Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 41.686 km |
Eerste korte ervaring me de Golf
- 35 km
Gisteren de auto opgehaald en is de auto dus net 1 dag oud.
Heel veel kan ik er dan ook niet over vertellen nog maar ik wilde toch vast eens start maken met een review die ik komend jaar nog ga uitbreiden.
Na 25jaar Peugeot te hebben gereden ben ik dus nu over op een VW en dan wel de Golf.
Redenen tja niet echt hele grote, het was eigenlijk dat ik een andere auto wilde (altijd na 3jaar) en bij Peugeot alleen weer voor een 308 kon kiezen die eigenlijk precies hetzelfde is.
En tussendoor geen kleine innovaties aan waren gedaan.
Zoals start/stop en andere moderne kleine innovaties.
En niet de reden van onbetrouwbaar want ik heb nog nooit een probleem gehad.
En daarom ook heel erg sceptisch dus op de VW.
De opties natuurlijk even vermelden.
Kleur Silver Leaf
Bekleding Alcantara, titaanzwart
4 Deuren en elektrische ramen
Getint Glas achter.
Advance pakket Xenon
Met park assist
Executive Plus pakket (navigatie)
LED achterlichten
Opbergpakket
Telefoonvoorbereiding 'Premium'
Licht & Zicht pakket II
Tja eerst wat mijn opviel in de korte rit is dat de auto toch wel lekker trekt t.o.v. de 1.6vti die ik eerst had.
Lekker stil, xenon erg mooi ook met de led dagrij verlichting erin.
Netjes afgewerkte afneembare trekhaak, en eigenlijk ziet de auto er compleet wel netjes uit.
Bediening erg simpel en went snel.
Cruise control toch wel een misser ik vond die van de Peugeot toch stukken fijner (tot nu toe).
Van het weekend de doos met spullen (wat uit de oude auto kwam)weer opbergen in de auto.
Daarbij merkte ik wel dat alle bakjes toch wel een slag kleiner zijn dan in de peugeot weer en ook miste ik diverse opberg mogelijk heden.
Maar dat zien we van het weekend wel.
Toen ik de auto in de garage zetten viel me ook op dat de buiten maten toch ook wat kleiner zijn als van de 308 de totale lengte en de breedte scheelt.
Verder ga ik eerst km'ters maken en kom over een maandje ofzo terug.
En hoop dan ook foto's te hebben om erbij te plaatsen.
(de waarderingen allemaal in het midden gezet te weinig ervaring nog)
Korte update na 500km
- 550 km
Nu ongeveer 550km gereden in de nieuwe Golf 1.2 tsi
Heb gisteren de eerste keer de auto gewassen en (bijna) alle spullen van de 308 in de golf gelegd.
Toch is de golf beduidend kleiner dan de 308 is mijn ervaring. En ik had moeite om alle spulletjes weer een plekje te geven.
Bij schoonmaken is de standaard 16" toch lastig schoon te maken (bij de oude 308 17" kon er makkelijk met de hand in en tussen).
Rijden: Kan er natuurlijk nog niet alles over zeggen maar ik vind hem toch wel lekker rijden. Het verschil met de peugeot is minimaal (de 308 ook best stug).
Schakelen gaat uitstekend al ik wel moet wennen aan het echt inleggen van de versnellingen.
Start/Stop werkt ook super en gaat zelfs na een klein stukje al in werking (sneller dan gedacht) merk wel dat ik het ook vaak uitzet omdat ik weet dat het zo groen word en de motor elke keer uit gaat voor 5sec (wat volgens mij ook niet echt bevorderlijk is).
Verbruik ligt nu (1ste tank nog natuurlijk) rond de 5,7l per 100km. Dat is gelijk aan de 308 (deze was natuurlijk al ingereden).
Navigatie: werkt super, maar viel wel op dat de weg bij DenBosch nog totaal niet bekend is. en nog steeds de oude situatie erin. Dit vind ik toch echt tegenvallen van een duur navi systeem. Gelukkig heb ik tomie ook nog steeds (en gebruik het ook) en heb daar voor 40euri per jaar 4x een update (mogen alle navi's wel voorbeeld aan nemen).
Vandaag even op Caravan trekker gekeken omdat ik een vouwwagen heb en benieuwd was hoe de auto zal trekken (kleine caravan kiezen ipv vouwwagen dan). Volgens de site zal de auto toch iets minder trekken dan de 1.6vti die ik had met 120pk (toch cc's? de auto daarvoor was een 307sw 2.0 en die trok echt super met 134pk). Op de vlakke weg geloof ik het wel maar een flinke lange helling op zal wel merkbaar zijn. We zullen het van de zomer wel zien.
Word vervolgt dus de review
update na 2000 km en eerste problemen
- 2.000 km
Vandaag er 2100km erop staan.
Comfort van de auto is goed en doet niet onder voor de peugeot 308 (waar ik toch steeds mee vergelijk).
De 1.2 tsi is echt een fijn motortje zodra je boven de 1500 toeren komt gaat het allemaal lekker snel.
Zuinig rijden gaat ook, ik houd de zelfde rijstijl als bij de 308 en daarmee reed ik gemiddeld 5,7 liter per 100km, met de golf zit ik echter op 5,1 liter per 100km.
Moet wel zeggen bij de 308 zat de winter erbij in en die had 17" wielen (geen eco banden) dus als die de normale wielen en eco banden had gehad was het misschien wel 5,3l geweest.
Genoeg over het verbruik.
Vorige week op een 80km weg moest ik hard remmen en had ineens een ratelend geluid alsof er een pen in een ventilator gestopt werd. Ik schrok me dood en zette contact uit, waarna alles stil was na starten was er niks te merken, maar toen ik de interieur ventilator harder zette begon zelfs het stuur te trillen. Gelijk naar de dealer gebeld en langs gegaan.
Daar bleek de ventilator dus kapot en in onbalance nu te zijn. de 15e gaat hij nu naar de garage voor vervanging.
Het complete dashboard moet er voor open :(.
Na 25 jaar peugeot en nooit wat te hebben gehad is dit wel een giga domper op de toch wel dure vw.
hoezoo duitste degelijkheid.
wat ik ook een minpunt vind is de toch wel erg weinig opbergruimte. vakjes e.d.
Ook het navigatie systeem waarvan ik verwacht dat deze up to date is blijken zeer veel wegen er niet op te staan en dat voor 1800 euro.....
Mijn tomtom van 200 euro doet het beter.
Wel super vind ik het telefoon plus pakket deze neemt alles sim funkties over en antenne op je gsm is dus uit en alles werkt via dak antenne. nadeel ervan is dat gprs niet meer werkt en mail sync e.d. niet meer doet onderweg (niet zo gauw afgeleid daardoor dan ook). smsjes kan je gewoon uitlezen via de bc dus.
Op naar een volgend verslag.
Deze zal na de grote vakantie komen of er moeten problemen weer zijn.
Update tov vorig probleem
- 3.100 km
In het vorige update had ik een probleem met de interieur ventilator. Er bleek dus een potlood in te zitten. Het rare was dat dat potlood gewoon in het dashboard kastje lag.
Ik duf dus geen kleine dingen er in te leggen.
Volgens dealer zou mij kind het potlood erin gestopt hebben. Nou niet dus!!
Na reparatie wel kleine resonantie van de fan of iets, te klein om er over te zeuren.
Verder rijd de auto goed in zit ik gemiddeld net boven de 1:20 (zie verbruik).
Wel is auto echt steenslag gevoeliger (heb ik het idee dan de 308), ook de airco is niet zo stabiel heb ik het vermoeden. En de hele graad instellen is ook minder.
Al met al zal de volgende auto toch weer een Peugeot worden vermoed ik.
Vakantie ervaring met vouwwagen erachter
- 7.000 km
Waar ik en ook vrienden en familie benieuwd naar waren was of de 1.2 wel genoeg was voor de vouwwagen en dan ook gelijk wel door de bergen o.a.
Motor:
Nou ik kan dit zeker bevestigen ik heb de 6e versnelling bijna altijd kunnen gebruiken alleen bij hellingen van 5%+ ging ik terug naar de 5e versnelling.
De auto viel meestal terug tot de 1800 toeren (koppel op 1750rpm) en hield daar de snelheid vast en bij steilere hellingen als de toeren lager werden snel terug naar 5 en werd de snelheid vast gehouden.
Wij rijden rustig naar de bestemming toe altijd en ik zet de cruis altijd op de 100 vast. De heenweg heb ik geen tolwegen gedaan en de terug weg wel.
Het gemiddelde met vouwwagen lag op een 1: 13,5 wat ik zeer acceptabel vind.
