Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Inmiddels ruim 20000 km op de teller
- 22.000 km
Aangezien ik altijd tevreden geweest ben met mij volkswagen golfjes heb ik toch weer gekozen voor een golf. Het betreft hier een leaseauto die ik naar wens kon samenstellen.
Voor dat ik deze bestelde reed ik eveneens in een golf 6 1.2 105pk dit was echter een handgeschakelde versie. Ik ben over de prestaties van deze handgeschakelde versie altijd tevreden geweest. Prima prestaties in deze configuratie.
Gezien mijn ervaring met de eerdere golf wederom voor het 1.2 blok gekozen, echter nu met een DSG automaat. Dit vind ik achteraf toch een domme keus. De DSG schakelt dusdanig snel dat ik met 70Km/h al in z'n 7e versnelling zit. Dit vind ik echt waardeloos, op het moment dat je een bocht door bent en je wil weer versnellen dan moet je het pendaal flink intrappen en dat wordt er hevig geschakeld naar z'n 6 en dan naar z'n 5 en eventueel naar z'n 4 voor dat we echt gaan versnellen...
Even snel inhalen op de snelweg is er ook niet bij, je moet het gas echt vol intrappen om ergens snel langs te willen, dan wordt er uiteindelijk gebruik gemaakt van de 4de versnelling en gilt de motor 5000 toeren.
Dan is er nog wel een mogelijkheid om de bak in de "S" stand te zetten, werkt op zich beter, alleen heb je dan regelmatig dat je rond de 4000 toeren aan het rondrijden ben ook niet echt prettig dus. Het handmatig schakelen werkt eigenlijk nog het beste, maargoed daar koop je geen DSG voor.
Ik ben van mening dat de DSG een topbak is, alleen in combinatie met een 1.2 motor is het naar mijn idee waardeloos. Had voor dat geld achteraf liever een 122PK handgeschakelde bak genomen. Gelukkig is het een leasebak en doet m'n keuze minder pijn :).
Ik heb tevens het Keyless entry systeem van VW, op zich werkt het top en is makkelijk, niet meer zoeken naar je sleutels lekker in je zak laten. Wel is mij het echter al een keer gebeurd dat ik mijn sleutels in m'n jas had en bij het verlaten de auto vrolijk op slot deed en m'n jas nog binnnen lag.... Openen van buiten ging helaas niet meer. Er vervelen dat ik op dat moment in the middle of nowhere midden in Frankrijk stond..Uiteindelijk heb ik mij kleinste ruitje ingeslagen om mijn weg weer te kunnen vervolgen. Mooie optie, volgende keer hoef ik hem alleen niet meer zo nodig.
Verbruik is gemiddeld zo'n 1 op 13, niet erg best dus. Al wist ik dat al van mijn eerdere auto gezien het een leaseauto is kan ik me er niet erg druk om maken..
Verder niets dan lof alles werkt nog even goed als toen ie net nieuw was, geen rammeltjes of andere ongemakken.
Verbetering na Beurt
- 24.000 km
Even een kleine toevoeging, aangezien m'n auto inmiddels een jaar oud is moest deze voor de eerste service beurt.
Bij de dealer aangegeven dat ik erg ontevreden was over het schakelgedrag van de DSG.
Toen ik de auto aan het eind van de middag weer mocht ophalen bleek er toch wel het een en ander mis geweest te zijn.
De turbo was voorzien van nieuwe software en de bougies waren vervangen, de computer bleek vol te staan met foutmeldingen. Ik moet zeggen het is een hele verbetering! Als ik nu het gas aanraak schakelt de DSG zelfs al terug zonder dat ik het pedaal door de vloer moet drukken.
Stom natuurlijk dat ik nu pas naar de dealer ga en ik me ruim 20000km heb lopen ergeren aan dit gedrag. Maargoed ik was van mening, nieuwe auto zal wel zo horen...Volgende keer sta ik dus eerder bij de dealer :). Na een jaar toch weer opnieuw blij met m'n auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.