Volkswagen Golf 1.3 CL (1991)

autoreview

Volkswagen Golf 1.3 CL (1991)

Signalement

UitvoeringGolf 1.3 CL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Uitstekende, meer dan betrouwbare auto. Kwalitatief de beste golf van VW, maar veiligheidshalve niet meer van deze tijd.

Ik heb de auto een half jaar geleden verkocht, maar wil voor degenen die nog zoekende zijn graag m’n commentaar kwijt.

Ik rij particulier ca. 20.000km per jaar. Voor mij moet een auto vooral betrouwbaar zijn,
weinig kosten in onderhoud, enigszins comfortabel zijn, en er ook nog wel een beetje uitzien.

Mijn vorige 3-deurs Golf deed het nog prima, maar was op gegeven moment 16 jaar oud en ik wilde de grote kostenposten voor zijn. Bovendien was deze niet echt zuinig (1:10-1:12) en wilde ik graag het gemak van een 5 deurs. Dus toen ik een 5 jaar jonger exemplaar kon kopen met slechts 80.000 km op de teller heb ik na een korte proefrit meteen de knoop doorgehakt. De auto was toen dus 11 jaar oud, volgens de NAP was er de eerste 7 jaar slechts 20.000km mee gereden. De vier jaar erna werd er nog eens 60.000km bij gezet. Over de onderhoudshistorie was niets bekend. Dus een
beurtje en... rijden maar.

De motor bleek een 1.3 injectie te zijn. Niet zo krachtig als de 1.6 ervoor, maar pittig genoeg voor dagelijks gebruik en zuiniger (1:12 stadverkeer, 1:14 lange afstand). Helaas nog wel een 4(!) versnellingsbak. Op zich prima te doen, maar je mist toch iets.
Ook wat geluid betreft niet echt een stille auto. Zowel motor als buitengeluiden zijn goed hoorbaar.
Top ligt bij 140-145, maar dat is niet echt relaxt rijden. De auto wordt dan erg onrustig en een normaal gesprek is niet meer te voeren. Voor je gevoel ga je wel enorm snel...
Schakelen gaat niet supersoepel, maar wel duidelijk. Koppeling pakt pas laat op, maakt filerijden makkelijker. Remmen werken prima, maar je moet het wel allemaal zelf doen. Alle knoppen zitten waar je ze nodig hebt. Handelbaarheid is prima, iedereen kan ermee overweg en je kan prima met het verkeer meekomen.

Voordelen:
Betrouwbaarheid. Is nooit stil blijven staan. Verder lage kosten, want de auto vraagt weinig onderhoud door de eenvoudige techniek. Onderdelen zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
Bij eventuele pech in het buitenland kun je bij iedere garage terecht want er zit niets ingewikkeld aan. Veel dingen zijn ook makkelijk zelf te doen. Afschrijving is helemaal pret; in mijn geval 500 euro in 3.5 jaar tijd. Zo is autorijden nog leuk.

Zuinig dus, ook in wegenbelasting (830kg) en verzekering. Roest is bij dit model echt een
uitzondering, en dat kan je van de opvolgende generatie Golf niet zeggen, die zijn wat plaatwerk betreft een stuk slechter. Er zit ook nauwelijks electronica op dus kan er ook niets stuk. Ruimte. Er gaat echt veel in. Achterbank naar beneden klappen en inladen maar.

Verder vind ik het ondertussen wel een een klassiek smoeltje worden. Echte, rechte lijnen en een no-nonsense ontwerp in plaats van al die plasticronde vormen van het decennium erna, waarbij iedere auto op elkaar ging lijken.

Nadelen:
Het grootste nadeel (en voor mij reden om na 3.5 jaar afscheid te nemen) is veiligheid. Geen airbags, geen ABS of gordelspanners. Nu zijn het allemaal hulpmiddelen want de grootste veiligheid zit altijd nog in je weggedrag. Maar als je plotseling een noodstop moet maken, en in die paar seconden toch alleen maar kan hopen dat je snel genoeg stilstaat ga je erna toch wel nadenken. Ik rij ook regelmatig in Duitsland en met een flinke hoosbui wil je ook niet sneller dan 120. Wat comfort betreft zijn vering en stoelen prima, geluid tot 130km/u is te doen. Daarna wordt het vermoeiend, ook met de radio aan.

PROBLEMEN

In de afgelopen 76.000km geen noemenswaardige problemen. Na 200km schoot de koppelingskabel los, maar toen deze eenmaal weer vastzat heeft dit nooit meer voor problemen gezorgd. Wel knarste het pedaal zo nu en dan flink, maar alles bleef heel. Distributieriem heb ik bij 100.000km vervangen.

1x per jaar een grote of kleine beurt + apk bleek voldoende.

Nieuwe remblokken, accu, banden, ruitewissers; het is allemaal regulier onderhoud en niets ongewoons. Gezien de vele kilometers een topscore.

Ook op de vele zomer en wintervakanties naar Duitsland en Italie nooit een probleem gehad.

Zoals eerder gemeld heb ik inmiddels de Golf verkocht, en ben overgestapt op Honda. Hierover binnenkort meer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.