Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst57.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 26.000 km

Van baan gewisseld en mocht ook hier weer een lease auto uitzoeken. Het leasebedrag was aanzienlijk lager dan bij mijn vorige werkgever en de auto moest bij Dutch lease besteld worden.

PON is eigenaar van Dutch lease dus een VAG produkt komt al snel het voordeligst.

Mijn vorige lease auto was een BMW 318i met alles erop en eraan en om een lang verhaal kort te maken: was een waardeloze auto met veel problemen.

Rond gaan kijken bij Wittebrug in Den Haag en al snel bleek deze Golf de meeste auto te zijn voor het laagste leasebedrag. Mijn eerste keus was een Fiat Bravo Sport Plus 150pk maar deze auto bleek in de lease duurder uit te komen dan de Golf en de Golf is toch ruim 3000 Euro duurder.

Ik rijd de auto niet prive vanwege de bijtelling en heb er een Alfa 156 2.5 V6 Sportwagon naast. Uiteraard een heel andere auto maar de enige overweging om voor de Golf te kiezen was dus financieel; meeste auto voor het laagste leasebedrag.

Heb er wel 17 inch Seattle velgen bijgenomen, extra verlagen, licht/zicht pakket. Heb de auto overigens rechtstreeks uit de folder besteld. Wel uitgebreid in gezeten in de showroom maar niet mee gereden.

Hoe rijdt het? Niet slecht maar het is ook weer niet zo heel bijzonder allemaal. Vering is redelijk stug maar had van mij stugger gemogen. De zit achter het stuur is goed heowel de stoel van mij met 1.90 meter nog iets lager had gemogen. Bedieningsorganen zitten waar ze moeten zitten en alles zit op een logische plaats.

De motor. Veel mensen zijn er erg over te spreken. Ik vind de motor voldoende. Koppel is gewoon goed. Alleen het wat rauwe geluid vind ik minder. Mis ook wel een beetje de turbofluit. Heb in het verleden een Renault 5 GT turbo gereden en ik vond dat een fantastisch geluid. Mis ik wel een beetje. Acceleratie is voldoende.

Afgelopen winter erg veel bijgeluiden gehoord onder de motorkap vandaan bij een koude start. Kan naar mijn idee niet goed zijn en zal ik aangeven bij de eerste beurt.

Verder kraakt en knispert het interieur er vrolijk op los.Heel veel zaken kraken: rechts naast de hoedenplank, paneel onder het stuur, paneel onder de radio, gedeelte van de deur waar je je arm op kan rusten. Flink irritant en zal ook bij de eerste beurt aangegeven worden. Echter de grootste misser zijn de 2 balletjes aan de hoedenplank. Werkelijk onbegrijpelijk dat zoiets door de ontwikkeling komt. Ik neem aan dat er aardig wat mensen van VW hebben testgereden met de auto en het lijkt mij sterk dat niemand deze balletjes is opgevallen. Neem een hobbel en iedere VW Golf VI rijder weet wat ik bedoel.

Positief is de standaard radio + speakers. Goed geluid en goede ontvangst.

Ik verbaas me toch wel een beetje over de gebruikte materialen. De meeste mensen zijn hier lirisch over maar buiten de bovenzijde van het dashboard is alles van keihard, niet krasvast plastic. Ben ook benieuwd hoelang het klepje van asbak het gaat volhouden. Moet er 4-5 keer op drukken voordat het open of dichtgaat en voelt erg gammel aan.

De zitruimte is acceptable hoewel er achter mij absoluut niemand kan zitten. Kofferruimte is goed.

Al met al vind ik het niet meer dan een redelijke auto met nul komma nul emotie. Maar goed, daar heb ik de (probleemloze!) Alfa voor met prachtige sound. Het werkt, het rijdt, aanschafprijs is hoog en that's it.

De eerste problemen hebben zich ook al voorgedaan:

Afgelopen week kwam er een zwaar ratelend geluid onder de motorkap vandaan zodra ik de AC inschakelde. Naar de dealer gegaan en na analyse zou het de AC pomp moeten zijn. Spullen besteld en een week later alles er keurig in gezet.

