Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 128.023 km |
VW Golf 1.4 TSI 122PK DSG Highline 5deurs
- 2.800 km
Sinds augustus 2009 de gelukkige berijder van een Volkswagen Golf 1.4 TSI(122PK)DSG 5 deurs in de kleur Silverleaf (soort grijs). De keuze voor de Golf is bepaald door de DSG en de 20% bijtelling. Deze voorwaarden beperken de keuze nogal. Op het uiterlijk heb ik de Golf niet gekozen, ik vind het geen spannend ontwerp, al zou de houdbaarheid ervan zo maar heel lang kunnen zijn.
Heb een Fiat Bravo, Toyota Avensis of een Lancia Delta overwogen. Of geen 20% bijtelling en of geen fatsoenlijke automaat.
De eerste paar duizend kilometers zitten erop. Een rit naar Oost-Duitsland zorgde voor de eerste 1600 kilometers. Ding rijdt superrelaxed, stil (op het bandenlawaai na, 17 inch Porto velgen)Dsg schakelt ietwat traag, auto is zuinig afgesteld, maar schakelt snel terug als je het gaspedaal indrukt. Afwerking interieur is formidabel, mooie stoelen met Alcantara beige bekleding, mooie meters die duidelijk afleesbaar zijn. Airco is goed instelbaar en maakt weinig lawaai.In een Golf hoef je niet op ontdekkingsreis naar alle knopjes en meters. Alles zit op de juiste plek, op het contactslot na, moeilijk te bereiken en gevaarlijk dicht bij je knie. Veel auto's laten zien dat dat op een betere plek kan voorzien van start/stop knop. Bij de eerstvolgende facelift wellicht.
Op de Autobahn loopt de Golf gemakkelijk richting de 190 km/h. Verbruik ligt na 2800 km op 1 op 15,8. De remmen zijn werkelijk geweldig, wat een kracht! Auto stuurt lekker, de navigatie RNS 310 werkt naar behoren, afgezien van het feit dat niet alle Ipods verbinding kunnen leggen met het systeem.
Wat een beetje tegenvalt is dat ik sinds 1 week een rammel/kraak in het dasboard ervaar op klinkerwegen. In het verdere zo rustige interieur valt dat extra op. Ook een losliggend schroefje in de linkerkoplamp is iets wat opvalt. Ook is de lak op een van dorpels niet strak gespoten. Zal deze zaken binnenkort aan de dealer voorleggen.
Verslag 6200 km.
Na ruim 4000 km onstond er bij sommige koude starts een enorm kabaal. Het geluid van een een ketting die achter de auto aansleept. Op naar de garage. Diagnose: distributieketting is de oorzaak van het lawaai. Auto blijft nog 3 werkdagen in de garage om dit euvel te verhelpen, monteur meldt mij dat de motor eruit moet om de ketting weer op zijn plek te krijgen.Daarnaast wordt de touch adapter voor de telefoon opnieuw gereset. Inmiddels doet het ding het meer niet dan wel. Tevens is geprobeerd de kraak uit het dashboard te halen. Tevergeefs, kraak is weer terug. Ik weet nu waar die kraak vandaan komt, nl. van de koker waar de snelheidsmeter inhuist.
Kortom ik had de duitse gründlichkeit hoger aangeslagen.
Verder rijdt de auto prima, vind de dsg-bak wat traag op gang komen, je moet metname bij koude motor echt het gaspedaal indrukken om de gang er in te krijgen, of het gaspedaal voelt gewoon zwaar aan. Stoelen zitten goed, goede zijdelingse steun, lengte zitting in orde, de hoge opstaande rand aan zijde van de zitting bemoeilijkt het in en uitstappen. Maar ja je zit wel geweldig. Rijden in de Golf is zeer ontspannen en de auto zet je v.w.b. het rijden nooit voor verrassingen.
Verbruik is prima, gemiddeld 1 op 15,2. Normale rijstijl en ik rij praktisch nooit boven de 120 op de snelweg. Kan wellicht beter, want ik kon in het instructieboekje (heel dik), maar niet vinden wat de gewenste bandenspanning is voor de Golf. Uiteindelijk gevonden, (binnenzijde benzineklepje) en zal de banden snel op spanning brengen.
update
- 10.900 km
Verslag 10.900 km.
