieur is er op vooruit gegaan maar persoonlijk vind ik ook de voorkant van de auto er beter uitzien dan de Golf 5.
De auto is niet zo zuinig met brandstof als verwacht/gehoopt. Dit ligt voor een deel absoluut aan de rechtervoet want de auto nodigt uit tot accelereren. Bijna verslavend zoals het motorretje aan het gas hangt. Verder zitten de stoelen goed (niet zo heerlijk als die in onze lease-Volvo), vind ik de versnellingsbak soepel en vlot schakelen en bevalt de RNS 510 ons uitstekend.
De keus voor 18" velgen is ons optisch zeer goed bevallen en de auto ligt ook goed strak op de weg, echter op bepaalde typen wegen (zeg maar niet de vlakke) lever je zeker in op comfort. Het verschil was voor ons goed te merken toen we van zomerbanden over stapten naar winterbanden. Op slechtere wegen een stuk comfortabeler maar de auto stuurt duidelijk minder strak (ligt ook aan de aard van winterbanden uiteraard). Tijdens de wintersporttrip naar Frankrijk lange tijd op hogere snelheden gereden en ook dan is de auto heerlijk comfortabel.
Hebben we dan geen problemen gehad met de auto? Helaas wel.
Het begin was heel goed maar naar verloop va tijd begon de auto, met name als hij nog koud was, in te houden met optrekken. Met name in de 3e en 4e versnelling. Dit werd steeds beter voelbaar en op een kwade zaterdag begon de auto ontzettend te horten en te stoten, het lampje van de uilaatgassensor begon te branden en uiteindelijk het waarschuwingslampje van de EPC. De boordcomputer verzocht ons om maar contact op te nemen met de werkplaats.
Dit hebben we gedaan en we hebben de auto een paar dagen later weg gebracht (de storing was inmiddels weer verdwenen) De garage heeft de auto voorzien van nieuwe verstuivers en bougies. Verder is er nieuwe software op gekomen (maar dit was standaard). In het begin was het probleem compleet verkolpen. Helaas begint het nu zo langzamerhand weer terug te komen.
Verder zit er op dit moment een raar piepje onder de motorkap. Lijkt wel of er een v-snaar even kort doorslipt. Het manifesteert zich bij het optrekken en als je het gas los laat en vervolgens weer intrapt om verder te accelereren. Even op internet gezocht en er zijn meer mensen die dit probleem hebben (overigens met het vorige probleem zijn we ook niet de enige, vrienden van ons hebben een Scirocco met hetzelfde blok, en dezelfde problemen).
Verder hangt op dit moment de carkit vast in zijn poging de telefoon te initialiseren. Dit laatste zal wel een onschuldige software fout zijn.
Al met al is het tijd om even een afspraak met de dealer te maken om een aantal zaken op te laten lossen. Met name het probleem met de inhoudende motor baart me toch wel zorgen.
Overigens tot op heden niks dan lof voor de dealer (Century in Assen). Het hele traject van aankoop, garantie etc. is bijzonder prettig en goed verlopen.
Tot nu toe toch best wel tevreden met de auto maar het probleem met de motor kan dit vergallen........in mijn volgende update meer.
Bijna 2 jaar ervaring
- 25.450 km
Bij de vorige update al aangegeven dat het probleem met de motor het plezier wel eens kon vergallen.....nou dat heeft het helaas gedaan.....
Het gepiep was inderdaad de waterpomp, deze is vervangen onder garantie en het gepiep was weer weg....inmiddels is het ook weer terug.....dealer wacht nu op nieuw type wateromp met modificatie....importeur heeft aangegeven dat deze er aan zit te komen....
Bovenstaand was lastig maar het rijden lijdt er niet onder....echter het inhouden van de motor zorgt voor meer zorgen. De auto is vorig zomer naar de dealer geweest om de carkitmodule te laten vervangen (uiteraard garantie) en we hebben toen ook van het inhouden en storing aangegeven. Er zijn nieuwe bougies opgekomen, en er zijn injectoren vervangen. Het probleem was op dat moment opgelost.
Echter in november kwamen de problemen terug. De auto viel weer in storing en is naar de garage gebracht, deze heeft een softwareupdate uitgevoerd en bobines vervangen. Uiteindelijk viel de auto weer in storing. Eind december is de auto voor 3 weken naar de dealer gegaan voor een grondige check. De software is 2 maal vervangen, bougies vervangen en het gehele brandstofsysteem is gereinigd.
De storing is nu weg maar bij koud weer is de koude start nog steeds niet optimaal. Het vertrouwen in de auto is eigenlijk weg. Dit in combinatie met de gezinsuitbreiding die aanstaande is, heeft ons doen besluiten om een andere auto te kopen.
Over de dealer zijn we nog steeds tevreden, ze hebben zaken goed opgepakt, er zijn wel eens harde woorden gevallen maar ales is met open vizier besproken en opgelost. Ondanks de problemen met deze, voor de rest overigens heerlijke, auto is mijn vertrouwen in VAG-producten niet weg. Dit blok, de 1.4 TSI 160 pk, zou ik een ieder afraden. Als het werkt is het een prachtblok, maar er zijn gewoon teveel problemen mee. De nieuwe auto die we gekocht hebben is dan uiteindelijk, na veel wikken en wegen, wel weer een VAG-product geweorden namelijk een Audi A4 Avant. Maar daarover in een latere review meer.
Voorlopige conclusie....heeft de auto gebracht wat we er van verwachtten? Nee door de motorische problemen helaas niet......als je deze problemen even wegdenkt (of denkt aan de tijden dat hij probleemloos liep) dan is de Golf een goed rijdende, degelijk gebouwde auto die ik straks toch met een beetje pijn in het hard weg doe. Over 2 jaar gaat de (dure) lease V70 er uit en de Golf staat dan zeker weer op het lijstje met auto's die ik wel zou willen rijden. Maar dan wel een GTD of GTI.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.