Als je overigens een orginele trekhaak hebt en je hebt wat aangekoppeld werkt ook het start/stop systeem niet meer.
Logisch ook wel want ik had in de vouwwagen een koelkast staan die stroom trekt.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de auto met dsg had gedaan (misschien de volgende met dsg).
Comfort:
Voorin was mijn zit goed en kreeg tov de 308 geen slaapbenen (wat komt door de lagere zit tov de 308 denk ik). Mijn zoon klaagde alleen wel dat hij last had van zijn billen. En mijn vrouw zat ook goed.
Mijn vrouw merkte wel dat de auto toch wel beduidend minder ruimte had dan de 308 dashboard kastje o.a. Maar met inpakken merkte ik al dat alles toch net wat kleiner is ondanks ik in de 308 een subwoofer had.
De auto is overigens behoorlijk stil.
Jammer dat de navigatie geen poi's ondersteund en de kaart voor zo een jong auto toch al behoorlijk verouderd is.
Ik heb mijn tomtom waar een update service opzit ook mee genomen ivm de poi's van asci campings voor de overnachtingen.
Totaal:
de auto bevalt me tot nu toe goed.
Solo is hij lekker zuinig (zuiniger dan de 308 iig) en met vouwwagen heeft hij zich zeker goed gehouden en mij helemaal niet tegengevallen ik heb geen moment gehad dat ik geen vermogen genoeg dacht te hebben.
Merkte wel solo in de bergen is hij wel minder zuinig omdat de turbo veel gebruikt word en het verbruik stijgt dan wel behoorlijk. Denk dat ik solo door de bergen ong. een 1:16 a 17 gedaan heb (de tank beurten heb ik overigens ook hier op autoweek bij gehouden maar ook bij spritmonitor zie deze link: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/437739.html)
toevoeging: ervaringen, problemen
- 20.000 km
Er staat nu bijna 19000km op de klok.
Dit met de laatste vakantie de km'ers erbij dat waren er een 3200 met vouwwagen erachter een 2800.
De auto deed het super ook in Oostenrijk door ski gebieden gereden op zeer kleine wegen met vouwwagen, de wagen heeft altijd goed vermogen en trekt een vouwwagen die bijna 730 woog (gewicht voor vertrek gewogen) makkelijk.
Wel viel mij op de de airco bij 28+ temperaturen flink geluid maakte.
Bij terug komst naar de dealer geweest en deze gaan de compressor vervangen.
EDIT:
Auto 2 dagen bij de dealer gestaan.
De compressor en condensor vervangen.
Ook het complete systeem een paar keer gespoeld omdat de compressor deeltjes had afgegeven en in het systeem terecht zijn gekomen.
Het is goed opgelost maar hoop hier nooit meer tegenaan te lopen.
(25 jaar Peugeot en nog nooit zoiets gehad (1x dynamo dan wat productie probleem was))
Auto vind ik nog steeds super rijden stil en comfortabel.
Vakjes en opbergruimte kom ik nog steeds te kort.
Navigatie voldoet maar mis opties van tomtom (poi) blijkt in de laatste firmware van de rns510 opgelost te zijn alleen niemand durft deze te updaten.
Verbruik nog steeds geweldig vind ik.
Zou wel graag de volgende met dsg willen.
Op naar de eerste (30.000km) beurt.
vanwege dat de auto met nog nog geen 20.000 op de teller en al 2 keer naar de dealer is geweest is de betrouwbaarheid wel omlaag gezet.
Snap niet dat iedereen zegt dat Volkswagen zo degelijk is.
Overigens even gekeken wat mijn auto nog waard zou zijn (na bijna 1,5 jaar) dat was ook schrikken dus de inruilprijs is ook lager dan wat ze zeggen.
Zou niet weten of ik over 1,5 jaar nog een Volkswagen weer zou kopen.
Ondanks de motor 1.2 tsi echt geweldig is.
Bij de laatste reparatie een polo 1.2 tsi mee gehad die voelde echt veeel sneller maar was ook zuiniger dan de golf.
24.600
- 24.600 km
De auto zeurt al een maand dat hij een beurt wilt die moet bij de 30.000 of 2 jaar.
Volgende maand krijgt hij die pas (mei).
Afgelopen periode geen problemen gehad.
Wel kraakt de demping en dat lees ik meer op de fora's en reviews.