Wat mij wel opviel is dat de man achter de balie zei dat de auto sowieso even moest blijven omdat er wat terugroep akties liepen. Ik was hier een beetje verbaast over omdat ik als berijder hier niets van wist. Ook via Dutch lease, waarvan je zat reklametroep thuis krijgt, niets gehoord. Wat de aard van de terugroep akties precies inhield werd mij niet gezegd.

Is natuurlijk ook een manier; de klanten pas inlichten zodra ze of in de werkplaats staan of voor een beurt/probleem komen. Heb een beetje het gevoel dat PON dit niet aan de gtote klok wilt hangen.

Vanmiddag bij het starten kwam er wederom een onherkenbaar geluid onder de motorkap vandaan en verdween nar 10-15 seconden. Ga volgende week maar weer terug als het terug blijft komen.

Verder al 3 keer gehad dat het schakelen van 2 naar 3 niet mogelijk was. Koppeling in, versnelling in neutraal, koppeling weer in en in 3. Ook niet helemaal zoals het hoort.

Review wordt weer ge-update na de eerste beurt.

  • 26.500 km

Om antwoord te geven op de diverse opmerkingen:

Nee, ik ben niet ziek en geen VW hater. Zoals eerder aangegeven heb ik auto gekozen omdat ik de auto zakelijk rijd en omdat de auto financieel het voordeligst was in de lease.

Ik probeer een objectieve mening te geven over de auto. Naar mijn idee is dat prima gelukt; ik geef de positieve kanten aan en geef uiteraard de negatieve kanten aan. Al met al vind ik de auto niet bijzonder, zeker niet voor 30.000 Euro, rijdt het gemiddeld en zijn er wat problemen of zaken waar ik na 26000km niet van onder de indruk ben. Dat iemand met dezelfde auto een andere mening heeft mag natuurlijk.

Zou ik eenzelfde auto nogmaals kopen of leasen? Nee.

Om de ruimte op de achterbank te gaan vergelijken met een BMW 1 serie gaat nergens over. Ik review de Golf en niet een 1 serie. Heb het net even gemeten en er blijft 8 cm over tussen de rugleuning van de voorstoel en de achterbank. Nee, en ik lig niet als een Sjonnie in de auto. Weet niet wat je met 8 cm beenruimte doet maar je kan moeilijk beweren dat hier iemand fatsoenlijk kan zitten. Dit weet je uiteraard als je de auto koopt maar bij mij zit er nooit iemand in de auto dus geen probleem. Een gezin met 2 kinderen van een jaar of 14-15 hebben een probleem met die ruimte, zeker als de bestuurder langer is dan 1.90 m.

Ja, AC is de afkorting voor Air Conditioning.

Verder vind ik de Continental banden niet meer dan redelijk. Maken veel afrolgeluid en ik vind ze vooral op de snelweg te nadrukkelijk aanwezig. PON is ook importeur van Continental dus worden de originele banden af-fabriek eraf gehaald, doorverkocht aan handelaren en worden er voor aflevering Continentals opgezet. Ik vind Pirelli's of Michelins gewoon prettiger.

De 2 balletjes onder de hoedenplank zijn gewoon irritant. Rij normaal in een woonwijk, neem 3-4 hobbels en je weet wat ik bedoel. Na al de ontwikkelingstijd en kosten mag je er toch vanuit gaan dat iemand dit is opgevallen?

Verbruik ervaar ik als fors en zeker niet volgens de opgave van VW. Ja, ik snap ook wel dat dit getest is onder ideale omstandigheden.

Ik rijd 50% snelweg 120km/h, 20% snelweg 100 km/h, 20% 80km/h weg en 10% stad. Ik rijd normaal, schakel tussen de 2200 en 2800rpm en houd mij aan de maximum snelheden.

Ik zit na 26000km op gemiddeld 7.8-8 liter/100km. In de winter is dit 0.9-1.0 liter/100km meer. Ik rijd dagelijks hetzelfde stuk van 30km heen en 30km terug dus kan perfect vergelijken.

Verbruik vind ik fors, zeker in de winter.

En ja, het is een handbak. Kan het op de een of andere manier niet veranderen.

