Volkswagen Golf 1.3 CL (1991)

autoreview

Volkswagen Golf 1.3 CL (1991)

Signalement

UitvoeringGolf 1.3 CL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf197.034 km
KM-stand laatst204.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto.

  • 197.034 km

GOLF 1.3 CL

--------------------------------------------------------

De Aanschaf:

197034 km

Als autofreak wil je natuurlijk dan ook direct een auto. Voordat ik mn rijbewijs had begon ik al met zoeken naar een auto.Na lang zoeken besloot ik dat het een Peugeot 205 moest worden vanwege de lage kosten. Na enkele auto's te hebben bekeken kreeg ik echter het gevoel dat er erg veel troep te koop is op marktplaats.

Mijn manager wees erop dat haar vriend nog een oud Golfje in de schuur had staan. Omdat ik altijd wel fan ben geweest van de Golf 2 ben ik gaan kijken voor de lol. Van tevoren wist ik eigenlijk als dat het niet de auto zou worden: geen stuurbekrachtiging, zwart, verlaagd, 4 versnellingen en een hoge kilometerstand. Maar tijdens het kijken was het wel een erg leuke auto. Geen roest en grote gebreken en heel veel rekeningen bij de auto. Maar ik was om toen ik ging rijden. Ik had m'n rijbewijs nog niet en reed in een onverzekerde, geschorste auto over allemaal plattelandswegen in Luttenberg: wat een lol! De auto trekt heerlijk door, ligt als een kart op de weg en wat een ruimte! Voor 900,- de auto dezelfde avond gekocht.

Helaas moest ik eerst m'n rijbewijs nog halen en m'n examens overleven, maar een maand later ging ik hem ophalen: "M'n Golf"!

--------------------------------------------------------

Eerste Ervaringen:

197069 km

Op de vrijdagmiddag dat de laatste examens waren zat ik al weg te dromen: over een paar uur mijn eigen auto ophalen! Met m'n vader en moeder naar de oude eigenaar gereden, om vervolgens een hernieuwde kennismaking met de auto te krijgen. Ik had de auto een beetje blind gekocht, maar ik had zeker geen spijt toen ik hem weer zag staan. De terugweg naar huis was wel spannend, omdat het toch een oude auto is zonder enige luxe die een jaar heeft stilgestaan...maar alles ging goed!

--------------------------------------------------------

3 maanden later

200690 km

Algemeen: De eerste 3 maanden waren zeer leerzaam. De auto heeft mij nog niet laten staan, en doet z'n werk perfect. Na 2 maanden begon het wel te kriebelen en heb ik andere auto's bekeken, maar ik kan gewoon niet van de Golf af. Wat een plezierig autootje. Nog geen onderhoud gehad, op een oliewissel na. De auto is echt losgekomen en rijdt een stuk beter/zuiniger dan in het begin (zie verbruik). De auto gaat volgende week naar de APK, en dan zullen we het zien. Ik afgelopen maanden heb ik veel nieuwe onderdelen voor de auto gekocht: een hoednplank, wielen, knipperlichtglaasjes en veel meer. Echte kosten nog niet gehad!

Rijden: Echt comfortabel is de auto niet, mede omdat hij verlaagd is. Mij de auto is mij comfortabel genoeg. Het rijplezier wat je krijgt door het ontbreken van wollige stuurbekrachtiging en het verlaagde onderstel is echt top te noemen. Het is net een winkelkarretje. Ga je te ver, dan voel je dat al snel aan. De achterkant glijdt dan dan weg, maar het is goed te corrigeren. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, wat wil je met 55 pk...een bochteneter is het wel!

Het enige nadeel is gewoon het ontbreken van een 5e versnelling. 120 op de teller betekent 3900 toeren. Het voordeel van zo'n versnellingsbak is wel dat de auto in elke versnelling goed optrekt, ook bij lage toerentallen. Mooie beveiliging tegen jagen op de snelweg :)

APK Afkeur

  • 201.232 km

De Golf moest in November naar de APK, en voor de zekerheid bracht ik hem maar wat eerder....gelukkig. De auto werd namelijk compleet afgekeurd. Dit waren de punten voor de APK:
-voorbanden afgesleten (had ik al verwacht)
-één achterband loopt langzaam leeg
-kentekenplaatverlichting werkt niet
-remvoering achter onder de maar
-en nog tal van andere kleine dingen

Helaas waren nieuwe banden mij veels te duur (€300 voor 4!!) dus ik heb alles wat er gedaan moest worden exclusief de banden laten doen. Ook nog wat extra dingen, zoals de kleppendekselpakking, omdat deze zweette en verder een grote beurt. Kosten: €267,xx

Een week geleden winterbanden gekocht, en aankomende maandag APK poging nummer 2!