Na de nodige aanvangsproblemen functioneert de Golf 6 prima. De techniek houdt zich, na de problemen met de distibutie, prima. Opvallend is wel dat ik al twee keer de koelvloeistof heb moeten bijvullen. De inhoud van het expansievat bevond zich 2 maal onder het minteken. De laatste 2000 km is het niveau constant.
De problemen met de telefoon adapter zijn eindelijk opgelost en het geheel functioneert nu naar behoren.
De Alcantara beige bekleding is gevoelig voor vuil, maar de lichte kleurstelling geeft wel extra cachet aan het interieur. Nadeel er zal na verloop van tijd een professionele reiniger aan te pas moeten komen om de vlekken(kleding die na en lange rit toch iets van kleur achter laat op de bekleding) te verwijderen.
Wel is de kraak in het dashboard terug, de chromenring van de koker van de snelheidsmeter resoneert op klinkerwegen. Bij gelegenheid de dealer dit laten verhelpen.
Wat tegenvalt is dat de Golf voor een moderne auto zo weinig bruikbare opbergvakken heeft. De portiervakken zijn klein en smal en bij de achterbank kan alleen de rugleuning (wel in 2 ongelijke delen) omgeklapt worden. De zitting is gefixeerd. Een mooie vlakke achterbak is hierdoor helaas niet mogelijk. Een omklapbare rechtervoorstoel zou eigenlijk ook niet mogen ontbreken. Je mist het niet totdat je bij de bouwmarkt staat. Verder niets dan lof voor het overzichtelijk interieur en het premiumgevoel dat dat opwekt, ondanks het kraakje..
Volgens de boordcomputer moet ik over 4000 km mij melden bij de garage voor een onderhoudsbeurt. Lijkt mij nogal snel, als ik lees dat sommige auto´s pas na 20 of 30.000 km toe zijn aan een beurt.
Het gemiddelde verbruik is gestegen, nu doe ik met 1 liter benzine ongeveer 13,5 kilometer. Mijn rijstijl is ongewijzigd, maar wellicht gooit het winterse weer van de laatste tijd roet in het eten.
de dealer
- 23.100 km
23100 km
Inmiddels ruim 23000 km verder. Golf heeft eerste beurt gehad bij A Point Amsterdam. Ik had 1 klacht nl. een trilling in het dashboard veroorzaakt door de chromen ring van de snelheidsmeter. Na het ophalen was er niets aan gedaan, behalve dat ze een vraagteken op de bon hadden gezet. Als je de klant niet belt of een stukje rijdt met de auto kom je er niet achter en zet je een vraagteken achter de opdracht blijkbaar in de hoop dat het opgelost is. Deze VW dealer is een groot autobedrijf dat totaal geen persoonlijke aandacht geeft. Wel heel hip mij een email sturen dat ik volgende week de onderhoudsbeurt niet moet vergeten, maar ter plekke weten ze niet wie je bent en voeren ze de opdrachten matig uit. Bij het ophalen zie men doodleuk dat de auto geen beurt had gehad, maar alleen een computer update. Achteraf bleek dat niet te kloppen en was er wel een kleine beurt uitgevoerd, tot dat ik de kopie van de rekening ontving waar geen sprake was van een beurt. Ik verlang terug naar de kleinschalige dealer.
Na 1 jaar rijden is zowel exterieur als interieur als nieuw. Nauwelijks gebruikssporen (alleen binnenzijde achterklep, omdat ze daar op de materialen hebben bezuinigd) alles zit degelijk in elkaar en ademt klasse uit. Mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 14,5 bij een rustige rijstijl.
Sinds 2 weken een nu nog klein probleem: na het uitzetten van de motor en de dsg in de P-stand gaat de sleutel soms niet uit het contactslot. Opnieuw starten, van P naar D-stand en weer terug en in 9 van de 10 keer kan ik de sleutel uit het contact nemen. Gezien het feit dat een bezoek aan A-point niet tot mijn favoriete bezigheden behoort hoop ik dat het probleem zich zelf oplost.
na 64000 km
- 64.500 km
Inmiddels ruim 64.000 km ver met de Golf. Ofschoon de auto mij nog nooit heeft laten staan zijn er altijd wel een paar punten die minder goed bevallen.
Maar eerst de pluspunten: uitmuntende stoelen, prima zijdelingse steun en nauwelijks gebruikssporen zichtbaar. De TSI (122pk) motor voldoet ruimschoots, voldoende trekkracht, heel stil en icm de DSG automaat geeft de Golf je het gevoel een klasse hoger te rijden.
De minpunten: rammel van de chromenring (snelheidsmeter) rammelt, ondanks dat er een nieuw paneel ingezet is. Niet de chromenring vervangen, dat kan niet, wel de hele klokkenwinkel vervangen. Helaas ook de nieuwe klokkenwinkel rammelt op slechte wegen. Belangrijkste kritiekpunt zijn de trillingen in de DSG bak bij vanuit stilstand optrekken. De diagnose luidt: 1 koppeling vervangen.
3e minpunt: door de relatief kleine 1.4 tsi motor duurt het lang om het interieur op temperatuur te krijgen. Ten slotte, zoals vele andere auto's is er een lichte kraak te horen vanuit de vooras bij rijden over verkeersdrempels.
Bij de 64.000 km beurt zijn olie, bougies, filters vervangen. Remmen gereinigd en remvloeisto vervangen. De koppeling wordt later dit jaar vervangen.
Al met al ben ik tervreden over de Golf. Geen spannende auto, maar een no nonsens auto waarin iedereen zo wegrijdt en er nooit iemand uit je omgeving ook maar iets over je auto vraagt. Het is simpelweg een Golf en daarover is alles wel gezegd.
met pech gestrand
- 80.200 km
Nadat een half jaar terug de koppeling van de dsg is vervangen ivm hevige trillingen wanneer er vanuit stilstand werd weggereden, dacht ik verlost te zijn van de dsg problemen.
Helaas niets is minder waar:Afgelopen week hield de Golf er ineens mee op, de dsg bak zat vast, wagen aan de kant gezet, hulp ingeroepen, diagnose: de multitronic van de dsg kapot (display zei: ESP Fehler). Mijn bewuste keuze voor een kwaliteitsmerk, na jaren Fiat te hebben gereden, trek ik nu in twijfel. Een drie jaar oude Golf en dan zo'n pechgeval.
Daarnaast is de rammel in het dashboard ook weer terug (hele klokkenwinkel is eenmaal vervangen) ik heb mij erbij neergelegd.
Kijk de Golf blinkt uit in kwaliteitsbeleving door een perfect interieur, mooie materialen, maar de betrouwbaarheid laat nu echt te wensen over.
Volgende week krijg ik de Golf weer retour en dan hopen we er het beste van. Dat is voor een leaserijder als ik makkelijker gezegd dan wanneer je dergelijke pech hebt met een jonge auto van het A-merk VW als particulier bestuurder.
Probleemloos
- 127.120 km
Na de problemen met de DSG heb ik vanaf 80K geen problemen meer gehad. Ruim 40K zonder gedoe, eindelijk maakt VW haar reputatie waar. De laatste onderhoudsbeurt bracht niets bijzonders aan het licht. Grote beurt: olie, filters etc, maar zelfs de originele remblokken en schijven voor en achter kunnen nog zeker 20K mee. De garagehouder noemde mij een 'voorzichtige rijder'.
Vanaf begin dit jaar is de Golf in onderhoud bij de plaatselijke VW specialist, een stuk aangenamer dan de onpersoonlijke en slordige manier van werken bij A-Point Amsterdam. Voor het einde van het jaar ruil ik de VW in, omdat ik iets anders wil, maar tot die tijd en afgaande op de laatste 40K, heb ik alle vertrouwen in een goede afloop.
VERKOCHT
- 128.023 km
Eerder dan verwacht heb ik de Golf ingeruild voor een youngtimer. Zoals ik al eerder schreef, de Golf heeft de laatste kilometers probleemloos afgelegd conform de reputatie van VW. Gezien mijn eerdere ervaringen begon ik hieraan te twijfelen, maar de balans opmakend is 5 jaar Golf een positieve ervaring gebleken.
De pro en contra's:
Pro: rijeigenschappen, stilte in het interieur, zuinige motor, doeltreffend interieur, premium gevoel, goede stoelen en een tijdloos model.
Contra: zwakke dsg, kettingprobleem bij de TSI motor, tijdloos model.
Vanaf nu rijd ik prive in een BMW 530I uit 2002 met 130K op de teller. Zakelijk rijden lijkt heel wat, maar voor een autoliefhebber zorgt de bijtellingspolitiek voor een beperkte keuze en een Outlander is echt geen optie en een Tesla iets te duur. Binnenkort mijn eerste ervaring met de Beamer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.