De "overstap" van een BMW naar een Golf heb ik niet als minder ervaren. Zeker niet gezien de talloze problemen met de BMW. Ik ben ook niet gefrustreerd omdat ik geen BMW weer rijd. Ben ik salaris omhoog gegaan, alleen vind mijn huidige werkgever auto's duidelijk minder belangrijk en reserveert dus een lager budget. Geen frustratie dus, zeker niet als ik eind van de maand mijn loonstrookje krijg :-)

Ik denk verder dat mijn review zeer objectief is. Ik heb niets met VW en heb niets tegen VW. Het is een auto die ik dagelijks gebruik en waarover ik een oordeel heb/geef. Dat dit voor sommige VW liefhebbers/volgers als negatief overkomt...Het zij zo.

Eerste beurt en een klappertje van achteren

  • 31.500 km

Auto voor de eerste beurt weggebracht bij 30000km met het verzoek het kraken van de deuren en achterklep na te kijken.

Uiteindelijk zijn de 4 deurscharnieren van de deuren vervangen en het kraken is er nog steeds. Scharnier van de achterklep is niet vervangen. Waarom niet? Geen idee en die kraakt naar mijn idee het hardst.

Bij het afhalen van de auto zag ik dat er een "proefrit" van 18 kilometer was gemaakt...Misschien meer een probeerrit van Auto Maasstad. Verder is er niet verteld wat er precies aan gebeurd is; kreeg de sleutels en tot ziens. Laat maar weten als het kraken terugkomt...Tsja, het kraken is niet weggeweest maar dat had je zelf ook wel kunnen concluderen. Nee, was totaal niet onder de indruk van Wittebrug maar Auto Maasstad ben ik ook niet kapot van. Maar dit is een landelijk VW/Audi probleem.

Verbruik is ongeveer een liter minder dan in de winter maar komt bij lange na niet in de buurt van de fabrieksopgave.

Afgelopen week denderde er een Mazda 6 achterop waardoor ik doorschoot (iets) en de voor- en achterbumper in de prak lag. Auto is nu ter reparatie...

Kraken...

  • 36.000 km

Het is weer wat kouder buiten en het interieur begint er weer aardig op los te kraken. Ben ik de enige die dit heeft? Kraken is vooral het dashboard zelf rond de middenconsole en het gedeelte in het portier waar je je linkerarm op kunt leggen.

De auto een paar weken terug gepoetst (ja, sommige leaserijders doen dit voordat er weer allerlei commentaar komt) en viel mij op hoeveel beschdigingen er waren op lak. Lak komt heel "zacht" over. Hebben meer mensen hier last van?

Verder is het verbruik bij gelijk gebruik flink gestegen in deze koude periode.

Continental banden beginnen ook steeds meer afrolgeluid te maken en begint inmiddels behorlijk storend te worden.

Afgelopen week de ruitenwisservloeistof bijgevuld en viel mij op dat het koelwaterniveau (bij koude motor) ongeveer een cm onder het minimum stond. Ik check dit zeer regelmatig en zal dit blijven checken. Hebben meer mensen dit?

Verder maakt de motor direct na starten en steeds harder wordende ratel. Duurt ongeveer 3-5 seconden en is harder bij koud(er) weer. Dit kan gewoon niet goed zijn. Ik denk dat het de compressor is die zonder olie draait bij starten. Misschien dat andere mensen dit herkennen?

Al met al een aardige auto maar niet meer dan dat.

Adaptieve bochtverlichting

  • 37.000 km

Allereerst begint de bestuurdersstoel doorzitverschijnselen te vertonen. En nee, ik weeg geen 150kg. Viel me afgelopen week op dat er een veer precies onder mijn achterwerk irritant piept en een geluid maakt dat ie losgeschoten is (beetje moeilijk te omschrijven). met de hand gevoelt en er zit inderdaad een veer los.

Ben daarna eens op de bijrijdersstoel gaan zitten en zo, die stoel zit serieus harder dan de berijdersstoel. Kan rustig zeggen dat de berijdersstoel doorgezkt is. Mag toch niet na amper 40000km en een bestuurder van 1,90 meter en een gewicht van iets minder dan 100kg?

