Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour (2010)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 78.000 km

Eindconclusie op 15-08-2014 - 78.000 km

Nog een paar dagen en gaat onze Golf plaats maken voor een Golf Plus. Het begin van onze Golf was een beetje grillig met de nodige problemen. De beruchte distributieketting, versleten draagarmrubbers en een zakkend raam. En dat al na 1,5 jaar en slecht 40.000km…
De distributieketting was snel en correct verholpen. Gelukkig ook onder garantie dus dat heeft ons niks gekost. En de rest is ook keurig en kosteloos opgelost. Na dit alles geen problemen meer gehad. Is dat dan positief? Wat ons betreft wel.
Maar natuurlijk horen bovengenoemde problemen niet te ontstaan. Helemaal zo’n door- en door ontwikkelde auto als de Golf zou toch (zo goed als) probleem vrij mogen zijn. Maar als ie dan rijdt dan blijkt het een ontzettende fijne auto te zijn. Misschien niet heel spannend maar alles is wel mooi op elkaar afgestemd en de auto is comfortabel. Daar komt bij dat de auto relatief ruim en praktisch is. Hij is vrij “vierkant” waardoor er veel in past.

De eerste zin verklapt het eindconclusie natuurlijk al. We zijn bij VW gebleven. Gezinsuitbreiding verlangde een ruimere auto. Ook meer luxe was een van onze wensen. Uiteindelijk dus uitgekomen bij de Golf Plus. De doorslag voor deze auto zijn o.a. z’n looks (in de uitvoering die we gekozen hebben: 122pk, Highline, DSG, zilveren dakrails, 17 Inch velgen), de ruimte en de flexibliteit van het interieur. We wilden geen “bus” zoals een Touran. Een Golf variant hebben we ook overwogen. Net als een:
- Opel Meriva: een bus-idee als je erin zit/rijdt, minder fraai uiterlijk.
- Ford B/C-max: kil, ongezellig, interieur
- VW Passat: te prijzig
- Lexus CT200h: (veel) te klein maar wel een hele fijne auto
- Prius: Goedkoop interieur, kan ook nog als ik 50 ben.
- A3 Sportback: Mooi maar qua ruimte geen (grote) verbetering tov onze golf

Maar die Golf Variant mist de extra ruimte op achterbank die de Plus wel heeft. Daarbij kan de Plus z’n achterbank in delen verschuiven. Zo kan een deel in de achterste positie blijven terwijl het andere deel van de achterbank een stuk naar voren kan wat een ruime kofferbak oplevert. Afhankelijk van de situatie kun je daar mee variëren. Een zeer positief punt wat ons betreft.

Enige bedenkingen hadden we op voorhand wel. De distributieketting blijft een punt om rekening mee te houden. Daarom hebben we de Plus aangeschaft met ‘Das Welt’ garantie. Sowieso een prettig idee een jaar volledig garantie. Hoe het zich gaat ontwikkelen? We zullen zien. Hoe de Plus gaat bevallen zal ik bijhouden in weer een nieuwe review.


Conclusie op 02-05-2014 - 71.000 km

De vorige review was al weer even geleden. De nodige kilometers zijn onder onze Golf doorgegaan. En die km's gingen heel goed!

Er heeft zich vrijwel niets noemenswaardigs voorgedaan. Of het moet de motorkap zijn die na een handmatige oliecheck zich niet meer liet sluiten. Zelf de grill gedemonteerd en het mechanisme met een schroevendraaier weer werkend gekregen. Maar dat was het dan ook wel.

Ook heeft onze Golf een 60.000 km beurt gehad. Een zogeheten longlife beurt. We voelden ons wel misleid door VW. Op vw.nl stond destijds - ze hebben het aangepast sinds onze mailwisseling - een adviesprijs van 250 euro. Bij de garage aangekomen was de werkelijke prijs 575 euro. Nogal een verschil.
Goed, dus maar 's even contact gezocht met VW NL (Pon) voor uitleg. Zij gaven aan dat de 250 euro slechts een advies was en iedere garage z'n eigen prijs mag bepalen. Yeah, right...
Kortom: we zijn niet naar de VW geweest voor deze onderhoudsbeurt maar naar een universele garage van een kennis. Die heeft prima werk geleverd voor een bedrag dat meer in buurt kwam van de advies prijs van VW.

Desalniettemin zijn we (nu) best wel positief over onze Golf. Ondertussen is er gezinsuitbreiding en zijn we aan het rondkijken voor een auto met meer opbergmogelijkheden. Al moet ik zeggen dat de Golf het behoorlijk goed doet als pakezel. Het blijft een hele praktische auto. Ook met kids...

Conclusie op 30-10-2012 – 48.000 km

15.000 km en bijna een jaar verder zijn we niet bijster enthousiast over onze Golf. Dat heeft er ook mee te maken dat VW een stevige prijs voor z’n producten vraagt en onze Golf de garage veel heeft gezien. De prijs is naar onze mening te hoog voor de geboden kwaliteit en daardoor is de balans zoek.

En nu we het toch over balans hebben. Ik heb in verschillende artikelen gelezen dat VW de grootste autofabrikant wil zijn. Waarom is mij overigens volstrekt onduidelijk, maar dat zal wel met 't ego van dhr. Piëch (über baas van VW) te maken hebben.
De grootste willen zijn én kwaliteit willen leveren (aanname van mijn kant) is balanceren op een op een dun lijntje wat m.i. lijkt door te slaan in kwantiteit i.p.v. kwaliteit.
Als men bij VW een betere kwaliteit levert dan kan de prijs die wordt gevraagd ook beter worden gerechtvaardigd. Doe er je voordeel mee VW…


Update 30-10-2012 – 48.000 km

Ten opzichte van de laatste review het volgende:

- Rammelende deuren: tot vorige week is dit probleem is blijven bestaan, door de VW monteur nota bene! Deze had de deuren te strak afgesteld. De deurrubbers waren zelfs helemaal afgevlakt. We hebben het laten oplossen door een niet VW monteur (familie, werkzaam als monteur bij Renault): de deurvangers op een normale afstand geplaatst, rubbers ingevet: opgelost! Het kan zo simpel zijn (VW)…

- Voorwielophanging: het wordt weer kouder en onze voorwielophanging heeft het daar overduidelijk moeilijk mee. Bij het nemen van drempels kraakt het alsof het een lieve lust is. Afspraak gemaakt met de garage om dit – hopelijk onder garantie – te laten herstellen.

- Raammechanisme bestuurder: als de auto > 1 uur heeft stilgestaan dan zakt het raam ca. 1 cm. Wordt bij het volgende bezoek – hopelijk onder garantie – opgelost.

- Longlife interval: Ondanks dat onze auto is ingesteld op longlife interval begon deze na 15.000 km. al te mekkeren dat hij onderhoud verlangde. Terug naar de garage waar deze binnen 5 min. weer op longlife werd ingesteld. Goede service VW v.d. Udenhout waarvoor dank!

- Verbruik: aangezien dit een Bluemotion VW is hadden we bepaalde verwachtingen. Deze verwachtingen worden voor een groot deel waargemaakt. Zo halen we gemiddeld 5.6L / 100km. Zie ook onze verbruiksmonitor.
Om dit verbruik te realiseren passen we het nieuwe rijden toe: snel opschakelen (wat ook kan door het hoge koppel bij lage toeren), auto laten uitrollen in z’n versnelling, veel gebruik van cruise control, etc. We rijden zeker niet langzaam al moet worden opgemerkt dat het motortje wel stevig gaat drinken als je 130km/uur of harder rijdt.

- Snelheidsmeter: er lijkt een behoorlijke afwijking te zitten in de snelheidsmeter. 110km/h op de teller geeft volgens de GPS rond de 103 km/h aan. Zo krijg je elke Bluemotion wel zuinig natuurlijk... Verder is het zo dat de naald v.d. snelheidsmeter, bij rustig accelereren, schommelend naar boven gaat. Geen ramp maar het doet afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

- Praktisch formaat: de Golf lijkt gemaakt te zijn volgens standaard maten. Ondertussen hebben we verschillende zaken vervoert en het past er allemaal keurig in. Van laminaat tot barkrukken, het levert geen problemen op.
Ook als ik de ruimte vergelijk met een Megane, Astra of (nieuwe) Focus dan zitten er behoorlijke verschillen in, met name achterin. In de Astra kan ik bijvoorbeeld amper m’n voeten onder de voorstoel plaatsen en bij de Megane ga ik al snel richting hemelbekleding. Bij de Golf is dat allemaal dik voor elkaar.