Verder ben ik nog steeds helemaal tevreden met de Golf. Hij rijdt nog steeds super, past overal tussen en brengt mij elke dag overal heen waar ik heen moet. Hij heeft mij nog nooit laten staan, alleen een keer door een lege accu (lampen aan laten staan) maar dat tek ik niet mee.

APK en Winterklaar

  • 201.610 km

Via marktplaats vier gebruikte stalen velgen met winterbanden gekocht en APK Keuring nummer twee....gehaald! Verder wat kleine roestplekjes weggewerkt en de hele bodem in de was gezet voor de winter.

Auto bevalt nog steeds super, en er is eigenlijk weinig te melden. Gisteren een Golf sloper in de buurt gevonden wat ik zodra mijn portemonnee het toe laat nog veel geld ga uitgeven!

Het enige wat ik nu heb gedaan zijn twee chromen sierstripjes voor de deurhendels aan de buitenkand. Kosten een paar euro, en met een schroevendraaier erbij zijn de oude er zo uit! Oogt al een stuk chiquer.

Ik hou jullie op de hoogte hoe de auto de winter doorkomt!

Problemen

  • 202.900 km

Voor het eerst echt problemen met de auto. Met het koude weer startte de auto erg slecht en viel hij soms uit. Er kwam zelf roet uit de uitlaat. op een gegeven moment startte de auto helemaal niet meer en is de auto naar de garage geweest. Het bleek gelukkig mee te vallen: een kapotte temperatuursensor en een koelflens. Rekening nog niet binnen, maar het zal wel meevallen.

-edit- het bleek 167,xx te kosten...viel toch een beetje tegen! arbeidsloon en koelflens waren wat meer/duurder dan verwacht

drup, drup het is winter!

  • 203.800 km

Het is winter! Het karretje houd zich taai en start altijd. Door de sneeuw rijden is prachtig zonder alle elektronische hulpjes en de winterbanden zijn perfect. Alle roestplekjes heb ik behandeld voor de winter. Het viel allemaal wel mee. 2 kleine plekjes voor de voorruit, en plekje bij het rechter achterruitje en een plekje onder de deurgreep van de bestuurdersdeur. Waarschijnlijk van een mislukte inbraakpoging in het verleden.

Verder komen er wel wat kleinere gebreken naar de boven:
-de verlichting van het quartz klokje werkt niet altijd. Klap op het dashboard en hij werkt weer. Charme
-de auto drupt zo af en toe een beetje olie, en zweet er goed op los. Harde werker! Misschien een keer een nieuwe koppakking als ik iemand kan vinden die het voor wat minder kan doen.
-de deur rammelt er vrolijk op los! Wat ducttape op het slot en hij rammelt al wat minder.
-het verbruik is wat hoger geworden. Helaas geen goede metingen kunnen doen omdat er wat benzine uit oost-duitsland in de tank zit, en ik weet niet precies hoeveel. Voor 1.41 mocht mn vader wel wat jerrycans meenemen! Ik verwacht dat het nu zo rond de 1 op 12 zit met dit winterweer en alleen korte stukjes. Ach, ik lust ook wel een borrel...
-deur aan de bijrijderskant gaat lang niet altijd makkelijk op slot. In de lente maar even een nieuwe handgreep kopen.


Dit was het alweer, tot de volgende keer!

Chris

Incontinentie en goede voornemens

  • 204.600 km

De auto had weer eens last van incontinentie. Naast de gebruikelijke duppeltjes olie lekte hij nu ook koelvloeistof! Enkeltje sloop dan maar? Nee natuurlijk niet. Slangetje inkorten en extra vastmaken en het was weer gefixt. Het olielekken ga ik nog proberen te laten stoppen door een magische "lekstopper"...ben benieuwd of het werkt!

