Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 48.400 km |
Een Golf?
- 2.600 km
Wat betekent het om een nieuwe werkgever te hebben? Een nieuwe auto uitzoeken natuurlijk! Als autoliefhebber staat je dan een zware taak te wachten. Uit de honderden modellen moet je de beste auto kiezen.
Ik heb allerlei auto's overwogen. Van een Fiat 500 1.2 Dualogic Start&Stop tot een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI....
De vraag die veel mensen mij de laatste weken hebben gesteld is: Waarom dan een doodgewone Golf?
Eigenlijk is het heel simpel. Het is een fantastische auto!
Ik heb eind april deze Golf besteld. En op 3 juli kon ik hem op komen halen bij de dealer. Een bijzonder korte levertijd, aangezien de dealer een schatting had gedaan van ongeveer 6 maanden wachttijd.
Mijn Golf is een 1.4 TSI met 122 pk en een 7 traps DSG versnellingsbak. Ik heb voor de Highline uitvoering gekozen met als extra's een set 17" lichtmetalen Porto velgen en metaallak (Shark Blue).
Voor de "aanschaf" (het is een lease-auto) van mijn Golf heb ik geen proefrit gemaakt. De cijfers zeiden genoeg. Een aanschafprijs van EUR. 29.300,00, 20% fiscale bijtelling, 200 Nm.... De keuze was snel gemaakt.
Na twee weken rijden en 2.600 kilometers asfalt te hebben verslonden kan ik niet anders zeggen dan: wat een goede auto!
Hij is uitzonderlijk stil, snel genoeg (zeker voor 122 pk) en redelijk zuinig (rond de 7,0 liter per 100 kilometer).
Tot nu toe eigenlijk geen klachten over het rijden. Ik maak me wel zorgen om de versnellingsbak. Er zit een piepje rond 100 kilometer/uur in de zevende versnelling. Volgende week maar even naar de garage, voordat de vakantiekilometers er op gaan.
Wordt vervolgd......
Het gevoel van een testrijder!
- 14.650 km
Ik heb mijn golf nu zo'n twee en een halve maand en ik moet zeggen dat hij zich goed houdt. Afgelopen twee weken ben ik met de auto naar Spanje op vakantie geweest (vandaar de hoge kilometerstand). Eenmaal in Spanje aangekomen begrijp ik waarom dit het paradijs voor fabrikanten is om hun nieuwe modellen eens goed aan de tand te voelen. In de Sierra Nevada reed niet alleen deze mooie blauwe Golf, maar ik ben ook diverse gecamoufleerde auto's tegen gekomen (waaronder de nieuwe grote Bentley).
Mijn Golf heeft aardig af moeten zien op de bochtige Spaanse wegen en dat is helaas te merken. Er zitten twee rammels in de auto (een in het portier en een in het dashboard) en het gepiep van de versnellingsbak is nu over een breder snelheidsbereik te horen. Eerst was dit alleen merkbaar bij 100 km/h op de teller en nu vanaf 92 km/h tot ongeveer 104 km/h. Aankomende week ga ik eindelijk naar de garage voor de versnellingsbak (eerder konden ze geen tijd vrij maken).
De Golf bevalt verder prima. Hij is erg stil op de snelweg, wat erg prettig is op lange afstanden. Helaas hoor je de gemonteerde Continental banden wel erg goed. Hier zou wel een zachtere band onder mogen. Dit gaan we bij de eerste wissel regelen.
De stoelen zitten goed, zelfs na een uur of tien sturen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Golf flink heb laten afzien van de vakantie. Ik heb ongeveer 40 keer op een onverharde weg van een kilometer moeten rijden (dan merk je dat de bodemplaat erg laag hangt). In de bergen heb ik op de cruise control (120 km/h) gereden en de auto gaf geen krimp (behalve het terugschakelen).
Ik ben nog steeds erg tevreden en ga voor nog veel fijne kilometers.
Een nieuwe bak!
- 19.200 km
Mijn golf is de afgelopen week 4 dagen uit logeren geweest. Bij PON wel te verstaan (de importeur van Volkswagen). Bij de dealer konden ze de piep uit de versnellingsbak niet verklaren.
Nu eindelijk na dik 19.000 kilometer piepen is het hoge woord er uit. Er wordt een nieuwe DSG versnellingsbak in Duitsland besteld. Dat moet de piep op gaan lossen.
Natuurlijk duurt het even voordat de nieuwe bak er is. Nu maar hopen dat ik straks pieploos de rest van het leasecontract uit kan rijden....
Een nog fijnere auto
- 25.340 km
De nieuwe versnellingsbak is 2.500 kilometer geleden gemonteerd en wat een verschil! De Golf schakelt veel rustiger in de eerste drie versnellingen, de piep is verdwenen en .... de auto is zuiniger geworden. Ik rij heb tot nu toe ongeveer 7,2 liter per 100 kilometer gereden, maar sinds de nieuwe versnellingsbak komt ik op ongeveer 6,8 liter per 100 kilometer uit. Dat scheelt toch al snel 240 liter op jaarbasis (best de moeite waard).
Verder heel tevreden. Op naar de eerste beurt!
De achtervolgende helikopter en winter
- 33.600 km
De Golf heeft zijn eerste beurt (30.000 kilometer) er op zitten. Helaas is er inmiddels wel een groot minpunt opgekomen. Zowel de voorbanden als de achterbanden zijn gecupt (verkeerd afgesleten door een foute uitlijning). De garage kan er niets meer aan doen als het eenmaal optreedt....
De banden maken op dit moment het geluid van een kleine helikopter, maar het zal steeds erger worden. Aangezien de voorbanden nog 4,5 millimeter profiel hebben en de achterbanden nog 6 millimeter, gaat de leasemaatschappij nog niet tot vervanging over.
