Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 3.214 km |
Citroën verbleekt bij VW Golf
- 3.214 km
Selectieproces en eerste ervaringen.
Na 23 jaar een tevreden Citroën rijder te zijn geweest (2 x BX, 2 x Xantia en C5, allen diesel) geweest was mijn C5 aan inruil toe (181.000 km op de teller). Kinderen het huis uit, dus iets minder ruimte nodig en een kleiner formaat is eigenlijk ook wel wat praktischer in parkeergarages.
Door een aanrijding (buiten mijn schuld) had ik twee jaar geleden drie weken in een VW Golf Comfortline gereden en was me het comfort bijzonder meegevallen in vergelijking met de C5. De keuzes, die ik bij inruil overwogen heb, waren: een nieuwe C5, een twee jaar oude A4 en een nieuwe VW Golf. Ik rij 30.000 km/jaar, waarvan 12.000 km zakelijk. Met behulp van de handige kosten per km berekeningen van autoweek bleek dat bij de keuze voor VW Golf de km-kosten de helft bedroegen vergeleken met C5 of Audi, veroorzaakt door lager verbruik en lagere afschrijving. Het comfort van de Golf was me ook erg meegevallen, dus heb ik begin juni een nieuwe Golf gekocht. De uitvoering is:
- VW Golf highline benzine (1.4 TSI 122pk 6v), ivm kantelpunt benzine/diesel
- 5 deurs-uitvoering met elec. ramen achter
- kleur: blue graphit
- executive pakket (met RNS 310, licht en zicht, alarm plus)
- telefoonvoorbereiding voor slechts 70 euro
- de Continental sloffen direct laten vervangen door Michelin energy saver (+ een gewoon reservewiel, want de ruimte is er)
Na 2,5 maand wachten (duurt toch best lang) was de auto er.
Eerste ervaringen (km-stand 3.214):
de luxe van de auto is zo overweldigend, dat ik de C5 direct vergeten ben. Qua comfort kan ik slechts een minpunt bedenken, en dat is verwerking van kleine oneffenheden. Dit is sterker, naarmate je met meer mensen in de auto zit. Verder zitten de stoelen voortreffelijk, met name door de goede lendesteunen. Overigens bewust gekozen voor de normale Golf en niet voor de verhoogde 65+versie. Nu ik de Golf-versies onderweg ook beter bekijk, vind ik de plus versie gewoon minder mooi om te zien en door de mindere stroomlijn, is het brandstofverbruik ook hoger.
De auto is buitengewoon zuinig. Na 3.200 km zit mijn gemiddeld verbruik op 6,1 l/100 km (1 : 16,4) en dat is iets zuiniger dan de prospectus aangeeft. Nu rijdt ik voor woon-werk 2 x 35 km/dag en af en toe een lange rit door het land (ca. 320 km). Het lage verbruik is met het nieuwe rijden goed mogelijk. Als je regelmatig boven de 120 km/h zit gaat het verbruik uiteraard omhoog. Ook als je snel optrekt uiteraard, want hij wil best. Ik heb overigens bewust niet voor de bluemotion gekozen omdat ik het prettig vind om op de Duitse autobahnen niet op het kruipspoor te moeten rijden.
Het navigatiesysteem RNS 310 werkt plezierig. Je kunt snel omschakelen van nav naar telefoon naar media (USB) of radio. De navigatie houdt rekening met de files, maar voorspelt de aankomsttijd niet altijd goed (zit soms een hik van wel 20 minuten in, zonder dat er een file is). Je moet overigens wel oppassen met de vele electronica in de auto, want het lijdt wel af, ook al zit het voor je neus. Gelukkig kun je onder het rijden wel een adres in de nav intypen, want het is natuurlijk wel bevoogdend als je daarvoor moet stilstaan.
Het licht en zicht (standaard bij executive) is fantastisch, niet alleen regensensor, maar ook mistlampen, die bij de bocht insturen het deel opzij van de auto belichten.
Verder helemaal geen kinderziektes bij de auto, hij is door Pouw gewoon uitstekend afgeleverd.
Verder voelt alles lekker strak aan, de versnellingspook schakelt soepel en precies, en de afwerking van de auto is heel goed. O ja, wat ik mis in vergelijking met de C5 zijn allerlei rammeltjes, maar dat zal wel komen, omdat ik inmiddels 42 jaar in Franse auto's heb gereden.
Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe aanwinst, die bovendien tot lagere lasten leidt (ondanks dat ik niet de basisversie heb gekozen). De Cleveland velgen zien er mooi uit, wel oppassen voor stoeprandjes (ivm beschadigingen).
Een extra bij het executive pakket is het alarm plus systeem. Handig om te weten is dat het om een klasse III systeem gaat. Voor ca. 40 euro krijg je een certifikaat van de garage, wat voor de verzekering handig is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.