Nu het weer lente wordt komen de goede voornemens er weer aan. De auto moet mij en wat vrienden deze zomer nog naar redelijk wat bestemmingen toebrengen dus wat extra investeren zal moeten. Gelukkig gaat het stukken beter met de financien van deze arme student dus het uiterlijk wordt ook niet vergeten! Dit is de lijst voor aankomende lente:
Uiterlijk:
-nieuwe voorspatbord (zit deuk in)
-"dikke" voorbumper zien te scoren, wordt het net een GTI! *gnif*
-nieuwe spiegel behuizing rechts (zit barst in)
-mooie wielen met zomerbanden. 15" BBS RA hebben de voorkeur
-nieuwe voorruit inbouwen: deze heeft een barst. Nieuwe (gratis)ruit heb ik al gratis kunnen ophalen.
-hulpveren achter: auto zakt een beetje door aan de achterkant.....en met 4 man en bagage op vakantie is wat meer comfort welkom! Al helemaal i.c.m. 15" wielen...
-nieuwe slotplaten om de rammelende deur de mond te snoeren
Techniek:
-Alle verdroogde slangetjes vervangen
-deurklink bijrijderskant vervangen. Gaat slecht open
-nieuwe koppakking als dat el cheapo kan (arme student he)
-5-bak! Niet dat het lukken, maar ik droom er op de snelweg wel van

Oei, ik typ dit en zie gelijk dat ik allemaal niet gaat lukken als ik niet een beetje doorspaar...


Al met al nog steeds 100x tevreden en ik stap nog steeds elke keer in met een glimlach!

Kosten

VERZEKERING:

Tsja, 18 zijn zonder rijervaring en een eigen auto op je naam is geen goede combi. Verzekert met beperkte casco voor 50,- per maand (54,xx na verhoging assurantienbelasting). Een hoop geld, maar ik weet wel zeker dat ik goed ben verzekerd.

----------------------------------------------------------

VERBRUIK:

Het gemiddelde verbruik heb ik vanaf het begin bijgehouden. In het begin verbruikte de auto wat meer, terwijl de rijstijl rustiger was. Nu de auto los rij ik wat pittiger maar is het verbruik gedaald. De ene tank rij is meer snelweg dan op de andere, dus echt een goed beeld geeft het niet. Maar over het algemeen wvalt het mij mee: 7.5 op 100 met 90/10 stad/snelweg en 7. bij 60/40 stad/snelweg. De auto is een stuk zuiniger dan verwacht! Behalve in de winter, dan gaat het al snel richting 1 op 11/12 met m'n korte stukjes…

----------------------------------------------------------

ONDERHOUD
197.100:
-Oliewissel (40,-)

201.332:
Voor de APK het volgende en een beurtje.
-4 tweedehandse winterbanden (zomerbanden onder de maat)
-kentekenplaat verlichting
-remmen vrijmaken
--kleppendekselpakking
-tal van andere kleine dingen die arbeidsintensief waren
Totaal: 267.xx en 130,- voor de winterbanden

202.900:
-temperatuurssensor en koelflens
Totaal: 167,xx

204.500:
-koelvloeistoflekkage oplossen en algemene check
Totaal: nog niet bekend, tussen de 20,- en 40,-

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOSTEN PER KILOMETER:
Over de 7500 kilometer die ik ermee heb gereden, exclusief de "add-ons". Dingen zoals de winterbanden etc kan ik nog gepast verkopen zou het moeten.
-Brandstof: 975,-
-Onderhoud: 520,-
-Verzekering: 510,- (Ja, 50,- per maand! Leuk, jong zijn..)
-Wegenbelasting: 180,-
-Afschrijving: 150,- (750,- hoop ik nog wel te beuren)

TOTAAL: 2335,- / 7500 kilometer = 0.31 Euro per gereden kilometer

Het einde of juist een nieuw begin?

  • 204.900 km

Plof..

..en dat was de koppakking. Alweer 2 maanden staat de Golf op de oprit te verpieteren. Steeds getwijfeld wat te doen. Slopen is zonde blijf ik zeggen, maar toch lijkt het de enige oplossing. Ik ben me nu aan het oriënteren om er een ander blokje erin te leggen. Dit blok oplappen is me teveel werk. Dus nu snel op zoek naar een ander blok en een persoon die hem erin kan zetten. Ik heb er zelf de tijd niet voor.

Ik verplaats me tegenwoordig in een Saab 96 (droomauto op je 19e? Het kan!). Deze auto slokt een hoop tijd en geld weg, maar gelukkig is de auto ook de hobby van m'n vader geworden. Eigenlijk wil ik de Golf voor de winter klaar hebben om de Saab weg te kunnen zetten en de Golf weer in de sneeuw te kunnen laten spelen!

Iemand die een blok heeft (1.3 nz) en deze erin wil lepelen voor een schappelijk bedrag mag zich melden!

Chris

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens