Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Trendline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Trendline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Golf 6 1.2 TSI 77KW Bluemotion Hand geschakeld
- 56.000 km
Mijn vorige auto was de golf 5 1.9 TDI 66 KW maar omdat ik van ongeveer 35.000 - 40.000 km op jaar basis naar 20.000 - 25.000 ga rijden, lijkt het handig om over te gaan naar een benzine auto.
Op internet zag een mooie grijze golf 6 1.2 TSI en een 1.4 TSI staan. De golf 6 1.2 TSI (fabrieksopgave verbruik 1:19,2 en de 1.4 TSI 1:16,1) Ik besloot maar eens een proefrit te gaan maken.
De 1.4 TSI heeft 25 nm koppel meer in vergelijking met de 1.2 TSI, maar de 1.2 TSI is weer 60 kg lichter dan de 1.4 TSI.
Phfff.. moeilijk... Welke golf wordt het nou?? 1.2 TSI of de 1.4 TSI??
De proefrit:
De 1.2 TSI hoor je bijna niet bij het starten van de motor. Daarentegen maar de 1.4 TSI een dieselgrommend geluidje. Wel stoer, je merkt wel dat je in een zwaardere auto zit in vergelijking met de 1.2 TSI.
En toen het optrekken 1.4 TSI is net iets sneller, maar het verschil is echt te klein om minimaal 500 euro op jaarbasis meer te betalen voor je golf 6 1.4 TSI in vergelijking met 1.2 TSI. Het toerbereik verschil maar 100 / 150 toeren op dezelfde (snelheid) km. De 1.2 TSI maakt dus net iets meer toeren.
Het verbruik bij lekker pittig doorrijden ongeveer tussen de 1:16 & 1:17, dat vind ik een geweldige prestatie. De 1.4 TSI zit je eerder op een verbruik van 1:13 - 1:14 (rustig rijden). Ik vind het verbruik de doorslaggevende factor geweest is om te kiezen voor de 1.2 TSI.
Bluemotion technologie, vind ik erg apart nu nog...vooral de eerste paar keer dat de auto voor het eerst in zn vrij zet wanneer de auto niet doorrolt. De auto gaat dan uit, wanneer de de koppeling intrapt wordt de motor weer gestart is wel handig wanneer je voor een brug aan het wachten bent.
Je hebt ook een knop waarmee de Bluemotion uit kunt zetten. Gelukkig maar wanneer je in de file komt te staan en je kunt nog een beetje doorrijden dan is wel handig dat de auto niet telkens afslaat. Soms slaat de auto ook in 1e versnelling af dat is soms wel een beetje wennen. Nogmaals de kopping intrappen en doorrijden.
Eind conclusie auto is geweldig ook als je van pittige snelle auto houdt. Mijn oordeel is koop een 1.2 TSI i.p.v. 1.4 TSI scheelt je een paar honderd euro's per jaar. Als geld niet belangrijk is koop de 1.4 TSI.
De volgende review zal gaan over rijden op V-power Benzine. Ik hoop dat merkbaar verschil zal opleveren. Tot de volgende review voor meer informatie kun je me ook altijd mailen.
V-power: (2 volle tank)
Nu dan 2 volle tankbeurten later weer een een review met mijn bevindingen met V-power.
Test Tankbeurt 1:
Fileroute Hoogvliet (rdam) - Utrecht Centrum ongeveer 80 km. Ik heb veel in die week veel in file gestaan (per dag wel 20km file) . Zodra het wat rustiger op de weg was heb ik gebruik gemaakt van de cruise control. Ik kwam om een gemiddeld verbruik van 900km/55L, dus ongeveer 1:16,3.
Test Tankbeurt2:
Bijna filevrije route Hoogvliet - maassluis ongeveer 25 km. Ik heb niet of nauwlijks gecruisd maar wel pittig doorgereden. Ik merk wel dat de auto iets feller reageert, maar is ook wel te verwaarlozen. Het lijkt wel dat het verbruik wel iets stabieler is. Het verbruik kwam op 858/50,1L, ongeveer 1:17.
Ik geloof wel als je flink de cruise control gebruik het verbuik dan afloopt naar een 1050/55L, 1:19. Dit is echt haalbaar maar je moet wel een redelijke file vrije route hebben + veel cruisen.
Test Tankbeurt3:
Ik heb een keer flink gas gegeven het verbruik ging daarom snel naar 1:15. Ik met deze tank een retourtje gereden van Hoogvliet naar doetinchem (totaal 350 km) ik heb toch in totaal 980 km /55 komt op een gemiddeld verbruik van 1:17,8.
Test Tankbeurt4:
Hoogvliet - De haan (belgie) en veel binnendoor (50) wegen. 960 KM:55 liter=
1:17,5
Test Tankbeurt5:
Vakantie 907,5 km op 55 liter = 1:16,5 ik heb me niet ingehouden zoals je ziet qua verbruik.
1e Probleem:(airco probleem)
Koppelingsstukken op de aircoleiding zijn niet meer goed, gelukkig valt dit in de fabrieksgarantie. Aanstaande vrijdag 13 mei 2011 worden de koppelingstukken op de leiding vervangen. Na 8 keer heen en weer naar de dealer is het probleem gevonden. Het is de airco verstuiver achter het dashboard.
2e probleem:(schurend geluid)
Gekras schurend geluid bij de voorwielen. In eerste instantie dacht ik dat het misschien metaal vast zat maar is uit het niets ineens verholpen door de banden eraf te halen en er weer erop te plaatsen.
3e probleem:(Bobine kabel 3e cilinder kapot)
Nu pas begint de ellende..
Motor loopt in noodloop, auto schokt bij accelereren. EPC en motorlampje begint te branden auto loopt dan op 3 cilinders. Blijkt dat kabel naar de bobine kapot is die naar de 3e cilinder gaat.
4e probleem:(Bobine kabel 1e cilinder kapot)
Motor loopt weer in noodloop, auto schokt bij accelereren. EPC en motorlampje begint te branden auto loopt dan op 3 cilinders. Blijkt dat kabel naar de bobine kapot is die naar de 1e cilinder gaat. Dus nog twee kabels te gaan...
5e probleem:(airco maakt hard brommend geluid!)
Vandaag 21/3/12 motor airco heeft een defect. Wat is er aan de hand? Aircovloeistof is onder het minimum waardoor de airco niet aanslaat. Er is geen lekkage geconstateerd. De monteur heeft airco vloeistof bijgevuld en klaar is kees. (en daar doen ze dan 5 uur over)(inmiddels is de teller op 10X bezoek aan de VW dealer) En het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb nu weinig vertrouwen in VW garage noorddijk in maassluis. Op zoek naar een goede dealer waar ze meer kunnen dan alleen brandjes blussen.
6e probleem: (lekkage geconstateerd in airco systeem) Na slechte ervaring met garage Noorddijk nu bij de autodealer Automondt in de Lier. Ik werd professioneel ontvangen en het probleem werd binnen een dag verholpen.
7e probleem: (Ratel bij het starten van de motor)
De distributieriem bij 55000 km kosteloos vervangen door VW dealer Automondt bij een grote beurt.
8e probleem: (Bobine kabel 3e cilinder kapot)
De derde Bobine kabel is defect. Nog één kabel te gaan.
26-12-2012 krijg ik de rekening van €84 gepresenteerd door VPautogroep terwijl ik 100% zekerheidspolis heb afgesloten. De Sr adviseur gaf aan dat hij de bobinekabel niet door PON vergoed krijgt met als reden (slijtage onderhevige product) . Ik heb direct de PON en Volkswagenbank gebeld. De Volkswagenbank vindt dit een raar probleem maar geeft aan dat zij hier geen technisch oordeel over kunnen vellen. Wel geeft hij aan dat wanneer een 2,5 jaar oude auto hier problemen mee krijgt hier op zn minst een coulance regeling voor zou moeten zijn. De Importeur PON heeft een casenummer aangemaakt en kom aanstaande week hierop terug dus wordt vervolgd!
Conclusie VW TSI 1.2 Onbetrouwbaar.!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.