Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Tour |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20.146 km |
KM-stand laatst | 37.900 km |
De beoordelingstijd is nu langer, brengt minpunten
- 37.900 km
Nu 3 maanden in gebruik, deze 1.2 TSI BlueMotion. En die bevalt prima voor wat betreft het rijden, motortje, zuinigheid en felheid. De Tour is compleet uitgerust, binnen 2 weken was er al belangstelling voor het navigatiesysteem :-(
Het BlueMotion systeem houdt voor mij vooral het start/stop van de motor in: je merkt hoe vaak de motor eigenlijk uit kan tijdens een stadsrit of andere momenten waarop je wat langer stilstaat / je bent het er meteen mee eens!
Het weer aanslaan van de motor gaat snel en soepel zodat je er geen nadeel van ondervindt.
De lange ritten verlopen toch behoorlijk comfortabeler dan in een Polo, en dat komt vooral door de binnenruimte (de stoelen, de interieurbreedte en het geluidsniveau).
CD doosjes passen niet goed in de centrale armsteun.
Het motortje is een lekkere auto voor het gehoor, en wil er ook lekker van door met een leuke roffel, zodat een sportieve/vlotte rijstijl gemakkelijk kan.
De Golf is met bochtverlichting uitgerust, die behalve op richtingaanwijzer ook op de stuuruitslag reageert (hoewel dit eerst niet zo leek te zijn).
Afstandsbediening: lang indrukken van de sluitknop = afsluiten dan de portieren, gevolgd door het automatisch sluiten van alle ramen, zolang je drukt.
Lang indrukken van de knop 'openen' doet alle 4 ramen tegelijkertijd zakken, totdat je loslaat. Bij warme dagen snel je auto luchten..
Mindere punten:
- bij lagere toeren in de 2e versnelling wil het motortje bokken, bijvoorbeeld in filerijden; iets wat ik niet eerder met een moderne VW meemaakte. Als je dan rustig wilt mee-kruipen dan verplicht deze eigenschap je tot terugschakelen en dat ervaar ik als niet prettig.
- sturen voelt af en toe iets te zwaar aan.
- de geluidskwaliteit via radio is nauwelijks te genieten, want je zou beter verwachten van de ingebouwde Pioneer radio/cd/navigatie. Of zou de raamantenne niet altijd een goede ontvangst bieden?
- de koppeling maakt een lange slag, maar het aangrijpingspunt zit heel laat in de slag. Doe mij maar een kortere slag, is beter te 'passen'.
- nu na langere tijd af en toe een vreemd gevoel in de rug, ik vind de ondersteuning van de middenrug tekort schieten en ga dat langzamerhand merken.
Samenvattend: ben ik redelijk tevreden over deze auto. Niet in de zin dat ie meteen uiterst begeerlijk is maar de kwaliteit is goed voor elkaar en de wagen geeft een sportieve indruk qua rijden, waarbij de zuinigheid ook haalbaar is. Echter: de bokkige gedragingen bij lagere snelheden en het beperkte zitcomfort doen daar steeds meer aan af.
Einde reviewperiode 4 november 2011. Definitieve leaseauto in ontvangst genomen, zie de volgende review = van de Extreem Blauwe Grand Scenic dCi EDC = met dubbele koppelingversnellingsbak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.