- Reacties op reacties:
Popey: absurd dat je als advies meekrijgt om handmatig terug te schakelen!
Distributieketting: het probleem lijkt echt opgelost. Buiten het feit dat de ketting vervangen is hebben ze ook een kap vernieuwd (kapotgeslagen door de ketting?). In ons geval is ook hier de VW service verder keurig.


Update 17-04-2012 – 40.000 km

We hebben er ondertussen al weer de nodige kilometers opzitten met wisselende (weers)omstandigheden. In de periode dat het warmer was – graad of 20 – bleek de 1.2 TSI pas echt los te komen en liet behoorlijk indrukwekkende verbruikscijfers te noteren. Zo hebben we over een afstand van 160 km, waarvan 140km snelweg op cruisecontrol, een gemiddeld verbruik van 1 op 21km gerealiseerd.
Ook een weekje wintersport met de Golf was een positieve ervaring. Zo bleek het verbruik tijdens die week gemiddeld 1 op 17,5 km te zijn waarbij de temperaturen laag waren en er uiteraard ook in de bergen gereden werd en er zelfs een rappe autobahn bij zat waarbij we langere tijd ±160km/uur hebben gereden. Een andere fijne bijkomstigheid was dat de skies gewoon achterin de auto pasten.

Helaas zijn er ook mindere punten. Op een gegeven moment maakte de motor bij het starten weer verschrikkelijke geluiden. Het bleek een opgerekte distributieketting te zijn. Om dit te herstellen is onze auto 2 dagen bij de plaatselijke VW dealer geweest. Gelukkig viel het allemaal onder garantie en kostte dit niets. Keurig verder.
Het rammelen v.d. deuren is meestal niet meer aanwezig. Zelf hebben we het idee dat het ook met de buitentemperatuur te maken heeft. Neemt die toe dan rammelen de deuren niet meer.
Verder rammelt er regelmatig iets in het interieur. Zo rammelde de lichtschakelaar en vervolgens begon het bij de gordel. Het lost zich ook vanzelf weer op maar de kwaliteitsbeleving is daardoor niet geweldig. Kan echt beter VW.

Aanschaf 01-12-2011 - 33.000 km

Door omstandigheden moesten we al eerder afscheid nemen van onze BMW 118i dan we van te voren hadden gepland. Jammer maar ook niet: de BMW beviel ons goed maar onze configuratie was verre van comfortabel: sportonderstel, 17-inch wielen met vrij platte (runflat)banden. Het resulteerde in veel gehobbel (ok, ‘sportief’), zelfs op de snelweg.

Maar goed we moesten iets anders en hebben ons oog laten vallen op een VW Golf 6 1.2 TSI Bluemotion in Tour uitvoering. Wat je misschien zou verwachten is een enorme stap terug t.o.v. de BMW. Nou, da’s niet het geval. Dat wil zeggen; wij ervaren dat niet zo.
Uiteraard heeft de VW minder vermogen en ligt deze minder strak/sportief op de weg. Maar daar staat wel het nodige tegenover. Zo is het vermogen in de VW wel heel bruikbaar doordat het koppel al bij zeer lage toeren beschikbaar is. De wegligging is wel minder strak maar daar staat tegenover dat het comfort op een hoger niveau ligt. Ook de afwerking v.d. auto is gewoon goed al hebben we wel last van rammelende deuren (later meer). Al met al vinden wij het geen slechte overgang.

De motor heeft slechts een inhoud van 1200cc maar dat ervaren wij geen moment als ‘klein’ of ‘underpowered’. Dat komt omdat er al vanaf zo’n 1500 tpm het volledige koppel van 175nm beschikbaar is. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de turbo die erop is geschroefd. Het geeft de auto een vlot en zuinig karakter. Wij ervaren zelfs een lichte duw in de rug waarbij ik soms moet terugdenken aan mijn A3 TDI van destijds. Al is de TSI power niet dieselwaardig.
Door het relatief grote koppel bij lage toeren draait de motor bij 120km/h in z’n 6 2500 tpm. En dat voor een 1.2-tje… Toch wel bijzonder (knap)!
Als je ervoor kiest om de motor door te trekken dan kan dat uiteraard. Hetgeen dan opvalt is dat de motor ook nog best aardig klinkt. Het zuinige karakter laat je dan overigens snel varen, maar dat mag geen verrassing zijn.
Wil je toch dat zuinige karakter v.d. bluemotion optimaal benutten dan zul je zeker gebruik moeten maken van de lage rolweerstand. Zeker in het begin is dat wennen want de auto blijft maar rollen, zelfs als je de auto in de versnelling laat staan. Als je op de snelweg een afrit neemt dan kun je daardoor eerder gas loslaten dan je in eerste instantie verwacht. Als je voldoende weet te anticiperen dan kun je het ook in de stad toepassen. Als je dan ook nog het start-stop systeem gebruikt (wat in de stad opmerkelijk vaak gebruikt kan worden) dan kun je toch redelijk in de buurt komen van het door VW opgegeven verbruik. Wij zitten op een gemiddelde van 5.6L/100km.

In de BMW hadden we optionele sportstoelen die werkelijk super waren. In de Golf hebben we normale stoelen maar ook die zitten – mede door het grote formaat – niet verkeerd. Verder is de middenarmsteun goed te verstellen wat met name op lange afstanden fijn is. Ook is de auto ontzettend stil. Behoorlijk stiller dan de BMW welke ook niet rumoerig was. Ik heb begrepen dat er een gelaagde voorruit is gemonteerd en dat VW veel werk heeft gestopt in algehele isolatie. De resultaten zijn er naar.
Verder is het natuurlijk een echte VW: praktische ruimte, zowel achterin als in de kofferbak en een goed zicht rondom.

Problemen
We hebben deze Golf aangeschaft met voorkeurselectie. Dat wil zeggen dat je een occassion koopt alsware het een nieuwe auto is. Helaas was dat ‘nieuwe’ bij ons niet helemaal van toepassing. Zo bleek bij het ophalen van onze auto dat er een behoorlijke kras op de ruit van de bestuurder zat. Uiteraard gemeld bij de verkoper welke meteen aanbood om de kosten voor herstel te vergoeden. Op zich netjes, maar als ze de auto goed hadden klaar gemaakt dan was dit opgevallen. Ook was de auto niet/slecht gepoetst al kan ik me daar nog wel overheen zetten.
Verder hebben we last van krakende deuren. Daarvoor zijn we al twee keer terug geweest maar het probleem is er nog altijd. Ze hebben gedaan: rubbers ingespoten met siliconenspray. Dat bood geen oplossing waarna de deuren opnieuw zijn afgesteld. Ook dat heeft niet geholpen. Als derde kunnen de sloten nog ingespoten/ingevet worden, maar daarvoor moeten we nog een afspraak maken.
Na de 2e afspraak voor het verhelpen van de krakende deuren wilden we de dealer weer verlaten waarbij de motor een vreselijk geluid maakte. Het leekt wel alsof de zuigers door de motorkap zouden komen. “Da’s niet best”, gaf de monteur aan. Joh! Hij weer met de chef werkplaats overleggen en er moest eerst maar gekeken worden of er een software update beschikbaar was. Die was er. Gedownload, geïnstalleerd, getest: probleem verholpen (tot nu). Op zich wel bijzonder aangezien het probleem nogal mechanisch klonk.
Op zich is de service dus wel aardig maar voor zo’n nieuwe auto vind ik het ronduit slecht. De meelevendheid van de garage (Autohaas Zutphen)laat daarbij overigens wel zwaar te wensen over. De chef werkplaats heeft in de 3 uur(!) dat we bij de dealer gezeten hebben minstens een keer of 10 laten vallen dat het hoort dat de carrosserie tordeert. Ook na uitleg dat we dat weten en daar begrip voor hebben, maar het probleem toch graag opgelost zien, werd het voor hem maar niet duidelijk dat het tonen van begrip het verschil kan maken in klantvriendelijkheid. Je wilt je als klant tenslotte begrepen voelen en niet constant op belerende toon te woord worden gestaan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.