Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers...

  • 1.600 km

Sinds maart in bezit van deze geweldige Golf 6 1.4TSI Trendline.

De auto is afgeleverd in de volgende configuratie:

-Blue Graphit metallic lak
-Radio/CD/ Mp3
-Climatronic (Volledig automatische dual zone airconditioning)
-Trekhaak met 13-polige stekker

Voor dat we tot aanschaf over gingen heb ik getwijfeld tussen een volledig aangeklede Golf 5 of een kale Golf 6. De keus was gauw gemaakt; het werd de VI! Mede dankzij het premium gevoel in het interieur, het strakke uiterlijk en de restwaarde over enkele jaren.

INTERIEUR
Wat meteen opvalt als we instappen, is de afwerking en de gebruikte materialen. De deur voelt lekker zwaar en gaat met een mooie plof dicht. Het dash en de deurranden zijn gegoten uit zacht indrukbaar plastic en de ventilatieroosters zijn afgewerkt met een chromen rand.
Als we even verder kijken valt het stuur op dat net zoals bij de Passat CC er een stuk hoogwaardiger uitziet. Helaas is het in de Trendline niet in leder uitgevoerd. Net zoals elektrische ramen achter, een middenarmsteun en meegespoten handvaten en spiegelkappen, die moeten we ook missen.
Wel vinden we tussen de klokken een uitgebreide boordcomputer die doet denken aan het MMI systeem van Audi. De klokken zijn overigens in mooie diepe kokers weggestopt en zijn goed afleesbaar.
Als we achterin gaan zitten komen we nog een grote verassing tegen, de ruimte. Vooral de beenruimte doet niet onder voor een Passat. Dit komt mede doordat de voorstoelen, die overigens van achter in kunstleer zijn afgewerkt, hoog op de rails staan. De raamslingers doen enige afbreuk aan het premiumgevoel maar zijn desondanks solide uitgevoerd.
Onze Golf is uitgerust met een Pioneer geluidsinstallatie in combinatie met 8 Volkswagen speakers. Samen levert deze combinatie een verassend goed geluid dat zelfs bij hogere volumes niet vervormt.

EXTERIEUR
Onze Golf Trendline heeft, zoals al eerder gemeld, geen meegespoten handvaten noch spiegelkappen. Dit valt in tegenstelling tot wat ik dacht niet erg op. Om de 15 inch velgen liggen standaard 195/65R15 Continental PremiumContact 2 banden die wel veel grip hebben maar dankzij de stille motor en interieur opvallen qua afrolgeluid.
De wieldoppen zijn in vergelijking met de vorige modellen van VW erg mooi uitgevoerd. Het lijken dankzij de vele spaken net velgen.
De kleur past goed bij de Golf, hoewel zwart hem ook erg goed en vooral stoer staat.

MOTOR / RIJGEDRAG
Vanaf het begin viel meteen de kracht en de souplesse van de motor op. Jammer dat de banden zoveel geluid maken, want verder is het muisstil, ook bij snelheden boven de 160km/h. De TSI rijdt momenteel zo’n 1 op 15,5 op Euro 95. Volgens de boekjes moet dit afnemen zodra je op Euro 98 gaat rijden.
Het rijgedrag is prima maar niet opvallend. De besturing doet een beetje vaag aan, de auto blijft heel voorspelbaar en comfortabel. Het rijdt als een echte Volkswagen. Een lekkere direct en met enige weerstand schakelende zesbak en een goede zit in de Trendline-stoelen.
De Golf heeft één missertje en dat zijn de balletjes die aan de touwtjes hangen van de hoedenplank. In gesloten toestand hangen deze namelijk slap en komen ze bij elke drempel tegen de hoedenplank aan. Irritant en raar dat VW dit zelf niet opgemerkt heeft tijdens de testperiode. Echter hebben we het opgelost door knoopjes in de touwtjes te leggen.

Problemen

  • 40.000 km

UPDATE 5500KM:
Ondanks we nog elke dag met plezier rijden zijn er een aantal zaken aan de orde: het nopje waarmee het houdenplanktouwtjes aan de klep mee is verbonden is afgebroken, er kwam op een dag een kabelboom tussen de achterbank en de deur vandaan en de sleutel is al vervangen omdat hij lam was geworden.

UPDATE 40000:
Absoluut probleemloze auto, klasse!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.