Nog gekeken naar een golf 7 maar toen ik zag wat ik nog maar terug kreeg voor mijn huidige wagen heb ik maar 2 jaar garantie bij gekocht en blijf ik deze auto toch maar 2 jaar rijden nog (totaal 4 dus).
Prive moet dat ook makkelijk kunnen en veel km'ers maak ik ook niet.
Na de 1ste beurt zal ik nog een een review geven.
1ste beurt
- 25.000 km
Eigenlijk geen bijzonderheden.
kosten 257,- euro.
Voorterrein kraakte maar dat is opgelost.
en mijn navi aanwijzingen tussen de tellers moest weer gekoppeld worden, maar dat kwam door mij zelf omdat ik de firmware van de rns geupdated heb.
Tijdens het wachten even naar de skoda octavia gekeken die is lekker ruim tov de golf.
Rondje er mee gereden tijdens het wachten met de 1.4 dan wel.
Niks mis mee rijd gewoon goed ook verbuik was netjes denk dat deze wel gelijk ligt met de golf het gewicht is overigens ook hetzelfde ondanks de grotere auto.
Prijsje gemaakt en schrok wel wat ik terug kreeg voor de Golf van 2jaar en 1 maand oud.
17.500!!! koste toen nieuw 30.000.
Blijf lekker rijden dus.
Garantie toch al met 2jaar uitgebreid.
en bij de vw vroegen ze of ik eens in de jetta hybride wilde rijden dat dus ff gedaan.
Deze is veel minder zuinig dan de golf die ik heb, met moeite 5,8l op de 100km dat is dus 1:17,2.
Op naar de vakantie!
ervaringen tot nu en op zoek naar iets nieuws
- 35.000 km
nu na iets meer dan 3jaar en 35000km verder mag ik toch zeggen dat de Golf mij goed bevalt.
Normaal had ik al een andere auto gekocht, nu 2jaar garantie bij genomen en ga die ook gebruiken (totaal 4jaar dus).
Ik ben zeer tevreden over de 1.2 motor welke best zuinig is mits je niet te hard gaat, maar op de 80km wegen haal ik vaak 1:25.
Ook met de vouwwagen erachter haal ik best hoge gemiddelde op cruise dan zo rond de 90 a 100 max.
Na de paar airco storingen na geen problemen meer gehad.
Wat ik ook erg belangrijk vond is dat de stoelen geweldig zitten op vakantie nergens last van gewoon dat was bij de Peugeots toch anders stoelen waren korter waardoor ik vaak slaapbenen kreeg (ben 1,94m).
Nu echter al op zoek na een andere auto welke dan in jan 2015 geleverd moet worden.
Keuzes zijn:
VW Golf VII 1.2 (misschien dsg)
Skoda Octavia EBL 1.2 (misschien dsg)
Peugeot 308 1.2Puretech
Octavia zeer ruimte auto voor weinig geld
Golf vervolg van het succes uiterlijk toch wel mooier dan de octavia
308 toch wel erg mooie auto qua prijs toch weer goedkoper dan de octavia, ruimte achterin valt tegen koffer wel groter dan golf.
Momenteel heeft qua prijs en ruimte de octavia mijn voorkeur, jammer is dat je niet alle opties kan kiezen zoals bij de Golf vooral de optie automatische cruise had ik erg graag gewild.
Ik heb nog even dus ga in alle auto's een proefrit maken.
auto ingeruild
- 41.686 km
Na bijna 4 jaar een nieuwe Golf gekocht
Weer met 1.2 maar wel met dsg en vele andere optie.
Mijn totaal ervaring met de Golf 6 zijn erg goed.
Al heb ik in het begin wel probleempjes gehad.
Maar die zijn gelijk goed opgelost en heb daarna jaren zonder een enkel probleem gereden.
Heb ook geen olie tussentijds bij hoeven vullen.
De auto zit en rijd heerlijk, ik had er eigenlijk beter nog een aantal jaren mee door kunnen rijden.
Maar goed het kriebelt bij mij nu eenmaal na een paar jaar.
Totaal verbruik van de auto vond ik ook zeer goed vandaar ook dezelfde motor.
Trekken van een vouwwagen in de bergen ook geweldig kon mijn 308 1.6 met 120pk niet tegenop.
Navigatie systeem, xenon allemaal heerlijk.
Ik ben erg benieuwd hoe de Golf 7 mij gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.