Volkswagen Golf 1.3 CL (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.3 CL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn Golf was gekocht door mijn ouders voor mijn zus. Toen ik mijn rijbewijs haalde, mocht ik erin rijden.
Wat mij meteen opviel was dat de auto (ondanks zijn leeftijd, en dus het gebrek aan technologie) toch nog redelijk fel was. In het begin was het nog wel even wennen aan het missen van de stuurbekrachtiging, maar als je eenmaal eraan gewent bent, is het weer wennen aan een auto mét. Ook heeft de auto de neiging om in de bochten te gaan hellen, wat waarschijnlijk ligt aan de ietwat slappere vering die onder de golf ligt. Maar al gauw kwam ik erachter dat als je even één versnelling terug schakelt en het gas even intrapt, dat het hellen een stuk verminderd.
Ik heb eigenlijk op standaard dingetjes als de remklauwen die een beetje vast zaten, en de uitlaat die lek was (enz.) nooit geen serieuze problemen met de golf gehad. Wel moest ik de versnellingsbak vervangen, wat mij de nodige avonduurtjes heeft gekost. Gelukkig is de auto nog zo oud dat je het zelf kan doen. Ook heb ik door mijn eigen schuld (het te laat vervangen van...) de distributieriem geknapt gehad, maar op drie verbogen kleppen na was er niks aan de hand! Op dit moment heeft de auto de neiging om stationair bijna uit te vallen. Volgens een kennis van mij die ervaring met dit soort oude autotjes heeft, ligt dat aan de toeren regelaar. Dat schijnt wel vaker voor te komen bij golfjes van deze leeftijd. Maar zelfs met deze problemen is het een auto die behoorlijk betrouwbaar en robuust is.
Wat mij aan de auto bevalt is dat hij goed comfortabel is. Het is absoluut niet de meest luxe auto, maar lange afstandsritten zijn voor zowel de auto als de bestuurder géén probleem. Ook is het een auto waar je alles zelf nog aan kunt vervangen. Onderdelen kun je gewoon van de sloop halen, en hoeven zelfs nieuw niet eens zo heel veel te kosten. Het benzine verbruik vind ik aardig meevallen, al zijn de jappers uit die tijd een stuk sneller én zuiniger. Ook van roest is op een paar kleine plekjes na geen sprake.
Update 06-11-2007: Ik heb inmiddels mijn Golf verruild voor een andere auto. Enigzins met tegenzin want het was nog een prima autootje tot op het laatste moment. Gelukkig heb ik hem kunnen inruilen zodat dit bakje een waardige volgende eigenaar zou krijgen.
PROBLEMEN
De eerste probleempjes waren standaard en dus niet noemenswaardig. Het knappen van de distributie riem was mijn eigen schuld, dus ook dat probleem noem ik hier niet.
Het eerste echte probleem was de versnellingsbak. Toen ik hem kreeg was de versnellingsbak al aan het aftakelen. Zo langzaam maar zeker ging hij steeds moeilijker in de één, en als je in de vrij stond hoorde je een ratelend geluid. Trapte je de koppeling in, dan was het geluid een beetje minder. Ongeveer een jaar nadat ik de auto kreeg, net voor de zomervakantie was de eerste versnelling niet meer gebruikbaar. Tijdens de laatste rit voor de zomervakantie kon hij niet meer in de één, na een kwartiertje niet meer in de twee, en op de terug weg was ik dus aan het knoeien met de koppeling en de derde en vierde versnelling. Gelukkig heb ik de versnellingsbak zelf kunnen vervangen.
Het tweede probleem is waarschijnlijk de toerenregelaar. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de auto onregelmatig loopt. Hij valt in iedergeval nooit uit.
Update 06-11-2007: Tot op het laatste moment geen (verdere) problemen gehad. T is en blijft een prima starters autootje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren