Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 13.750 km |
- 750 km
Op 17 februari onze Golf 1.4 122 pk Highline in gebruik genomen.
In dit eerste bericht een paar zaken belichten mbt het gebruik, verbruik en kleine uitgevoerde aanpassingen.
Waar ik tijdens het wachten op de auto al aan dacht heb ik afgelopen vrijdag laten uitvoeren: Conti's eraf, Michelins erop: een nog stillere auto is het gevolg!
Nog een kleine geluidstip: de balletjes van de hoedenplank: als ik tok-tok willen horen koop ik wel kippen.... De touwtjes vervangen door ronde, zwarte elastiek en deze op maat gemaakt en (keurig door een collega) voorzien van lusjes (met krimpkous) en een rubbertje aan de onderkant (ook met krimpkous). Resultaat: een volledig stille hoedenplank.
Over het verbruik: dit is zuiniger dan mijn boordcomputer aangeeft. Op langere afstand bij de eerste tank 1 op 14,7 en klein 1 op 12,3. Veelal rijd ik nu met cruise control. Ik houd het verbruik bij en zal hier nog op terug komen.
Verder weinig op of aan te merken op dit moment. Blij met Licht & Zicht, alleen jammer dat je bij Coming Home eerst nog de lichthendel moet bedienen. Zou fijner zijn als het werkte als de sleutel van contact gaat.
Ten opzichte van de Golf 5 is de 6 er ECHT op vooruit gegaan. Het is voor mijn gevoel dus geen '5,5'... Vooral het rij- en geluidscomfort zijn super!
Vragen/opmerkingen? Let them hear!!
Groet,
Havana
PS: foto's volgen!!
Toevoeging...
- 800 km
Kleine toevoeging:
Als je een Highline bestelt doe er dan een Licht & Zicht pakket bij... Dimmende binnenspiegel en regensensor zijn toch wel erg prettig....
In onze Golf zit een RCD510 en hierop heb ik een Kufatec BT laten monteren. Voordeel is dat je deze kan bedienen via het touchscreen, niet via multistuur. Vond dit de mooiste oplossing ipv een (zeker goede) Parrot, maar ik wilde zo min mogelijk extra schermpjes op het dashboard.
Voor bevestiging van de TomTom heb ik van een Brodit een klemmetje besteld voor 25 euro en deze zet ik in het middelste luchtrooster als ik de TT gebruik. Dus geen geplak op of geboor in het dashboard. Fijne oplossing...
Voor degenen die zich afvragen: waarom geen RNS510? Heel simpel: ik vind de prijs te hoog voor wat hij te bieden heeft, dan is er voor minder heel wat meer te koop (Kenwood of JVC bijvoorbeeld...).
1 minpuntje, maar da's eigen schuld: had misschien nog een zonnedak mee moeten bestellen (heb cabrio gehad, vandaar...)
Groetjes,
Havana
Nog steeds alles ok...!
- 5.000 km
Na 5.000 km nog steeds geen klachten over de auto.
Verbruik ligt rond de 1 op 13,5. De rammels zijn verholpen door wat buigwerk bij de gordelhouder.
Ik betrap me er wel soms op dat ik het volume hoger zet via het stuurwiel en denk dat ik dan de cruise control bedien, met andere woorden: zou erg handig zijn als het kon...
Verder overweeg ik om de RCD510 te vervangen voor een RNS310, wie weet...
Over 2 weken op vakantie, ong. 3.000 km rijden. Bevindingen volgen uiteraard na afloop!
Vakantie...
- 14.000 km
Met de auto naar Bella Italia gereden via Zwitserland en dat ging prima!
Daags ervoor nog even de achterruiten laten blinderen en in Italië bleek dit wel te helpen qua warmte in de auto na enige tijd in de zon te hebben gestaan, MET afgedekte voorruit...
Wat me na 300 km opviel waren de stoelen... Perfecte zit (en met mijn versleten wervel kom ik daar snel achter!) en dat bleef zo de hele rit...
