Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst ervaring golf 1.4 tsi 122pk

  • 2.000 km

Na drie maanden wachten mijn nieuwe golf 6 1.4tsi 122pk opgehaald (hoezo recessie).Ik heb hem besteld als trendline in de kleur silver leaf wat erg goed uit komt vooral als de zon erop schijnt.Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Verder is hij afgeleverd met een armsteun voor,licht en zicht pakket,automatische airco,radio rns 300,cruise control en vijf deuren zodat de rest van de familie ook makkelijk kan in en uit stappen.

Ik was de golf 5 altijd gewend maar deze golf is toch een stuk beter afgewerkt vooral wat naden tussen de deuren en achterklep betreft zit deze 6 toch veel beter in elkaar.
Ook het dashboard ziet er erg goed uit met een sportieve uitstraling vooral met de goed werkende en uitziende automatische airco.
Het licht en zicht pakket moet je voor die €200,- altijd nemen vooral de nog beter werkende regensensor als in de golf 5 is super en de zelf dimmende binnenspiegel werkt ook er goed.
De radio en vooral de speakers zijn vele malen beter geworden als in de golf 5.Ook de mp3 speler doet wat hij moet doen zonder problemen.
In de twee deuren achter zitten standaard geen electrische ramen meer maar volkswagen moest ergens op bezuinigen.

Het belangrijkste is natuurlijk de motor,wat een koppel het lijkt wel een diesel en je kunt er ook als een diesel meerijden.Maar als je gas geeft geloof je bijna niet dat je in een 1.4 tje rijdt wat een snelheid haal je er uit met twee vingers in de neus gaat hij naar de tweehonderd toe en even snel een vrachtauto inhalen is ook geen probleem.
Het verbruik is tot nog toe 1:14.5 Maar het kan nog beter zeker als hij nog wat losser word.
Ik zal het verbruik via de site www.autoverbruik.nl
de eerste maanden even bij houden.

Het enige min puntje zijn weer de touwtjes met balletjes van de hoedenplank die zo lekker rammelen in de verder zeer stille auto.

update

  • 6.500 km

Na drie maanden in mijn golf 1.4 tsi 122pk rond getoerd te hebben is alles weer zo gewoon geworden.
Wat ze zeggen dat je een nieuwe auto na 6 weken gewoon weer behandelt als je vorige auto klopt helemaal.Het eerste supermarkt deukje laat ik alweer gelaten over me heen komen en het wassen verslons ik ook al.Maar als ik goed oplet valt het op dat de stilte in de auto en de vanzelfsprekendheid van de bediening van de auto zo super is dat ik er wel een glimlach op mijn gezicht van moet krijgen!
En dan die motor,echt waar ik ben er alweer helemaal aan gewend maar echt super Ik ben er twee keer mee op vakantie geweest de eerst keer naar de eifel in duitsland 140 op de cruisecontrol lekker achterover gaan zitten en gaan De tweede keer naar belgie lekker hele stukken binnendoor gereden.
Het verbruik is dan nog het meest opvallende In duitsland 1 op 15.7 naar belgie 1 op 15.6
Het gemiddelde verbruik komt uit op 1 op 15.5

Storingen:ik heb ze eigenlijk niet gehad op twee keer de melding dat de achterklep niet goed dicht zat na.

update

  • 13.000 km

Na 8 maanden en 13000km nog steeds zeer tevreden over mijn auto.
De kleur is perfect je hoeft hem haast nooit te wassen omdat je het vuil op de auto bijna niet ziet.Daarin tegen is de zwarte stof aan de binnenkant van de auto wel erg gevoelig voor vuil,je ziet er alles op.
De tsi motor is nog altijd een van de beste motors die ik ooit gehad heb.Vooral het verbruik is positief met een uitschieter naar 1 op 17 Wel rustig gereden.
Maar normaal moet voor mij 1 op 15 makelijk te halen zijn.Ook heb ik ontdekt dat er een ipod aansluiting op zit wat erg handig is.

Problemen
1 keer een melding op de boordcomputer gehad dat alle lampen stuk waren en als je ze dan voorbij ziet komen op de boordcomputer weet je pas hoeveel lampen er op een auto zitten.
De volgende ochtend kwam de melding niet meer en is tot nog toe ook niet meer voorgekomen.

Verder heb ik het idee dat de bekleding op de deur al iets begint te slijten of in ieder geval vaal word.

Omdat de auto zo stil is hoor ik hier en daar ook wel een piepje of een kraakje bij de deuren maar niet echt storend.

De eerste 20.000 zitten er op

  • 20.000 km

De eerste 20.000 zitten er op.De winterbanden(goodyear)zijn er af waarbij ik nu merk dat de zomerbanden(conti) toch wel iets stiller zijn.De auto houd zich goed.Het verbruik lag deze winter op 1:14,9.Ook geen olie bij gevuld. Mijn vorige volkswagens lusten bij deze km stand toch wel een litertje.Sinds de aanschaf een jaar geleden niet meer bij de dealer geweest en dat is wel zo prettig.
Het enige probleem is dat de bekleding op de armsteun in de deur toch wel een beetje vaal word zoals eerder aangegeven.

de eerste beurt gehad

  • 33.000 km

Na 1.5 jaar voor het eerst na aankoop van de auto weer eens bij de garage geweest.Dit is bij alle auto's die ik gereden heb nog nooit voorgekomen(voornamelijk alfa's)
Ik heb 1.5jaar gereden zonder maar 1 storing of iets anders te hebben gehad met de auto maar nu was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt precies op 30000km volgens de serviceinterval indicator.

Tijdens deze beurt niks bijzonders alleen een update bij het ventilatie systeem in de voetenruimte.
Voor €320,- hoop ik weer 1.5jaar te kunnen sturen,dit bedrag is trouwens hoger dan bij de eerste beurt met mijn vorige golf.Zal wel inflatie correctie zijn.

Het verbruik is nog steeds ongeveer 1:15 maar ik heb tijdens mijn vakantie naar frankrijk met een grote dakkoffer op het dak gemerkt dat het met stevig doorrijden zo oploopt naar 1:12 Nog steeds niet slecht maar het verbruik heeft echt heel veel te maken met je rechter voet.

U zult wel begrijpen dat ik heel erg tevreden over mijn golf ben maar vooral de motor vind ik nog steeds geweldig.

Toch niet helemaal perfect

  • 65.000 km

Na 3.5 jaar alleen voor normaal onderhoud in de garage geweest te zijn heb ik nu toch te vroeg gejuigd. Gewoon de 60000 km beurt gehad weer niets bijzonders. Na mijn vorige schrijven over hoe blij ik met de tsi motor ben was het nu mis.
Na alle commotie over de tsi motoren herkende ik bij mijn auto ook een ratelend geluid bij een koude start. Toch maar even een bezoekje aan de vw werkplaats gebracht. Daar werd het geluid ook gehoord en werd besloten tot vervangen van de distributieketting+spanners.
Verder moesten ook de nokkenasverstellers vervangen worden.
Dit zou wel eens in de papieren kunnen gaan lopen daarom maar eens met mijn dealer om tafel gaan zitten en horen wat zij voorstellen. Want dit zijn reparaties die niet normaal zijn en zeker bij deze km stand niet.
De dealer stelde voor om de uren onder coulance te vergoeden en op de onderdelen 30% korting te geven. Ik natuurlijk niet blij maar toch maar laten doen. Alles ging mij dit bij elkaar toch nog €550,- kosten.

Tot overmaat van ramp kwam er ook nog even een steenmarter langs om even een waterslang door te bijten. Hier kon vw natuurlijk niks aan doen.
Maar weer €250,- armer.

Er is wel een ster voor betrouwbaarheid af gegaan maar het is voor mij nog steeds een fijne auto.

Eindverslag

  • 75.000 km

Het zit er op.
Na 75000 km gaat de golf ingeruild worden voor de golf VII.
Hij heeft me 4 jaar overal na toe gebracht zonder me ook maar een keer te laten staan.
Het enigste wat de betrouwbaarheid heeft geschaad was het distributieverhaal. Dat heeft me toch wel ongeveer €600,- gekost incl, coulance,maar verder heeft hij alleen de garage gezien voor de twee beurten. 30000/60000km. Totaal heeft dit €800,- gekost incl,een software update voor het onregelmatig stationair lopen. (Heeft niet geholpen. Hoort volgens dealer en PON bij het type motor!!!)

Positief:betrouwbaarheid,heerlijke motor met wat min punten,zuinig 1:15/16,climat control,cruisecontrol,ruimte,comfort,restwaarde.

Negatief:distributie probleem,onregelmatige loop motor,slijtage stof op deur stoelen en armleuning.

Toch zo tevreden dat ik een golf VII 1.2tsi 105pk highline heb gekocht. Mede door de gunstige afschijving. Ongeveer €2500,- pj.Dat vind ik voor een nieuwe auto redelijk maar het blijft natuurlijk veel geld.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.