Volkswagen Golf 1.4 16V Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 16V Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na vele bezoekjes op Marktplaats kwam ik bij de VW dealer eindelijk een Golf IV tegen passend in mijn budget. Het ging om een donkerblauwe 1.4 16v comfortline met 139000 km ervaring. Na een proefrit was het mij duidelijk: dit moest hem worden. De auto had veel leuke opties als een elektrich schuif-kanteldak, elektrische ramen, electrische spiegels, centrale vergrendeling met afstand bed, 6 airbags enz. Tel hierbij een volledig afgestempeld onderhoudsboekje en 6 maanden volledige garantie bij op en mijn keuze zal je waarschijnlijk niet verbazen (het is toch een prettig idee dat je ervan verzekerd bent het eerste half jaar niet voor noemenswaardige kosten komt te staan).
De garantie loopt bijna af, en ik mag blij zijn dat deze erbij werd geleverd. Inmiddels zijn vervangen:
-Remschijven en blokken (voor)
-Remleiding en blokken (achter)
-Knipperlichschakelaar
-Radiateur
-Startmotor
Al met al geen kattepis en ik hoop dan ook dat het nu een keertje stopt. Aan de andere kant is het wel fijn te weten dat deze, toch niet onbelangrijke en over het algemeen kostbare onderdelen, zijn vervangen en ik hier de komende tijd geen zorgen meer over hoef te hebben.
Tot zover de wat minder leuke ervaringen.
De 1400 motor is een fantastich machientje. Uit de praktijk gebleken op de sprint van 0 naar 100 praktisch even snel als een 110 pk TDI. Motor is altijd goed bij de les en heeft ook onderin opvallend veel souplesse. Wegrijden met 50 km p/u in z’n 5 is geen enkel probleem!
Ook het verbruik is (afhankelijk van je rijstijl) keurig te noemen. 1 op 14 is zonder meer haalbaar. Alleen op de snelweg kom je eigenlijk een 6e verzet tekort. Bij een 120 km p/u staat de naald van de toerenteller op 4000.
Onder mijn auto zitten inmiddels 16’ RS6 velgen. Hiermee wordt het echt een plaatje!
Zeker als de auto ook nog eens gepoetst is, is het een nekkendraaier eerste klas. De velgen hebben een nadeel. De brede banden die er om zitten zijn knoeterhard. Iedere oneffenheid in de weg voel je tot op je botten. Daar staat tegen over dat de banden altijd grip hebben en je er ongekend hard mee eem bocht in kunt duiken.
PROBLEMEN
-Schijven krom (remblokken en schijven voor vervangen)
-Knipperlicht naar links doet het niet (knipperlichtschakelaar vervangen)
-Radiateur lekt (radiateur vervangen)
-Lekke remleiding rechts achter (remleiding + blokken vervangen)
-Direct na het aanslaan van de motor produceerd de startmotor een vreemd geluid (startmotor vervangen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.