Verbruik over 2.500 km was 1 op 14,5 en dat stelde me zeer tevreden!
Op de terugweg ('s nachts) met de radio uitgeschakeld gereden met een snelheid van ong. 130 km/h, in Duitsland wat harder waar mogelijk ivm wegwerkzaamheden, en de auto is zeer stil. Windgeruis is minimaal en ook uit het motorruim komt er weinig geluid binnen.
Over 3 weken komen de Conti winterbanden eronder en mag wat mij betreft de sneeuw ons land aandoen, maar als 'ie wegblijft zal ik er ook niet om rouwen!
Mis ik nog iets? Ja.... cruise control op het stuur, zoals reeds vermeld!
Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
- 850 km
Op 7 januari de nieuwe Golf Highline in ontvangst genomen. Nummer 1 kon tegen een erg gunstige vergoeding van eigenaar wisselen en nu staat er een andere kleur (Deepblack ipv Silverleaf) op de oprit met een aantal extra's tov de 'oude'.
Ik zeg het nog een keer, ik blijf cruise control OP het stuur missen... :-)
Verder is de auto nu nog voorzien van LM-velgen met winterbanden, dus hoe de auto met sportonderstel EN 17" aanvoelt moet ik jullie nog schuldig blijven.
De RNS310 voldoet uitstekend, alsook de Media aansluiting voor I-Pod in de miidenarmsteun en bediening via stuur of touchscreen.
Naar mijn gevoel is de motor in deze Golf iets 'mooier' en beter op het gas dan de vorige, maar dat kan inbeelding zijn...
Het verbruik is gelijk aan de vorige, goed dus. Ongeveer 1 op 13 (met winterbanden).
Premium telefoon werkt prima. Geluid is perfect. Toch zou VW er goed aan doen als deze ook te bedienen was via het touchscreen van de RNS310 en niet alleen bij de 510. Maybe ooit nog een update?
Verder geen opmerkingen...
Gewoon rijden.....
- 3.650 km
De auto staat op 3.650 km en is nu voorzien van de 17" Porto velgen.
Stuurt prima en de Conti's vallen me niet tegen na al die jaren Michelin...
Op het 4 GB SD-kaartje staat nu navigatie EN muziek en die 2 werken prima samen. Nu alleen kijken of ik het kan kopieeren naar een 8 GB kaart... (wordt de navigatie code meegekopieerd??) Of het kan laat ik zsm weten.
Verder geen opmerkingen...
Op naar nummer 3??
- 9.850 km
De teller gaat richting de 10.000 km en nog steeds probleemloos rijden.
Misschien gaat deze Golf wel vervangen worden door een 1.2 TSI DSG in januari maar ook een Yeti 1.4 TSI lonkt sinds enige tijd. Vind het een leuk model en met wat toeters en bellen kosten ze bijna evenveel...
De Golf doet gewoon wat 'ie moet doen en doet dat goed. Het verbruik blijft 1 op 13...
Weinig te melden dus! Geen nieuws is goed nieuws!
Stationwagon....
- 13.750 km
Was de 3e Golf inmiddels besteld, nu via dezelfde dealer omgeschakeld ivm gezinsuitbreiding!
Bewust de keuze gemaakt voor een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI DSG Business Elegance (dit wil ik ook allemaal op de achterklep hebben staan! haha).
Prijsverschil met een vergelijkbare Golf is € 3.500,- en daar kun je heel wat luiers voor kopen en je koopt voor 90% een VW. Daarbij ook een iets grotere kofferruimte en in mijn ogen gewoon mooier om te zien dan een Golf Variant. Of geeft iemand mij ongelijk...??
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI BlueMotion Navi, Leer/Alc, CC, PDC, Multimedia, PDC, LM, z.g.a.n. APK – Inruil Mogelijk –
- 2012
- 194.111 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline / Navi / PDC / Park Assist / Stoelverwarming
- 2009
- 197.200 km

Volkswagen Golf 1.4 Trendline / Clima / 5 Deurs / LMV / Cruisecontrol
- 2011
- 115.436 km