Dan de adaptieve bochtverlichting...Wat is dit voor een uitvinding? Je ziet natuurlijk honderden auto's dagelijks rondrijden waarbij het licht aanspringt als je de bocht om gaat en ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er niet eens bewust van was dat ik het ook had...Zegt wel wat over het nut. Verder vind ik het irritant als ik bij een stoplicht sta te wachten en er een andere auto de bocht om draait met adaptieve bochtverlichting; schijnt recht in je gezicht en voegt werkelijk helemaal niets toe.

Heb de proef op de som genomen en ben met de Golf een rondje gaan rijden en een wijk in de buurt waar vrijwel geen straatverlichting is, uiteraard in het donker. Ik heb 15 minuten gereden en gedraaid en ik moet zeggen dat het werkelijk helemaal niets toevoegt. Compleet nutteloos systeem. Heb ook nog eens buiten de stad gereden en hier speciaal op gelet maar ook hier kan het mij totaal niet bekoren.

Met de prive Alfa 156 door dezelfde wijk gereden met gewoon licht aan en heb de adaptieve bochtverlichting geen seconde gemist.

Iemand een auto om dit systeem uit te schakelen omdat ik mij voor kan stellen dat medeweggebruikers het als storend ervaren, net zoals ik, wanneer ik de bocht omga met een mistlicht aan? Ben tenslotte geen hybride rijder die 24 uur per dag met zijn mistlichten rondrijdt...Staat zo lekker stoer.

Terugroepaktie...

  • 57.000 km

Een maand geleden de voorbanden laten vervangen door een setje van Michelin bij Kwik-Fit en moet zeggen, prima geholpen. Meer grip maar ik vind ook deze banden behoorlijk wat afrolgeluid maken. Maar goed, afgelopen week had de band rechts voor een bult op de wang ter grootte van een 2 Euro muntstuk. Dus op naar Auto Maasstad omdat Kwik-Fit de band niet op voorraad had.

Auto Maasstad had de Michelin band niet meer, is op zoek gegaan en uiteindelijk ook gevonden. Prima, zeer klantvriendelijk.
Band ophalen, oude eraf en de nieuwe erop dacht ik..." Meneer, goed dat u er bent. Er is een terugroep aktie". Huh, waarom hoor ik dat niet, is inmiddels de 2de terugroepaktie en eigenlijk toevallig dat ik er ben.

Om een lang verhaal kort te maken, de auto heeft een uur aan het infuus gehangen vanwege een "update van het motormanagementsysteem en nog wat dingen". Ok en wat zijn die andere dingen? Ik weet het helaas nog niet. Het enige wat ik nu anders zie, is een schakelindicator naast het klokje. Het ding geeft aan om in zijn 6 te rijden bij 65 km/h...Zullen we maar niet doen.

Wat mij het meeste stoort is dat het gaat om een terugROEPaktie maar dat je dus nooit geroepen wordt door Volkswagen. Lekker low profile met deze dramatische 1.4 160pk motor. Kijk eens op internet en u weet alles. Ook ik het meerdere problemen met deze motor en het vermogen valt geregeld helemaal weg maar ik heb de mazzel dat het een lease-auto is, en de garage er toch niets aan doet en helemaal verbaast kijkt ("gemaakt" verbaast overigens) wanneer ik zeg dat bij een koude(re) start er een geluid uit komt dat niet goed kan zijn. Het vermogen valt weg. Tsja, dat kan en hebben we nooit eerder gehoord. Meneer, het is natuurlijk wel een auto met turbo...Ja, dat had ik ook begrepen en ik weet hoe een turbo werkt en wat een turbogat is, heb een Renault 5 GT turbo gehad en die had een turbogat maar ik heb geen vermogen! Helaas, Volkswagen houdt zich van de domme.

Dat er een probleem is, is 1 maar los het dan op en doe niet alsof er geen internet bestaat waar iedereen alles op kan zoeken. Heel naief.

Verder kraakt de auto er nog op los, zeker nu het iets kouder wordt en het benzineverbruik is behoorlijk met gemiddeld 8.6 liter per 100km. U kunt hierboven wat ik rijd en waar ik rijd. Ik rijd inmiddels nog meer snelwegkm's en dit verbruikt is gigantisch vergeleken bij wat men opgeeft.

Kortom, ook als lease auto geen Volkswagen meer. Te veel ergenissen en meer dan 30000 Euro is te veel betaald voor deze kwalitatief matige auto.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.