Volkswagen Golf 1.3 (1987)

Volkswagen Golf

UitvoeringGolf 1.3
Bouwjaar1987

Na een goed jaar met een AX gereden te hebben wilde ik een iets grotere auto. Ook zou de betrouwbaarheid beter moeten zijn dan de AX, en zo kwam ik uit bij een golf mk2. De golf mk2 heeft een erg goede reputatie, waarom weet ik niet. Zelf vond ik deze auto gewoon slecht. De motor was erg lui (er zou 54 pk in moeten ziten maar volgens mij waren er al een paar overleden). Bij de AX was ik gewend dat de motor veel toeren kon maken. Toen ik dit op een invoegstrook met de Golf probeerde vloog gelijk de overdruk slang van het carter er af, met als gevolg een grote rookpluim over de A15. Ook kon de auto enorm overhellen in de bochten, en ging in een snelle bocht al snel rechtdoor. Ook de kwaliteit van het interieur viel mij tegen. De bekleding was compleet versleten en de gebruikte kunstoffen waren dof. Bij deze auto had ik het geluk dat iemand mij vroeg of hij de auto kon overnemem. De man ging akkoord met een bedrag hoger dan mijn aanschafprijs, en de Golf was snel weer weg.

Kort na aanschaf van deze Golf wilde de auto niet meer starten, maar na er een nieuwe verdelerkap op te hebben gezet heb ik daar nooit meer last van gehad. De auto had ook last van een te snel oplopende carterdruk, waardoor de motor een paar keer onder de olie heeft gezeten. Tijdens een erg slechte winterse vrijdag (die met de langste files ooit in Nederland in 2006) brak ook nog eens de koppelingskabel, gewoon starten in zijn eerste versnelling en rustig schakelen was de oplossing.
Maar als alles bedekt is met sneeuw en je in de file rijdt wordt dit toch wel lastig. Ook gooide deze Golf na een bezoek aan een fastfood restaurant een groot deel van zijn koelvloeistof er uit. Er zet een scheurtje in een kunstof verbindingsstuk van de radiateur, met een beetje pvc lijm zat het scheurtje zo weer dicht. Een stuk goedkoper dan een nieuwe radiateur. verder luste de Golf elke 1000km een litertje olie, wat ik toch te veel vind voor een auto met 160000km op de teller. Roesten deed de Golf niet en ook de electronica heeft mij niet in de steek gelaten.

2,5

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf