Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 3.350 km |
De eerste kilometers
- 800 km
Na een lange tijd te hebben rondgereden in een Golf 5 was het toch echt tijd voor wat nieuws. In m'n oude golf heb ik 180.000km rondgereden met bijzonder veel plezier. Nu mocht deze uit de lease en mocht ik wat anders kiezen. Na eerder al een proefrit gedaan te hebben in een 122pk fsi was mijn interesse niet meer van de nieuwe golf af te krijgen. Mede door mijn positieve ervaring met het eerdere model heb ik niet eens naar andere merken gekeken. Een audi a3 zou dan nog een optie zijn al is deze toch echt wel een stuk duurder.
Aangezien deze in een gunstige bijtellings catagorie valt scheelt het mij ook nog eens ongeveer €70.- netto per maand tov. mijn oude diesel.
De eerste ervaringen zijn positief, al had ik niet echt anders verwacht, de auto is bijzonder stil en de wegligging en stuurgedrag zijn uitermate plezierig.
Het interieur is prima in orde, afleesbaarheid van tellers en bedieningsgemak is uitstekend. Afwerking is zeer goed de degelijkheid van volkswagen is gewoon altijd al super geweest. Geen onnodige toevoegingen om het interieur speciaal te maken, gewoon het nodige zoals ik het graag zie.
De motor ben ik nog niet echt van overtuigd, deze heeft net als mijn diesel 105pk al voelt die diesel toch echt krachtiger. Vooral op de snelweg is inhalen in z'n zes echt niet aan te raden. In z'n 5 gaat het dan wel iets vlotter maar dit valt mij toch echt tegen. In de stad heb ik het gevoel dat ik vermogen "mis" minder.
Het verbruik is in de eerste 800km uitgekomen rond de 1:13, en daar zijn toch nog veel snelweg kilometers bij. Echt zuinig is ie eigenlijk pas op de cuisecontrol in z'n 6 met 100km/u. Zelf rij ik op de snelweg toch echt graag een beetje sneller en dan gaat het verbruik toch echt naar de 1:12.
De ruitenwissers maken een vreemd geluid en beweging aan de linkerkant (op het eind). Aangezien ik nog maar één keer regen gehad heb moet ik dit even in de gaten houden plezierig was dit namelijk niet.
Het start stop systeem werkt, al heb ik niet de indruk dat dit mij echt iets gaat opleveren. In veel gevallen gaat de motor niet uit, de auto moet op tempratuur zijn, airco niet te hoog ingesteld, tempratuur binnen op op het ingestelde niveau zijn en de auto moet in z'n neutraal staan. Ach het idee is leuk al zie ik het nut niet echt.
Verder is de boordcomputer niet in te stellen op Nederlands, tja niet echt een probleem natuurlijk al is het toch jammer.
De eerste 3000 kms zitten erop
- 3.056 km
Even een update wat betreft m'n bluemotion golf.
Ik ben nog altijd tevreden de auto voldoet aan mijn verwachtingen. Ik kan inmiddels beter omgaan met het mindere vermogen t.o.v. mijn oude diesel. Zolang je hem een beetje
op toeren houdt is het prima te doen en is er vermogen genoeg beschikbaar.
Inmiddels zijn er ruim 3000km verstreken, en aangezien we het hier over een "zuinige" blue motion hebben was ik vanaf het begin toch wel benieuwd naar het verbruik.
Nou het verbruik is dus echt een drama, met mijn rijstijl kom ik de afgelopen kilometers niet verder dan 12.0 km/l! Nou ben ik echt niet iemand die heel hard rijd, In de stad rond de 60 km/u en op de snelweg zal ik ongeveer 15 km/u harder rijden dan toegestaan.
De zesde versnelling gebruik ik echt alleen als ik weet dat ik voorlopig niet hoef in te halen of als het echt rustig is. Vermogen in de zesde versnelling is namelijk niet toereikend voor inhaal acties ed.
Ik moet zeggen mocht je de behoefte hebben op de snelweg 95 á 100 km/h in z'n zesde versnelling te rijden zal je zeker resultaten van 20.0 km/l kunnen halen. Voor een gemiddelde automobilist (waar ik mijzelf onder schaar) is 12 km/l eerder realiteit.
iK heb nog wat cijfers van de boordcomputer gehaald:
Totale tijd: 66h 36min
Gemiddeld verbruik: 12.0 km/l
Afstand: 3056km
Gemiddelde snelheid: 46 km/h
Dit model golf Tour wordt ook standaard met een pioneer AVIC-F9110BT radio-navigatie uitgerust. Dit apparaat is een mooi apparaat om te zien alleen niet gebruiksvriendelijk. Er zou een parrot bt module in moeten zitten, echter mijn oude goedkope parrot werkte vele malen beter. Geen spaakbesturing en onder het rijden alleen de mogelijkheid tot het kiezen van geprogrammeerde namen. Wil je een ander nummer kiezen kan dit alleen als de auto op z'n handrem staat! Ook het instellen van de navigatie werkt alleen met aangetrokken handrem. Daarnaast is het apparaat super traag met navigeren door de menu's. Dit is dus zeker geen aanrader!
Al met al nog altijd een tevreden Golf VI rijder.
Inbraak
- 3.350 km
Tja, je kon erop wachten. Ik heb 2 maanden een ingebouwde navigatie gahad maar vannacht is deze toch gestolen. De deur volledig open gescheurd en navi eruit gehaald. Ben meteen klaar met een dergelijk systeem, alleen radio is meer dan genoeg voor mij vanaf nu. Gaat allemaal weer een hoop geld kosten :(. Ik heb ook een foto van de schade toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.