Ik ben alleen wel bang dat ik over 3 maanden het kleine helikoptertje veranderd is in het geluid van een ratelend machinegeweer. Ik kijk nu al uit naar de bandenwissel, tijd voor Michelins in plaats van Continentals.
Ik ben er ook achter gekomen dat de Golf niet gemaakt is voor landen waar het kan sneeuwen. De DSG versnellingsbak heeft geen winterstand en stilstaand kan je ook niet naar de tweede versnelling schakelen. Wanneer je niet subtiel genoeg gas geeft in gladde omstandigheden, haalt de tractie-controle al het vermogen van de voorwielen. Dat betekent bij veel stoplichten dat je nog een ronde op je beurt moet wachten. Dan voel je je toch redelijk opgelaten als er een hele rij auto's achter je staat.
Naast deze twee punten heb ik alleen maar positieve ervaringen opgedaan in de afgelopen kilometers. Het verbruik is wel wat omhoog gegaan (waarschijnlijk door de kou) en komt nu gemiddeld op 7,1 liter per 100 kilometer.
Elk nadeel heeft zijn voordeel....
- 36.100 km
Dit zal velen bekend in de oren klinken. Je parkeert je auto (schadevrij) op een openbare parkeerplaats. Je komt na een paar uur terug en blijkt een deuk te hebben. Natuurlijk zit er geen briefje onder de ruit, dus het wordt weer een eigen risico aftikken.
Dit gebeurde mij eind december. En nu staat de Golf bij het herstelbedrijf om 'm weer terug in vorm te krijgen.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Bij het schadebedrijf stond een fonkelnieuwe huurauto op mij te wachten. En welke is het geworden? De nieuwe Opel Astra.
Nu moet ik ten eerste bekennen.... ik ben helemaal geen Opel-fan (en dat is erg zacht uitgedrukt). Maar je moet er toch het beste van maken, dus dacht ik; eigenlijk is dit de meest uitgebreide manier om de Golf met zijn aartsrivaal te vergelijken.
Na de eerste honderd kilometer moet ik eerlijk zeggen dat de Astra geen verkeerde auto is. Ik heb wel de verkeerde combinatie meegekregen, namelijk een 1.6 (115 pk) met een handgeschakelde vijfbak. De 1.4 turbo rijdt waarschijnlijk een stuk beter, dus de aandrijflijn laat ik even buiten beschouwing.
Na deze honderd kilometer kan ik ook gelijk de conclusie trekken dat de Golf een aantal hele grote pluspunten heeft ten opzichte van de Astra.
1) Het dashboard van de Astra doet vermoeden dat Opel nog een heleboel knopjes had liggen. Werkelijk overal over het dashboard verspreid zitten knopjes voor het één of het ander. En meer knoppen maakt het zeker niet makkelijker te vinden. Daarnaast is de grote knop van het audio/navigatie-systeem het meest achterlijke wat ik ooit heb gezien. De rand van de knop moet je indrukken om een selectie te maken. Het midden van de knop (jaja) heeft weer een andere functie.
2) De besturing is ontzettend licht. Je voelt niet duidelijk wat de wielen doen in bochten. Een groot verschil met de stevige stuurbekrachtiging in de Golf.
Ik moet zeggen dat over de rest van de linie de Opel niet onderdoet voor mijn Volkswagen. Maar na deze uitgebreide proefrit, weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt.
De Golf is net even wat beter!
Eindelijk de helikopter kwijt
- 40.100 km
Na 40.000 kilometers ben ik nog steeds erg tevreden over de Golf. Afgelopen week is mijn rijgenot weer terug gekeerd op het niveau van de start van de carrière van de auto. Na ruim 10.000 kilometer met het geluid van een helikopter te hebben gereden is het eindelijk tijd voor de bandenwissel. De voorbanden hadden minder dan twee millimeter profiel en na overleg met de leasemaatschappij mochten de achterbanden ook vervangen worden in verband met de geluidsoverlast.
Helaas mochten er geen Michelin banden gemonteerd worden, omdat het prijsverschil met de standaard Continental banden te groot zou zijn. Dus nu zitten er vier nieuwe Continental banden op en de Golf is weer muisstil!
Na deze bandenwissel is de kogel door de kerk. Ik ga veranderen van dealer. Mijn huidige dealer, Sanato Nieuwegein, heeft al een aantal kansen gehad, maar kan het woord "service" niet waarmaken. Ten eerste het versnellingsbak-incident en nu was het wederom raak met de banden. Het opmeten van de banden duurde in totaal 45 minuten! Ik heb zelf "vroeger" bij een dealer gewerkt en daar waren klanten na maximaal 10 minuten weer op pad.
Vervolgens had dealer slechts twee banden aangevraagd in plaats van vier. Na een belletje (door mij) met de leasemaatschappij was het weer opgelost, maar niet dankzij de dealer.
Het wordt dus hoog tijd om een nieuwe goede dealer te zoeken in de buurt van Vianen of zuidelijker. Suggesties zijn natuurlijk welkom!
Het afscheid
- 48.400 km
Helaas moet ik na 10 maanden sturen afscheid nemen van de Golf. Een nieuwe baan, dus een andere auto.
Al met al is de Golf een hele goede auto gebleken in bijna 50.000 kilometers. Ik begrijp waarom de Golf als maatstaf in zijn klasse geldt. De problemen met de versnellingsbak hebben wel wat afgedaan aan de hele Volkswagen ervaring, maar over de afgelopen kilometers niets dan lof.
Voor nu; auf wiedersehen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.