Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf13.463 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst ervaring golf 1.4 tsi 160pk

  • 15.400 km

Ik hoefde niet zoals de meeste van jullie 3 of 4 maanden te wachten op mijn golf, ik heb namelijk een 2e hands Golf VI 1.4 TSI 160 PK Highline van juli 2009 met 13.000 km op de teller in Duitsland gekocht, mijn garage heeft de hele import netjes geregeld en na afdracht van BPM viel na een dag of 10 het kenteken bewijs in de bus.

Een Duitse Highline is echter niet helemaal gelijk aan een Nederlandse Highline.
Ik zal de verschillen toelichten.

Duitse Highlline tov Nederlandse Highline
- Geen licht en zicht pakket (regensensor, coming and leaving home, automatische inschakeling verlichting)
- Geen multifunctioneel stuurwiel

- Wel een winterpakket (stoelverwarming, koplamp sproeiers, ruitenwisser reservoir waarschuwing)
- Wel optische parkeer sensoren
- Wel 17 inch porto velgen ipv 16 inch velgen.
De rest is exact gelijk
Buiten het highline pakket zit er nog een RCD510 radio in en 35% getinte achterramen,wat erg mooi staat bij een witte auto.

Natuurlijk had ik liever een multifunctioneel stuurwiel gehad in plaats van het winterpakket, maar aan de andere kant zijn de 17 inch velgen wel weer heel mooi, en de parkeersensoren zijn erg handig bij donkere achterramen. Een 2e hands auto kun je zelden exact krijgen zoals je hem zelf gekozen zou hebben, maar voor net iets meer dan 25.000 euro heb ik naar mijn idee een hele mooie golf gekocht van 7 maanden oud.

Rijden positief:
Wat meteen opvalt ten opzichte van mijn oude golf 4 is de stilte en het vermogen. (Mijn oude golf had 105 pk) Het is altijd weer leuk om na het verlaten van de rotonde het gas in te trappen, je voelt al meteen in het lage toerenbereik het vermogen (komt denk ik door de compressor). Ook bij het wisselen van snelweg kun je meteen naar de linkerbaan en zit je in een tel op 130 km/uur, en ja dat kost benzine (zie rijden negatief). Verder is de vering erg verbeterd.

Rijden negatief:
Ik heb nu 2.000 km gereden en realiseer gemiddeld een verbruik van 1 liter op 11,5 km, met mijn oude golf 4 verbruikte ik 1 op 12,5 met dezelfde rijstijl. Dit komt volgens mij omdat de nieuwe golf rechtdoor zuiniger is, maar tijdens het accelereren verbruikt de nieuwe golf juist meer, omdat hij 100 kg zwaarder is en sneller accelereert (0-100 in 8 sec versus 11 sec). Volgens Newton is de benodigde kracht gelijk aan massa X acceleratie en beide zijn relevant hoger, het zou dan ook eerlijker zijn mijn oude golf 4 te vergelijken met de 1.2 TSI motor, of minder snel te accelereren door mijn rechtervoet te beheersen. Het verbruik van 1 op 11,5 komt omdat ik veel kleine afstanden rij in de spits binnen de bebouwde kom. Verder vind ik een DSG bak bijna een must in deze auto, met 70 km/uur zit ik vaak al in de 6e versnelling, met mijn handbak heb ik vaak het gevoel dat ik constant aan het schakelen ben.

Interieur positief
Het dashboard met de diepe kokers in combinatie met de heldere witte verlichting is erg mooi, in het donker zorgen 2 rode ledlampjes in het plafond voor een mooie rode gloed over het interieur. De highline uitvoering geeft je een luxe gevoel, de alcantara bekleding draagt hier zeker aan bij. Ook de gescheiden climate control werkt erg fijn, je kunt zelfs instellen of je de temperatuur snel naar de instelwaarde wilt krijgen, met als gevolg hard blazen, of juist geleidelijk, zodat je niet helemaal koud geblazen wordt. De sportstoelen zitten prima en bieden voldoende steun. De 35% getinte ramen zorgen ervoor dat je in het donker vrijwel geen zicht door de achterruit hebt, gelukkig werken de parkeersensoren in combinatie met de RCD510 prima.
De RCD510 is een mooie radio CD speler met goed geluid, handig is dat de verkeersinformatie van verschillende zenders opgenomen wordt, je kunt deze dus zo vaak afluisteren als je wilt, ideaal als je niet alle files/flitsers goed gehoord hebt.

Interieur negatief
Telkens als ik over een drempel rij hoor ik vanuit de kofferbak een bonkend geluid, pas na 2 weken kwam ik erachter dat 2 balletjes aan de koordjes van de hoedenplank hangen die tegen de zijkant van de auto slingeren bij drempels, zwaar irritant dit moet toch anders kunnen….
Tijdens sneeuw en regen valt er bij het openen van het portierraam sneeuw naar binnen op de bekleding van het portier, geen groot bezwaar maar wel een beetje zonde (vooral merkbaar bij de slagboom op mijn werk). Ook heb ik mijn duim opengehaald aan het scherpe randje aan de binnenkant van het dashboard kastje toen ik het instructieboekje wilde pakken. Verder hoor ik geen piepjes en kraakjes.

Exterieur positief/negatief
Dit is natuurlijk erg smaak gevoelig. Ik vind de golf in wit (zeker met getinte achterramen) in Highline uitvoering met 17’ velgen gewoon heel erg mooi. Aan de ene kant valt hij op vanwege de kleur, maar omdat een golf nu eenmaal geen gewaagd design heeft wordt het niet patserig. Maar nogmaals over smaak……

Storingen:
Soms als ik vrij hard door een bocht ga, gaat het lampje en piepje van de gordel af, erg vervelend, maar het gebeurt natuurlijk nooit als de monteur een rondje rijdt, het is de laatste tijd niet meer voorgekomen, ik wacht af…..

Eindconclusie:
Ik vind de 1.4 TSI 160 PK Highline een mooie fijne auto die ik iedereen kan aanraden, maar wel met DSG bak om geen RSI van het schakelen te krijgen en niet te sportief accelereren tenzij je snel je airmiles kaart vol wilt krijgen.

Problemen

  • 17.000 km

Op een ochtend tijdens het rijden naar mijn werk stotterde en haperde de auto enorm. Na een paar seconden ging het lampje EPC branden. Ik ben meteen langs de dealer gereden. Ik heb de auto achter gelaten, na 1 week kon ik de auto ophalen.

Oplossing:
- 4 nieuwe injectoren
- 4 nieuwe bougies
- nieuwe software

Nog steeds voel ik bij een koude motor soms dat hij wil beginnen met haperen, maar vervolgens gaat hij meteen vermogen inhouden, alsof ergens een sensor registreert dat de benzine niet goed verbrand en dan ter bescherming vd motor gaat inhouden. Na ca 5 minuten rijden is de auto op temperatuur en loopt hij prima. Ik heb het idee dat het haperen ook aan de brandstof ligt. Ik ging voorheen vlak over de grens in Duitsland bij BFT tanken, nu alleen maar bij 'bekende' merken (voornamelijk Shell).

Na de software update is het verbruik iets afgenomen, nu haal ik regelmatig 1 op 13 en 1 op 13,5.
Leuk is dat ik nu opeens een schakel indicator op mijn display heb (voor de update niet).

Ook hebben ze de gordel houder vervangen, dit heeft niets met de motor storing te maken. In mijn vorige review viel al te lezen dat als ik vrij hard door een bocht ging, het lampje en piepje van de gordel af ging, erg vervelend, maar het gebeurde natuurlijk nooit als de monteur een rondje reed. Ze hebben de gordel houder vervangen en probleem is opgelost.

Gelukkig vallen deze reparaties nog onder de garantie, maar ik hoop dat dit geen voorbode is, in ieder geval heb ik de betrouwbaarheid een stapje terug gezet.

Eerste beurt

  • 30.000 km

Onlangs gaf het display aan dat de auto aan een beurt toe was.
Vlak na het maken van de afspraak voor de beurt kwamen de motor problemen weer op de proppen (zie vorige review). Schokkende motor + branden van het motor lampje. Ik heb de Auto meteen naar de dealer gebracht, wederom zijn de bougies vervangen. De motor loopt weer als een zonnetje, maar een fijn gevoel geeft het niet. De garantie loopt in juli af, misschien dat ik een jaar bijkoop.
Buiten deze motor problemen was er niets aan de hand.

Inmiddels heb ik het gewone stuur vervangen door een origineel multifunctioneel stuur (zie eerste review voor de reden hiervan). Ik heb dit laten doen door een professionele inbouwer, die alleen originele VW golf onderdelen gebruikt, dit is zeker aan te raden, omdat je anders risico's op storingen loopt vanwege het Canbus systeem.

Al met al blijft de golf 160PK TSI highline een heerlijke auto. Het vermogen is onderin meteen beschikbaar en hij blijft lekker lang door trekken, geen turbo gat etc. Alleen voelt het niet lekker dat de motor al 2 keer binnen 1,5 jaar problemen gehad heeft. Ik ga er vanuit dat het exemplarisch is, deze 1.4TSI met compressor wordt binnen de VAG groep immers veel verkocht.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.